6.1 eller 7.1 surround?!?!?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

6.1 eller 7.1 surround?!?!?

Her sitter jeg og skal kjøpe inn igjen ny forsterker og noen ekstra høyttalere bak.

Det som er det store spørsmålet mitt, er hva jeg skal velge? Jeg rekner med at 6.1 system kanskje er litt mer utbrett enn hva 7.1 system er enda, men jeg vil satse litt på fremtidig hjemmekino og om 6.1 eller 7.1 surround slår til best det spør jeg dere om.

Kunne dere kommet litt med fordeler ulemper med de forskjellige systemene, og hva eventuelt dere ville valgt? Jeg har 5.1 og har kjøpt 6.1 til et slektsmedlem, og det virket da veldig greit, men det er ikke så mange filmer og lignende som kommer med 6.1 lyd, så når skal 6.1 og 7.1 system få komme til gode?

Takker for svar!

Mvh Kjell-Ronny Haugen

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I ett 7.1 system blir den sjette kanalen (bakre senter) splittet i to for å få bedre perspektiv. Hva man foretrekker kommer litt ann på budsjett og plass (jeg f eks får ikke plass til 6 kanaler enda :cry: )

Mvh

Newcomer
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant! Men for og si det slik... Er det nok filmer og andre lydmedium som støtter 6.1 og 7.1 surroundlyd til at det er verdt og oppgradere til dette? og vil det bli musikalsk (lyd) utbytte av og oppgradere til noen høyttalere mer?

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes en masse filmer med 6.1, det finnes en side med filmer i dette formatet, men jeg husker ikke navnet på den. Her kan du lese om de forskjellige formatene.

Intermediate Nemesis sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    703
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her en link til filmer med DD EX(matrix 6.1) lyd.Disse vil også ha det på DVD selv om det ofte ikke står på coveret.
    Flere av disse filmene vil også ha DTS ES(6.1 matrix eller discrete),men det er ingen automatikk i at dette lydsporet kommer på DVD'en.

http://www.dolby.com/consumer/motion...reviously.html
    HD DVD : 189 , BD:320, DVD:681,Music DTS/DD DVD:55. DTS CD:35 , CD 1340, SHM-SACD :18 SACD:349 , DVD-A : 324 , PA-BD:16 LP:182,

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke nødvendig å tenke mikset lydspor i 6.1/7.1. Den bakre senterkanalen mikses greit inn også på et 5.1 lydspor (Matrix7.1, Neo6.1).

Intermediate Nemesis sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    703
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er som regel litt bedre lyd med mikset lydspor i 6.1/7.1,men jeg kjører
    7.1 uansett. 8)
    HD DVD : 189 , BD:320, DVD:681,Music DTS/DD DVD:55. DTS CD:35 , CD 1340, SHM-SACD :18 SACD:349 , DVD-A : 324 , PA-BD:16 LP:182,

Newcomer
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, jeg må igjen spørre om selve realismen og kinolyden blir mer realistisk med et 7.1 system enn et 6.1 system, og om det igjen er verdt og investere i 7 høyttalere i forhold til 6, og ja jeg har plass til det

Og en annen ting for og få ting på det rene, den eneste forskjellen på 6.1 og 7.1 system, er at i et 6.1 system er det bare en senterhøyttaler i mellom surroundhøyttalerne, mens i et 7.1 system er den ene bakre senterhøyttaleren delt i 2 men de to høyttalerne får samme lyden, eneste fordelen er at lyden blir enda mer oppdelt og lyden kommer fra mer stedsbestemte retninger og blir kanskje mer realistisk i forhold til hvordan det hadde hørtes ut i virkeligheten?

Og til syvende og sist, ønsker jeg noen tanker om hva dere ville valgt av enten 6.1 eller 7.1 oppsett og hvorfor Trenger litt gode argument før jeg går til kjøp av det ene eller det andre.

Takker for svar!

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Det anbefales vel egentlig å benytte 2 i bakre kanal, men en bør ha god bredde på rommet for at dette skal ha særlig effekt i.f.t 6.1 da.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •