JVC AX-A662 stereo med 4 høyttalere?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question JVC AX-A662 stereo med 4 høyttalere?

Jeg har akkurat kastet min gamle forsterker på dynga og var(er) på søken etter en ny forsterker. Jeg har to Infinity SM155 som dundrer godt uten behov for særlig gigaforsterker.
    Så fant jeg en JVC AX-A662 på finn, hvor to infinity SM125 fulgte med... Spørsmålet er om det kan gå an å få koblet alle fire på JVCen?
    (På bilder av forsterkeren så vises det fire utganger, men det står i alle spesifikasjoner at den kun har 2 x 90w... :?
    Noen som er keen på å "enlighten me" på dette?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En steroforsterker har to kanaler, derfor 2 x 90 watt. De fleste eldre forsterkere har dog 2 sett utgange, paralellkoblet, da kan du koble til fire høyttalere ja og velge A+B med Speakers bryteren, da spiller alle fire jo.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar! Er dette uten å påvirke impedansen?
    Har hørt at hvis man kobler to på samme utgang så synker impedansen med 50% altså fra 8 til 4 f. eks. noe som kan skade høyttalerne?
    Kjøper nok uansett Takk igjen for klarerende svar!

Mvh

Emil

Intermediate Limpalot sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    554
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Impedansen halveres når du kobler på 2 høyttalere på hver kanal.
    Jeg veit ikke hvordan kurven er på SM-serien, men en del andre Infinity-høyttalere har ikke akkurat snille impedanse-kurver.
    Lett å ta livet av forsterkeren med fire høyttalere hvis motstanden blir for lav.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    1,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På en stereoforsterker med 4 utganger, skal man kun ha 2 høyttalere med 2 kabler hver. Dersom en har høyttalere med bi-wire, så er de 2 andre somregel kun for bi-amping. Jeg hadde valgt å kjøpe en surroundreceiver, så kan du kjøre 5-kanals stereo

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for forslag, men tror jeg tar sjansen allikevel, den gamle jeg kastet hadde gåen venstre front utgang så kjørte begge på høyre (vet, amatør) men det gikk helt strålende, forsterkeren ble ikke for varm, og gud som det smeller med SM'ene!

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, skjønner ikke hvorfor du vil ha fire høyttalere der spiller, ikke i samme rom hvertfald, det blir bare rot....om du vil ha mer eller bedre lyd kan du kjøpe en aktiv subwoofer.
    Forsterkeren har tilkobling for 2 sett med høyttalere, sett A og sett B.
    IKKE prøv å koble fire høyttalere til A utgangen f.eks. Bak på forsterkeren er normalt merket at ved èt sett høyttalere kan impedansen være fra 4-8 ohm mens der ved bruk av både A og B må tilkobles høyttalere med 8 ohm impedans.
    Om du gjør noe feil er det ikke høyttalerne der blir skadede, det er forsterkeren der brenner sammen.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Ja, skjønner ikke hvorfor du vil ha fire høyttalere der spiller, ikke i samme rom hvertfald, det blir bare rot....om du vil ha mer eller bedre lyd kan du kjøpe en aktiv subwoofer..

Trenger ikke nødvendigvis fire høyttalere, men hvis du leser innlegget på nytt ser du at grunnen til at jeg kjøper disse høyttalerne er fordi jeg trenger en ny forsterker. Jeg fant altså en forsterker på finn, der det fulgte med to høyttalere allerede. Det er forsterkeren jeg er ute etter, høyttalerne er liksom bare en bonus, som jeg lurte på om jeg kunne dra nytte av.

Mvh

Emil

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •