Kan man styre tv fra forsterker?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Kan man styre tv fra forsterker?

Jeg har levd lykkelig med Pioneer-plasma (PDP-436XDE) og en forsterker fra samme fabrikant (VSX-LX51). Det flotte med disse to er at forsterkeren via en egen signalkabel styrer hvilke innganger som brukes på plasmaen. På den måten kan man både koble komponenter rett på tv-en, eller rett på forsterkeren - og signalkildene styres elegant via forsterkeren.

En fjernkontroll er nok til tv, blu-ray (også Pioneer) og fortserker.

Nå er tiden muligens moden for skifte av utstyr fordi vi flytter og har behov for en forsterker som ikke stikker like dypt inn i hyllene.

Spørsmål: Er det mulig å få til styring av tv fra forsterker hvis man kjøper splitter ny forsterker - uten å være prisgitt å kjøpe utstyr fra samme fabrikant?

Eller er jeg dømt til å ha bordet fullt av av fjernkontroller?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke kjøpe en ny receiver - elendige fjernkontroller. Heller kjøpe en Universelle fjernkontroll f.eks Harmony.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av huginmunin
    Jeg har levd lykkelig med Pioneer-plasma (PDP-436XDE) og en forsterker fra samme fabrikant (VSX-LX51). Det flotte med disse to er at forsterkeren via en egen signalkabel styrer hvilke innganger som brukes på plasmaen. På den måten kan man både koble komponenter rett på tv-en, eller rett på forsterkeren - og signalkildene styres elegant via forsterkeren.

Nå er tiden muligens moden for skifte av utstyr fordi vi flytter og har behov for en forsterker som ikke stikker like dypt inn i hyllene.

Spørsmål: Er det mulig å få til styring av tv fra forsterker hvis man kjøper splitter ny forsterker - uten å være prisgitt å kjøpe utstyr fra samme fabrikant?

Du er ikke dømt! :-)
    De fleste nye receivere leveres med programmerbar kontroll. I og med at alt i et moderne oppsett trolig går via forsterker trenger du bare å programmere kontrollen til å skru av/på tv. Velger du da BD-spiller fra samme fabrikat som receiver så er du jo i mål! (kan vel programmere fjernkontroll til å styre andre fabrikater også, men det har jeg selv opplevd som kålete å få til).

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Liknende dette kan styres via Kuro-link, en form for HDMI-CEC (HDMI-control), som er kompitabel med andre, som den i Onkyo (RIHD). Vet ikke om de nyere Pioneer-receiverne har beholdt denne funksjonen, men det skulle vel være mulig å finne ut av. Kanskje ikke like omfattende som den som krevde separat signalkabel, litt ukjent løsning for min del.

Man skal jo også kunne prgrammere inn TV-en i de fleste fjernkontrollere idag.

Alternativet blir å kjøpe universalfjenkontroll ala Logitech Harmony. En fjernkontroll og slår på alle relevante enheter og riktig TV-inngang basert på typen aktivitet.

En bør ikke utstte receiverkjøp pga fjernkontroll

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av huginmunin

min denon reciver sin fjernkontroll kan slå av og på og skifte ingang på mitt sony tv, har ikke gjort noe for at det skal virke, det bare virket
    Sony KD75ZD9 - Samsung UBD-K8500 - yamaha rx-a2050 - emotiva xpa2 - klipsch rp-280f - xbox one x -ps4pro - nintendo switch

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bodin
    min denon reciver sin fjernkontroll kan slå av og på og skifte ingang på mitt sony tv, har ikke gjort noe for at det skal virke, det bare virket
    Hvilken modell har du?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •