Hvorfor IKKE PA-effekt til normale fronter? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 54 av 54
    Newcomer Dynamiker sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2012
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Uavhengige målinger på produktene fra Emotiva viser svært klare spor av at disse produktene stammer fra PA-verdenen, og har opprinnelse som relativt rimelige PA-produkter.

Active tore_v1 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er spec fra Crown K2:

Performance
    Frequency Response: ±0.25 dB from 20 Hz to
    20 kHz. The frequency response is band limited
    with an 8 Hz double-integrated 3rd-order Butterworth
    high-pass fi lter and a 30 kHz 7th-order
    Gaussian low-pass fi lter.
    Signal to Noise (A-weighted): > 100 dB below
    rated power.
    Damping Factor: > 3,000 from 10 to 400 Hz.

(For de som er interessert så leverer den 500w@8ohm

Ingen vifter - ikke det verste utseende jeg har sett.

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    Uansett, trådstarter lurte på hvorfor man ikke skal velge PA-forsterker til hjemmebruk. Svaret er viftestøy og utseende.
    Min erfaring er ikke så enkel som det, jeg heller mye heller mot at det er stor forskjell på PA og PA på samme måte som det er stor forskjell på hifi og hifi forsterker. En dårlig PA forsterker spiller dårlig både til PA og hifi, mens en god PA kan spille glimrende i begge settinger.

For å ta noen eksempel av PA forstkerere som jeg har vært borti og erfaringen min i hifi sammenheng:
    - Behringer iNuke6000 spillte helt forfædelig dårlig, mye viftestøy.
    - Crown XTI4000 spiller bra på bass men ikke særlig bra på mellomtone og diskant, lite viftestøy
    - Crown K2 spiller jevnt over meget bra, vifteløs
    - Crown MT3600 spiller jevnt over meget bra, veldig mye viftestøy
    - QSC USA1300, omtrent som XTI4000 bare jevnt over dårligere, mye viftestøy
    - Dynamic Precsion PA400, jevnt over meget bra, lite viftestøy når justert
    - Dynamic Precsion PA1, jevnt over meget bra, lite viftestøy

Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    Kan du komme med eksempler på hifi forsterkere som kan drive TC sounds LMS5400? ned til 14hz til 16hz.
    Det er plenty med klasse D forsterkere som klarer å drive de, f.eks. Hypex, B&O/Ice, Pascal m.fl.

- Crown Itech eller høyere.
    Bare for ordens skyld... hva mener du er bedre enn Itech fra Crown?

Sitat Opprinnelig postet av hokeyh
    Jeg tror den største grunnen til at folk ikke liker PA i hifi sammenheng er at de skal ta en hifi forsterker til 20k og sammenligne med en behringer til 4k.. Det er jo ikke særlig bra sammenligning?

Test en labgruppen med Lake prossesering f. eks og se hva som skjer da? Det finnes nok av gode PA amper, men de som bruker det i hifi er enten til a) sub eller b) cerwin vega.. og da skal det være BILLIG og mye EFFEKT :-)

Sammenligner du en receiver til 2k med en receiver til 20k? Selvfølgelig høres den til 2k bæsj ut sammenlignet med den dyre..
    Enig og veldig greit oppsummert

Newcomer old cerwin sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2012
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mirage
    Infected Mushroom og øl?
    hehe d er nok ein av tingene

Intermediate Qrt sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    Hehe!
    Det ble nok litt e-peenkonkurranse her, ja.
    Blir bare litt oppgitt når man kategorisk utelukker en stor del av markedet på grunnlag av egne, snevre kriterier.
    Og da refererer du til meg? Kan nemlig ikke huske å ha sagt et ord om hverken PA eller andre forsterkere her.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Qrt
    Og da refererer du til meg? Kan nemlig ikke huske å ha sagt et ord om hverken PA eller andre forsterkere her.
    Kanskje du burde begynne å diskutere trådens emne, og ikke trådens deltakere? 8)
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dynamiker
    Uavhengige målinger på produktene fra Emotiva viser svært klare spor av at disse produktene stammer fra PA-verdenen, og har opprinnelse som relativt rimelige PA-produkter.
    I min tråling av nettet har jeg aldrig kommet over noe slikt. Og er det dermed sagt at rimelig PA-produkter er dårlige?

Jeg har sett tester som viser at Emotiva, som stort sett alle andre merker av HiFi, måler nesten helt likt. Å så lenge de ikke blir drevet over klippenivå så tjener de alle den funksjon de skal til sitt fulle nivå.

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    QSC og CROWN blir jo brukt i de største kinoene i Norge hvertfall tror kanskje BEF har godt å si om det 8)

Medlem siden
    Feb 2012
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Truls
    I min tråling av nettet har jeg aldrig kommet over noe slikt. Og er det dermed sagt at rimelig PA-produkter er dårlige?
    Nå vil jeg understreke at jeg kun strakk meg til å si "relativt rimelige", og ikke kategorisk dårlige. Emotiva er jo kjent for bang for the bucks, og det er jo rimelig PA i grunnen også.

Jeg har sett tester som viser at Emotiva, som stort sett alle andre merker av HiFi, måler nesten helt likt. Å så lenge de ikke blir drevet over klippenivå så tjener de alle den funksjon de skal til sitt fulle nivå.
    Det er svært sjelden tester går i dybden når det gjelder forsterkeres evner, og enda sjeldnere er det at de som skriver testene er i stand til å lese de virkelig interessante detaljene ut fra målingene. Det som normalt skiller klinten fra hveten innen forsterkere er ikke 0,0001 vs 0,0004% THD, men det er evnen til å reaktive laster, altså slike som man stort sett aldri kobler til forsterkeren når man lager en overfladisk test for et magasin.

I blant lurer jeg på hvor mange produsenter som faktisk kobler til noe som helst annet enn en motstand når de utvikler produktene sine, men det er en annen diskusjon...

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor? Ta med hifi forsterkeren din til et PA firma, eller noen andre som har noen PA høyttalere, så kan vi se hvor lenge den overlever i forhold til en PA forsterker i samme prisklasse. Eller bruk hifi forsterkere på en konsert.

Poenget mitt i tidligere posten var å nevne det at en PA forsterker er laget for å bruke 24/7, hardt. Hvorfor står det ikke masse hifi forsterkere inni kinoer da? I stedet for masse Crown forsterkere eller tilsvarende.

Hvis du skal drive noe av det under:
    - Dobbel 18" subwoofer, til fest i 8 timer.
    - Passiv 12-18" passiv subwoofer til hjemmekinoen.
    - CV 215 / in miles
    - TC sounds LMS 5400

Hvilke hifi forsterkere ville du valgt for å utføre de jobbene?
    Er nok ikke mange hi-fi forsterkere som tåler så langvarig/hardt bruk som du sier. Stereophile testet McIntosh MC1201 som jo er en monoblokk på 1200W. Den klarte 400W kontinuerlig i 40 minutter før den slo seg av...

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dolbytor
    Er nok ikke mange hi-fi forsterkere som tåler så langvarig/hardt bruk som du sier. Stereophile testet McIntosh MC1201 som jo er en monoblokk på 1200W. Den klarte 400W kontinuerlig i 40 minutter før den slo seg av...
    Damn, da er jo Parasound JC1 og tilogmed Emotiva XPA1 mer utholden. Men slike effektuttak trenger man somoftest bare i de dypere bassfrekvensene.

Medlem siden
    Feb 2012
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men en bransjestandard for forsterkere er at de tåler å levere omtrent 1/8 av maxeffekt 24/7, så det er ikke akkurat noen overraskelse at de mangler kjøling til å holde på såpass hardt over lengre tid. Slike effektuttak trenger man uansett ikke til musikk med mindre den er helt ekstremt komprimert.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    1,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg ingenting jeg skulle ha sagt i dette temaet, men har sett flere bruker Carver på helt vanlige hushøyttalere. Har selv hatt PA-amper, men ble ikke brukt på noe annet enn Cerwin.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Damn, da er jo Parasound JC1 og tilogmed Emotiva XPA1 mer utholden. Men slike effektuttak trenger man somoftest bare i de dypere bassfrekvensene.
    Hva klarer disse?

Er uansett sjelden (aldri?) man bruker flere hundre watt kontinuerlig i hjemmesammenheng. De brukte også en såkalt "dummy" under testen sånn at motstanden var konstant og ikke variabel som en høyttaler.

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •