Trenger hjelp til valg av reciver!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 25
    Newcomer Indeed sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Trenger hjelp til valg av reciver!

Hallo folkens! Som mange andre her så trenger jeg litt hjelp til valg av surroundreciver. Er helt fersk innenfor det her og det er nesten alt for mye og velge mellom. Har et budsjett på 10-15000,- med gulvstående høytalere til og starte med. så jeg håper det er noen her som har noen erfaringer med de produktene jeg har sett for meg.

Av recivere står det i hovedsak mellom Nad & Harman kardon.

NAD T748 Hjemmekinoreceiver : NAD T748 Hjemmekinoreceiver | Hi-Fi Klubben

Harman/Kardon AVR265 : Harman/Kardon AVR265 surroundreceiver - Sort

Harman/Kardon AVR365 : Harman/Kardon AVR365 surroundreceiver - Sort.

De gulvstående høytalerne jeg tenkte på er : DALI
    ZENSOR 5 og DALI ZENSOR 7.

DALI ZENSOR 5 Høyttalere | Hi-Fi Klubben

DALI ZENSOR 7 Høyttalere | Hi-Fi Klubben

Det er også en Onkyo reciver som ser kurant ut : Onkyo TX-NR616.
    Men i følge han på hifiklubben så skulle ikke den være så bra som de ville ha det til. Onkyo målte vist utgangseffekten i nedoverbakke og medvind. Det var hans sine ord. Og med kun en kanal i drift. På papirene virker jo onyo'n veldig bra. Håper virkelig det er noen her på forumet som kan hjelpe meg litt på vei ang det her. for det er ikke så lett som en skal ha det til. Blir bare mer forvirra av og prate med personene som selger disse produktene.

Så hvilken av disse reciverne ville taklet de nevnte høytalerne best? Og er det veldig stor forskjell på Zensor 5 og 7? Noen som har erfaring med en av de kombinasjonen overhodet?

Det her er jo riktig nok bare en start og det vill jo komme bakhøytalere og sub seinere. Setter pris på alt av svar og tilbakemeldinger.

Mvh. Fredrik.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    1,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med en Yamaha? Har hørt at det skal være en bra match til Dali. Har selv Yamaha. Fungerer fint. Av disse hadde jeg helt klart valgt den største H/K'n.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde personlig valgt nad'n, ikke at jeg kan si noe særdeles negativt med hk men har hatt nad før og det var mye lyd for penga.

Men om du ikke er 'låst' til enten hk eller soundgarden hadde jeg kanskje titta på yamaha eller onkoyo, tror zensor serien har en tendens til så mabge dali og høres noe skarpt ut.
    sånn sett veldig kjekt med en reciever med manuel eq, tviler t748 har det men skal ikke si for sikkert.

Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, klart yamaha er jo enda en mulighet det. gjør jo ikke valget noe lettere men interessant er det jo.

Nad'n er nok mer en brukanes ja, men som du sier, det kan jo kansje være greit med en manuel eq. Det må jeg nesten sjekke om den har. står vel noe om det på hifiklubben. Er forsåvidt ikke låst til noe nei, er bare de reciverne jeg har funnet mest om og lest mye posetivt om. Den Onkyo'n kom jo best ut i test i sin klasse for ikke så lenge siden. Harman kardon er jo en fryd for øye og se på, og det er jo en fin bonus det. Med tanke på de dali høytalerene så er jo ikke prisforskjellen så alt for stor, så er det verdt de få kr som skiller dem? noen som har noe greie på det?.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nevner bare manuell EQ, siden jeg selv fikk tatt den 'skarpe' kanten på mine enda billige (concept 6\1 front\bak) dali høytalere ved og kunne justere ned 4k-6k området en par db.

Jeg har bare hatt min ene pioneer med MCACC så aner ikke helt hvordan audessey fungerer der i gården, men t757 har vel ikke rom korreksjon i det hele tatt så ville verdt positivt overasket om den hadde det.
    (bør kunne finnes ut av om du laster ned og leser manualen :P)

Eventuelt sett på den nyere T 757 A/V Surround Sound Receiver - NAD Electronics

Update:
    Har bare skumlest litt i manualen men kan ikke se om EQ innstillinger på Nad'n (foruten standard tone kontroll)

Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, ja rekitg. Kikka så vidt på det men stod vel ingenting om at den hadde det.
    men på den T748'n står det jo at den kun yter 7x40 watt med alle kanalene i bruk. Er den da i det hele tatt "sprek" nok til og takle de dali høytalerene?

Det er jo litt ålreit at nad er så ærlige at dem faktisk skriver hva forsterkeren klarer i full drift i forhold til harman som ikke har nevnt noe om det som jeg har sett hvertfall.

Newcomer Elusive sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er også en Onkyo reciver som ser kurant ut : Onkyo TX-NR616.
    Men i følge han på hifiklubben så skulle ikke den være så bra som de ville ha det til. Onkyo målte vist utgangseffekten i nedoverbakke og medvind. Det var hans sine ord.

De er "vanlige" selgere på Hi-Fi klubben også. Det han sa om Onkyoen tror jeg du kan ta med en klype salt. Jeg har ikke prøvd 616 el lignende modeller, men har prøvd både Yamaha sin 3010, Onkyo 3009 og Denon 4311 hjemme på mitt 5.1 oppsett. Når det gjelder kraft, synes jeg Yamaha og Onkyoen dro oppsettet mitt på en like uanstrengt måte. Denon hadde ikke like god kontroll når volumet ble skrudd opp. Men vi snakker relativt små forskjeller. Så jeg tror nok ikke Onkyo wattene er helt på jordet:wink:
    Jeg havnet tilslutt på Denon da:roll:

Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er jo klart. Den hadde jo ikke vunnet de testene om den ikke hadde noe særlig. Så er ikke i tvil om det igrunn. Er bare det og kunne bestemme seg for hvilken av disse reciverne jeg skal velge :???:

NAD T748 eller Harman/Kardon AVR365??..

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Indeed! Jeg har nylig vært i samme situasjon som deg! Sist jeg kjøpte noe stereo-stash var i 1994 (med untak av en H/K DVD30 i ca 2003), og har innsett at det har skjedd litt siden den gang! Jeg hadde en god gammel NAD 7400 reciever, som visstnok yter 2x100W (den trekker 390VA fra nettet). For 4 uker siden handlet jeg ny reciever på impuls, uten egentlig å sette meg inn i noe som helst (DUMT!!:???: ). Det ble en Yamaha RX-A810, den var på HELE 7x160W. Nåvel....Når jeg koplet den opp på mine CV DC12, forsvant 30% av bassen (subjektivt målt!). Det viste seg at Yamaha'n trekker 330W fra nettet. Pussig da at NAD'en med 2x100W trekker MER! Jeg var mildt sagt skuffet over handelen, forbanna på meg selv for ikke å sjekke LITT, og jeg følte meg også litt lurt. Heldigvis fikk jeg bytta den tilbake, og tok en Marantz SR7005 i steden. Denne trekker 700W fra nettet, og ligner mer på min gamle NAD når det spilles stereo. Utseende på den synes jeg er rett og slett lekker! NAD er stilig i all sin enkelhet, men Marantz er jammen noe for seg selv! Ja, den er i en helt annen prisklasse enn Yamaha'n, men.... Jeg synes det var verdt det!

Lykke til!

Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hallo Ja, det er ikke en morsom situasjon og være i. Det er så mye og velge mellom. At det har skjedd en del fra den gang til nå er det vel ingen tvil om.
    Ja, jeg var på nippet til og gjøre det samme selv, men så endte jeg heldigvis opp på det forumet her først og leste litt. Med både posetivt og negative resultater. Har fortsatt ikke fått handlet meg noe, men har hvertfall fått lest meg litt opp på alt for mye innenfor hifi.

Marantz AV7005 ser helt nydelig ut, dessverre litt utenfor min prisklasse.

For min del så har jeg landet på Klipsch rf 82. De blir kjøpt om ikke mange dagene nå! Så det skal bli interessant Må bare finne ut av hva slags forsterker jeg skal gå for først!..

Ting skal ikke være så lett bestandig .. :P

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du skal ikke se bort fra at du kan gjøre et godt kjøp på SR7005 nå, siden arvtakeren har kommet. NOK 11.700 her: MARANTZ RECEIVERE - JFS SOUND SYSTEMS

Ikke dårlig, med tanke på at jeg selv ga 13.000 for 2 uker siden... :-?

Intermediate Mori sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har nå prøvd mye forskjellig på receiver fronten, men føler nå jeg er i mål ! Og det med NAD 757.

Absolutt ikke en receiver for tweakeren, men for meg som vil gjøre minst mulig annet en å trykke på kilde og regulere volum, så er den helt fantastisk.

Jeg synest det er utrolig befriende å ha en enkel receiver, ikke noe dill dall og faren for å gjøre noe feil er veeeldig liten. (kan her dra inn Pioneer SC-73, som ble altfor avansert for meg, og jeg orket rett og slett ikke å dille mer med den).

Kunne skrevet mye om NAD'en (har tenkt å skrive noen ord i egen tråd når anledningen byr seg), men nøyer meg med å si FORNØYD.

Flott lydsignatur og bra med krefter, drar mine SA Ranger myyye lengre enn jeg hadde trodd på forhånd.

748 skal jo være velig lik 757 minus litt krefter, men den skal ikke ha noen problemer OVERHODE med et Dali Zensor oppsett.

Newcomer petimeter sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    :-D [quote=Indeed]Hallo Ja, det er ikke en morsom situasjon og være i. Det er så mye og velge mellom. At det har skjedd en del fra den gang til nå er det vel ingen tvil om.
    Ja, jeg var på nippet til og gjøre det samme selv, men så endte jeg heldigvis opp på det forumet her først og leste litt. Med både posetivt og negative resultater. Har fortsatt ikke fått handlet meg noe, men har hvertfall fått lest meg litt opp på alt for mye innenfor hifi.

For min del så har jeg landet på Klipsch rf 82. De blir kjøpt om ikke mange dagene nå! Så det skal bli interessant Må bare finne ut av hva slags forsterker jeg skal gå for først!..

Hva med denne. Tror den har muligheten for å koble til en effektforsterker senere om man skulle ønske det. Kanskje andre her inne vet med sikkerhet om dette er mulig. ?? Søker du litt på rf 82 her inne finner du fort ut at menigheten har koblet på effekt for fult trøkk.
    Yamaha RX-A1010 Black Yamaha | Surround.no - Høyttaler-spesialisten

Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jøss, den falt jo fort i pris. Skal en tur innon der i morgen og høre litt. Og se om jeg får tatt med meg et par klipsch hjem i samme slengen

Og når det kommer til nad 757, Så har jeg kikket på den men den er litt uten for mitt budsjett for øyeblikket. Men enig med det at det kan bli litt mye og stille fram og tilbake på.

Ja jeg har selvfølgelig søkt litt rundt innpå forumet her. Blir ikke så veldig mye klokere av det med tanke på alle de delte meningene rundt om forskjellig ting.
    Men ja, yamahan virker jo ikke så gæren den

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Effektmessig er Marantz SR7005 på linje med NAD T777, så vidt jeg kan forstå, og NAD'en koster 16.000 på HFK. Dette er samme pris Marantz hadde for inntil kort tid siden. Når det gjelder finesser og funksjoner synes jeg det ser ut som at Marantzen er vel så god, om ikke bedre. Utseende er en smakssak, men jeg vet hva jeg liker best i alle fall.
    Foreløpig har jeg ikke hatt noen problemer med å bruke Marantzen heller. Det var uproblematisk å kople den til routeren, og internett-radio er jeg nå blitt introdusert overfor. 8) Streame musikk fra telefon og PC har også gått helt utmerket, og jeg understreker at jeg aldri har gjort noe av dette før! :shock: Medfølgende fjernkontroll kan styre andre enheter fra andre produsenter (tastet inn kode oppgitt for H/K, og dermed kan jeg styre DVD30). En virkelig stor fordel (synes jeg), er at det følger med en instruksjonsBOK med Marantzen. Yamahaen jeg hadde en kort periode hadde kun CD, med .pdf-dokumenter. For at jeg skal ha glede av det, MÅ jeg printe ut.
    Dette høres snart ut som en gigantisk reklame for Marantz... Det er egentlig ikke meningen, men jeg må likevel si jeg er fornøyd med min anskaffelse så langt. Jeg har altså vært (og er fortsatt) en lykkelig eier av en NAD 7400. Denne har tjent meg trofast i mange år, og jeg liker lyden den gir utrolig godt. Jeg vet at NAD oppgir virkelige effekter, det ble svært tydelig i sammenligning med Yamaha 810.
    Så vidt jeg vet er Klipsch effektive høyttalere. Det samme kan sies om CV DC12 (mener de har 95 dB@1W). Likevel forsvant betydelig mye av bassen hos meg når Yamahaen var tilkoplet. Det er blitt vesentlig bedre nå, men jeg tror ennå ikke det er helt på nivå med min gamle NAD. Nå er jeg på jakt etter nye høyttalere foran, og jeg antar det blir en sub etterhvert også.

Lykke til i jungelen der ute!

Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det kan jeg tenke meg. Var innom han på hifihjørnet i dag. Og skal ikke se helt bort i fra at det blir samme reciveren på meg ettervært. Fikk skaffet meg et sett med rf-82 for 6k så der var det jo noen kr spart

Om du er på utkikk etter nye front høytalere så kan du jo ta kontakt med audiocompaniet, de selger ut alt de har av klipsch nå til halv pris! så der har du muligheten til og skaffe deg mye flott for en rimelig penge

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [quote=petimeter]:-D
    Sitat Opprinnelig postet av Indeed
    Hallo Ja, det er ikke en morsom situasjon og være i. Det er så mye og velge mellom. At det har skjedd en del fra den gang til nå er det vel ingen tvil om.

Hva med denne. Tror den har muligheten for å koble til en effektforsterker senere om man skulle ønske det. Kanskje andre her inne vet med sikkerhet om dette er mulig. ?? Søker du litt på rf 82 her inne finner du fort ut at menigheten har koblet på effekt for fult trøkk.
    Yamaha RX-A1010 Black Yamaha | Surround.no - Høyttaler-spesialisten
    Vel, jeg ga 7500,- for min RX-A2010 for 1 år siden, og nå har det kommet ny modell - dyrt vill jeg si !
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Vel, jeg ga 7500,- for min RX-A2010 for 1 år siden, og nå har det kommet ny modell - dyrt vill jeg si !
    Bytter Yamaha ut modeller ofte? Jeg har katalogen deres fra 2011/2012, og der heter alle RX-A modellene XX10. Nå er det altså XX20 som gjelder.

Har du fått handlet ennå trådstarter? ;-)
    Marantz SR7005|Marantz UD7006|Emotiva XPA-3|Monitor Audio PL200|Monitor Audio GXC350|Focal Chorus SR800|SVS PCi 25-31|Apple TV|Bluesound Vault

Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har fått handlet meg et sett med klipsch sitter fortsatt uten reciver, så jeg lander vel på samme reciver som deg tenker jeg. var og kikket på den i går,utrolig flott Må bare få solgt unna noen gammle hobbyer jeg har liggende så blir det marantz for alle penga

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med høyttalere! Håper du etterhvert gir en beskrivelse på hvordan dette låter!

I mellomtiden kan du jo lese om Marantzen her: Marantz SR7005 A/V Receiver | Home Theater

;-)
    Marantz SR7005|Marantz UD7006|Emotiva XPA-3|Monitor Audio PL200|Monitor Audio GXC350|Focal Chorus SR800|SVS PCi 25-31|Apple TV|Bluesound Vault

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •