Forforsterker, effektforsterker og integrert. Forskjell?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer HaakonDrang sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2012
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Forforsterker, effektforsterker og integrert. Forskjell?

Hei

Jeg kan så og si ingenting om forforsterkere og effektforskere. Hva er forskjellen på dette, og på integrert?
    Kan jeg bruke integrert forsterker som forforsterker?
    Har dere noen bra forslag på forforsterker+effektforsterker eller integrert forsterker til Cerwin-Vega VE-15F til ca. 6000?

Mvh HaakonDrang

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    effekttrinn: QSC RMX 2450 - Ljudia - Multimedia Hemelektronik Karaoke PA anlÀggning DJ utrustning Ljus utrustning Bedre lyd har du ikke hørt i de ! kompisen min har den + en NAD forforsterker

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En forforsterker gjør den innledende signalbehandlingen. Det er her du velger ønsket kilde. Signalet fra kilden kan deretter behandles på forskjellige måter i forforsterkeren. Man regulerer volumet. Enkelte forforsterkere har tonekontroller hvor du kan justere bass og diskant. Du kan regulere balansen. Noen forforsterkere har en mute-knapp, mono-knapp o.l. Enkelte forforsterkere har innebygget RIAA-trinn - en spesiell forsterkerkrets som gjør at man kan spille vinylplater.

Når du har bestemt deg for hvordan du vil ha signalet, sendes det videre til effekttrinnet. Effekttrinnet forsterker inngangssignalet med en fast faktor - typisk i området 23-30 dB - slik at det blir kraftig nok til å gi lyd i høyttalerne. Det er det hele.

I en integrert forsterker er forforsterker og effekttrinn puttet inn i én og samme boks.

En integrert forsterker kan brukes som forforsterker hvis den har en utgang som kalles pre-out. Har den ikke det, går det ikke.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Medlem siden
    Aug 2012
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, takk for svar!

Ville dere anbefalt å bruke en forforsterker+effektforsterker istedenfor integrert? Er dette billigere?

Trenger jeg en veldig bra forforsterker hvis jeg har en bra effektforsterker?

Et lite spørsmål: Har hørt om brokobling, og PA. Hva er dette?

Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    og en effektforsterker er en forsterker med masse watt og krefter 8)

Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HaakonDrang
    OK, takk for svar!

Ville dere anbefalt å bruke en forforsterker+effektforsterker istedenfor integrert? Er dette billigere?

Trenger jeg en veldig bra forforsterker hvis jeg har en bra effektforsterker?

Et lite spørsmål: Har hørt om brokobling, og PA. Hva er dette?
    kjøp en billig forforsterker med preouts og en veldig god effektforsterker, det anbefales høyest.

Medlem siden
    Aug 2012
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av joakimpatos
    kjøp en billig forforsterker med preouts og en veldig god effektforsterker, det anbefales høyest.
    Ok, takk!

Da anbefaler du vel den du linka til litt lenger opp? Har du noen anbefalinger til forforsterker? Evt. en billigere? Ville helst ikke over 6000-ish, men kan ved nød strekke meg.

Intermediate c-v sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forforsterker har like mye å si for sluttresultatet, å kjøpe billig forforsterker og en veldig god effekt er vel ikke det beste alternativet vel?
    Kjøp nok effekt til å drive høytalerne på en grei måte, og en forforsterker som matcher!

Intermediate c-v sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    og en effektforsterker er en forsterker med masse watt og krefter 8)
    Ikke nødvendigvis, det finnes effektforsterkere med "lite" watt også, så dette er ikke helt riktig.

En effektforsterker er bare en "motor", det sier ikke noe om watt styrke.

Intermediate Per Christian sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,619
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal selge min forforsterker Parasound C2, dette er en surround prossesor men har blirr brukt som stereo forforsterker, dette er en higend model som kostet 47k i sin tid, tenkte rundt 5-6 for den Denne har også meget go dac! bare et lite tips

Medlem siden
    Aug 2012
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar!

Noen som vet hva PA og brokobling er?
    Noen som har noen forslag til effektforsterker+forforsterker eller integrert forsterker til 6000-ish?

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HaakonDrang
    Takk for svar!

Noen som vet hva PA og brokobling er?
    Noen som har noen forslag til effektforsterker+forforsterker eller integrert forsterker til 6000-ish?
    PA står for Public Address - Fra Wikipedia: A public address system (PA system) is an electronic sound amplification and distribution system with a microphone, amplifier and loudspeakers, used to allow a person to address a large public, for example for announcements of movements at large and noisy air and rail terminals. PA brukes også om elektronikk som brukes i danselokaler, på konserter o.l. - hvor man trenger mye krefter, uten at det skal koste for mye.

Brokobling er en spesiell måte å koble sammen effekttrinn på - slik at man kan hente ut større effekt. Ulempen med brokobling er at den brokoblede forsterkeren blir mer følsom for lave impedanser, slik at en brokoblet konstruksjon lettere blir overbelastet. Noen effekttrin lar seg enkelt brokoble - det er bare å plugge kabler slik som beskrevet i manualen - mens andre forsterkere ikke leveres med en slik mulighet.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Question effektforsterker

hei! hiver meg og på tråden, siden den var lignende jeg skulle starte.

det jeg tenkte på var om jeg kunne bruke denon pma 1060 forsterker som forforsterker og kjøpe behringer ep4000 som effektforsterker,(eventuelt større) skal brukes på cv at100 høytallere.

føler at denonen er får smått til de høytalerene. og ska brukes til mest i festsammenheng.

Intermediate Halvor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av play4hifi
    hei! hiver meg og på tråden, siden den var lignende jeg skulle starte.

det jeg tenkte på var om jeg kunne bruke denon pma 1060 forsterker som forforsterker og kjøpe behringer ep4000 som effektforsterker,(eventuelt større) skal brukes på cv at100 høytallere.

føler at denonen er får smått til de høytalerene. og ska brukes til mest i festsammenheng.
    JA, i følge bilde se vedlegg, har denon pma 1060 Pre out.

Intermediate roddis sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,197
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jaha? Blir vel ikke optimalt...En ordentlig forforsterker har mye å si, i alle fall hvis man vil ha ordentlig lydkvalitet men er kanskje ikke så viktig.
    Dali Euphonia MS4, CS4, Ikon onwall mk2 | SVS PB-1000 | Onkyo 3008 | Emotiva XPA-5 | Cambridge 840E | Xindac Dac 5 | Squeezebox | Samsung 64 | VU+ Solo 4K | Harmony | X-10

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •