Impedanse, Pioneer VSX-922-k

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Impedanse, Pioneer VSX-922-k

Hei,

Displayet i min 3 år gamle Onkyo tx-sr607eb tok kveld i helga. Den sendes nå inn for reparasjon, men det kan ta minst 1 mnd før den kommer i retur.

Så har like god anskaffet en Pioneer VSX-922-k som substitutt; kanskje blir den stående permanent om jeg blir fornøyd med lyden etterhvert.

Fikk 922'en i dag og har naturligvis noen timer med innstillinger før ting forhåpentligvis låter slik jeg var vant med fra Onkyo'en (som låt fantastisk i mitt oppsett).

Høytalerne mine er Yamaha (5.2 med bi-amp av frontene) som alle har impedanse på 6 Ohm. På Onkyo'en kunne jeg gå inn i oppsettet og justere impedansen til 6 Ohm.

Men har så langt ikke funnet noen slike innstillinger på Pioneer'en. Står utrolig lite i manualen. Står bare at den støtter 6-16 ohm.

Noen som vet om impedansen rett og slett justeres adaptivt av seg selv? Eller hvor i menyene jeg kan finne denne justeringen?

En annen sak er at jeg ennå ikke har fått sub'ene til å gi lyd fra seg ved spilling av vanlig musikk. De våkner kun til liv om jeg spiller av en film med 5.1 lyd. Noen som har tips rundt dette? Akkurat nå er det noe kjiip lyd, kan man si.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette med impedansjustering er mest en gimmick, betyr ingenting så glem det.
    Gå inn i Pioneerens meny og velg "Double Bass" eller noe sånt i justeringen for høyttalere/sub.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

Fikk etterhvert sub'ene til å gi fra seg lyd:

Ved å klikke på knappen "CH LEVEL" på fjernkontrollen så har man mulighet for å juster bla. sub-nivået. Men er muligens en bug her. Fungerte ikke "out of the box". Fikk det til å fungere etter:

1. gikk inn på Home Menu (on screen)
    2. Inn på system setup
    3. Inn på Manual SP setup
    4. Inn på channel level
    5. Justerte SW litt (den stod da på -12db, som kveler det meste)
    6. Exit
    7. Klikket på "CH LEVEL" igjen
    8. Justertert SW herfra og da begynte ting å skje.

Så nå er det bare å starte jobben med å finne tilbake godlyden!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk min Pioneer VSX-922-K forrige uke og har ikke hatt tid å fikle mye med den. Har satt den opp i 5.1 med biamping på fronthøyttalerne. Fungerer "greit" i ac3/dts surroundlyd, får da noe slags lyd ut av sub'en, men ikke noe særlig fornøyd med oppsettet jeg har fått til til nå. Må vel fikle mere med diverse mindre intuitive menyer og betegnelser for å få det til å låte noe mindre rævva.

Hovedproblemet er dog at også jeg sliter med å få lyd på sub'en i stereo, og sub trengs virkelig med denne "slappe" receiveren. Virkelig slappe greier i forhold til min gamle Harman Kardon AVR-75.
    Jeg får faktisk ikke lyd i det hele tatt ut av sub'en i stereo. Når jeg spiller musikk i stereo, vises jo kun fronthøyttalerne i displayet på receiveren, og ingen lyd til sub'en.
    Har prøvd å gjøre det samme som deg, og stilt opp ch level for sub'en på max, men det hjelper vel ikke så lenge sub'en ikke er aktiv i stereo..?
    Hvordan skal jeg greie å få aktivert sub'en i stereolyd??

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sett ALLE høyttaleren til small etter endt kalibering med MCACC , og sett x-over til 80hz - da er suben med alltid uansett kilde , bortsett fra i "pure direct" modus !
    Hvis receiveren har gjort store endringer i EQ ,så kan det lønne seg å moderere diss noe manuelt i etterkant !
    Alternativt så kan man sett sub til plus i stedet for yes - da spiller suben bass i tillegg til frontene , men dette skal ikke vere nødvendig , og det belaster receiveren unødvendig mye !

Impedanse innstillingene det snakkes om her er bare å glemme !
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, fikk aktivert sub'en på den måten ja, men fortsatt ganske lavt signal til sub'en selv om alt som har med sub'en å gjøre i innstillingene på receiveren står på fullt. Underlig at dette skal måtte være nødvendig å gjøre.

Takk for tipset.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TheEdge
    Ja, fikk aktivert sub'en på den måten ja, men fortsatt ganske lavt signal til sub'en selv om alt som har med sub'en å gjøre i innstillingene på receiveren står på fullt. Underlig at dette skal måtte være nødvendig å gjøre.

Takk for tipset.
    Lavt signal til sub ? Hva mener du med det?

Husk å sette x-over innstillingen på selve suben på MAX - dette blir styrt fra receiver når suben brukes på denne måten.
    Volum på selve suben bør stå på ca 30-40 % vanligvis - kjør deretter MCACC , og velg THX settings - da settes alle ht til small og x-over 80 hz!

Ellers får du to High pass filtre , og det er ikke bra !
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan
    Lavt signal til sub ? Hva mener du med det?

Husk å sette x-over innstillingen på selve suben på MAX - dette blir styrt fra receiver når suben brukes på denne måten.
    Volum på selve suben bør stå på ca 30-40 % vanligvis - kjør deretter MCACC , og velg THX settings - da settes alle ht til small og x-over 80 hz!

Ellers får du to High pass filtre , og det er ikke bra !
    Må stille volumkontrollen på sub'en veldig høyt i forhold til tidligere.
    Har til og med hatt den på max.
    x-over på sub'en står på max ja.
    Kanskje jeg skal kjøre MCACC igjen ja. THX settings har jeg ikke sett..

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TheEdge
    Må stille volumkontrollen på sub'en veldig høyt i forhold til tidligere.
    Har til og med hatt den på max.
    x-over på sub'en står på max ja.
    Kanskje jeg skal kjøre MCACC igjen ja. THX settings har jeg ikke sett..
    Når du skal kjøre MCACC , så ikke velg "full auto MCACC" , men "auto MCACC" .
    Da får du opp et valg der du kan velge THX-speakers - da blir alle HT satt til small,og suben skal vere aktiv uansett modus !

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan
    Når du skal kjøre MCACC , så ikke velg "full auto MCACC" , men "auto MCACC" .
    Da får du opp et valg der du kan velge THX-speakers - da blir alle HT satt til small,og suben skal vere aktiv uansett modus !
    Ok, takk for tipset. Skal prøve dette i morgen.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •