Refleksjoner rundt stue anlegg

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer linebacker sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    166
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Refleksjoner rundt stue anlegg

Jeg har i dag et stue anlegg bestående av Yamaha Rx-a1010, 2 x emotiva upa-1 og Dali Suite 1.7 som fronter.
    All musikk er lagret på en NAS og jeg bruker DLNA funksjonen i yamaha til avspilling.

Personlig synes jeg anlegget spiller bra, men har vært nyskjerrig på hvordan andre høyttalere vil låte så jeg har fått testet noen her hjemme.
    Høyttalere testet er B&W Dm683, cm8 og Dali Mentor 6. Neste ønske var å lytte til Kef R500, men etter de tre første parrene fant jeg fort ut at det ikke var noe poeng.
    Ingen av de tre første parrene låt særlig bedre enn mine gamle og de som låt værst var Mentor 6.
    Diskanten ble i mine ører slitsom og jeg ble fort lytte trett.
    Litt skuffende da Mentor 6 har vært en drømmehøyttaler og at jeg faktisk hadde fått en hyggelig pris på R500.
    Har ikke gitt opp helt enda. Må bare litt i tenkeboksen.

Mistenker at det er forforsterkeren i yamaha som blir for dårlig eller kan det være effekttrinnet?
    Rommet har jeg også tenkt på, men siden dette er i en stue føler jeg at det blir vanskelig å gjøre noe med.

Har veldig lyst til å teste en Dac/forforsterker på mitt anlegg for å se om det gjør noen forskjell og lurer på om noen vet hvordan denne eventuelt skal kobles til med yamahaen hvor jeg fortsatt kan bruke DLNA/PC funksjonen?
    Har ikke testet selv, men i manualen står det at AV1-4 må brukes for å kunne benytte digitalutgangen og DLNA/PC funksjonen er over nettverk.

Vet man kan bruke SONOS og lignende, men hvis DLNA/PC funksjonen i yamaha kan benyttes er jo det det beste. Faktisk veldig fornøyd med denne med bruk på IPAD.

Musikk lagret på NAS er FLAC

Alle innspill/Råd mottas med takk.

Ha en riktig God helg

Mvh Tor

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har også mye å si hvordan du har tunet romkorreksjonen på recieveren din Dersom du velger "Naturlig" vil du få en mer dempet topp

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøpte lillebroren til recieveren din, RX A810. Denne ble satt inn i min gamle NAD 7400 sitt sted, tilkoplet Harman Kardon DVD 30 og et par Cervin Vega DC 12. Jeg oppdaget raskt at Yamahaen var ganske langt unna de 7x160W de sier den skal ha, og etter å ha lest litt mer nøyaktig over spekken, ble det bekreftet. Resultatet i lyden var at 30% av bassen ble borte (subjektivt målt!). CV er svært lettdrevne, jeg mener å huske at DC 12 gir 95dB @1W. Jeg byttet hele recieveren etter 2 uker.
    Jeg vet ikke hva slags musikk du liker, men jeg har også hørt på Dali Mentor 6, sammenlignet med B&W 805 Diamond. I mitt øre var lyden i Dali ørlittegrann bedre, litt mer distinkt i bassen, og ikke så skarp diskant. Begge ble testet med NAD M3 forsterker og NAD M51 DAC.

Jeg har også hørt CM9, med NAD 777. Jeg kan muligens konkludere med at B&W ikke passer min lydsmak.

Mulig du skal prøve med noe litt mer effektsterkt før du konkluderer selv? Hadde vært interessant om du testet KEF!

Lykke til!

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan være greit å vite hva du ønsker mer av og hvor stort rommet er.

Det er jo helt klart mest å hente på bytte av høyttalere, intregrere subwoofer(e) eller gjøre akustiske tiltak. Bytter du til større høyttalere vil du selvsagt få mer bass, men da spørs det også om rommet og plasseringen din tåler det. Oppgradering av elektronikk gir sjelden så store forandringer. Du kan selvsagt bruke f.eks en stereoforforsterker med prosessor inngang. Det vil nok gi deg noe mer åpenhet og kanskje litt strammere bass, men tror ikke du skal forvente deg den store åpenbaringen. Men litt her og der hjelper jo.

Kjenner ganske godt til høyttalerne dine da jeg hadde de på lån i flere uker i påvente av andre høyttalere. Jeg husker de som behagelig og låt generelt bra til alt. Skjønner også godt hva du mener når du sier Mentor 6 låt til hardt. Det er selvsagt veldig avhengig av plassering og hvilke frekvensrespons du får i rommet, men de ligger i utgangspunktet på en knivspiss og man fort "falle over" på den feile siden. Målinger av flere Dali høyttalere bekrefter dette.

Det er viktig at en høyttaler er tunet korrekt i utgangspunktet. Et høyttaler merket jeg vil trekke frem her som du kan vurdere er PSB. Disse låter veldig riktig tonalt og stikker seg ikke ut i toppen. En litt større PSB høyttaler ville jeg tro vil gi deg mer av alt i forhold til Dali Suite 1.7. Dukker jo opp på brukten av og til også.

Men alt i alt handler det om hvor mye du skal bruke, hvor store høyttalere rommet ditt makter og hva du egentlig ønsker deg. Du har helt sikkert mer å gå på med med bedre elektronikk i kilde og predelen, men høyttaler bytte vil gi deg en større oppgradering. Ellers er det jo viktig å jobbe med akustikk slik du får hentet potensialet ut av anlegget. Ikke noe stort poeng å sitte med dyrt utstyr dersom rommet ikke spiller på lag.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •