For mye bass i hjemmekino

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Newcomer HaakonDrang sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2012
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

For mye bass i hjemmekino

Heisann!

Har en hjemmekino med to Cerwin-Vega VE-15F i front. (Er kun disse to dette gjelder)

Har en Harman Kardon AVR 165 receiver, men synes at det er ALTFOR mye bass når jeg hører på musikk og film.
    Er slik at jeg nesten ikke hører folk snakke/synge/rappe. Bassen tar overhånd. Har ingen subwoofer da jeg tenkte at mine VE-15F ville fikse denne jobben.

Det burde jo vært så lett at jeg bare går inn på innstillnger på receiveren og stiller ned bassen, men det er det ikke... Jeg går inn på menyen (OSD) og inn på Input Setup og velger f. eks AUX. Da ser jeg under at det står BASS:0 og TREBLE:0, så jeg prøver å stille BASS til -4. Da kommer det mer bass i venstre høyttaler enn i høyre. Tar jeg den helt ned på -10 er det ekstremt med bass i venstre, men nesten ikke i høyre. Tar jeg den opp på +10 blir det veldig mye bass i høyre høyttaler og nesten ikke i venstre.

Har sjekka det meste som er å gjøre på menyen (noe som ikke er så mye), og finner ikke ut hvordan jeg gjør det.

Den eneste måten jeg vet hvordan jeg stiller ned bassen er ved å slå på Subwoofer innstillingen, men da sendes jo alle lav-frekvenslyder til den inngangen, og jeg har ingen subwoofer. + at det ikke blir så mye bass i høyttalerne, men det jeg ikke liker er at de ikke vil få noen av lav-frekvenslydene i en film.

Noen som vet hva jeg må gjøre? Er klar over at jeg kan sende mail til Harman Kardon, men spør her og. Det tar ikke så lang tid.

Er ikke vits å skrive at jeg må kjøpe en ekstern subwoofer, bare lurer på om det er noe annet jeg kan gjøre enn det.

Takk for svar på forhånd!!

Mvh HaakonDrang

Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvem kjøper noe fra Cerwin Vega og klager på at de får for mye bass..............................

Blir som åkjøpe en gammel amerikansk 7 liters V12 og klage på at den bruker mye bensin

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bytte høytaler høyre <--> venstre og se om det samme skjer.

Sjekk at kabler har sikkelig kontakt og det ikke er skade på de.
    Og at det er minus til minus og pluss til pluss

Medlem siden
    Aug 2012
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av UltimaNoctis
    Hvem kjøper noe fra Cerwin Vega og klager på at de får for mye bass..............................

Blir som åkjøpe en gammel amerikansk 7 liters V12 og klage på at den bruker mye bensin
    Kjøpte de egentlig til stereo, hvor jeg har en forsterker hvor jeg kan stille på bass, men tenkte jeg skulle prøve de i hjemmekinoen. Forstår hva du mener, og klager ikke på de, men er jo ikke gøy å se på film når man kun hører dunking og så og si ingenting av hva skuespillerne sier? Vil jo selvfølgelig ha rå bass, men ikke så mye som det er nå. Vil jo kunne stille på bassen hvis andre i huset vil legge seg og jeg vil se på film? Hehe.

Medlem siden
    Aug 2012
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Bytte høytaler høyre <--> venstre og se om det samme skjer.

Sjekk at kabler har sikkelig kontakt og det ikke er skade på de.
    Og at det er minus til minus og pluss til pluss
    Ved å bytte høyttaler, mener du å flytte høyre høyttaleren over til venstre side, eller bare høyre og venstre kabel? Er ganske stress å flytte disse høyttalerne..

Kablene har skikkelig kontakt, og det er ikke skade på de. Minus til minus og pluss til pluss. Vil dette uansett ha noe med om det er mye bass eller ikke? Og om jeg kan stille på bassen på receiveren?

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dueeee? Har du koblet venstre høyttaler til den GRØNNE inngangen bak på reciever? Det er isåfall inngangen til Center.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vell en form for romkorreksjon på denne receiveren. Har du kjørt den?

Medlem siden
    Aug 2012
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Truls
    Dueeee? Har du koblet venstre høyttaler til den GRØNNE inngangen bak på reciever? Det er isåfall inngangen til Center.
    Nope, alle er kobla til korrekt. Sjekka akkurat for sikkerhets skyld. FR på FR, FL på FL og Center på Center.

Sitat Opprinnelig postet av Mr.logan
    Det er vell en form for romkorreksjon på denne receiveren. Har du kjørt den?
    Har kjørt den, men har dette mye å si på bassen?

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HaakonDrang
    Ved å bytte høyttaler, mener du å flytte høyre høyttaleren over til venstre side, eller bare høyre og venstre kabel? Er ganske stress å flytte disse høyttalerne..

Kablene har skikkelig kontakt, og det er ikke skade på de. Minus til minus og pluss til pluss. Vil dette uansett ha noe med om det er mye bass eller ikke? Og om jeg kan stille på bassen på receiveren?

Ja bytte side på høytalerne ja, for så og sette de opp ned.. ;p hehe. Bare tull det.

Men bytt over kabel, og hør om det er forskjell på bassen. Bak på H/K forsterker.

Medlem siden
    Aug 2012
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil også legge til at når jeg skrur opp Treble blir BÅDE bass og diskant høyere, som å skru på volum. Er ikke bare diskant som blir høyere.

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HaakonDrang
    Vil også legge til at når jeg skrur opp Treble blir BÅDE bass og diskant høyere, som å skru på volum. Er ikke bare diskant som blir høyere.
    Høres jo ut som om det er noe galt med receiveren din - noe som ikke er et helt ukjent fenomen når det gjelder HK !
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    meeeen 165 er jo alt for liten... kan ikke ligge no i det ?

Medlem siden
    Aug 2012
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan
    Høres jo ut som om det er noe galt med receiveren din - noe som ikke er et helt ukjent fenomen når det gjelder HK !
    Isåfall leverer jeg den tilbake på reklamasjon, og får en ny en.

Hvis den ikke er ødelagt, noen andre som vet hva jeg kan gjøre?

Medlem siden
    Aug 2012
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jan_m
    meeeen 165 er jo alt for liten... kan ikke ligge no i det ?
    Den kjører 95W på hver høyttaler, og på HiFi-klubben sa de at jeg bør ha minst 80W og høyttalerne spiller dritbra. Synes de er dritbra, og hvis receiveren var for liten ville jo bassen vært dårlig og ikke for kraftig? Tror ikke den hadde klart å kjøre så bra og kraftig bass hvis den var for svak.

Intermediate roeng2 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    857
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synnes det er mye som tyder på at det er en feil i reciveren din. Er alt koblet riktig som du sier. Skal det ikke være mulig og få den til og hev bass i en kannal og senke i den andre.

Intermediate Ender sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekket at du har koblet pluss til pluss og minus til minus på høytalerkabelen? I tilfelle du har 2 stk høytalere som jobber i motfase.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ender
    Sjekket at du har koblet pluss til pluss og minus til minus på høytalerkabelen? I tilfelle du har 2 stk høytalere som jobber i motfase.
    Om en kobler i motfase OG klager på for mye bass, da er det skivebom med CV

Men det finnes sikkert en mulighet for å resette hele receiveren, og deretter kjøre en romkorreksjon, da kan det fort ordne seg.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Redusering av bass kan være og plassere høytalere langt fra vegger, spessielt bakvegg.

Eventuelt tette bassport.
    Men vær ups da på at volumet, hold litt tilbake på det.

Intermediate thohaug sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Om en kobler i motfase OG klager på for mye bass, da er det skivebom med CV
    hehe ja da trenger han hvertfall ikke subber for ekstra skyv :P prøv å kjør en full reset av recieveren. dette skal stå i manualen, hvis ikke ringer du bare kundeservice og spørr hvordan du gjør det. prøv så å kjøre romkorreksjonen på nytt. hvis det ikke ordner problemet så tror jeg det er noe galt med reciever..

minner meg om det problemet atledreier hadde, bortsett hos han var bassen fraværende..
    Akustikk, [SIZE=4]Akustikk, [SIZE=6]Akustikk!
    [SIZE=2]
    Min tråd: http://avforum.no/forum/hvilket-utst...ml#post2045901

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •