Avstand til høyttalere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Avstand til høyttalere

Jeg sitter å prøver å justere inn avstand til høyttalerne på min Pioneer LX-52, det står oppgitt i menyen at man skal justere avstanden slik at det høres ut som lyden er plassert i midten foran, det går helt fint med front og senter høyttalerne, men med surround og surround back får jeg ikke lyden til å flytte seg nok "forover".

Har sjekket at alle har riktig fase, har prøvd ekstreme verdier og nøyaktig målte verdier (avstand fra lytteposisjon til høyttaler), men får dem ikke sentrert foran, er det kanskje ikke mulig å få til med surroundhøyttalerne?

Intermediate Jan Frode sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    537
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jvc1986
    Jeg sitter å prøver å justere inn avstand til høyttalerne på min Pioneer LX-52, det står oppgitt i menyen at man skal justere avstanden slik at det høres ut som lyden er plassert i midten foran, det går helt fint med front og senter høyttalerne, men med surround og surround back får jeg ikke lyden til å flytte seg nok "forover".

Har sjekket at alle har riktig fase, har prøvd ekstreme verdier og nøyaktig målte verdier (avstand fra lytteposisjon til høyttaler), men får dem ikke sentrert foran, er det kanskje ikke mulig å få til med surroundhøyttalerne?

Hehe, tuller du eller har du feilformulert deg ?

Lyden fra surround og surroud back skal ikke komme fra "midt foran"
    Stue: Primare I32 - Primare DAC30 - Sonus Faber Venere 2.5 - Viablue SC-2 - HTPC - Chromecast Audio - Ipad Air - Spotify Premium

Reserveutstyr/ til salgs: Nakamichi Amplifier 2
    - Arendal Sound 1723 Tower -System Audio Saxo 30 - Onkyo A-9010 - Sennheiser Momentum

Det er bedre med en god trekant enn en ond sirkel

Active
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    407
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sitter å prøver å justere inn avstand til høyttalerne på min Pioneer LX-52, det står oppgitt i menyen at man skal justere avstanden slik at det høres ut som lyden er plassert i midten foran, det går helt fint med front og senter høyttalerne, men med surround og surround back får jeg ikke lydtil slutt? en til å flytte seg nok "forover".

Er det ikke bare å kjøre auto-oppsett og justere suben til slutt? Pioneer sin romkorreksjon er grom.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jan Frode
    Hehe, tuller du eller har du feilformulert deg ?

Lyden fra surround og surroud back skal ikke komme fra "midt foran"
    Var nesten det jeg regnet med, ble bare usikker når det stod i menyen at man skulle justere til lyden hørtes ut til å komme ifra midten

Da lar jeg surround og bak stå riktig ihht målt avstand.

Auto justeringen ble iallefall helt feil på front høyttalerne, ikke sentrert lydbilde i det hele tatt..

Intermediate Jan Frode sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    537
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var nesten det jeg regnet med, ble bare usikker når det stod i menyen at man skulle justere til lyden hørtes ut til å komme ifra midten

Da lar jeg surround og bak stå riktig ihht målt avstand.

Auto justeringen ble iallefall helt feil på front høyttalerne, ikke sentrert lydbilde i det hele tatt..
    Dersom du legger inn Litt mer info vedr hva du har av utstyr så får du helt sikkert kvalifisert hjelp fra andre her inne

Lykke til uansett, gleden med å ha AV utstyr er jo å lære og utforske litt
    Stue: Primare I32 - Primare DAC30 - Sonus Faber Venere 2.5 - Viablue SC-2 - HTPC - Chromecast Audio - Ipad Air - Spotify Premium

Reserveutstyr/ til salgs: Nakamichi Amplifier 2
    - Arendal Sound 1723 Tower -System Audio Saxo 30 - Onkyo A-9010 - Sennheiser Momentum

Det er bedre med en god trekant enn en ond sirkel

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du har f.eks 3 meter mellom høyttalerene dine bør avstanden til sitteposisjon være 3 meter målt fra hver høyttaler. Altså en likesidet trekant.
    For å ytterligere finjustering på vinkling kan man lytte seg frem.

Jeg bruker pink noise fra en eller anna Dali CD.
    En annen sang som kan være interessant å prøve er sangen Amused To Death av Roger Waters. Stemmene du hører der kommer fra venstre side. Kommer stemmene fra venstre høyttaler har du bommet. Kommer de mer frem på din venstre side f.eks 1,5 meter i fra høyttaleren er du temmelig nærme. Det er egentlig ganske tøft at du kan klare å få disse stemmene til å komme helt frem til din venstre side 0 grader ut. Prøv selv og du vil forbedre ditt lydbilde temmelig markant. Husk å sitt mellom høyttalerene i sweetspot.

Kjenner best til Audyssey romkorreksjon og der skal receiveren resettes før romkorreksjon. Man får da frem verdiene 3,6 meter på alle høyttalerene. Da rører man ikke annet enn at man tar bort høyttalerene som ikke er i bruk i menyen. Ikke juster avstand, høyttalerstørrelse osv. Høyttalerstørrelse og deling justeres etter romkorreksjonen er tatt. Etter romkorreksjonen vil du likevel se at avstanden blir svært lik det du selv måler i praksis. Anbefales ikke å tukle med dette. Subavstand kan justeres, men det blir neste punkt hvis du ønsker det senere.

Regner med at Pioneer bruker tilsvarende. Les manualen for å finne ut hvordan du resetter.

Tråden: "Hvordan få mest mulig ut av receiveren din" (søk så finner du nøyaktig navn og tråd, ikke helt sikker på navnet) laget av Kringlyd kan gi deg noen tips til mikrofonplassering osv.

Lykke til :-)

Intermediate runefalk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    1,294
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PANASONIC TX-P65VT60Y​-Onkyo TX-NR818-Sherbourn PA 5-200 -Sherbourn PA 2-160-Anti-Mode
    2Stk SVS PC12-NSD DSP-Klipsch RF MK2-82/RC64/RS-52/RB-61/Panasonic DMP BDP500
    ,PS3-VAN DEN HUL-Logitech Harmony 900

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •