Hjelp til kjøp av DAC

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp til kjøp av DAC

Hei!

Jeg har liten peiling på dette, men er på jakt etter en DAC og kunne trengt noen tips. Jeg har en HK980 og et par Tannoy Mercury V1. Planen er å spille musikk fra PC, sånn i utgangspunktet.

Prisrammen min for en DAC er vel rundt 1000-2000,-, og det skal gode argumenter til for å gå noe særlig høyere i pris enn det.

Etter litt googling, finner jeg en NAD hos hifiklubben:

NAD DAC1 D/A-konverter | Hi-Fi Klubben

og en Hegel hos soundgarden:

Hegel HD2 DAC D/A-konverter - Sort

Til tilnærmet lik pris. Hadde vært fint med trådløs tilkopling, men det er ikke så viktig at jeg vil at det skal gå utover lydkvaliteten. Noen som har innspill på disse to DAC'ene, eller tips til andre DACer/generelle råd?

På forhånd takk.

Intermediate Bankruptstudent sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,076
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøpte dette for to uker siden:
    Abrahamsen A-DAC II (Produktdetaljer) [dynaBel AS]

Men skal det være ren pc-avspilling ville jeg trolig gått for HRT(hadde denne før og var meget fornøyd).

Om du er canal digital kunde:
    Komplett.no - HRT Music Streamer II, Canal Digital

eller:
    Komplett.no - HRT Music Streamer II

Newcomer Flay sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Bergen
    Poster
    290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med sonos system.
    Skal du spiller music fra pc eller enda bedre fra en nas stasjon til stereo forsterkeren er sonos den perfekt løsning.

SONOS CONNECT Trådløs musikkavspiller | Hi-Fi Klubben

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,076
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flay
    Hva med sonos system.
    Skal du spiller music fra pc eller enda bedre fra en nas stasjon til stereo forsterkeren er sonos den perfekt løsning.

SONOS CONNECT Trådløs musikkavspiller | Hi-Fi Klubben
    Også langt dyrere løsning enn pc=> usb-dac => forsterker

Har Netgear NAS og Sonos system som går videre til mitt Abrahamsen DAC og det er suverent å bruke.

Bruktbørsen er alltid et godt utgangspunkt. Der kan du ha muligheten til å skaffe et godt DAC til 1500-2000,- evt. spare litt penger på et kjøp.

Holder fast på HRT-løsningen om du kun skal bruke PC som kilde, skal du ha cd-spiller/SONOS etc. kan det være lurt å gå for et DAC med flere innganger slik som Abrahamsen.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Knall, om den har de inngangene du trenger: http://avforum.no/avtorget/showprodu.../product/92351
    Ville ikke overveie Nad engang med denne Xindak på markedet, men så var der dette med trådløs da....

Intermediate Gimsegutten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde jeg vært deg, ville jeg som andre også har vært inne på, vurdert nøye hva du vil bruke DACen til. HD2 er vel en USB- DAC. Det er tilstrekkelig hvis du bare vil koble til en pc med ledning. Hvis du senere vil koble til andre komponenter (f.eks blu-ray, cd, Sonos, squeezebox, tvmottaker e.l.), kan det være lurt å kjøpe en DAC med flere innganger (coax, optisk og USB). Da får du en mye mer fleksibel DAC...

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,076
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Knall, om den har de inngangene du trenger: http://avforum.no/avtorget/showprodu.../product/92351
    Ville ikke overveie Nad engang med denne Xindak på markedet, men så var der dette med trådløs da....
    Dette er et veldig bra DAC. Er også enkelt å bytte rør. Begrensningen er at det kun er to innganger og fravær av usb. Man må ikke må ha usb for å koble til pc, men er jo veldig enkelt.

Ville nok gått for kablet tilkobling, dette gir stort sett bedre lyd enn mange av de rimelige trådløse dac løsningene.

Regner med at det er wimp/spotify/Flac som skal spilles av fra pc?
    Svært komprimerte mp3-filer kan dog ikke et DAC løfte særlig lydmessig uansett.

Newcomer kablang sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    238
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne ser trivelig ut,

Aune X1 DAC - Mala Audio

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,076
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kablang
    Denne ser trivelig ut,

Aune X1 DAC - Mala Audio
    Gjennomført test av Aune finner du på HFS(mange sider):

Aune X DAC og hodetelefonforsterker - Testere søkes!

Newcomer Flay sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Bergen
    Poster
    290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sonos connect koster 2798,-
    Ok det er 800,- over budjet men en mer fleksibel løsning som kan oppdraderes (nas kan kjøpes senere).
    Og hvis det er onskelig man kan kjøpe en DAC senere og kobler den mellom sonos connect og forsterker, men dette må man tester først fordi jeg er ikke overbevist over kvalitet forskjell med eller uten DAC.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bankruptstudent
    Dette er et veldig bra DAC. Er også enkelt å bytte rør. Begrensningen er at det kun er to innganger og fravær av usb. Man må ikke må ha usb for å koble til pc, men er jo veldig enkelt.

Ville nok gått for kablet tilkobling, dette gir stort sett bedre lyd enn mange av de rimelige trådløse dac løsningene.

Jeg har kun brukt å spille musikk fra spotify, og kommer nok til å fortsette med dette. Mener du at et DAC ikke vil løfte lydkvaliten fra Spotify noe særlig? I så fall faller jo litt av vitsen bort for min del.

Det høres unektelig veldig lett ut med usb-tilkopling, men selvfølgelig er det jo et poeng (som ble nevnt i et av de andre svarene) å ha flere tilkoplingsmuligheter til senere anledninger.

Hvor viktig er det med støtte for høyoppløst 24-bit lyd? Og hva med kHzene?

Newcomer Flay sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Bergen
    Poster
    290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spotify er yo MP3 lyd og ikke den best kvalitet eller.
    Du vil kansje tror lyden er bedre med en dac hvis du få litt mer volum (ikke dynamic). Med det er ikke kvalitet på lyd som bli bedre kun høyere volume ved bruk av dacen.

Jeg vil forsett ambefalle deg sonos. Den kan du spille spotify med og ingen dac nødvendig.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva om jeg bruker FLAC-filer eller mp3 med 320 kbps istedenfor Spotify. Vil det da være noe hensikt med 24-bits og 192 kHz?

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Metalis
    Hva om jeg bruker FLAC-filer eller mp3 med 320 kbps istedenfor Spotify. Vil det da være noe hensikt med 24-bits og 192 kHz?
    Nei, ikke så lenge FLAC/mp3-lydfilene er som vanlig CD-format, 16 bits 44.1 kHz. Enkelte vil kanskje til og med hevde at det å oppskalere et lydsignal forringer kvaliteten - http://avforum.no/forum/generelt-aud...-tullball.html.

Jeg ville også ha sett på tekniske muligheter for å komme rundt Windows' lydmikser i Spotify - http://avforum.no/forum/generell-htp...convolver.html.

Cambridges DacMagic har funka som ei kule for meg; har flere innganger også, både USB og optisk. Har kommet med en nyere versjon med volumkontroll også. De fører den hos haifaiklubben.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bankruptstudent
    jo? 320kbit fra spotify premium (ikke mp3 men .ogg)er langt ifra "svært komprimert", de fleste klarer ikke engang skille det fra ukomprimert.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •