Nad 208, ok pris og lyd?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nad 208, ok pris og lyd?

Vurderer å kjøpe en Nad 208 nylig sjekket på verksted, og byttet utgangstrinn på, det jeg lurer på er om prisen på 5000,- virker grei?

Og hvordan vil denne spille sammen med min Pioneer VSX-LX52 og Jamo S606 fronter, vil det være en merkbar forskjell?
    Jeg kjører oppsettet i 7.1 og tenkte at det ville gi litt mer "trøkk" i frontene med en effektforsterker på dem?

Har lest noen gamle tester av den, og virker som den har et veldig transparent lydbilde og nok krefter.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, vet ikke, hvorfor ikke Nad 218?
    Ellers, ja, det vil sikkert være overkill med enten 208 eller 218 på et par Jamo 606, nok krefter der ja...
    Jeg er skeptisk til de gamle Nad, leser alltid om problemer med disse synes jeg, ville hellere kjøpe en ny, eller brukt Nad 275BEE, det er en knall forsterker.
    Du har subwoofer går jeg ut fra så det er jo der trøkket skal komme fra egentlig....ikke sikkert du merke mye forskjell med en effektforsterker, du er nødt til å prøve først.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    NAD 208 är en extremt bra förstärkare ( betydligt bättre än 218 ). Den anses till och med vara en av de bästa som tillverkats oavsett prisklass då den är i princip helt transparent. I Sverige kan man utan problem få runt 10.000SEK för en 208 i fint skick.

208:an är en så kallad Klass-G konstruktion till skillnad från 218 som arbetar enligt Klass-AB principen. Man styr här vilopunkten i flera steg. D.v.s allt eftersom svinget ökar/minskar in i förstärkaren höjer/sänker man "nollan". Detta gör att den kan lämna mer än 2 x 600W vid 8 ohms last under flera sekunder utan att tappa andan vilket är mer än dubbelt så mycket effekt som 218 kan leverera.

Men man bör ha i åtanke att de är en gammal förstärkare och att byggkvalitén inte var den bästa så den kan gå sönder om man har otur.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    5000kr er noe i overkant! Dagens NAD 275 er nok bedre totaltsett, samt da får du god garanti o.l. Jamo'ene vil kunne dras langt med 275.

Samme forsterker, men da integrert med preamp:
    NAD C375BEE | Lyd & Bilde

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jag skulle vilja påstå att NAD 208 är betydligt bättre än NAD 275 både effektmässigt och ljudmässigt

Intermediate JAMES HOWLET sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv om det strider STERKT imot min natur, må jeg si meg enig med svensken her, utifra opplevelse og innput fra andre hadde jeg valgt en godt fungerende 208 over mye annet fra NAD

Intermediate Kane sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde nok også valgt 208'en, men synes 5000.- var litt stiv pris.

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slik jeg har oppfattet det, er 208 en optimal forsterker (den måler perfekt). Dvs. at det ikke blir bedre uansett hvor mye dyrere det blir. Det de har lagd i mellomtiden, 216, 218, 270, 272 har fått mer blandede kritikker, mens dagens 275 blir utelukkende positivt omtalt. 208 var vel den siste hvor de brukte det gamle "Power Evenlope"-systemet som ga 5-6 db dynamisk headroom mot 1,5-2 db som er det normale.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    koster ikke mange kronene å skifte ut kondensatorene? så yter den potensielt som ny.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •