Virkelig musikalsk AV-Receiver? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 25 av 25
    Active RimJob sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    389
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg har eid mange av de bedre modellene fra ulike leverandører av receivere og min mening er at Marantz er soleklart best til musikk. Når det gjelder kinolyden liker jeg Onkyo best. Angrer fortsatt på at jeg solgte AV7005 faktisk.
    Har nå Anthem mrx-500 som er et godt kompromiss mellom musikk og kino. Denne har et bedre EQ oppsett enn de andre modellene og for første gang spiller jeg nå musikk med EQ på.

Intermediate bigtor sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Laksevåg
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RimJob
    Jeg har eid mange av de bedre modellene fra ulike leverandører av receivere og min mening er at Marantz er soleklart best til musikk. Når det gjelder kinolyden liker jeg Onkyo best. Angrer fortsatt på at jeg solgte AV7005 faktisk.
    Har nå Anthem mrx-500 som er et godt kompromiss mellom musikk og kino. Denne har et bedre EQ oppsett enn de andre modellene og for første gang spiller jeg nå musikk med EQ på.
    Ja og jeg har også eid mange receivere bla.Pioneer-Onkyo-Anthem og kjører nå Yamaha 3010 og må bare si at jeg angrer på at jeg solgte Anthem mrx-500 for så langt er det den klart beste som jeg har hatt i min hjemmekino og må bare si at jeg foreløpig er meget skuffet over Yamaha 3010.
    Mvh bigtor

Intermediate Ender sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tok turen til Soundgarden i Drammen i dag får å få en prøvelytt av både Marantz og Pioneer. Ganske bomtur egentlig da Soundgarden hadde relokert i byen til nye lokaler uten demorom og de førte ikke lenger AV serien til Marantz (kunne skaffe men hjelper lite hvis jeg ikke kan høre på den før evt kjøp).

Oslo Hifi-center fører vel både Marantz og Anthem(?). Kanskje jeg får dra inn og få en demo der.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ender
    Har ikke hørt Marantz men har lest at de litt snillere i de lave frekvensene enn f.eks Onkyo. Er ikke dette noe man uansett kan kompansere med evt EQ og justering av sub?

En annen sak jeg lurer på når det gjelder AV-receivere. Ser at mange bruker burr-brown 192kHz/24bit (F.eks Onkyo og Marantz) og andre bruker f.eks Cirrus Logic 192kHz/24bit DAC (Sherbourn). Hvor stor forskjell er det egentlig på de ulike dacene og er det evt integrasjoen av disse, altså hele pakke, som gir de karakterestikken på receiveren? Burr-brown er vel en relativt mye brukt DAC så er det evt andre merker som er helt klart bedre? Mulig dette er i overkant nerdete spørsmål...
    Det er ikke DAC-chipen i seg selv som gjør de største lydmessige utslagene men de passive komponentene rundt og integreringen av det hele i forforsterkeren. Det er vel ingen receivere som har state-of-the-art DACer men noen har lagt mer flid i komponentvalg og oppbygging enn andre.

De mest populære receiverne som også vinner tester, er ikke de mest "musikalske" eller mest "hifi" IMO, de har derimot lagt til litt ekstra driv og morro, som absolutt selger til film, og som mange også synes er tøfft på musikk, men så var det dette om man ønsker musikken mest mulig troverdig og på den måten "riktig" da.

Det hele kommer an på smak og behag, og om man ønsker et surroundanlegg som også fungerer på musikk, eller et musikkanlegg som også fungerer på surround :smile:

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.
    Jeg har prøvd den nevnte Sherbourn prosessoren i mitt oppsett. Jeg prøvde den kun til musikk og (3 kanals film på lavt volum) siden bakkanalene var til utlån. Så filmopplevelsen kan utelukkes.

Sherbourn koster 10.000. Jeg har også en Parasound Halo C2 prosessor som koster 48.000. Denne er det en stund siden jeg har lyttet til siden Denon-en blir enklere i daglig bruk pga HDMI osv.

Denon-en koster 40.000. Bare prøvd denne i stereo med effektdelen også innkoblet 1 gang i ca 1 time. Funket egentlig bra det også. Så denne blir brukt som pre, dac og prosessor.

Jeg er også kjent med Yamaha 3067 og div andre forforsterkere.

Mikrofonen til Sherbourn-en var i dårlig stand, men jeg fikk likevel satt meg godt inn i hvordan denne funker. Man kan altså justere på flere frekvenser på front, senter, sub osv og subdelen i denne ble meget morsom med en skikkelig punch. Noe som kan være litt vanskelig å få til.

Som ren pre mot de 2 andre (Denon og Parasound) som ikke akkurat er dårlige eller billige vil jeg kun bruke ord som fenomenal, fantastisk og et KUPP til prisen.

Denon-en har en tanke mer varme og en følelse av mer bredde i lydbildet. Detaljemessig stiller Sherbourn-en fullt på høyde og det bunner mye ut på smakssak. Denon-en er litt mer smooth og Sherboun-en blir litt mer "in your face" og moro uten å være kvass eller for mye frempå.

Menyen osv er superenkel, men hvis det teller for deg, så er f.eks Denon og Yamaha mer fancy der. Den pakka de har nå med musikk som prioritet er jeg sikker på slår tilsvarende receivere i samme prisklasse. Punktum.

Sherbourn PT7020+PA 7-150 Bundle - Pakkeløsninger

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •