Virkelig musikalsk AV-Receiver?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 25
    Intermediate Ender sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Virkelig musikalsk AV-Receiver?

Jeg trenger hjelp til å velge ny receiver.

Ønsker meg en AV-receiver som er virkelig god på musikk. Altså en som har gode DACer slik at musikk i stereo blir bra. Musikk spilles utelukkende via HDMI fra AppleTV eller HTPC.

En god prosessor kan også være mulig. Budsjettet strekker seg til 25000kr. Til nå er det disse jeg har vurdert:

Pioneer SC-LX86
    Onkyo TX-NR5010B
    Evt Marantz men har ingen erfaring med Marantz fra før.

Jeg bruker anlegget 80% film 20% musikk, hvis motsatt hadde det nok vært en mye bedre ide med et rent stereo oppsett.

Intermediate americanFord sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,458
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I mine ører er Marantz best på musikk under 25 000,-. Orso (?) hadde en sammenligningstest med Pioneer receiver og denne i prosessor versjonen (AV 7005) og sistnevnte hadde mest detaljer. Ellers vil de fleste prosessorer låte bedre enn receivere. Mao anbefaler en ren prosessor som kompromiss vs. ren stereo.
    Sherbourn sin til 10k låter også brukbart til musikk.
    Behringer B215 (fronts) + B212XL (surround) - Sony STR 1040 - Pro Ject Rpm 5.1/ Phonobox S - 2xJamo SUB650 - Apple TV3 - Samsung 60" Plasma

MIN BLOGG: http://www.inboundswag.no

ALT I FRA BUSINESS TIL KULTUR + LITT LYD OG MUSIKKRELATERT!

Intermediate eyvind sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Kongens by
    Poster
    1,271
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Arcam AVR 400 eller evt. 600 er gode alternativer. Ellers bør det vel ganske lett la seg gjøre å få prosessor + effekt for 25k.
    Marrantz AV7005|Linn C5100|Oppo93|Dynaudio Contour 1.4s|Dynaudio Focus Center|MA Silver RXFX|SVS PC12|Optoma HD33|Projecta 86"

Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Antar det er PT-7020A du tenker på (?). Vil f.eks Sherbourn sin prosessor være bedre lydmessig enn f.eks Pioneer og Onkyo som jeg nevnte?

Ser L.sound har pakkepris på denne med amp.

Intermediate _LarZen_ sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare et tips, du kan få LX86 til 15995kr nå hos Soundgarden.

Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Faktisk 14990,- hos Lsound.

Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uten at det har noen betydning for lydkvaliteten så har LX86 en ganske så fancy ipad app for å styre recieveren (volum, kanaler, eq etc). Vurderer å flytte hele stereoracket til naborommet så da slipper jeg f.eks en RF fjernkontroll. Ser i allefall fancy ut den appen. Kjenner det appelerer veldig til gadgetfaktoren

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes ikke Pioneer er førstevalget når det kommer til musikk.
    De største Denon receiverne har meget gode forforsterkere og DAC, og i kan kjøres i ren forforsterker (prosessor) modus om man benytter effekt til alle kanaler.

For meg stod det mellom Denon og Arcam, nettopp pga at musikk er høyt prioritert, Denon "vant" pga utstyr og muligheter.

Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kikka litt på pakka til Lsound som ble nevnt her (Sherbourn PT7020+PA 7-150 Bundle). Er det noen av dere som har prosessoren fra sherbourn sammen med effekttrinnet? Hørte fra kundeservice på Lsound at dette spillte varmere enn pioneer, burde jo da passe godt til mine høytalere.

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,458
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Jeg synes ikke Pioneer er førstevalget når det kommer til musikk.
    De største Denon receiverne har meget gode forforsterkere og DAC, og i kan kjøres i ren forforsterker (prosessor) modus om man benytter effekt til alle kanaler.

For meg stod det mellom Denon og Arcam, nettopp pga at musikk er høyt prioritert, Denon "vant" pga utstyr og muligheter.
    Denon og Marantz er ganske like (søsterselskap)? Ville gått for en av disse eller Sherbourn-tilbudet dersom musikk-kvaliteter er viktig for deg.
    Behringer B215 (fronts) + B212XL (surround) - Sony STR 1040 - Pro Ject Rpm 5.1/ Phonobox S - 2xJamo SUB650 - Apple TV3 - Samsung 60" Plasma

Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv om jeg ikke bruker anlegget mest på musikk så er det allikevel viktig at når jeg hører på musikk så låter det bra. Tror jeg skal ta turen innom soundgarden i morgen å høre på Marantz og Pioneer.

Heller faktisk mest mot sherbourn akkurat nå, ser den ikke har HDMI 1.4 (3D osv) men jeg har en HDMI 1.4 matrise så det er egentlig ikke noe problem.

Antar/håper at det uansett vil være en oppgradering fra min gamle Onkyo, hvis ikke føler jeg meg litt lurt (av meg selv)

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,458
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fornuften din er på rett spor
    Har selv en Marantz AV 7005. Ikke fått hentet den på postkontoret enda, men har hørt den ved flere anledninger, og den er det beste kompromisset hjemmekino/hifi jeg har vært borti. Silkemyk topp (perfekt på hornkonstruksjoner), og bra i midtre registeret og nedover. Har ikke testet på mine høytallere enda, men blir spennende sammen med en Parasound effekt. Gleder meg. Verdt en lytt!

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med musikalsk tenker jeg først å fremst på at du ønsker litt driv.(?)

Etter å ha brukt Yamaha en liten stund syntes jeg disse er meget gode på det området, og langt under budsjett selv om de ikke kan skaffes som rene prosessorer. RX-A3010 eller 3020 vil nok være gode kandidater.

Geir Arne

Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av americanFord
    Fornuften din er på rett spor
    Har selv en Marantz AV 7005. Ikke fått hentet den på postkontoret enda, men har hørt den ved flere anledninger, og den er det beste kompromisset hjemmekino/hifi jeg har vært borti. Silkemyk topp (perfekt på hornkonstruksjoner), og bra i midtre registeret og nedover. Har ikke testet på mine høytallere enda, men blir spennende sammen med en Parasound effekt. Gleder meg. Verdt en lytt!
    Hører flere beskriver Marantz lignende. Hvor anbefaler du å kjøpe Marantz her i norge? Ser at Soundgarden ikke fører AV 7005.

Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Med musikalsk tenker jeg først å fremst på at du ønsker litt driv.(?)

Etter å ha brukt Yamaha en liten stund syntes jeg disse er meget gode på det området, og langt under budsjett selv om de ikke kan skaffes som rene prosessorer. RX-A3010 eller 3020 vil nok være gode kandidater.

Geir Arne
    Musikalsk kan skikkert beskrives på hundre ulike måter. Men jeg liker at lydbildet er stort og detaljert samtidig som du sier at det er driv og tilstedeværelse i musikken. Vil at høytalerene maler et så stort bildet som mulig.

Har ikke hørt Yamaha på flere år så jeg burde jo kanskje gi de en lytt.

Intermediate eyvind sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Kongens by
    Poster
    1,271
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oslo Hi-Fi Center selger den ivhertfall.
    Marrantz AV7005|Linn C5100|Oppo93|Dynaudio Contour 1.4s|Dynaudio Focus Center|MA Silver RXFX|SVS PC12|Optoma HD33|Projecta 86"

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ender
    Musikalsk kan skikkert beskrives på hundre ulike måter. Men jeg liker at lydbildet er stort og detaljert samtidig som du sier at det er driv og tilstedeværelse i musikken. Vil at høytalerene maler et så stort bildet som mulig.

Har ikke hørt Yamaha på flere år så jeg burde jo kanskje gi de en lytt.
    Jeg syntes i allefall den gjør en god jobb, selv i kostbare oppsett.

Om du klarer deg med mindre funksjoner ligger Primare SPA22 rett over budsjett. Den liker jeg veldig godt, men kan oppfattes som noe klinisk av noen.

Jeg hadde storebror SP32 og A307 når jeg hadde LS80 og LSCenter, og det var ikke en dårlig kombinasjon syntes jeg.

Geir Arne

Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klarer meg fint med mindre funksjoner, all erfaring viser at det er gøy første uka så sitter man igjen med lyd/bildekvalitet som virkelig er det som teller.

Prøvde du LS serien sammen med noen andre forsterkere og evt erfaringer?

Hadde vært spennende å hørt Primare samme med LS serien. Jeg ser jeg kan få både Marantz AV7005 + MM7055 evt Sherbourn bundlet jeg nevntet til under 20k så Primare får bli når neste oppgradering spøkelse melder seg Prøve å holde meg innenfor budsjettet mitt.

Newcomer wabble sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ender
    Jeg trenger hjelp til å velge ny receiver.

Ønsker meg en AV-receiver som er virkelig god på musikk. Altså en som har gode DACer slik at musikk i stereo blir bra. Musikk spilles utelukkende via HDMI fra AppleTV eller HTPC.

En god prosessor kan også være mulig. Budsjettet strekker seg til 25000kr. Til nå er det disse jeg har vurdert:

Pioneer SC-LX86
    Onkyo TX-NR5010B
    Evt Marantz men har ingen erfaring med Marantz fra før.

Jeg bruker anlegget 80% film 20% musikk, hvis motsatt hadde det nok vært en mye bedre ide med et rent stereo oppsett.
    Jeg syntes Marantz alltid har levert i overkant mye diskant og lite trykk nedover (ikke erfaring med de dyrere modellene). De andre produsentene har jeg ikke nyere erfaring med. Rotel spiller pent jevnt over i hele frekvensområdet og har autoritet der den skal frem i lydbildet. Har ikke erfaring med de aller kraftigste fra Rotel, men RSX-1550 har et flott lydbilde fra klassisk til elektronisk musikk.
    --
    Audio Physic Tempo 25 | Bel Canto DAC2.5 | Bel Canto REF500M | Panasonic 50" VT50 | Apple TV 3.gen | Playstation 3 | Nordost Frey ht og bal ic | Supra LoRad 2.5 pc | Supra LoRad MD06-EU/SP nf/v

Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke hørt Marantz men har lest at de litt snillere i de lave frekvensene enn f.eks Onkyo. Er ikke dette noe man uansett kan kompansere med evt EQ og justering av sub?

En annen sak jeg lurer på når det gjelder AV-receivere. Ser at mange bruker burr-brown 192kHz/24bit (F.eks Onkyo og Marantz) og andre bruker f.eks Cirrus Logic 192kHz/24bit DAC (Sherbourn). Hvor stor forskjell er det egentlig på de ulike dacene og er det evt integrasjoen av disse, altså hele pakke, som gir de karakterestikken på receiveren? Burr-brown er vel en relativt mye brukt DAC så er det evt andre merker som er helt klart bedre? Mulig dette er i overkant nerdete spørsmål...

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •