Ny receiver, eller effektforsterkere?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 28
    Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ny receiver, eller effektforsterkere?

Jeg har kommet i et dilemma her. Pr i dag så har jeg en Yamaha RX-V1800 som jeg liker godt og som fungerer bra. Men om jeg blir litt vel ivrig på filmtittig så kobler den ut pga overbelastning, og høyttalerne som gjør at den kobler ut er frontene mine B&W DM604 S2

Med effektforsterker(e) så regner jeg med at dette ville løst seg og jeg ville vært likeglad i lang tid framover.
    MEN! Jeg har jo hatt denne RX-V1800 receivern nå i en del år, kanskje det er på tide å bytte den ut? I tilfelle, mot hva?
    Jeg driver å titter litt på Onkyo sin TX-NR818, men det blir kanskje ikke helt riktig "størrelse"?
    Jeg synes Onkyo oppgir effekten sin litt forvirrende, så jeg er usikker på hva slags effekt disse tåler i full drift i 8Ohm..

Er det noen som kan komme med noen gode råd her? OM jeg skal ha ny receiver så vil jeg ha nettverk på den og en del muligheter slik som ipod-styring og gjerne internettradio..
    Så kom gjerne med forslag, tips og råd. Så kanskje jeg kan ta en kvalifisert avgjørelse..

Active jokke2k3 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    486
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.
    Jeg har i flere år hatt en RX-V1900 som ikke er ulik din. Det jeg kan si deg er at den vel kanskje er litt i svakeste laget for dine B&W som er glade i litt effekt og strøm for å låte godt. Har du forresten fullt sett med surroundhøyttalere i tillegg eller kun disse to?

Hvis du er heldig så klarer en reciver levere 2x<oppgitt effekt>, men i 5-7 kanaler er det langt lavere ved kontinuerlig drift. Jeg mener å ha lest flere steder at de måler effektbelastning på en og en kanal av gangen. Eneste produsenten som til nå har oppgitt "ekte watt" ved kontinuerlig belastning på alle kanaler er Harman-Kardon, men jeg tro at de nå i den siste tiden er gått over til skrytewatt-standarden de også dessverre. Har hørt en litt eldre 5x110w HK koblet på et par 604 S3 og det låt fantastisk bra.

Det jeg ville kjøpt om jeg var deg var en 2-kanals (evt 3-kanals om du har center) effektforsterker og koblet på denne til dine B&W. Jeg brukte i et par år en Emotiva XPA-3 til fronter og sentere fra min reciver og lot reciveren drive bakkanalene med stort hell.

Newcomer old cerwin sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2012
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jokke2k3
    Hei.
    Jeg har i flere år hatt en RX-V1900 som ikke er ulik din. Det jeg kan si deg er at den vel kanskje er litt i svakeste laget for dine B&W som er glade i litt effekt og strøm for å låte godt. Har du forresten fullt sett med surroundhøyttalere i tillegg eller kun disse to?

Hvis du er heldig så klarer en reciver levere 2x<oppgitt effekt>, men i 5-7 kanaler er det langt lavere ved kontinuerlig drift. Jeg mener å ha lest flere steder at de måler effektbelastning på en og en kanal av gangen. Eneste produsenten som til nå har oppgitt "ekte watt" ved kontinuerlig belastning på alle kanaler er Harman-Kardon, men jeg tro at de nå i den siste tiden er gått over til skrytewatt-standarden de også dessverre. Har hørt en litt eldre 5x110w HK koblet på et par 604 S3 og det låt fantastisk bra.

Det jeg ville kjøpt om jeg var deg var en 2-kanals (evt 3-kanals om du har center) effektforsterker og koblet på denne til dine B&W. Jeg brukte i et par år en Emotiva XPA-3 til fronter og sentere fra min reciver og lot reciveren drive bakkanalene med stort hell.
    Denon oppgir vel også "ekte watt" tror di måler med alle kanaler i drift.

Intermediate Rotja sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3,460
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tenker nok litt som ole brumm.. Ja takk begge deler..
    Jeg ville skaffet meg en nyere receiver rett og slett pga mye herlige ekstrautstyr løsninger. I tillegg en stereo effekt for når man ønsker å spille av to-kanal som CD. Lyd trøkket blir helt klart en annen da. I tillegg avhjelper dette receiver i multikanal. Viktigst er dog en god subwoofer i tillegg. I surond, spesielt på film er den meget viktig, etter min mening da.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du bør kanskje overveie en forsterker der kan drive dine høyttalere ja.
    Nå er der prat om watt igjen, det spiller ingen rolle om det er "ekte watt" eller hva nå, forsterkeren må være konstrueret til å drive en høyttaler, ikke en testmostand i et laboratorium.
    En velkonstrureret 50 watter vil drive dine høyttalere bedre enn den Yamaha på gud ved hvor mange watt du har nå.

Intermediate Skrotnisse sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,320
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du ikke er opptatt av alt det nymoderne rasket som har kommet i recieverne etter Yamaha1800 så vil nok jeg anbefale deg å investere i effektforsterkere siden pre-delen i yammisen er overraskende god med tanke på alderen. Bruker den selv som pre koblet opp mot mcintosh mc602 som igjen drifter swans f1.1f.
    -------
    Mvh
    Rune
    Fotograf og AV-skalle av natur
    : web| facebook| <--- Følg meg på fb og støtt meg i kampen for fototilgang på de store konsertene.
    Oppsett: Samsung UE78JS9505XXE | Xbox One S | Marantz AV7710 | Arendal Sound Tower | Klipsch RP-250S |

Intermediate ChrisHesby sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    605
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sickpuppy
    Jeg har kommet i et dilemma her. Pr i dag så har jeg en Yamaha RX-V1800 som jeg liker godt og som fungerer bra. Men om jeg blir litt vel ivrig på filmtittig så kobler den ut pga overbelastning, og høyttalerne som gjør at den kobler ut er frontene mine B&W DM604 S2

Med effektforsterker(e) så regner jeg med at dette ville løst seg og jeg ville vært likeglad i lang tid framover.
    MEN! Jeg har jo hatt denne RX-V1800 receivern nå i en del år, kanskje det er på tide å bytte den ut? I tilfelle, mot hva?
    Jeg driver å titter litt på Onkyo sin TX-NR818, men det blir kanskje ikke helt riktig "størrelse"?
    Jeg synes Onkyo oppgir effekten sin litt forvirrende, så jeg er usikker på hva slags effekt disse tåler i full drift i 8Ohm..

Er det noen som kan komme med noen gode råd her? OM jeg skal ha ny receiver så vil jeg ha nettverk på den og en del muligheter slik som ipod-styring og gjerne internettradio..
    Så kom gjerne med forslag, tips og råd. Så kanskje jeg kan ta en kvalifisert avgjørelse..
    Har RX-V1800 selv og har samme "problem" som deg. Men har kun skjedd 2 ganger, jeg sitter å vurderer effektforsterker.
    Focal JMlab Electra 926 | Focal Sib XL | SVS SB-2000 | Yamaha RX-V1800 | Emotiva XPA-2 | Sharp LC-70LE747E

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mener å ha lest at Yamaha også oppgir watt som er målt under belastning av alle kanalene, altså at receivern min kan gi 130W pr kanal på alle kanalene samtidig.. Men husker ikke hvor jeg leste dette..
    Ja Rotja, er mye mulig det blir "ja takk begge deler" etter hvert, men da vil jeg nok først ha meg ny receiver og da vil jeg gjerne ha noen tips til hvilken receiver(da gjerne av Onkyo, siden det virker for man får mye for pengene i funksjonalitet og "bang for the bucks" der). Og så vil jeg ikke bare ha svar som utelukket går for den dyreste modellen, men gjerne erfaringer fra de forskjellige modellene..
    Sub har jeg, en SVS PC13-Ultra, og den jobber veldig godt sammen med frontene mine syns jeg, og ja jeg kjører 5.1 system med noe billigræl som bakkanaler enn så lenge. Kan hende det blir B&W der også etter hvert, men det ligger enda lenger fram i tid..

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skrotnisse
    Om du ikke er opptatt av alt det nymoderne rasket som har kommet i recieverne etter Yamaha1800 så vil nok jeg anbefale deg å investere i effektforsterkere siden pre-delen i yammisen er overraskende god med tanke på alderen. Bruker den selv som pre koblet opp mot mcintosh mc602 som igjen drifter swans f1.1f.
    Mjaaa, jeg er ikke overopphengt i det.. Men jeg skulle gjerne hatt litt mer funksjonalitet, men som du sier så har jeg også inntrykk av at RX-V1800 er en god pre-amp på et vis, liker vertfall resultatet etter autokalibrering i den, hvor jeg har programmert 3 forskjellige sweetspots, og den treffer snabla godt hver gang syns jeg..

Intermediate Skrotnisse sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,320
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mjaaa, jeg er ikke overopphengt i det.. Men jeg skulle gjerne hatt litt mer funksjonalitet, men som du sier så har jeg også inntrykk av at RX-V1800 er en god pre-amp på et vis, liker vertfall resultatet etter autokalibrering i den, hvor jeg har programmert 3 forskjellige sweetspots, og den treffer snabla godt hver gang syns jeg..
    Den gjør det ja Et anlegg skal jo bygges over tid om man ikke tørker seg med tusenlapper og da kan det ofte være greit å se over hva som står høyest på ønskelista og hva man må forsake ved å velge det ene fremfor det andre.

I dette tilfellet vil du ved å velge effekt oppnå langt bedre kontroll over høytalerne (og dermed bedre lyd) men forsaker en drøss moderne saker som "er kjekt å ha". Fordelen er at du da får kreftene på plass og når du en gang i fremtiden får spart deg opp til en ny reciever så vil du få enda mer moderne funksjoner enn hva du får i dag.

Velger du ny reciever så vil du fortsatt ikke ha steinkontroll over høytalerne, men du vil ha en drøss nye funksjoner å leike deg med.

Så må det nesten være opp til deg hva som betyr mest, men det er i alle fall slik jeg ser saken.
    -------
    Mvh
    Rune
    Fotograf og AV-skalle av natur
    : web| facebook| <--- Følg meg på fb og støtt meg i kampen for fototilgang på de store konsertene.
    Oppsett: Samsung UE78JS9505XXE | Xbox One S | Marantz AV7710 | Arendal Sound Tower | Klipsch RP-250S |

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt oppsummert det der da.. Må nok gruble litt mere på dette da..
    Har bare framprovosert at de har kuttet ut da, har ikke skjedd enda under vanlig filmtitting liksom, så sånn sett klarer den vel å drive de ei stund til.. Men vil en ny receiver ha like god kontroll på de som yamahaen har? Hvor høyt opp i pris på Onkyoene må jeg for å få samme kontroll som 1800'n?

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    605
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er spesifikasjonene for RX-V1800

Vanskelig å si om det er målt med 1, 2 eller flere kanaler i drift

AUDIO SECTION
    • Minimum RMS Output Power for Front, Center, Surround,
    Surround back
    20 Hz to 20 kHz, 0.04% THD, 8 Ω .................................... 130 W
    • Dynamic Power (IHF)
    8/6/4/2 Ω .................................................. ..... 160/195/255/335 W
    • Maximum Useful Output Power (JEITA)
    [Asia, General, China and Korea models]
    1 kHz, 10% THD, 8 Ω .................................................. ..... 175 W
    • Maximum Output Power [U.K. and Europe models]
    1 kHz, 0.7% THD, 4 Ω .................................................. .... 180 W
    • Dynamic Headroom
    8 Ω .................................................. ..................................... 0.9 dB
    • IEC Output Power [U.K. and Europe models]
    1 kHz, 0.04% THD, 8 Ω .................................................. .. 130 W
    • Damping Factor (IHF)
    20 Hz to 20 kHz, 8 Ω ................................................. 150 or more
    Focal JMlab Electra 926 | Focal Sib XL | SVS SB-2000 | Yamaha RX-V1800 | Emotiva XPA-2 | Sharp LC-70LE747E

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    605
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt oppsummert det der da.. Må nok gruble litt mere på dette da..
    Har bare framprovosert at de har kuttet ut da, har ikke skjedd enda under vanlig filmtitting liksom, så sånn sett klarer den vel å drive de ei stund til.. Men vil en ny receiver ha like god kontroll på de som yamahaen har? Hvor høyt opp i pris på Onkyoene må jeg for å få samme kontroll som 1800'n?
    Vanskelig å si sånn helt konkret. Men Onkyo TX-NR818 er nok ganske lik, koster 10-12 000kr ny

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har sett på 818, og den finner jeg ny for rundt 9.500,- for tia. Det er jo en del billigere enn hva 1800'n var når den var ny, men jeg og syns det kan virke som at det er omtrent samme effekt om en sammenligner de to.. Hva er neste steg til Onkyo liksom, og hvor mye dyrere blir den i såfall? Og hvor mye mer er det å hente i den?

Edit: Da blir det egentlig 1010 som blir neste steg, og da snakker vi et prishopp på rundt 8.000,- Noe jeg i sammenligningstabellen til Onkyo kanskje ikke klarer å forsvare.. Det eneste jeg ser av interesse som er forskjell på de er jo effektsiden, da er det 20W ekstra fra 180W til 200W det er snakk om, og da tror jeg heller jeg kan bruke litt av de samme pengene på en effektforsterker i framtia. Vertfall så er 17k for mye å bruke på receiver i nær framtid etter mitt mål, da er det bedre å bruke rundt 10k på receiver og kanskje 5-6k på effekttrinn om det blir nødvendig..?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har sett på 818, og den finner jeg ny for rundt 9.500,- for tia. Det er jo en del billigere enn hva 1800'n var når den var ny, men jeg og syns det kan virke som at det er omtrent samme effekt om en sammenligner de to.. Hva er neste steg til Onkyo liksom, og hvor mye dyrere blir den i såfall? Og hvor mye mer er det å hente i den?

Edit: Da blir det egentlig 1010 som blir neste steg, og da snakker vi et prishopp på rundt 8.000,- Noe jeg i sammenligningstabellen til Onkyo kanskje ikke klarer å forsvare.. Det eneste jeg ser av interesse som er forskjell på de er jo effektsiden, da er det 20W ekstra fra 180W til 200W det er snakk om, og da tror jeg heller jeg kan bruke litt av de samme pengene på en effektforsterker i framtia. Vertfall så er 17k for mye å bruke på receiver i nær framtid etter mitt mål, da er det bedre å bruke rundt 10k på receiver og kanskje 5-6k på effekttrinn om det blir nødvendig..?
    1010B (svart) är/var på tilbud ikväll på mpx.no för 11.995. 5010B var/är på tilbud till 16.995.

Har du flax så kommer tilbuden tillbaka kl 23.00. Med 5010B skall du slippa effektförstärkare med det första i alla fall.

Edit: De är kvar på tilbud. Köp och hämta på närmaste Jernia.

MPX.no - Onkyo TX-NR5010B Hjemmekinoreceiver

MPX.no - Onkyo TX-NR1010B Hjemmekinoreceiver

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    184
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har kikket litt i brukermanualene til Yamaha 1800 og Onkyo 818, og funnet at power consumption (continous) er hhv. 500 og 620 W. Dette tilsier at 818 i det minste har noe bedre "headroom" enn 1800 og mest sannsynlig vil oppfattes som kraftigere, riktignok ikke på samme måte som et effekttrinn.

Intermediate gpt33 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    Trondheim
    Poster
    1,905
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde selv 604 s2 for mange år siden.
    Kjempe bra ht,men dem trenger litt strøm for å våkne skikkelig.
    Jeg brukte en Denon 3803 den gangen,denne koblet også ut.

Som folk tidligere i tråden har nevnt,blir dette en smaksak.
    Hvis du ikke er "opptatt" av alt de nye på sorround fronten kan du kun kjøpe effektforsterker.
    Alternativ to er jo å kjøpe en billig sorroundforsterker + effektforsterker.

Hvilke center å bak høytalere bruker du?
    -Bladelius Idun - Bladelius S250 x 2 -Xindak Dac5 - Audio Physic Scorpio 25 -

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Effektforbruk blir teoretisk, er det maks, min, gjennomsnitt. Uansett, jeg ville startet med å søke bruktmarkedet etter en effektforsterker.

M5C

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    605
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mackanzocz
    1010B (svart) är/var på tilbud ikväll på mpx.no för 11.995. 5010B var/är på tilbud till 16.995.

Har du flax så kommer tilbuden tillbaka kl 23.00. Med 5010B skall du slippa effektförstärkare med det första i alla fall.

Edit: De är kvar på tilbud. Köp och hämta på närmaste Jernia.

MPX.no - Onkyo TX-NR5010B Hjemmekinoreceiver

MPX.no - Onkyo TX-NR1010B Hjemmekinoreceiver
    Spesifikasjonene til Onkyo TX-NR5010, Er ikke akkurat kjempe mye kraftigere enn de billigere modellene. Ser den veier en del mer enn de rimeligere modellene om det er pga større trafo, så vil den nok yte bedre med alle kanalene i drift enn de billigere modellene. Men det er ingen målinger på det i manualen, så blir bare gjetting.

Rated Output Power
    All channels: (North American)
    145 watts minimum continuous power per
    channel, 8 ohm loads, 2 channels driven
    from 20 Hz to 20 kHz, with a maximum
    total harmonic distortion of 0.05% (FTC)

(European)
    9 ch × 220 W at 6 ohms, 1 kHz, 1 ch driven
    of 1% (IEC)

Dynamic Power*
    * IEC60268-Short-term maximum output power
    400 W (3 Ω, Front)
    300 W (4 Ω, Front)
    180 W (8 Ω, Front)

THD+N (Total Harmonic Distortion+Noise)
    0.05% (20 Hz - 20 kHz, half power)

Damping Factor 60 (Front, 1 kHz, 8 Ω)

Intermediate Qrt sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville ikke tenkt meg om, og skaffet kl-d effektforsterker(e)
    Evt er Vincent det nest beste jeg har hørt på B&W så en så stor som mulig effekt.. derfra funker nok bra det også.

Men, du nevner bare film.. Hvor fornøyd er du med tokanalslyden?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •