Frekvenskorrigering av SUB

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    235
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Frekvenskorrigering av SUB

Har en relativt komplisert hjemmekino/stereo.

Har 3 subwoofere der 2 stk er koblet via delefilter/frekvenskorrigering opp mot H/V kanal (Velodyne SMS-1). Dette gjør at høyttalerne (Sonus Faber Guarneri Hommage) kutter ved 80Hz og at subbene tar over derfra. Prosessoren ser dette derfor kun som en fullrange høyttaler. Etter en del runder med frekvenskorrigering, ble dette resultatet meget bra.

Jeg har i tillegg en dedikert hjemmekinosub som nå er koblet på LFE utgangen uten noen form for korreksjon. Denne er da kun aktiv ved 5.1 lyd, da samtidig med at frontene får et fullrangesignal. Fungerer meget bra, men jeg er spent på hvordan dette vil fungere med skikkelig korreksjon.

Jeg ønsker derfor å frekvenskorrigere denne suben. Hva finnes av muligheter? En SMS-1 vil jo fungere greit, men det er sikkert andre bokser som også gjør denne jobben greit? Det beste ville selvfølgelig være å kjøpe ny prosessore som hadde avanserte korreksjonsmuligheter innebygd, men har ikke funnet noe som kan erstatte nåværende oppsett. Toppmodellen til Denon ble vurdert, men forkastet etter å ha nilest manualen. Den nye til Emotiva ser jo veldig spennende ut. Andre tips både til enkel boks og komplett prosessor?

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ny prosessor vil muligens være en fornuftig oppgradering, om din nåværende er gammel. Nå sier du ikke hva du sitter med i dag, men jeg aner det er noe med god kvalitet.

Ellers finnes det forskjellige bokser du kan koble på, alt etter pris og funksjoner du er ute etter.

Hadde jeg vært deg ville jeg byttet ut SMS-1 med en bedre løsning på frontene, og så brukt SMS-1 på LFE kanalen. Alternativt kan man kjøpe en SMS-1, evt en enklere(men angivelig meget gode) Anti-mode.

Budsjettet er det eneste som setter begrensninger her.

Geir Arne

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Onkyo's nyeste receivere har 11.4. Dvs stereo sub med doble utganger.
    Da er det vel bare et tidspørsmål før deres og konkurrentenes prosessorer også får flere dedikerte subutganger.
    Både Onkyo og Marantz har prosessorer jeg har sansen for, selv om jeg selvfølgelig ikke forstår hvordan det går an å forkaste en Denon! :shock: :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    235
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anti Mode så jo enkel ut, men savner en grafisk fremstilling og muligheten til å justere selv (ser ut som om dette er en atomatisk prosess). Konkrete tips om andre alternativer mottas med stor takk. Helst vil jeg jo ha dette så enkelt som mulig (=få bokser) og hadde helst sett at det fantes en fantastisk god prosessor som hadde alt dette innebygd.

Etter å ha brukt mye tid på manualer (generelt har jo butikkbetjeningen desverre ikke så mye kunnskap når det blir litt mer utfordrende problemstillinger..) har jeg ikke funnet noen prosessorer som har slik funksjonalitet som jeg etterspør. Har da sjekket Denon, Anthem, Meridian osv. Som nevnt ser Emotiva sin nye meget spennende ut, men pga lav pris er det kanskje ikke det helt store lydmessig/stabilitetmessig?

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du er mer(eller veldig) spesifikk på hva du ønsker/trenger i en prosessor så skal vi se om ikke vi kan finne noe som passer for deg også.

Geir Arne

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    miniDSP er vel det enkleste valget for hva du er ute etter tror jeg.
    Ellers er Behringer DCX2496 eller DEQ2496 løsninger som gir deg det meste av muligheter.

Om du er fornøyd med lyden og prosessoren du har til 2 kanals musikk, så ville jeg heller satt inn "en ekstra boks" kun for den tredje suben.

Intermediate bUlk sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MML
    Anti Mode så jo enkel ut, men savner en grafisk fremstilling og muligheten til å justere selv (ser ut som om dette er en atomatisk prosess). Konkrete tips om andre alternativer mottas med stor takk. Helst vil jeg jo ha dette så enkelt som mulig (=få bokser) og hadde helst sett at det fantes en fantastisk god prosessor som hadde alt dette innebygd.

Etter å ha brukt mye tid på manualer (generelt har jo butikkbetjeningen desverre ikke så mye kunnskap når det blir litt mer utfordrende problemstillinger..) har jeg ikke funnet noen prosessorer som har slik funksjonalitet som jeg etterspør. Har da sjekket Denon, Anthem, Meridian osv. Som nevnt ser Emotiva sin nye meget spennende ut, men pga lav pris er det kanskje ikke det helt store lydmessig/stabilitetmessig?
    Denne skulle vel ha det du skulle trenge: AVshop.no / DSPeaker Anti-Mode 2.0 Dual Core
    Men for å spørre hva savner du i prosessorene?

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Om du er fornøyd med lyden og prosessoren du har til 2 kanals musikk, så ville jeg heller satt inn "en ekstra boks" kun for den tredje suben.
    Enig!

Ellers vil muligens en receiver gjør nytten også men min erfaring med Audysey XT er at den ikke korrigerer helt ned på frontene når en har tilkoblet sub. Så hos meg fungerer det best å kjøre kalibrering uten sub tilkoblet for så å korrigere den med Antimode utenom, mulig andre romkorrigeringer gjør det annerledes?!

Antimode er virkelig bra, innfrir ikke Tact i Emotiva når den en vakker dag kommer i salg vil jeg prøve Antimode DualCore på frontene

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MML

Sherbourn prosessoren som koster 10.000 (Lsound.no) lar deg øke eller dempe forskjellige frekvenser på 3 forskjellige setup. Også etter romkorreksjonen er foretatt. Da kan man lage EQ som er gøy til film, gøy til musikk og en til kvalitetsbass til film og musikk. Man velger dette selv og hadde selv mye moro med dette.

Hadde selv en slik til test og da testet jeg minimalt til film siden bakkanalane var til utlån. Synes likevel at lyden av denne var fullt på høyde med ParasoundHalo C2 prosossor og min nåværende Denon. Begge disse koster 4-5 ganger så mye. Blir mer smakssak enn kvalitet på hvilken man velger til musikk.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    235
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Om du er mer(eller veldig) spesifikk på hva du ønsker/trenger i en prosessor så skal vi se om ikke vi kan finne noe som passer for deg også.

Geir Arne
    Joda, det jeg ønsker er følgende: En SOTA prosessor som gir meg ubegrensede muligheter til kalibrering og høyttalerkonfigurasjon... Jeg må ha frekvenskorreksjon av subwooferne (3 kanaler), men hadde helst sett at det var mulig å kjøre frekvenskorreksjon i alle kanaler. Korreksjonen må da være av god kvalitet og jeg synes ikke Audyssey ol er gode nok. Er derfor spent på om det blir noe av TACT i hjemmekinoprosessorene snart (ser at Emotivaboksen er utsatt på ubestemt tid... dårlig tegn). I tillegg bruker jeg 2 sub til hovedkanalene og det hadde derfor vært en stor fordel at prosessoren også hadde hatt delefilter og mulighet til å sette opp SUB 1 og 2 til hhv høyre og venstre kanal. Slike muligheter har jeg ikke funnet, men toppmodellen til Denon var veldig nær. Dog er jeg ikke sikker på hvor god romkorreksjonen i denne er.

Jeg har jo alt dette i eksisterende oppsett, men da i form av prosessor (Onkyo toppmodell for 2 år siden), Delefilter/SUB-korreksjon (Velodyne SMS-1) og evt en ny korreksjonsenhet på LFE kanalen.

Hva foreslår dere av antimode og miniDSP? Er det kun automatisk oppsett? Noen muliget for grafisk frekvensvisning og manuell justering?

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    MiniDSP er i utgangspunktet fullstendig manuell, Antimode fullstendig automatisk. Men tror Antimode DualCore har mulighet for manuell justering og targetcurver.

Denon og Onkyo bruker som kjent Audyssey og det er vell ingentign som tyder på at de vil gå bort ifra det med det første. Det mangler i utgangspunktet mulighet for manuell justering men tar en i bruk Audyssey Pro vil en også få mulighet å lage targetcurver og dermed kunne justere litt mer selv.

Tact høres kanskje "mer hifi ut" utifra tidligere produkter Tact har blitt brukt i, men personlig er jeg fortsatt ikke helt overbevist om at det nødvendigvis er noe bedre enn Audyssey, men det vil tiden vise når Emotiva/Sherbourn kommer for salg.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har Denon AVR-4311 og to suber og er fornøyd med Audyssey. I mitt rom er resultatet av korrigeringen meget bra, men jeg også ønsker å kunne påvirke litt manuellt. Derfor vurderer jeg Audyssey Pro kitet.

Jeg hadde før Behringer DCX2496, og da kan man jo gjøre nær sagt akkurat som man selv vil og ønsker.

I dag hadde jeg ikke vært i tvil om annet enn det ville blitt miniDSP om jeg skulle ønske "full frihet".

Tact har ikke overbevist meg tidligere, så jeg personlig ser ingen grunn til å bytte ut Audyssey mot Tact.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    235
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for tilbakemelding! Angående forskjellige romkorrigeringssystmer, har jeg ikke noen spesiell preferanse. Har testet en del med DEQX og det var utrolig bra. Fikk det derimot ikke å fungere i hjemmekinoen pga tidsforsinkelse.. En like god lydmessig løsning i en hjemmekinoprossesor er det jeg egentlig ønsker meg. Nok om det. Velger en enkel DSP for LFE-kanalen i første omgang.

Ser ut til at denne vil fungere for meg. miniDSP 2x4 | miniDSP

Hvordan fungerer setupen for disse? Ser ut som om det gjøres via PC. Man må vel da ha mulighet for å koble opp en målemikrofon til denne? Hvordan er brukererfaringene?

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en litt vanskelig kombinasjon du spør om.

Det enkleste er å fortsette på den måten du holder på nå, bortsett fra at jeg ville valgt andre produkter. Om du syntes Emotiva med Tact-korreksjon innebygget er det vel ikke noe i veien for å velge Lyndorf RP-1 for å dele og korrigere L/R front og sub. Denne har etter min mening en god korreksjon og mange flotte muligheter. Og da bruke SMS-1 på LFE kanalen.

Ellers er det noen bokser som kommer nære. Denon sin største prosessor kan settes opp med L/R sub, samt LFE sub i tillegg. Men her blir du låst til Audyssey sin romkorreksjon. Med Pro-kitet, som noen her er inne på, kan du også legge inn egen target kurve.

Classé SSP-800 har mulighet for LCR sub, noe jeg tolker dithen at man kan bruke L/R sub på musikk, og alle 3 på film. Her har du også mulighet for 5-bånds PEQ per kanal for å korrigere og tune lydbildet slik du vil.

Theta Cassablanca III HD har også mulighet til å konfigureres med forskjellige kort, som gir forskjellige funksjoner. Om jeg ikke husker feil mener jeg denne kan konfigureres slik du ønsker. Og jeg mener denne også har en PEQ man kan justere manuelt.

Ellers finnes det også DSP bokser som kan dirigere signaler slik man ønsker, og samtidig tilby PEQ. Derimot er de jeg vet om relativt kostbare, men det er også prosessorene jeg har nevnt.

Geir Arne

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •