Problemer med forsterker/receiver/stereoanlegg

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Problemer med forsterker/receiver/stereoanlegg

Hei!

Stereoanlegget mitt sluttet å fungere forleden. Etter å ha feilsøkt litt fant jeg ut at begge høytalerene fungerte, men at kun en av dem fungerte på en gang og kun på en av inngangene bak på forsterkeren. Jeg konkluderte derfor med at forsterkeren hadde tatt kvelden.

Jeg har ikke så ekstremt peiling på anlegg, men jeg har pleid å sette sammen endel mediasentre av det jeg har kommet over, opp igjennom. For å løse problemet forsøkte jeg å bytte ut forsterkeren, ukjent Sony modell, med en Sony STR-GX215 receiver. Denne transporterte jeg i håndbagasjen via fly, og fungerte før jeg reiste.

Nå får jeg imidlertid ingen lyd i det hele tatt fra anlegget. Hverken fra Sony cd spiller CDP-515, stasjonær PC eller laptop. Lyd via TVen fungerer fint for pcen.

Jeg vet ikke helt hvor jeg skal begynne å feilsøke. Er det noe elementært jeg bør kjenne til ift ohm, watt osv? Ting skal være koblet opp slik det var når receiveren fungerte før reisen. Høytalerene var noe mindre, men den skal ha vært brukt til å drifte noen svære infinity høytalere tidligere. Kablene til høytalerne ser ut til å være kobberkabler. Kan type kabler ha noe å si?

Høytalerene tror jeg er hjemmebygd av min bror og har fungert i ca 20 år. Elementene er på ca 8 tommer (21 cm) tror jeg.

Har lagt ved endel bilder.

Kan noen hjelpe meg?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser det er valg for speaker A eller B på den receiveren. Har du trykket inn det riktige valget der? Ser ut som høyttalerne er koblet til på høyttalerterminalene på A speakers og sjekk da om du har valgt A speakers på front av forsterkeren:-D Mulig det ikke blir lyd om begge er trykt inn samtidig også, men det er jeg usikker på, men verdt å sjekke:-)

I tilleg blir det lett brudd på slike RCA kabler som du bruker her så om du får lyd i bare en høyttaler så kan du bytte om på høyre og venstre (rød og hvit). Blir det da lyd i den andre høyttaleren så er det brudd på den ene av de. Da er det i så fall bare å bytte til litt mer solide kabler:-)

Sjekk først att du har aktivert A speakers og så sjekker du om det er brudd på RCA kabelen. Dette er bare ett tips i tilfelle du ikke har sjekket dette allerede da:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Asfalt
    Ser det er valg for speaker A eller B på den receiveren. Har du trykket inn det riktige valget der? Ser ut som høyttalerne er koblet til på høyttalerterminalene på A speakers og sjekk da om du har valgt A speakers på front av forsterkeren:-D Mulig det ikke blir lyd om begge er trykt inn samtidig også, men det er jeg usikker på, men verdt å sjekke:-)

I tilleg blir det lett brudd på slike RCA kabler som du bruker her så om du får lyd i bare en høyttaler så kan du bytte om på høyre og venstre (rød og hvit). Blir det da lyd i den andre høyttaleren så er det brudd på den ene av de. Da er det i så fall bare å bytte til litt mer solide kabler:-)

Sjekk først att du har aktivert A speakers og så sjekker du om det er brudd på RCA kabelen. Dette er bare ett tips i tilfelle du ikke har sjekket dette allerede da:-D

Takk for svar! For å oppklare litt. Jeg hadde kun lyd i den ene av høytalerne med forsterkeren jeg hadde tidligere. Etter at jeg byttet til denne recieveren fikk jeg ikke lyd ut av noen av dem.

Jeg klarte imidlertid å løse problemet. Det viste seg at det var såpass lite komplisert som at kobberkablene fra høytalerne ikke var spisse nok. De fliset seg for mye opp til at de fikk ordentlig kontakt inne i kontakten til recieveren. Etter litt tid med en tang fungerte det omsider.

Ellers takk for hjelpen

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •