Digitale forsterkere og lav last impedanse?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    294
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Digitale forsterkere og lav last impedanse?

Hei
    Jeg har sett på digitale forsterkere en stund å der er 2 grunner til at jeg vil ha dette, varmeutvikling og plasseringsvenlighet/tyngde.
    Men det som er spørsmålet.

Jeg ser at digitale forsterkere har "små" strømforsyninger og "små" kondensator banker, om man feks sammenlikner XPA-2/XPA-1 og Oberon 6.1.

Vil digitale forsterkere håndtere lav impedanse like godt som en AB eller A forsterker med store kondensatorbanker og store trafoer ?

lav impedanse rekner jeg som lavere en 2 ohm.

Jeg har ett par B&W 604S3 som har en litt vanskelig impedanse kurve ved høye volum.

Jeg har lest at en bruker på ett forum skrev at Rotel-1572 ble litt liten på 604S3 ved høyt volum.

Som ett annet HT par som kan bli aktuelle å drive er Infinity Kappa 9 som kan duppe ned på 0.5 ohm.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er en digital forsterker?

Finnes utrolig mange Switch-mode amper som klarer fint nedi 2 ohm. Hvilken prisklasse tenkte du på?

Crown sine XTI og Itech klarer det, og er veldig stillegående.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    226
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En forsterker som er mer effektiv (f.eks. kl.D) trenger jo nødvendigvis mindre strømforsyning/kondensatorbank enn en mindre effektiv forsterker Om en forsterker tåler lav lastimpedans er avhengig av mye mer enn bare den biten

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når skal folk lære at klasse D ikke nødvendigvis er en digital forsterker? De aller fleste er det ikke.

Intermediate hårek sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    1,136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Virker som det er forskjeller på klasse D også.
    Høyttalerene mine er Infinity RS IIb. Tror de har en ganske varierende impedanskurve, som går ganske lavt.
    Har prøvd en Lyngdorf TDAI2200. Den knelte (slo seg av) hver gang jeg dro litt høyt. Vet ikke sikkert om det skyldes impedansen, men har en mistanke.
    Bruker nå Oberon 4.1, har ingen problemer overhodet.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    226
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Når skal folk lære at klasse D ikke nødvendigvis er en digital forsterker? De aller fleste er det ikke.
    Hvis det var meg du siktet til så er jeg fullstendig klar over det

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    294
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er klasse D jeg sikter til ja.

Har ikke tenkt så mye på priser, har sett litt på Hypex sine byggesett, har litt lyst å bygge noe men det er ikke ett must.

men rundt 15000 for 2 kanaler monoblokker eller stereo.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    switchede forsterkere takler lave impedanser og fasesving bedre enn den linære typen, vanligvis iallefall.

Intermediate Limpalot sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    554
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Så noen er det, altså?
    Hva i hampen er en digital forsterker?

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hypex takler lave impedanser på utgangen, men har innebygget "overcurrent protection" som vil slå ut for tidlig om man kommer ned mot/under 2 ohm.

Newcomer TANDBERGEREN sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Limpalot
    Så noen er det, altså?
    Hva i hampen er en digital forsterker?

En digital forsterker er forsterker som benytter seg av switchmode direkte på utgangen. Såkalte "ICE-Forsterkere"
    De sender altså ut pulsbreddemodulert signal til høyttalerne hvor bredden på pulsene gir ønsket utgangsspenning indusert i høyttalerne.
    Fordel: Praktisk talt intet varmetap i utgangene, etterhvert strålende god lyd.
    Ulemper: Ser egentlig ingen nå. Tidligere var disse utgangstrinnene noe underdimensjonert noe som ga relativt dårlig MTBF.

Søk på B&O ICE så får du masse info.

Intermediate Limpalot sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    554
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TANDBERGEREN
    En digital forsterker er forsterker som benytter seg av switchmode direkte på utgangen. Såkalte "ICE-Forsterkere"
    De sender altså ut pulsbreddemodulert signal til høyttalerne hvor bredden på pulsene gir ønsket utgangsspenning indusert i høyttalerne.
    Ulemper: Ser egentlig ingen nå. Tidligere var disse utgangstrinnene noe underdimensjonert noe som ga relativt dårlig MTBF.

Har søkt på ice før, har ice-forsterkere selv. (Eller et par monoblokker for å være nøyaktig.) og trenger ikke D/A-konverter i høyttalerne av den grunn.
    Nei, "d" i klasse d står ikke for digital, og en klasse d-forsterker leverer ikke et digitalt signal.

"Class D was not coined for "digital;" it was the next letter after Class C. However, it does produce a "digital-like" output because the signals are generated by turning a switch fully on or off. But it is not technically digital because the output is not digital data. It is a modulated audio signal that is feeding analog speakers and is equivalent to the output of a traditional analog amplifier. Some call this a "synthesized analog" output."

(Class D amplifier Definition from PC Magazine Encyclopedia)

Her er en litt mer utfyllende artikkel:

The Truth About Digital (Class D) Amplifiers — Reviews and News from Audioholics

Intermediate hårek sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    1,136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De sender altså ut pulsbreddemodulert signal til høyttalerne ...
    Helt feil. Det er pulsbredde internt, men det som går ut til høyttaleren er naturligvis like analogt som fra ennhver annen forsterker.
    Et pulsbredde signal til høyttalerne ville bare gitt masse støy og bråk.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Mna, noen vil si at lyden er tam og noe kjedelig....
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •