Paralellkoble forsterkere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Paralellkoble forsterkere

Hvordan vil det være å paralellkoble to forsterkere på samme høytaler?

Når jeg skriver paralellkoble så mener jeg at man bruker en reciver på fronthøytalerene i hjemmekino og fks. en stereo-rørforsterker på de samme høytalerene til stereo lytting.
    Dette burde jo i prinsippet fungere hvis den forsterkeren som ikke er i bruk tåler spenning på utgangene i standby / av-modus.

Men en slik kobling kan man jo få det beste i fra begge verdener uten å måtte koble om høytalerkabeler mellom lyttesesjonenen.

Noen med erfaring ang. en slik kobling?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror kanskje det heller ville lønt seg med en vender, hvor du kunne bytte mellom hvilken forsterker som har vært koblet til høyttalerne.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Tror kanskje det heller ville lønt seg med en vender, hvor du kunne bytte mellom hvilken forsterker som har vært koblet til høyttalerne.
    Jeg vil helst slippe en vender da man introduserer flere koblinger i kretsen samt at det blir enda flere knapper å trykke på.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    uten velger vil den andre forsterkeren som ikke er i bruk paralellkoble utgangstrinnet med delefilteret?
    da bør du isåfall ta av den ene ledningen til hver høyttaler før du bytter. (forutsatt at man har biwiring terminaler)

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Preout på receiver og prosessorinngang på den integrerte er veien å gå.

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Preout på receiver og prosessorinngang på den integrerte er veien å gå.
    Tror han har en integrert rørforsterker, ikke en rørpre.

Hva med et relee som skifter koblingen fra høyttalerne over til rørforsterkeren når den er påslått?

En service elektriker kan lage et slikt ganske lett.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Truls
    Tror han har en integrert rørforsterker, ikke en rørpre.

Hva med et relee som skifter koblingen fra høyttalerne over til rørforsterkeren når den er påslått?

En service elektriker kan lage et slikt ganske lett.
    Ikke noen dum ide.
    Er det da slik å forstå at en forsterker ikke tåler spenning på utgangene når den er avslått?
    Det enkleste er jo å bare paralellkoble forsterkerene på høytalerene og passe på at kun en av forsterkerene er i drift samtidig. Det forutsetter sef. at man ikke ødelegger noe.

Grunnen til at jeg spør om dette er at jeg vurderer å skaffe meg en integrert rørforsterker som jeg kan bruke til stereolytting, men samtidig slippe å koble om noe.

Active Seigmann sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Biffig
    Ikke noen dum ide.
    Er det da slik å forstå at en forsterker ikke tåler spenning på utgangene når den er avslått?
    Det enkleste er jo å bare paralellkoble forsterkerene på høytalerene og passe på at kun en av forsterkerene er i drift samtidig. Det forutsetter sef. at man ikke ødelegger noe.

Grunnen til at jeg spør om dette er at jeg vurderer å skaffe meg en integrert rørforsterker som jeg kan bruke til stereolytting, men samtidig slippe å koble om noe.

Mål mellom ht terminalene på en avslått forsterker, måler du en motstand er det nok ikke lurt og sette strøm på dette
    Kan ingenting, gjør alt!

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skaff deg en forsterker med prosessorinngang, bypass inngang, home theater inngang eller hva nå de forskjellige fabrikanter kalder dette, det er langt det letteste. Music Angel f.eks. kan brukes slik har jeg forstått, men du må hellere sjekke først.

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Biffig
    Hvordan vil det være å paralellkoble to forsterkere på samme høytaler?

Når jeg skriver paralellkoble så mener jeg at man bruker en reciver på fronthøytalerene i hjemmekino og fks. en stereo-rørforsterker på de samme høytalerene til stereo lytting.
    Dette burde jo i prinsippet fungere hvis den forsterkeren som ikke er i bruk tåler spenning på utgangene i standby / av-modus.

Men en slik kobling kan man jo få det beste i fra begge verdener uten å måtte koble om høytalerkabeler mellom lyttesesjonenen.

Noen med erfaring ang. en slik kobling?
    Du må ALDRI koble to forsterkere parallellkoblet på samme høyttalerterminal. Du risikerer å få dyre skader på begge forsterkerne - selv om du skulle slå av den forsterkeren du ikke bruker. Det henger sammen med at utgangen på et effekttrinn har ganske lav impedans - og du riskerer noe bortimot kortslutningsstrøm både i den forsterkeren som leverer signal og i den forsterkeren som mottar signal.

Som antydet ovenfor: Hvis du ikke har mulighet til å kjøre signalet via en prosessorinngang, må du bruke en koblingsboks som fungerer slik at den kobler fra den ene forsterkeren før den kobler til den andre.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Intermediate Halvor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ulf-B
    Du må ALDRI koble to forsterkere parallellkoblet på samme høyttalerterminal. Du risikerer å få dyre skader på begge forsterkerne - selv om du skulle slå av den forsterkeren du ikke bruker. Det henger sammen med at utgangen på et effekttrinn har ganske lav impedans - og du riskerer noe bortimot kortslutningsstrøm både i den forsterkeren som leverer signal og i den forsterkeren som mottar signal.

Som antydet ovenfor: Hvis du ikke har mulighet til å kjøre signalet via en prosessorinngang, må du bruke en koblingsboks som fungerer slik at den kobler fra den ene forsterkeren før den kobler til den andre.
    +1

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skulle det gå bra å paralellkoble to forterkerutganger, må disse ha et innebygd rele som står åpent når forsterkeren er avslått.

Ville i middlertid ikke valgt en sånn løsning, da man har en ganske så universell lov som kalles for Murphys lov

(Murphys lov : «hvis noe kan gå galt, så vil det også gjøre det (og fortrinnsvis på det verst tenkelige tidspunkt))».

Da vil man en eller annen gang klare å slå på begge forsterkerene samtidig, men slik dyr "magisk" elektrorøyk som lukter vondt som typisk resultat. (magisk fordi når denne røyken først har forlatt elektronikken i forsterkeren, så har forsterkeren en lei tendens til å ha sluttet å fungere....)
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar folkens.