Hvorfor IKKE PA-effekt til normale fronter? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 54
    Intermediate Qrt sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen

Viftene er for kjøling, da forsterkerene skal kunne drives 24/7, ikke gå i protekt etter 1-2 timer, som de fleste hifi forsterkere gjør.

Da tror jeg du bør ta et oppgjør med deg selv ang kvaliteten på hifi-forsterkerne du har hatt og koblingene dine altså..

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har jobbet i hifibransjen i mange år og prøvd mye, både high-end, PA og det meste i mellom. Til en del bruk kan jeg love deg at enhver forsterker med passiv kjøling vil gå varm. For eksempel til subwooferbruk og andre områder der det går relativt store strømtrekk over tid.
    Samtidig syns jeg kanskje du, Qrt, skal ta et oppgjør med deg selv og innse at det nok er folk som bruker anlegget litt annerledes enn det du gjør....

Kikket gjennom 'hjemme hos' tråden din, forøvrig. Ironisk nok var en av de første av dine poster jeg leste om en sprengt diskant. Hva er det som knekker diskanter? 8)

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    Hva er det som knekker diskanter? 8)
    Infected Mushroom og øl?

Active tore_v1 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg testet en periode en Crown K2. Den angrer jeg litt på at jeg solgte.

Jeg brukte den primært for å drive bassene i 803D, da med aktiv deling mot bass og ikke noe delefilter. Slammet fra B&W med en stramhet jeg aldri har hørt B&W levere. Romkorreksjon og høyttalerkorreksjon i "verdensklasse" hjalp unektelig, men å si at PA ikke leverer å bassen tror vi kan være enige om at ikke stemmer.

Jeg prøvde også K2 som effekt på hele høyttaleren, og den gjorde seg absolutt ikke bort. Får du tak på en K2 brukt så skal du slå til!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mirage
    Infected Mushroom og øl?
    Forsterkerklipping, altså for liten forsterker. Spørs om diskanten hadde røket om man hadde hatt 2x 1000W på lur. Ganske sikker på at det hadde spilt penere også.

Intermediate hokeyh sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror den største grunnen til at folk ikke liker PA i hifi sammenheng er at de skal ta en hifi forsterker til 20k og sammenligne med en behringer til 4k.. Det er jo ikke særlig bra sammenligning?

Test en labgruppen med Lake prossesering f. eks og se hva som skjer da? Det finnes nok av gode PA amper, men de som bruker det i hifi er enten til a) sub eller b) cerwin vega.. og da skal det være BILLIG og mye EFFEKT :-)

Sammenligner du en receiver til 2k med en receiver til 20k? Selvfølgelig høres den til 2k bæsj ut sammenlignet med den dyre..

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Effekter til 3-4k har ofte dårlig lyd. Går man opp i prisklassen 6-8k vil man få mye bedre lydkvalitet og skikkelige watt. Du unngår også viftestøy.
    Vil anbefale effekter som:
    CXA-10
    Crown 4002
    QSC RMX 2450

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har jobbet i hifibransjen i mange år og prøvd mye, både high-end, PA og det meste i mellom. Til en del bruk kan jeg love deg at enhver forsterker med passiv kjøling vil gå varm. For eksempel til subwooferbruk og andre områder der det går relativt store strømtrekk over tid.
    Samtidig syns jeg kanskje du, Qrt, skal ta et oppgjør med deg selv og innse at det nok er folk som bruker anlegget litt annerledes enn det du gjør....

Kikket gjennom 'hjemme hos' tråden din, forøvrig. Ironisk nok var en av de første av dine poster jeg leste om en sprengt diskant. Hva er det som knekker diskanter? 8)
    Jeg har ikke jobbet i hifibransjen i et eneste minutt, gjør det meg dummere enn deg?
    Siden du har lest i den tråden vet du jo at jeg har hatt endel forsterkere her, alle med passiv kjøling, og kun en av de har jeg plagdes litt med gikk varm. Inkludert 4 forskjellige subwoofere.
    Og det er da altså kun de forsterkerene jeg har hatt siden 2007 som er nevnt der.

Og, ironisk nok, at diskanten min "gikk" kommer iallefall ikke av at forsterkeren var varm og hadde skrudd seg av..

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og, ironisk nok, at diskanten min "gikk" kommer iallefall ikke av at forsterkeren var varm og hadde skrudd seg av..
    Nei, det kommer av at den klippet, ergo at den er for liten.

Jeg har ikke jobbet i hifibransjen i et eneste minutt, gjør det meg dummere enn deg?
    Nei, men det gjør deg kanskje mindre erfaren?

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Qrt
    Da tror jeg du bør ta et oppgjør med deg selv ang kvaliteten på hifi-forsterkerne du har hatt og koblingene dine altså..
    Hvorfor? Ta med hifi forsterkeren din til et PA firma, eller noen andre som har noen PA høyttalere, så kan vi se hvor lenge den overlever i forhold til en PA forsterker i samme prisklasse. Eller bruk hifi forsterkere på en konsert.

Poenget mitt i tidligere posten var å nevne det at en PA forsterker er laget for å bruke 24/7, hardt. Hvorfor står det ikke masse hifi forsterkere inni kinoer da? I stedet for masse Crown forsterkere eller tilsvarende.

Hvis du skal drive noe av det under:
    - Dobbel 18" subwoofer, til fest i 8 timer.
    - Passiv 12-18" passiv subwoofer til hjemmekinoen.
    - CV 215 / in miles
    - TC sounds LMS 5400

Hvilke hifi forsterkere ville du valgt for å utføre de jobbene?
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå var spørsmålet til trådstarter ang PA til normale fronter og ikke i hvilke ekstreme situasjoner eller oppsett en PA funker bedre enn hifi.

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Nå var spørsmålet til trådstarter ang PA til normale fronter og ikke i hvilke ekstreme situasjoner eller oppsett en PA funker bedre enn hifi.
    Vet det, men QRT forstod ikke poenget mitt i siste post på første side, så da måtte jeg bare omformulere meg. :wink:

Vil si 215 (dobbel 15" + evt. mellomtone og diskant) er veldig vanlig. Alt fra proson, fence, cv, miles etc.

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, det kommer av at den klippet, ergo at den er for liten.

Nei, men det gjør deg kanskje mindre erfaren?
    Tror du ikke det feks kan komme av at jeg hadde hatt lyn-nedslag en stund før som grilla delefilterne til diskantene?

Det kunne potensielt gjort meg mindre erfaren ja, men i dette tilfellet er jeg slett ikke overbevist om det. Uansett trodde jeg ikke poenget med tråden var en konkurranse om hvem som er den største nerden..

Har btw sett "argumentet" ditt om jobb i hifibransjen i mange år i flere tråder, men aldri mer spesifisert enn det.
    Sommerjobb på lageret til Elkjøp 3-4 år på rad kommer vel innenfor der men gjør neppe noen til troverdig ekspert..

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Qrt
    Har btw sett "argumentet" ditt om jobb i hifibransjen i mange år i flere tråder, men aldri mer spesifisert enn det.
    Sommerjobb på lageret til Elkjøp 3-4 år på rad kommer vel innenfor der men gjør neppe noen til troverdig ekspert..
    Fulltid som selger og montør i 12 år i Hifiklubben. I den funksjonen fikk jeg en bred erfaring med forskjellig utstyr ute blant folk, alt fra små hybeloppsett til flerehundretusenkroners kinooppsett. Etter at jeg sluttet i HiFiKlubben har jeg fortsatt kalibreringsarbeidet i eget firma. Så en viss erfaring vil jeg kunne si å ha.

Tror du ikke det feks kan komme av at jeg hadde hatt lyn-nedslag en stund før som grilla delefilterne til diskantene?
    Svært lite sannsynlig, men likefullt en mulig forklaring.

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

/on-topic

[Lav WAF og viftestøy]
    Oppsummerer forskjellen på PA- og amatør-/hjemmebruksforsterkeri.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe!
    Det ble nok litt e-peenkonkurranse her, ja.
    Blir bare litt oppgitt når man kategorisk utelukker en stor del av markedet på grunnlag av egne, snevre kriterier.

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe!
    Det ble nok litt e-peenkonkurranse her, ja.
    Blir bare litt oppgitt når man kategorisk utelukker en stor del av markedet på grunnlag av egne, snevre kriterier.
    1+

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Active commodus sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva har egentlig skjedd med dette forumet? er jo ikke annet en bitchtalk her for tiden...Ro dere ned litt a?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av commodus
    Hva har egentlig skjedd med dette forumet? er jo ikke annet en bitchtalk her for tiden...Ro dere ned litt a?
    Det lille fareskiltet nede til venstre brukes til å rapportere poster. Ingen vits å fylle opp en tråd med diskusjon om diskusjonene. Er vel ingen som er ufine her?

Uansett, trådstarter lurte på hvorfor man ikke skal velge PA-forsterker til hjemmebruk. Svaret er viftestøy og utseende.

[/tråd]

Newcomer Dynamiker sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2012
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det man ofte ser på forsterkere beregnet for PA-bruk, og som ikke er gunstig for hifibruk, foruten viftestøy så klart.

1: En PA-forsterker er ofte dimensjonert på en slik måte at pulser på under 50Hz drar ned spenningen i strømforsyningen ganske dramatisk. Dette skyldes helt enkelt at man forsøker å maksimere hva man kan få ut av en strømforsyning på en gitt størrelse i form av rene watt for å skape flest mulig dB. Ikke at man kaster alle kvalitetsparametre over bord for å oppnå dette, men innen hifi er som regel prioriteringen litt annerledes. Faktisk har PA-forsterkere en god del til felles med surroundforsterkere med at de forsøker å lage en minst mulig strømforsyning for mest mulig effekt. Dette synes på såkalte burst-målinger, og det er ikke uvanlig at man taper størstedelen av utgangseffekten når man skal drive en vanskelig last ved lave frekvenser.

2: Grensene for hva man vurderer som "bra nok" er, avhengig av parameter, annerledes for typiske PA-forsterkere enn typiske hififorsterkere. Dempningsfaktor vs frekvens, total THD, IMD, frekvensrespons osv er eksempler på dette.

3: Det er ikke uvanlig at PA-forsterkere har dårligere S/N enn hififorsterkere.

4: I klasse D PA-forsterkere er det vanlig å akseptere transistorer som ellers ikke ansees som gode nok til hifi. Dette synes blant annet på båndbredden til forsterkeren, men slår egentlig ut på omtrent alle parametrene.

Skal man ha en PA-forsterker som gjør jobben må man være beredt på at det koster, så kan man jo spørre seg om man skal brenne av 50k på en PA-forsterker eller 50k på en hififorsterker.

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •