Råd ???

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10

Tråd: Råd ???

Newcomer Ruffe sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Råd ???

Har nå koblet aktiv subb fra høytalerutgang i stedet for Pre Out, grunnet bruk av Pure Audio modus på min Onkyo TX-NR809. Men hva lønner seg og kjøre Ohm'en i? 4 eller 6 ? Og er det skadelig og kjøre i feil ohm ved slik kobling. Har også koblet til subben på bare høyre kanal, da jeg mangler subb til venstre side ennå. Vil helst ikke svi av Onkyoen på feil koblinger og innstillinger så håper på svar som kan hjelpe meg

Mvh Rolv

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva har det med Pure Audio å gjøre hvordan du kobler subben?
    Du stilte vel dette inn da du fikk høyttalerne eller receiveren, du trenger ikke gjøre det igjen jo...subwooferen er jo ingen belastning for forsterkeren da den er aktiv.
    Uansett kan du ikke svi noe av ved å sette Ohm velgeren forkert, det har ingen betydning i det hele tatt, bare en gimmick.
    Du trenger jo bare en ekstra høyttalerkabel, eller lampettledning for å koble venstre kanal på subben også, hvorfor gjør du ikke det?
    Du kan koble de på Nad`ens høyttalerterminaler, eller på hver høyttaler sine terminaler og til subben om det er lettere for deg, men IKKE begge deler, veldig viktigt.
    Bare å lese manualen til subwooferen om der er noe du er i tvil om.

Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Hva har det med Pure Audio å gjøre hvordan du kobler subben?
    Du stilte vel dette inn da du fikk høyttalerne eller receiveren, du trenger ikke gjøre det igjen jo...subwooferen er jo ingen belastning for forsterkeren da den er aktiv.
    Uansett kan du ikke svi noe av ved å sette Ohm velgeren forkert, det har ingen betydning i det hele tatt, bare en gimmick.
    Du trenger jo bare en ekstra høyttalerkabel, eller lampettledning for å koble venstre kanal på subben også, hvorfor gjør du ikke det?
    Du kan koble de på Nad`ens høyttalerterminaler, eller på hver høyttaler sine terminaler og til subben om det er lettere for deg, men IKKE begge deler, veldig viktigt.
    Bare å lese manualen til subwooferen om der er noe du er i tvil om.
    Pga. at i Pure Audio er det ikke mulig og spille med aktiv subb koblet til i Pre Out! Tanken var og få i en lik subb, og ha på venstre side. Derfår koblet jeg bare til med høyre. Men har nå koblet til venstre kanal også, så nå er vel alt som det skal. Takk får innspillet, ville bare høre meg litt i rundt om noen hadde litt mer erfaring angående dette!

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et alternativ er å kjøre fra pre-out (fronter) til line-in på suben og videre line-out på suben og inn til effektforsterkeren. Det innebygde delefilteret i suben vil da sende det over ca. 80Hz til NADen, mens det under går til forsterkeren i suben.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Et alternativ er å kjøre fra pre-out (fronter) til line-in på suben og videre line-out på suben og inn til effektforsterkeren. Det innebygde delefilteret i suben vil da sende det over ca. 80Hz til NADen, mens det under går til forsterkeren i suben.
    Ja, enig med deg der.
    Man får utnytta kreftene i receiveren på en bedre måte.
    Kanskje ikke like nådeløst i bassen, men gjerne en mere kontrollert bassgjengivelse, siden frontene ikke vil "glippe"

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mitt råd til deg, er å skaffe deg en bedre tittel på tråden din. Slik at du gjerne får bedre svar, og ikke villeder folk ellers =)

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Mulig jeg har oversett noe vesentlig, men suben hans støtter ikke det du her skriver. Den har bare signal innganger, ikke utganger. Det samme gjelder høynivå.

Dermed er det eneste man kan gjøre å koble til suben på pre-out og bruke y-ledd for å få signal til både sub og effekttrinn. Dette er en løsning som fungerer bra, men sjeldent blir optimal.

Det jeg lurer på er hvorfor trådstarter skal kjøre i pure direct? Er det noen spesiell grunn? Har du koblet til kildene du bruke analogt? Bruker du også oppsettet på film?

Uten å vite alt om ditt oppsett ennå vil jeg anbefale å koble suben på sub out, og heller bruke en annen modus på receiver. Da har man mulighet til å bruke RK også på musikk, selv om denne også kan deaktiveres for å være mest mulig lik pure direct.

Geir Arne

Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BlackkoZ
    Mitt råd til deg, er å skaffe deg en bedre tittel på tråden din. Slik at du gjerne får bedre svar, og ikke villeder folk ellers =)
    Beklager så my hvis jeg ikke utdypte meg nåkk men det var det første som slo meg, og det var jo noen råd jeg var ute etter. Men skal ta det til etterretning! Er ganske fersk her inne så utdyper meg så godt jeg kan, men blir sikkert bedre etter hvert.

Mhv Rolv

Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Mulig jeg har oversett noe vesentlig, men suben hans støtter ikke det du her skriver. Den har bare signal innganger, ikke utganger. Det samme gjelder høynivå.

Dermed er det eneste man kan gjøre å koble til suben på pre-out og bruke y-ledd for å få signal til både sub og effekttrinn. Dette er en løsning som fungerer bra, men sjeldent blir optimal.

Det jeg lurer på er hvorfor trådstarter skal kjøre i pure direct? Er det noen spesiell grunn? Har du koblet til kildene du bruke analogt? Bruker du også oppsettet på film?

Uten å vite alt om ditt oppsett ennå vil jeg anbefale å koble suben på sub out, og heller bruke en annen modus på receiver. Da har man mulighet til å bruke RK også på musikk, selv om denne også kan deaktiveres for å være mest mulig lik pure direct.

Geir Arne
    Stemme bra det, subben støtter ikke line-out og har brukt Y-ledd tidligere og kjørdt i vanlig stereo modus der man kan bruke Pre-out sub. Kjører oppsettet digitalt, og syns defår at lyden blir penere på Pure Direct. Bruker oppsettet til musikk hovedsaklig(skulle egentlig hadd vanlig forforsterker men sånn er det nå bare). Men selvfølgelig film nå og da.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen

......

Geir Arne
    Det har du alldeles rett i (som vanlig). Tenkte ikke helt over hvilken sub det var da jeg svarte, selv om jeg vet inderlig godt at disse ikke har line out..

Slik jeg tolker trådstarters ønske, så ville vel varianten med en Y-splitter vært det som har passet han best. Må kjøre en runde med kalibrering da for å få elementet i suben og elementene i frontene til å "gå i takt"
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •