Mcintosh MA7000

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Mcintosh MA7000

Heisann

Jeg har nå et oppsett med Mcintosh Ma 6300 og Klipsch Rf 83.

Har kjøpt Klipsch Palladium P39 og lurer på å kjøpe McIntosh MA7000, blir denne for svak da ?

Liker å spille høyt uten at lyden forvrenger seg da :P

Mvh Henning

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det burde fungere ganske bra med den.

Geir Arne

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den vil stort sett holde, men den klarer nok ikke å dra maks ut av P-39

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dolbytor vil det holde meg to stk Mcintosh 501 monoblokker da ?

Håper det, kjøpte disse akkurat på brukt nå :P

Hva vil forskjellen bli på 2 stk 501 monoblokker vs 1.2 kw monoblokker ?

Mvh Henning

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøpte du de på Sentralen? Jeg ringte også på dem, men var visst litt for sein ;-)

Jeg har jo ikke hørt 501, men vil nok tro at det blir bra . Eneste minus jeg har lest om med 501 er de kan gå tomme for strøm på krevende høyttalere. Dette vil jo bare inntreffe når man spiller (alt for..) høyt. Det er nok største forskjellen på 1201/1.2KW og 501. Ser at "speedometeret" på mine 1201 stadig kommer opp på 1200W når jeg drar på, som igjen betyr at P-39 krever en del strøm.

Blir helt sikkert bra med 501. De er uansett lett omsettelige hvis du skulle finne på noe dumt senere 8)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja kjøpte de der, ringte rimelig fort :P hehe...

Er jo helt sinnssykt at du kommer opp i 1200 watt.

Spiller palladium P39 like høyt som rf83, har du sammenlignet dem ?

Mvh Henning

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har aldri hørt RF83, men vil anta at det er nokså likt. RF83 har 100db følsomhet mot 99db på P39. P39 tåler mer Watt så de spiller kanskje litt høyere ut i fra det. Nå spiller det ikke så stor rolle om de klarer 124 eller 126db for min del

Active HFfredd sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    435
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grattis med noen fantastiske monoblokker! Hvilken preamp bruker du?

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tilbake til hovedspørsmålet; mener dere seriøst at MA7000 på 2 x 250 watt ikke vil drive Klipsch P39 til et avsindig høyt lyttevolum uten forvrengning og at det trenges 501-blokker for å få ut potensiale??

Det fremstår for meg som merkelig, og viser at jaget på watt i dette landet av og til kan virke litt absurd.

Ikke vet jeg hva "høyt" betyr for trådstarter, men du kommer da opp i rimelig høyt dB-antall med 250 watt på en høyttaler med 99dB følsomhet....

Disclaimer: Innlegget skrevet i beste mening...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke kjøpt preamp enda, tenkte å teste med Mcintosh Ma6300 som jeg har nå, lyst på Mcintosh C50, men synes den er litt dyr.
    Er vell ikke så lett å få kjøpt denne i utlandet pga 220 v i Norge

Noen som har tips med hva jeg eventuelt kunne begynt med ? Så på en Electrocompaniet igår, vil lyden på Preampen være den som dominerer nå uansett ?

Anfield, jeg håpet også dette men tok ikke sjansen :P

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å spille høyt trengs ikke mange watt, men siden P39 er rimelig tung å drive impedansmessig i øvre bass. 2.9ohm rundt 150Hz. Da trengs forsterker som klarer å levere annstendig mengde strøm ved disse frekvenser og impedanser.

Jeg vil annbefale 402 eller 452 i stedet for 501. Kjøleribbene på 501 er underdimensjonerte, og i praksis får du ikke den effekten du har betalt for. Dette var grunnen til at jeg selv valgte 402 til ett tidligere oppsett. 501 har mindre kjøleribber pr. kanal enn 402 og 452.

Jeg synes forøvrig at MA7000 i kke er oppløst nok oppover til P39. Mest sannsynlig pga. ett forenklet linjetrinn sammenlignet med de separate komponentene.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Tilbake til hovedspørsmålet; mener dere seriøst at MA7000 på 2 x 250 watt ikke vil drive Klipsch P39 til et avsindig høyt lyttevolum uten forvrengning og at det trenges 501-blokker for å få ut potensiale??

Det fremstår for meg som merkelig, og viser at jaget på watt i dette landet av og til kan virke litt absurd.

Ikke vet jeg hva "høyt" betyr for trådstarter, men du kommer da opp i rimelig høyt dB-antall med 250 watt på en høyttaler med 99dB følsomhet....

Disclaimer: Innlegget skrevet i beste mening...
    I de fleste tilfeller (og kanskje for folk flest...) vil sikkert en MA7000 være tilstrekkelig. Jeg er i utgangspunktet ikke så opphengt i Watt, men med "speedometeret" til McIntosh ser man jo hele tiden hvor mye man bruker. Det er veldig sjeldent jeg er over 120W da dette er ganske høyt, men jeg snakker om de få gangene jeg virkelig ønsker å få ut det maksimale av P-39

McIntosh har jo Power Guard der noen gule lamper begynner å blinke når forvrengingen kommer over et visst nivå. Adcom har noe tilsvarende på sine effektforsterkere. Når jeg brukte Adcom GFA-7707 til å drive P-39 (hadde to kanaler bi-ampet) så blinket disse lampene når det begynte å bli ganske høyt. Lyden oppfattet jeg som høyere med Adcom'en enn med MC1201 og det regner jeg med kommer av økende forvrengning. Mener det var Skrotnisse som brukte MC501 på RF-7 og hvis jeg husker riktig ville han ikke hatt noe mindre på dem.

Da jeg fikk MC1201 i hus skal jeg innrømme at jeg trodde jeg hadde kjøpt "overkill" i lange baner. I ettertid har jeg ikke angret et sekund. Watt er kanskje oppskrytt, men det gjør noe med lyden (kanskje placebo ) når det føles som at alt går på tomgang selv ved høye volumer.

Jeg vet heller ikke hva "høyt" betyr for trådstarter, men det finner vi nok snart ut av

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av timc
    For å spille høyt trengs ikke mange watt, men siden P39 er rimelig tung å drive impedansmessig i øvre bass. 2.9ohm rundt 150Hz. Da trengs forsterker som klarer å levere annstendig mengde strøm ved disse frekvenser og impedanser.
    Det er jeg helt enig i. Men som Dolbytor bekrefter, så er det sjelden han peaker på over 120 watt (jeg antar det er peaker og ikke en konstant belastning), og da mener jeg at det er flere ting i en forsterker som er viktig for lydkvaliteten enn antall watt som strømforsyningen eksempelvis.

2,9 ohm er forøvrig ikke spesielt lavt, men i en litt krevende frekvens og flere større elementer å holde rede på. Men så lenge forsterkeren klarer å holde en konstant mengde strøm spiller det etter min mening mindre rolle om det er 250 watt eller 500 watt. Mine Martin Logan Ethos faller forøvrig ned i nesten 1 ohm, men da rundt 19000 hz, og det trengs ikke mange wattene men en stabil strømforsyning som takler de svingningene.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield

2,9 ohm er forøvrig ikke spesielt lavt, men i en litt krevende frekvens og flere større elementer å holde rede på.

Du må huske at McIntosh ikke er laget for å klare mer enn halv impedans, relativt til tappningen man bruker. De låter nesten alltid best på 8ohms uttaket, da trafoen gjør minst ugagn der. I så måte er 2.9ohm meget lavt.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anfield: Jeg snakker om peaker ja

Legger ved en test fra Stereophile av MC501. Den bekrefter det timc sier ang. effekt/kjøleribber selv om de måler over 700W i effektuttak. Den får jo også veldig mye skryt her så jeg tror nok trådstarter blir fornøyd så lenge han ikke skal ligge over 120db kontinuerlig

McIntosh MC501 monoblock power amplifier | Stereophile.com

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg koblet opp, må si f...... For en lyd, dynamikken er jo helt sinnsyk :-D
    Jeg kan også spille mye høyere, faktisk sinnsykt høyt mens alt holdes på plass .
    Beste av alt er at det er klipsch lyd, kjøpte også musical fidelty m6 preamp .
    Dire straight har faktisk kommet hjem i stua mi 8)

Nå har jeg bare noen 2000 kr electrocompaniet kabler, og jeg har enda ikke prøvd annet en streaming fra sonos via hegel dac. Men uansett er det sylskarpt, hmm trodde aldri streaming fra spotify noen gang kunne bli så bra :-D

Tror dere det er vært å legge 8000 kr for et kabelsett fra atlas , de skryter mye av de :| ?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Virker også som jeg har bruk for all styrken også dolbytor :-D

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av solobari
    Grattis sykt kult oppsett lille ma6300 spiller forrykende her

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av solobari
    Ja jeg regnet med at MA7000 kunne komme litt til kort, men det er alltid vanskelig å anbefale ting for andre. Du skrev jo i første innlegg at du likte å spille høyt så da får vi håpe du blir fornøyd :-D

Det som ble litt "morsomt" her var at mitt lille innlegg kanskje kostet meg et par MC501. Han hadde vel lagt dem ut kl. 7 og da jeg ringte mellom 8-8.30 en gang var de alt solgt

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om MA7000 ville kommet til kort eller ikke blir vel bare spekulasjoner...? ;-)

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •