Kraftig receiver vs effektforsterker? Erfaringer?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 49
    Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    725
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kraftig receiver vs effektforsterker? Erfaringer?

hei hei folkens. Ikke ofte jeg slenger ut spørsmål siden jeg føler meg relativt komfortabel innen temaet (he he selvskryt),men kunne tenke meg å høre andres erfaringer på litt dyrere hjemmekinoreceivere kontra å bygge ut med effektforsterker. Jeg er tilhenger av å ALLTID ha nok strøm og watt tilgjengelig så har til min Denon avr 2310 koblet til en Rotel RB 993 som er et effekttrinn med 3x200 skikkelige watt som jeg bruker til fronter og centerhøyttalere.

Jeg vil gjerne ha færrest mulig komponenter stående i stua så derfor:
    Spørsmålet mitt er om noen av dere har noen formeninger om de største og kraftigste receiverne kan hamle opp med en slik kombinasjon? Jeg tenker da i første rekke på f.eks NAD T 777 ,T 787,Denon AVR 4520 eller den noe rimeligere Denon AVR 3313. Har eid en del NAD og Denonprodukter (siden tidlig 90 tall) og erfaringsmessig er jo receiverne til NAD hakket (eller 3) kraftigere enn Denon sine receivere når det kommer til strømreserver og watt. Gjelder dog ikke alt.... Jeg kjenner lite til de andre merkene på hjemmekino så som Yamaha ( kjemper jo alltid me dDenon om hjemmekinotronen i mange tester) ,Onkyo, Pioneer m.fl ,men jeg har et meget godt kundeforhold til HiFi-Klubben så vil gjerne handle der om det er mulig :-) Dessuten så liker jeg ikke utseendet på de andre. Både Onkyo og Yamaha synes jeg har et grufult 80tallsgufs over seg rent utseendemessig og Pioneer,tross bra utseende liker jeg bare ikke av mange grunner som tar for lang tid å komme inn på her HK og Marantz kunne kansje vært aktuelt det også,men som sagt så handler jeg mest med HFK.

Vel,vel dere som eventuelt har noen av de modellene jeg nevner,er de kraftige nok til å kunne måle seg med den komboen jeg har fra før?

Rotelen har ekte watt og veier 15 kilo. Kjøpte den brukt for mange år siden,men ny pris i sin tid var 12000. Er superfornøyd med den og vil nødig kvitte meg med den,men om en enkel receiver er like bra så kan jo noen andre få nytte av Rotelen min :-)

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg droppet Parasoundeffekten min, og kjører nå Marantz SR6004 på Monitor Audio RS8 uten at jeg syntes jeg mistet noe som helst. Det er mye som spiller inn her, med matching av utstyr etc.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøpte for ikke lenge siden en Marantz SR7005, som effektmessig ser ut som er veldig lik NAD 777 (NAD oppgitt til 2x100W, 8 ohm, 0,05% THD, 7x80W alle kanaler. Marantz oppgitt til 2x125W, 8 ohm, 0,08% THD, og målt 7x74,6W 8 ohm, 0,1% THD (for målinger av Marantz, se her: Marantz SR7005 A/V Receiver HT Labs Measures | Home Theater). Denne Marantzen drev mine gamle CV DC12 høyttalere noen uker, og erstattet da en gammel NAD 7400 reciever oppgitt til 2x100W. Helt subjektivt syns jeg Marantzen var like god som NAD'en på volum, men muligens ikke like rå på bass. Men når jeg etterhvert har kjøpt flere høyttalere for å få surroundlyd, syns jeg litt for mye av trykket og kontrollen har blitt borte. Jeg kjøpte derfor en Emotiva XPA-3 som også gir 3x200W. Det ble noe HELT annet! Jeg tror derfor jeg ville beholdt effektrinnet om jeg var deg, i hvertfall frem til du har kjøpt reciever og fått prøvd den, før du selger.
    Marantz SR7005|Marantz UD7006|Emotiva XPA-3|Monitor Audio PL200|Monitor Audio GXC350|Focal Chorus SR800|SVS PCi 25-31|Apple TV|Bluesound Vault

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    725
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bimmernorge
    Jeg kjøpte for ikke lenge siden en Marantz SR7005, som effektmessig ser ut som er veldig lik NAD 777 (NAD oppgitt til 2x100W, 8 ohm, 0,05% THD, 7x80W alle kanaler. Marantz oppgitt til 2x125W, 8 ohm, 0,08% THD, og målt 7x74,6W 8 ohm, 0,1% THD (for målinger av Marantz, se her: Marantz SR7005 A/V Receiver HT Labs Measures | Home Theater). Denne Marantzen drev mine gamle CV DC12 høyttalere noen uker, og erstattet da en gammel NAD 7400 reciever oppgitt til 2x100W. Helt subjektivt syns jeg Marantzen var like god som NAD'en på volum, men muligens ikke like rå på bass. Men når jeg etterhvert har kjøpt flere høyttalere for å få surroundlyd, syns jeg litt for mye av trykket og kontrollen har blitt borte. Jeg kjøpte derfor en Emotiva XPA-3 som også gir 3x200W. Det ble noe HELT annet! Jeg tror derfor jeg ville beholdt effektrinnet om jeg var deg, i hvertfall frem til du har kjøpt reciever og fått prøvd den, før du selger.
    Takk for supert svar! har kommet frem til samme konklusjon så jeg beholder det jeg har å satser heller på å oppgradere høyttalerne. Det trengs.....

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Effektforsterker på alle kanaler :-D

Mere strøm mere morro :-D
    Og ellers mye bedre lyd en bare reciver.

Newcomer samiboy sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon

+1

har hatt Harman Kardon avr 745, og merket stor forskjell fra den, og en reciver som blir brukt som prosessor ilag med effekt på hver kanal mer morro, og ser bedre ut

Intermediate ChrisHesby sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    605
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lenge kun brukt Yamaha RX-V1800 på mine Focal JMlab Electra 926. Men kjøpte nylig en Emotiva XPA-2 for å gi høytalerene mer power, er ikke natt og dag forskjeller akkurat. Men merket at alt gikk et lite hakk opp med effektforsterker. Lydbilde og detaljer ble bedre, også er jeg kvitt problemet med at Yamaha'en slo seg av når volumet ble høyt
    Focal JMlab Electra 926 | Focal Sib XL | SVS SB-2000 | Yamaha RX-V1800 | Emotiva XPA-2 | Sharp LC-70LE747E

Intermediate Ender sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ChrisHesby
    Har lenge kun brukt Yamaha RX-V1800 på mine Focal JMlab Electra 926. Men kjøpte nylig en Emotiva XPA-2 for å gi høytalerene mer power, er ikke natt og dag forskjeller akkurat. Men merket at alt gikk et lite hakk opp med effektforsterker. Lydbilde og detaljer ble bedre, også er jeg kvitt problemet med at Yamaha'en slo seg av når volumet ble høyt
    Jeg har samme erfaring da jeg kjøpte meg en XPA-2 til frontene (JBL LS80). Har ikke hatt noen store problemer med Onkyoen (876) hverken på LS80 eller B&w683 som jeg hadde før. Anlegget spiller nok nå med mye mindre forvrengning på høye volum men til moderate volum merker jeg ikke store forskjellen. Når det gjelder volum så er det jeg som gir meg lenge før både forsterker og høytalere takker for seg

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har erfart at høyttalere har virket tamme og bassfattige og virkelig våknet til liv med mer effekt. Og ikke minst, riktig matching av effektforsterker.
    Forskjellen er ganske stor fra f.eks Hegel til Parasound klangmessig og bassmessig, så det er ikke bare å se på wattene og tenke at bare det er avgjørende.
    Den Rotel-en burde holde lenge til mange forskjellige høyttalere, vil jeg tro.

De nevnte Focal over kjenner jeg kun til modellen 946. Prøvde selv med mange effekttrinn på disse. Disse er et svært typisk eksempel på at valg av effekt er avgjørende da disse kan oppfattes som bassfattige med feil matching.
    De tåler også brutalt mye effekt og går lavt i impedans og krever mye strøm.
    At du ikke opplevde stor forskjell fra receiver til XPA-2 synes jeg nesten virker litt rart.

Uansett. Har du foretatt en fasesjekk med et 1,5 Volt batteri på dine Focal? Du KAN ha mer å hente hvis elementene slår utover. Jeg antar at elementene gikk innover når du testet?

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nettopp satt en Rotel RMB1575 på min Yamaha RX-2010 og det er som natt og dag. Lyden er vanvittig mye bedre og det trykker ettertrykkelig. Kan ikke forstå at jeg ikke har gjort dette før og at folk mener det ikke spiller noen rolle.

Men det kommer og mye ann på lyden i filmen - noen filmer, selv action, har en utrolig døv lyd - mens andre omtrent blåser deg ut av rommet :-D .
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    79,3 prosent på forumet her har ingen anelse hvilket potensiale det ligger i høyttalerne de selv eier. Svette surrerundt forsterkere og emotiva skulle vært forbudt! (Jeg er helt rå!)

Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor skulle Emotiva vært forbudt? Vil gjerne ha en forklaring.

Intermediate gpt33 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    Trondheim
    Poster
    1,905
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon

+1
    Det er også viktig å ikke se seg helt blind på watt.
    -Bladelius Idun - Bladelius S250 x 2 -Xindak Dac5 - Audio Physic Scorpio 25 -

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg satte akkurat en Emotiva XPA-3 på mine Klischer. Før ble de drevet av Onkyo 3009 på 9x"200" watt. Denne reciveren veier 25 kg og er i reciever verden et skikkelig kraftverk.

Forskjellen var betydelig! Vesentlig bedre kontroll og trykk på volumer over -20. Under -20 var det ikke like stor forskell derimot, men litt. Hoverdforskjellen er at jeg før måtte spille med subber for å ha nok effekt til å kunne watte på litt, men nå spiller jeg kun med frontene. Subbene mine er ikke raske nok til å henge på Klipsch når det kommer til dynamikk og presisjon (De ferreste subber er desverre det).

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiomur
    79,3 prosent på forumet her har ingen anelse hvilket potensiale det ligger i høyttalerne de selv eier. Svette surrerundt forsterkere og emotiva skulle vært forbudt! (Jeg er helt rå!)
    Hehe, så du fant en god match med Primare sitt kraftmonster på 946?
    Jeg prøvde mye forskjellig på mine 946 og fant forskjellene ganske store.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ihvertfall opplevd mye bedre lyd med effekt kontra reciver, men dette var i lydkvalitet like mye som hvor høyt jeg kan spille.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Biffig
    Subbene mine er ikke raske nok til å henge på Klipsch når det kommer til dynamikk og presisjon (De ferreste subber er desverre det).
    Klipsch sine subber er....

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

Sitat Opprinnelig postet av gpt33
    +1
    Det er også viktig å ikke se seg helt blind på watt.
    Skal si meg helt enig der

Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som kan være greit når man velger forsterker er å se hvordan disse såkalte wattene måles. Man får av-receivere som f.eks leverer 9x200w men dette er ofte watt som er målt med 1kHz signal i 6ohms last med en kanal av gangen og gjerne med "høy" forvrengning. Ser man på en del av de, bokstavlig talt, tyngre effekttrinnene så er watten målt med alle kanaler kjørt samtidig med mindre forvrengning en de billigere wattene.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    725
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ender
    Det som kan være greit når man velger forsterker er å se hvordan disse såkalte wattene måles. Man får av-receivere som f.eks leverer 9x200w men dette er ofte watt som er målt med 1kHz signal i 6ohms last med en kanal av gangen og gjerne med "høy" forvrengning. Ser man på en del av de, bokstavlig talt, tyngre effekttrinnene så er watten målt med alle kanaler kjørt samtidig med mindre forvrengning en de billigere wattene.
    Som om jeg skulle sagt det selv :-)

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •