Hvilket merke er å foretrekke innen effektforsterkere - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 51
    Newcomer smismu sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av MB-S124
    Jeg vet ikke om Midgard Oberon 6.1 matcher kappa lydmessig, jeg vil tro det om du velger forforsterker etter hva slags lydsignatur du ønsker så vil det være godt nok, MA Oberon er ganske transparente. Midgard Oberon vil nok ikke ha noen problemer med å drive Kappa!
    Hvilken forforsterker trenger jeg til disse høytalerne som stort sett er til kinobruk?

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom høyttalerne diper under 2 ohm, så er i alle fall ikke Midgard Oberon eller annen IcePower noe man bør vurdere. De takler ikke så lave impedanser.

Active MB-S124 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2012
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min oppfatning er igrunn det omvendte? Har du dok. på dette? Skal søke litt rundt.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MB-S124
    Min oppfatning er igrunn det omvendte? Har du dok. på dette? Skal søke litt rundt.
    Du tar feil. Midgard Oberon/IcePower ASP sin laveste høyttalerimpedans er 2 ohm. Faller impedansen under det i f.eks øverste frekvensområdet, så vil diskanten delvis forsvinne og det vil låte mørkt.
    Man kan også risikere i verste fall å brenne opp forsterkeren.

Active
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    407
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av smismu
    Ser at McIntosh koster skjorta. Veldig få som selger brukt... Får vel kanskje bare teste ut Nad 208 og håpe at Kappaen ikke tar knekken på den. Har du noen formening om Adcom GFA-7805? Ser den er på 5X300watt, men jeg trenger jo bare å forsterke 3 av de 9 kanalene jeg skal bruke.... Takk for svar forresten

Adcom er brutalt når det gjelder krefter. Men vet ikke om de håndterer Kappa serien. Jeg har selv Anthem som viser seg å være svært kraftig til prisen. Den er stabil i 2 ohm.. men ikke noe særlig under det. Skal du ha noe som leverer under 2ohm så koster det mye penger. Dette er om du skal spille høyt over lengre tid. greier du å holde deg på et mer normal nivå så tror jeg ikke det er noe problem. Men noe billig budsjett greier er det ikke noe vits å prøve. Jeg bruker Monitor Audio GS 20 i front. Men vet at Anthem brukes på palladium serien til Klipsch men de er jo ikke sammenliknbare med Kappa.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til film skal du vel bruke en surround receiver med preout eller en prosessor, da kobler du denne til effektforsterkerne som igjen er tilkoblet høyttalerne.
    Hvilken du bør kjøpe vet jeg ikke, hvor mye vil du betale?
    Emotiva har jo en....
    Kanskje bruktmarkedet er tingen om du skal ha penger til forsterker også.
    Kommer du over en Nakamichi PA7E effektforsterker er det bare å slå til, men de er sjeldne. Ellers, som nevnt i noen tråder Vincent 991 effektforsteker, men de er også sjeldne.
    Kan samtykke i det orso skriver, prøvde en Cary digital sak på mine høyttalere og diskanten var helt fraværende. Lånte da Bryston hjem på prøve og det tok meg 1 sekund å bestemme at den måtte jeg ha.

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av UltimaNoctis
    Emotiva og Parasound er vel kanskje de mest populære mellom priset forsterkere på hele avforum? Litt som B&W/Klipsch. Jeg er veldig glad i Rotel da, elsker lyd signaturen dems 8)

Så mitt råd var faktisk ræva, fordi valget står forsatt mellom Emotiva, Rotel og Parasound så det hjalp vel lite
    Emotive er ett godt alternativ å i verstefall starte med. De gir mye for pengene.

Hadde selv XPA-5 i en kort periode. Men pga ett eller annet med strømanlegget mitt som den ikke likte så støyet den en del. Hørbarsusing i sitteposisjon 3 meter unna. Solgte denne til en kompis som bruker de med ett par svære Focal høytallere (nypris 40.000,-) og dette fungere meget bra. Han bi-amper disse. Noe som også kan være lurt for Kappaene dine hvis de støtter det.

Selv byttet jeg til Rotels RMB-1575, og selv om Empotivaen har kraft som bare det, så ga Rotelen ett mye mer detaljert lydbilde, og har aldri opplevd å savne noe som helst med den.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ---------

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nu ligger der en Aragon forsterker på brukten til 3K, det er vel et kupp? Vet ikke hvordan 2004 er på Infinity men Aragon pleier å takle det meste.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Nu ligger der en Aragon forsterker på brukten til 3K, det er vel et kupp? Vet ikke hvordan 2004 er på Infinity men Aragon pleier å takle det meste.
    Holdt akkurat på å skulle skrive det selv. Aragon er vel en gammel traver som kan tåle lav impedans. Hadde selv 4004 mk2 og var svært fornøyd med den.

Angående Klasse D forsterkere så sier selv Hifi klubben at Lyngdorf klarer lett å drive Dali, men låter temmelig dårlig på B&W pga mye lavere impedans.

Også observert en bruker med Rotel 1572 Klasse D på 2x250 kollapset på B&W 683. Disse har så vist jeg husker en min impedans på 2,8 ohm. Brukeren prøvde en av de nyere NAD på 2x150 og den klarte det helt fint.

Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndersT2
    Emotive er ett godt alternativ å i verstefall starte med. De gir mye for pengene.

Hadde selv XPA-5 i en kort periode. Men pga ett eller annet med strømanlegget mitt som den ikke likte så støyet den en del. Hørbarsusing i sitteposisjon 3 meter unna. Solgte denne til en kompis som bruker de med ett par svære Focal høytallere (nypris 40.000,-) og dette fungere meget bra. Han bi-amper disse. Noe som også kan være lurt for Kappaene dine hvis de støtter det.

Selv byttet jeg til Rotels RMB-1575, og selv om Empotivaen har kraft som bare det, så ga Rotelen ett mye mer detaljert lydbilde, og har aldri opplevd å savne noe som helst med den.
    Så du anbefaler Rotel fremfor Emotive til kinobruk? Jeg er fersk i dette, så jeg blir glad for de tipsene jeg kan få. Tenkte ikke bruke mer enn 10.000,- på effektforsterkere..

Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sven1978
    Holdt akkurat på å skulle skrive det selv. Aragon er vel en gammel traver som kan tåle lav impedans. Hadde selv 4004 mk2 og var svært fornøyd med den.

Angående Klasse D forsterkere så sier selv Hifi klubben at Lyngdorf klarer lett å drive Dali, men låter temmelig dårlig på B&W pga mye lavere impedans.

Også observert en bruker med Rotel 1572 Klasse D på 2x250 kollapset på B&W 683. Disse har så vist jeg husker en min impedans på 2,8 ohm. Brukeren prøvde en av de nyere NAD på 2x150 og den klarte det helt fint.
    Så dere mener denne skal greit klare å drive kappa 8.2? Eller?

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så du anbefaler Rotel fremfor Emotive til kinobruk? Jeg er fersk i dette, så jeg blir glad for de tipsene jeg kan få. Tenkte ikke bruke mer enn 10.000,- på effektforsterkere..
    Rotelen er over dobbelt så dyr som Emotivaen. Personlig så syntes jeg det var verdt det. Men med ditt budsjett, og mulig startsted for denne hobbyen, så kjør på Emotiva.

Hvis du skulle oppleve samme støyproblemer som meg, så får du meget lett solgt den med nesten null tap på brukten her inne. Så en XPA-3 ble solgt for kun 500,- mindre enn ny for ett par uker siden.

Intermediate runefalk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    1,294
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sherbourn er jo noen bra og billige effektforsterkere
    Stereo
    Hjemmekino
    PANASONIC TX-P65VT60Y​-Onkyo TX-NR818-Sherbourn PA 5-200 -Sherbourn PA 2-160-Anti-Mode
    2Stk SVS PC12-NSD DSP-Klipsch RF MK2-82/RC64/RS-52/RB-61/Panasonic DMP BDP500
    ,PS3-VAN DEN HUL-Logitech Harmony 900

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så dere mener denne skal greit klare å drive kappa 8.2? Eller?
    Den er jo ikke så kraftig på papiret med 2x100 i 8 ohm, 2X200 i 4 ohm og 2x400 i 2 ohm. Men den kaster hvertfall ikke inn håndkleet med det første når det går mot lav impedans. Den klarer å doble hele veien. Ikke mange forsterkere som klarer det. Og de 100 wattene kan man mest sannsynlig ta med en klype salt i Aragon sitt favør.

Husker ikke hvor stor strømforsyning denne har, men storebroren 4004mk2 hadde hvertfall 2x800 VA trafo. Noe som er temmelig heavy greier til å være en 200 watter.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    177
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av runefalk
    Sherbourn er jo noen bra og billige effektforsterkere
    Stereo
    Hjemmekino
    I forhold til Emotiva så er de vel ikke akkurat billig. Spesielt når man tenker på at det er samme innmat i flere av dem

Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sven1978
    Den er jo ikke så kraftig på papiret med 2x100 i 8 ohm, 2X200 i 4 ohm og 2x400 i 2 ohm. Men den kaster hvertfall ikke inn håndkleet med det første når det går mot lav impedans. Den klarer å doble hele veien. Ikke mange forsterkere som klarer det. Og de 100 wattene kan man mest sannsynlig ta med en klype salt i Aragon sitt favør.

Husker ikke hvor stor strømforsyning denne har, men storebroren 4004mk2 hadde hvertfall 2x800 VA trafo. Noe som er temmelig heavy greier til å være en 200 watter.
    Har lest at Aragon kommer med 115V. Er dette tilfelle?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lest at Aragon kommer med 115V. Er dette tilfelle?
    Nei, egentlig ikke. Denne ble solgt av Hifi klubben i sin tid og kommer som 220-230 V hvis den er kjøpt i Norge. 4004 mk2 kostet hvertfall 17.500 og tror den gikk ut av HFK i ca år 2000. Etter den tid så har jeg ikke sett dette merket av noen norske forhandlere. Mener Aragon/Acurus har et tett samarbeid med Klipsch. 8008 heter hvertfall arvtakeren til 4004 mk2.

Jeg brukte min Aragon 4004 mk2 på Snell B Minor og Klipsch KSP400. Den virket bunnsolid hele tiden og det var aldri noe tull med den. Tror faktisk den er i drift enda hos en kamerat, 17 år gammel.

Sherbourn som folk nevner har jeg kun testet prosesossoren 7020. Utfallet av den testen kan vel i korte drag forklares som FANTASTISK OG FENOMENAL TIL PRISEN. Tror ikke at det er et merke å avvise. Ta en tlf til Lsound. Oppfatter de som svært imøtekommende og du får nok et ærlig svar på om en av de sine effektforsterkere klarer jobben eller ikke. Du vil uansett få full bytterett i 45 dager hvis det går galt.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2004 har en strømforsyning på størelse med en normal 200 watter. Alle Aragon forsterkere er legender, og 8008 er et beist uten like.
    High end forsterkere blir det noen ganger vitset med, men spørsmålet er alltid, hvor mye vil man ofre, blir det Nad eller skal man satse på noe "seriøst".
    Normalt, til Kappa 8 og 9 modeller skal man være mer enn almindelig heldig om man finder en rimelig forsterker der fungerer. Disse eter wattene fortere enn man kan vri på volumknotten, forsterkeren løper tom for strøm og alle røde lamper lyser.
    Ikke alle ønsker å investere i seriøse forsterkere til disse høyttalere, det betyr gjerne Dynamic Precision, Sunfire, Accuphase, Mc Intosh, Krell, Mark Levinson, Nakamichi, store Plinius og Vincent, giganter som Bryston og Musical Fidelity med mange muskler f.eks., desverre er det gjerne dyrt...
    Se på Emotiva XPA-2 om du tror Aragon blir litt liten. Tror det blir et bra kompromis for deg, og som andre nevner, Emotivaen er lett å selge om det skulle bli sånn.

Intermediate runefalk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    1,294
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Saarg
    I forhold til Emotiva så er de vel ikke akkurat billig. Spesielt når man tenker på at det er samme innmat i flere av dem
    Du får iallefall Norsk garanti og reklamasjon viss det skulle gå noe galt;-) + L-Sound har vel 45dager buy & try.
    PANASONIC TX-P65VT60Y​-Onkyo TX-NR818-Sherbourn PA 5-200 -Sherbourn PA 2-160-Anti-Mode
    2Stk SVS PC12-NSD DSP-Klipsch RF MK2-82/RC64/RS-52/RB-61/Panasonic DMP BDP500
    ,PS3-VAN DEN HUL-Logitech Harmony 900

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •