Dali Ikon 7 mk2, Nad t757v2?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Dali Ikon 7 mk2, Nad t757v2?

Hei

Har (endelig) forlatt redet, og da er det duket for nytt anlegg. Det jeg har fra før blir stående igjen i kjellerstua til opphavet, så her er alt fra skrætsj. Fra før har jeg bare hatt en Nad t744, og Argon hjemmekinohøyttalere. Det ble inngangsbilletten til mange gode film og musikkopplevelser for bror min og meg. Jeg er bitt av basillen.

Jeg ønsker på sikt en hjemmekinoløsning, men i første omgang bare et par gulvhøyttalere og fortrinnsvis en hjemmekinoreciever. Bruken er, vel, "alt". Det går mye i filmer og tv-serier. Av musikk er jeg egentlig altetende, så hva jeg hører på svinger en del med tiden.

Jeg var på en demo av Ikon 6 mk2 på hifi-klubben i fjor, og falt veldig for de høyttalerne. Jeg er egentlig ganske sikker på at jeg hadde blitt fornøyd med de, men mye vil ha mer og fanden vil ha fler, så jeg vurderer å kline til på Ikon 7 mk2 i stedet, men har til gode å finne passende forsterker/reciever.

Jeg har hørt Ikon 6 mk2 på en Nad t757v2, og det låt bra. Mitt inntrykk er at Ikon 6 er en relativt lettdreven høyttaler, og vil låte bra nesten uansett hva slags kraftverk man har foran. Ikon 7 hørtes ikke fullt så bra ut på den recieveren, det føltes som om bassen druknet, og at recieveren var for svak. Min tanke har vært å gå for en hjemmekinoreciever og kjøre bi-amp på frontsett, men jeg vet ikke om det gjør t757v2 brukbar likevel. Jeg hadde litt snaut med tid, så fikk ikke testet det (var ikke på min lokale hifi-klubb).

Så, oppsummert, det jeg lurer på:
    1: Vil t757v2 være tilstrekkelig for Ikon 7 mk2 i bi-amp?
    2: Til dere som har Ikon 7, hva drives de av?

Hvis nei på spørsmål 1, så ser jeg for meg to alternativer (bortsett fra å evt. nøye meg med Ikon 6 og t757), og det er å enten:
    - Gå opp til Nad t777 til 15.998,- med bi-amp.
    - Gå for en kombinasjon av Denon AVR-2313 og Nad C275BEE til 13.696,- med bi-wire.

Jeg sprenger egentlig budsjettet på disse to forslagene, så er veldig i tvil her. Med sistnevnte hadde man på en måte fått funksjonaliteten til Denon og kraften til Nad?

:???: Innspill, forslag, kommentarer?

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er veldig glad i NAD sine surround produkter. MEN. Kjøp heller Yamaha . Yamaha 3010 koster latterlige 10000kr på avshop.no nå .

Newcomer ConCon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt enig med skorob. Har selv den eldre utgaven, 3067, og har brukt den både på Concept 8 og Mentor 6 (pluss senter og bak ht). Den drar Dali'ene veldig bra, og med nok av bass. 3010 har enda 10 watt ekstra enn min har, så det blir nok ikke feil. Yamaha sin lydsignatur matcher også Dali godt med sin litt varme klang 8) Invester i et par Van den Hul høyttalerkabler og du vil få den siste prikken over i'en
    Dali - Auralex - Van den Hul - Yamaha - Marantz

Newcomer pøbb sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har ikon 7 mk2 på onkyo 3009. bi-ampet. syns det spiller bra, men etter som jeg har hørt , så er vist det ikke den beste kombo, etter folks meninger her på forum.. men jeg er fornøyd..:-D
    Dali ikon 7 mk2- ikon vokal mk2- ikon on wall mk2- 2 stk Sony subb- Onkyo txnr 3009- panasonic dmp 500- Apple tv- get hd pvr- panasonic plasma50.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for innspill!

Jeg traff et par kompiser på Nad-kvelden til HiFi-klubben i går, som begge hadde Ikon 6 mk2 og en NAD t765. Jeg tror også jeg blir fornøyd med en tilsvarende løsning. Vurderer nå å gå for Ikon 6 i stedet for Ikon 7. Jeg har jo selv hørt hvordan det høres ut. Så akkurat nå heller jeg på det, men samtidig vurderer jeg å gå for T777 framfor T757v2.

Demoen av NAD var for øvrig imponerende. De kjørte etter hvert NAD C3900DD på et par Mentor 6, veldig detaljert lydbilde. Det som for øvrig imponerte meg mest var en NAD C375BEE på et par B&W CM1. Skal si de fikk kjørt seg, utrolig trøkk NAD-en klarte å presse igjennom de 5"!

Andre som har Ikon 7 mk2?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sitter med Ikon 7 i 5.1 på en NAD T787 (Ikon 2 bak og vokal senter) synes det låter fremragende på film etter å ha kalibrert en del manuelt, da jeg har et vrient rom. På musikk er det akkurat slik jeg liker det, stram, tight bass og generellt mye attack i lyden, samtidig som det spiller veldig pent og rent.
    Det finnes de som ikke er så glad i NAD på Dali, men jeg synes det matcher veldig bra etter min mening. Mk2 er jo langt fra så skarp i toppen som den
    første serien.

I spørsmålet om Ikon 6 vs. 7 så kommer det veldig an på rommet ditt. Jeg kunne nok klart meg med Ikon 6, men fremtidsikring var min egen unnskyldning Man føler også den ekstra tyngden i bunnen på musikk som liker seg best der nede.

Bare å sende PM om det er noe du lurer på, har rukket å bruke en del tid foran akkurat den kombinasjonen du har sett på.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    sitter med ikon 7 mk1, vokal 2, on wall og concept 1 som FP tilkobla yamaha rxv 3067. forsterkeren klarer fint å drive dette, men kommer nok en effekt på ikon 7 etterhvert

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter ei uke i tenkeboksen, og litt råd og tips fra fobster, har jeg endt opp med å nå bestille følgende:
    - Denon AVR-2313
    - Nad C275BEE
    - Dali Ikon 7 mk2
    - Unnu 231 hvit m/ svarte stoffdører x3

Gleder meg! :-D

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •