Ny receiver, eller effektforsterkere? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 28 av 28
    Intermediate ChrisHesby sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    605
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av LANcorpse
    Jeg har kikket litt i brukermanualene til Yamaha 1800 og Onkyo 818, og funnet at power consumption (continous) er hhv. 500 og 620 W. Dette tilsier at 818 i det minste har noe bedre "headroom" enn 1800 og mest sannsynlig vil oppfattes som kraftigere, riktignok ikke på samme måte som et effekttrinn.
    Power consumption som står bakpå eller i manualen er et snitt forbruk, så sier egentlig lite om forsterkerens prestasjoner. Men kan funke dersom du skal regne på hvor mye strøm den bruker sånn i forhold til strømregningen

Men hvis man ser på Dynamic Power så kan man få en liten indikasjon på effekt resursene på de forskjellig forsterkerne.

Onkyo TX-NR818

North American)
    135 watts minimum continuous power per
    channel, 8 ohm loads, 2 channels driven
    from 20 Hz to 20 kHz, with a maximum
    total harmonic distortion of 0.08% (FTC)

(Others)
    7 ch × 180 W at 6 ohms, 1 kHz, 1 ch driven
    of 1% (IEC)

Maximum Effective Output Power
    (Asian)
    7 ch × 230 W at 6 ohms, 1 kHz, 1 ch driven
    (JEITA)

Dynamic Power*
    * IEC60268-Short-term maximum output power
    300 W (3 Ω, Front)
    250 W (4 Ω, Front)
    150 W (8 Ω, Front)

THD+N (Total Harmonic Distortion+Noise)
    0.08% (20 Hz - 20 kHz, half power)

Damping Factor 60 (Front, 1 kHz, 8 Ω)

Yamaha RX-V1800

• Minimum RMS Output Power for Front, Center, Surround,
    Surround back
    20 Hz to 20 kHz, 0.04% THD, 8 Ω .................................... 130 W

• Dynamic Power (IHF)
    8/6/4/2 Ω .................................................. ..... 160/195/255/335 W

• Maximum Useful Output Power (JEITA)
    [Asia, General, China and Korea models]
    1 kHz, 10% THD, 8 Ω .................................................. ..... 175 W

• Maximum Output Power [U.K. and Europe models]
    1 kHz, 0.7% THD, 4 Ω .................................................. .... 180 W

• Dynamic Headroom
    8 Ω .................................................. ..................................... 0.9 dB

• IEC Output Power [U.K. and Europe models]
    1 kHz, 0.04% THD, 8 Ω .................................................. .. 130 W

• Damping Factor (IHF)
    20 Hz to 20 kHz, 8 Ω ................................................. 150 or more
    Focal JMlab Electra 926 | Focal Sib XL | SVS SB-2000 | Yamaha RX-V1800 | Emotiva XPA-2 | Sharp LC-70LE747E

Intermediate ChrisHesby sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    605
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Effektforsterker er nok veien å gå hvis du vil bli kvitt problemet. Er ikke så lite forskjell på effekten på receivere
    Focal JMlab Electra 926 | Focal Sib XL | SVS SB-2000 | Yamaha RX-V1800 | Emotiva XPA-2 | Sharp LC-70LE747E

Intermediate gpt33 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    Trondheim
    Poster
    1,905
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ChrisHesby
    Effektforsterker er nok veien å gå hvis du vil bli kvitt problemet. Er ikke så lite forskjell på effekten på receivere

+1

Du kan få veldig bra effektforsterker på bruktmarkedet.
    Masse å spare.
    Hvilke pris ser du for deg?
    -Bladelius Idun - Bladelius S250 x 2 -Xindak Dac5 - Audio Physic Scorpio 25 -

Active
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette bildet har jeg brukt noen ganger før, men det illustrerer hvordan effekten stemmer med det som er oppgitt på de forskjellige merkene. Ihvertfall på disse som er noen generasjoner gamle :-)

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, folk har en tendens til å glemme.....
    Men hvorfor er der målinger for sub out også, det skjønner jeg ikke.
    Igjen, normalt trenger man 5-10 watt kontinuerlig når man spiller litt høyt, i spisser forsterkeren da levere opp mot 50-100 watt og om man har høyttalere der er litt vriene å drive får man fort trøbbel med røde lamper og ting der skur seg av uten at man skjønner hvorfor....

Active
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SUB er vel Surround Back (?)

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Qrt
    Jeg ville ikke tenkt meg om, og skaffet kl-d effektforsterker(e)
    Evt er Vincent det nest beste jeg har hørt på B&W så en så stor som mulig effekt.. derfra funker nok bra det også.

Men, du nevner bare film.. Hvor fornøyd er du med tokanalslyden?
    Jeg er veldig fornøyd på alle måter faktisk, elsker punchen i mellomtonen aller mest. Diskanten er litt uvant, kanskje litt "kvass" som vi sier i trøndelag. Men uansett stor forbedring og to hakk opp fra de gamle på alle områder, også musikkmessig i stereo.
    Sitat Opprinnelig postet av Amiga
    SUB er vel Surround Back (?)
    På det skjemaet der så er det nok som du sier ja, og ikke sub som i LFE som vi ofte kaller sub..
    Sitat Opprinnelig postet av gpt33
    +1

Du kan få veldig bra effektforsterker på bruktmarkedet.
    Masse å spare.
    Hvilke pris ser du for deg?
    Mja, jeg har ikke tenkt på pris enda.. Har vel tenkt at receiver til rundt 10k ville vært fint.. Men om det blir effektforsterkere så tror jeg ikke jeg gidder å bruke samme summen, da vil jeg nok bli bittelitt gnien og heller spare igjen litt for å legge det i en receiver i framtia. For ny receiver kommer jeg nok til å kjøpe meg anyway.
    Og når det er sagt, så har jeg muligens overdrevet "problemet" i så måte, jo det er mulig å få receivern til å koble ut, men da skal jeg være rimelig "hissig på grøten" som det kalles, og jeg liker ikke tanken på at litt hissig grøt skal få den til å koble ut.

Hva slags effektforsterker ville du anbefalt da? Og til hvilken pris? Jeg har sett litt på Emotiva, XPA-2 og XPA-3 er de jeg har tenkt er aktuelle da.. Noen kommentar på om de vil gjøre jobben greit..?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    +1 på effektrinn. slet med noe av det samme problemet selv (reciver kuttet dog ikke) hørte at HT trengte mere juice. Byttet vel reciver 4 ganger for så og heller innvestere i ett effektrinn. sjekk brukten ligger noe ute der. hvilket merke osv kommer vel mest ann på egen vurdering av hva man er ute etter lyd signatur messig vil jeg påstå.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •