Vurderer oppgradering til Rotel RSP1572/RMB1575 - erfaringer?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Vurderer oppgradering til Rotel RSP1572/RMB1575 - erfaringer?

Etter glimrende omtaler i Lyd&Bilde av komboen Rotel RSP1572/RMB1575 vurderer jeg sterkt å oppgradere til Rotel i kino'n : Rotel RSP-1572 og RMB-1575 | Lyd & Bilde

Av superlativer som skrives er:
    • "Sammenliknet med hjemmekinoreceiverne til rundt 20.000 kroner låter Rotel-settet både større, renere og kraftigere"
    • "Men nå sitter vi altså der, journalister side ved side med webdesignere, art director og daglig leder, og opplever en så uforvrengt og kraftfull filmlyd i surround, at jeg blir nødt til å innse det: selvsagt blir også den slags lydkilder langt mer underholdende, energiske og troverdige, når forvrengningen senkes ytterligere og kraftressursene økes tilsvarende."
    • "En surroundreceiver til 20-25.000 kroner har ikke sjanse til å måle seg med dette"
    Men det finnes og svakhete som manglende autokalibrering, litt slank klasse D lyd og en pris på 35k

Hva mener folket om dette ? Får man like bra effekt av en ok receiver med noen gode blokker på frontene eller er det så bra som Lyd&Bilde skriver. Ikke så mye å finne om dette settet - noen med erfaring ?
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke så rart når de sammenlikner med receivere til nesten halve prisen vel. Dette er jo et sett.
    Har du prøvd å sette din Pass på fronterne?

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Ikke så rart når de sammenlikner med receivere til nesten halve prisen vel. Dette er jo et sett.
    Har du prøvd å sette din Pass på fronterne?
    Nei, ikke aktuelt da Pass har fast plass i stua og veier 50 kg :roll: . Dessuten har jeg ingen ambisjoner om å konkurrere med ML/Pass/Classe komboen i stua på lyd - der tror jeg selv Rotel må melde pass og. Maken til åpen lyd vil jeg aldri få i en kassehøyttaler tror jeg.

Jeg ønsker dog litt bedre lyd i kino'n. Yamaha'n og Klipsch låter OK, nesten litt for fet på lyd, men som sagt litt blikkboks. Ble litt bedre med et par 125W Embla ICE blokker på frontene. Dog er jeg livredd at klasse D Rotel lyden kan bli for slank - ser noen skriver det. L&B sammelikner og med Helgel H200 i samme åndedrag som de omtaler lyden til Rotel kombo'n, som lyden skulle være i samme leie. Testet Hegel i sommer og likte ikke lyden overhodet.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ..ikke så mye respons her inne, men det har vel kanskje sin årsak i at Rotel ikke er så store på Hjemmekino ? Satser vel litt i Hi-end AV markedet som er noe mindre...

Jeg vet det er en entusiast tråd for Rotel, men er mest ute etter balanserte tilbakemeldinger, da spesielt på lyden. Det var vel kanskje L&B som skrev at den likner på Pioneer sine AV receivere og der innebærer vel litt slankere lyd enn Yamaha, men mer oppløst ? På den annen side er det og noe som ikke klarer D-klasse lyd på utenlandske fora...

Vet RSP 1572 har 10 fileter slik at man kan tune lyden litt slik man vil ha, eller bommer jeg der ?

I alle fall har jeg fått inn et godt tilbud så jeg ser ikke bort fra at jeg hopper på dette :smile:

Intermediate JAMES HOWLET sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uansett lydprodukt anbefaler jeg å prøve å få det på hjemlån, for test i egen stua, og andre tilsvarende konkurrenter. skal det brukes en respektabel sum, pleier det å gå fint

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lest meg litt mer opp på denne komboen i helga.

RSP1572 lydprosessoeren får nesten uten untakt meget positiv omtale i utenlandske tester. Når det gjelder RMB1575 er meldingen litt mer varierende og trolig skyldes dette forskjellig matching mot høttalere som brukes og selvfølgelig smak... Da RMB1575 er en 5 delt effekt må jeg uansett ha et trinn til. Dermed kan jeg velge å sette noe annet på fronten i verste fall. Planen nå er dog å bruke Embla blokkene på bakhøttaleren.

Uansett, OHC senter har en salgsmesse om dagen og de har dermed meget hyggelige priser denne helgen. Fikk et meget gustig tilbud fra Asylet som jeg ikke kunne si nei til. Om det er på lager får jeg det til uka

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I går kom RMB1575 og i dag ble det hentet på Asylet og koblet opp på Pre out på min Yamaha 2010. Stor spenning om hvordan dette låt og jeg ble ikke skuffet - masse trøkk, mer oppløst og riktig godlyd var det :-D . Har bare kjørt autokalibrering og teste på musikk så langt, så nå blir det film i kveld.

Det eneste jeg ikke har fått helt greie på er 12V trigger for å fjernstarte effekten. Har koblet medfølgende kabel fra trigger out 1 på Yamaha til trigger inn på RMB1575 og slått på trigger, men det skjer liksom ikke noe når jeg starter Yamaha. Må jeg ha effekten påslått med power knapp eller skal jeg ikke trenge å slå på effelt, da den startes via trigger ? Noen som vet ?

RSP1572 var i rest og nye skal være på vei fra England - har den om ca en uke. Den har ikke autokal men jeg klarer å måle avstand og stille lydniva manuelt. Værre er det med romkorreksjon - hva bruker man om man må korrigere med EQ hvis det låter surt. Tips ?

Intermediate eyvind sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Kongens by
    Poster
    1,271
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1575 må ha kontinuerelig 12v signal for at triggeren skal fungere. Så sannsynligvis sender recieveren din kun ut puls fra 12v triggeren.
    Marrantz AV7005|Linn C5100|Oppo93|Dynaudio Contour 1.4s|Dynaudio Focus Center|MA Silver RXFX|SVS PC12|Optoma HD33|Projecta 86"

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må vel slå på effekten manuelt første gang, og da skal den slå seg av når du slår av Yamaha. Når du da slår Yamaha på igjen skal det virke.
    Ikke ta problemene på forskudd, i mange år har vi klart oss uten romkorreksjon så kanskje vi er for godt vant?

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Supre tips karer - godt mulig den ikke fungere med triggeren til Yamaha, men så at Yamaha hadde flere måter å konfigurere triggeren, så skal teste litt mer i kveld. Uansett vil nok trikkeren fungere når 1572 er i hus om en uke, så mulig jeg bare lar det ligge. Ble og litt skeptisk i går da jeg fikk en rød lampe i fronten av 1575 når jeg slo av Yamaha med tilkoblet trigger - den røde lampen skal bety at en beskyttelses krests i 1575 har blitt aktivert....

Fungerte meget bra på film og. Lyden var mye mer oppløst og plutselig var det ikke vanskelig å forstå hva de sa - fra Yamaha var den mer grøt for å si det slik. Bokslyden som jeg hadde i Klipsch var og nesten borte, men jeg trenger å tune litt mer for å få riktig trykk - det blir vel ikke gjort før prosessoren RSP1572 er i hus.

Uansett, kjempeførnøyd så langt - var litt redd jeg ikke skulle like D-klasse lyden, men er ikke redd lenger :-D :-D

Intermediate eyvind sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Kongens by
    Poster
    1,271
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vurderte den prosessoren selv, men endte med Marantz AV7005 brukt. Er ikke alltid like morsomt å være på budsjett....
    Marrantz AV7005|Linn C5100|Oppo93|Dynaudio Contour 1.4s|Dynaudio Focus Center|MA Silver RXFX|SVS PC12|Optoma HD33|Projecta 86"

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I dag ettermiddag ble det litt mer test av trigger. Koblet på et voltmeter og Yamaha sender ut konstant 12V. Koblet sammer, satte på effekten og startet Yamaha og det funger. Det fungerte nok i går og med jeg ble lurt av at det lyset kontant rundt powerknappen og det røde lyset som indikerer en feil kom på.

Litt søking på nett viser at det skal være slik - det blå lyset indiker at power er tilkoblet og kan dekkes til med en medfølgende lapp, og det røde lyset indikerer standby - merkelig at de ikke nevner det i manualen ? Klasse D moduler har gjerne lys på modulene og her går det grønne lyset av når pre slas av så alt er som det skal !

Ellers testet jeg litt på Die Hard 1 i dag. Ved skytescenen inne i huset trykker det noe vanvittig og lyden på alt er klar og detaljert - f. fader, blir nok nødt til å se alle action filmer på ny, og enda har jeg ikke fått prosessoren som får mest skryt på nett..... f. fader...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •