Koble Hegel H300 til eldre DVD spiller, hvilke ut/innganger?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Active bjorlien sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Koble Hegel H300 til eldre DVD spiller, hvilke ut/innganger?

Hei.

Jeg er eier av en Hegel H300 forsterker, denne skal ha en ekstern DAC funksjon.

Nå midlertidig mens jeg bygger hjemmekinorommet bruker jeg en eldre Pioneer DVD spiller som lydkilde, her har jeg analoge utganger og digital coax utgang. Den har ikke optisk utgang.

Frem til nå har jeg brukt analoge utganger koblet inn på analoge innganger på Hegelen.

Spørsmålet mitt er da, vil den eksterne DAC'en i Hegelen være i bruk når jeg kobler det sammen slik??

Hvordan anbefaler dere at jeg kobler dette sammen for å få best mulig lyd?

NB! Dette er kun en midlertidig løsning frem til jeg blir ferdig med kinoen, da går jeg til innkjøp av ny lydkilde.

Intermediate leifeinar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil tro at hvis du kjører digital ut fra coax på dvd og coax inn på H300 får du brukt DACen skikkelig.

vet ikke helt hvordan det er koblet inne i h300, MEN man skulle tro at hvis du sender et analogt signal til H300 så går det nok uten om DACen, og du skla få et merkbart bedre resultat ved å coble via coax

Du ser digital inn på dette bildet.

Newcomer neo8 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    258
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    H300 har jo integrert DAC.

Bruk digital coax fra DVD til H300, skal vere en bedre lydmessig løsning det da Dac i H300 er mye bedre en den som sitter i DVD spilleren vil jeg tro

Active bjorlien sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg visste at jeg var litt rask i avtrekkeren når jeg kobla det sammen for 3-4 uker siden, huffda :-)

I dette sekund driver vi å maler det nye kinorommet mitt. Går da til innkjøp av en PS3 som skal være kilde for film og cd avspilling. Rommet er klart om 14 dager ca.

Håper lydkvaliteten på musikk blir bra ved bruk av H300 DACen og PS3. Jeg tester det før jeg evt. går til innkjøp av en HD20/HD25 DAC.

Mitt neste spørsmål vil være høyttalerkabler. Jeg må ha noen høyttalerkabler som jeg kan trekke gjennom 20mm elektrikker rør. Hva anbefaler dere her? Skal være til System Audio Explorer fronthøyttalere.

Takker for raske tilbakemeldinger!

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dac`en i Hegel er ikke ekstern, den er innebygget, men det er så det.
    Har du lest manualen?
    Sett dvd spilleren sin lyd ut som "PCM" om du kobler den digital til H300.
    Om du får en surround receiver kan du koble din PS3 til denne med hdmi og du kan da også bruke digitalt ut fra PS3, eller fra din Pioneer du har nå, til H300 for bruk av H300 sin dac når du spiller cd.
    Om din dvd spiller kan spille sacd må du bruke Front L/R utgangene på dvd spilleren til en linjeinngang, eks. Aux, på Hegel, sacd kan ikke overføres digitalt til Hegel.
    H300 har vel prosessorinngang så du kan bruke den som effektforsterker ved film, da kobler du Preout Front fra surround receiver til Prosessorinngangen på H300 og kobler høyttalerne til H300. Alle stereokilder kobles da til hegel, og alle film kilder som PS3 til surround receiveren.

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bjorlien
    Håper lydkvaliteten på musikk blir bra ved bruk av H300 DACen og PS3. Jeg tester det før jeg evt. går til innkjøp av en HD20/HD25 DAC.
    Nå skal jeg være litt slem. DACen innebygd i H300 er etter det jeg leste så å si den samme som HD20 DACen til Hegel. DACen i H300 er såpass bra at den bør holde for de aller fleste veldig lenge.

Man MÅ ikke ha en ekstern DAC, hvis utstyret man bruker er bra nok. Eksterne DACer er der for å hjelpe det gamle utstyret man har.

Og ved bruk av PS3 som kilde, så lenge den ikke står i naborommet, så er de fleste DACer bortkastet, da mye av det som gjør den store forskjellen, er stillheten hodt utstyr som en god DAC, en god forsterker (H300) viser frem i mellom tonene. PS3 bråker for mye til at man kan utnytte det. Har den selv. Og jeg bruker den aldri til musikk eller film for å si det slik.

Ikke tenk på ekstern DAC, bruk heller en brøkdel av de pengene på en ny Oppo BDP-103 Blu-ray spiller, så får du vasket innsiden av TV skjermen, og gromset fra høytallerene. Samt Hegelen noe skikkelig for. Og ikke tenk på BDP-105, siden denne kun har bedre Analogdel, noe du ikke trenger å bruke med Hegelen i huset.

Intermediate Jan Frode sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    537
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av AndersT2
    Nå skal jeg være litt slem. DACen innebygd i H300 er etter det jeg leste så å si den samme som HD20 DACen til Hegel. DACen i H300 er såpass bra at den bør holde for de aller fleste veldig lenge.

Man MÅ ikke ha en ekstern DAC, hvis utstyret man bruker er bra nok. Eksterne DACer er der for å hjelpe det gamle utstyret man har.

Og ved bruk av PS3 som kilde, så lenge den ikke står i naborommet, så er de fleste DACer bortkastet, da mye av det som gjør den store forskjellen, er stillheten hodt utstyr som en god DAC, en god forsterker (H300) viser frem i mellom tonene. PS3 bråker for mye til at man kan utnytte det. Har den selv. Og jeg bruker den aldri til musikk eller film for å si det slik.

Ikke tenk på ekstern DAC, bruk heller en brøkdel av de pengene på en ny Oppo BDP-103 Blu-ray spiller, så får du vasket innsiden av TV skjermen, og gromset fra høytallerene. Samt Hegelen noe skikkelig for. Og ikke tenk på BDP-105, siden denne kun har bedre Analogdel, noe du ikke trenger å bruke med Hegelen i huset.

Skal ikke være slem jeg heller,men dac,n i H300 er baset på HD11 og ikke HD20
    Stue: Primare I32 - Primare DAC30 - Sonus Faber Venere 2.5 - Viablue SC-2 - HTPC - Chromecast Audio - Ipad Air - Spotify Premium

Reserveutstyr/ til salgs: Nakamichi Amplifier 2
    - Arendal Sound 1723 Tower -System Audio Saxo 30 - Onkyo A-9010 - Sennheiser Momentum

Det er bedre med en god trekant enn en ond sirkel

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •