Varm forsterker

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Varm forsterker

hei
    har en hk980, på en fest her om dagen merket jeg at den ble utrolig varm. Den står jo trangt (ca. 7-8 cm opp til tv-benken), så det er ikke så veldig rart, men har ingen andre steder å plassere den.

det jeg lurte på var om det funker å sette en helt vanlig clas ohlson bordvifte bak, bare for å litt mer luftsirkulasjon. Funker det eller er det bare tull?

Lurer også på hvor mye skade det gjør på forsterkeren å bli overopphetet å gå i protect mode (hvis det er dette på hken da)?

takk for svar

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilke høyttalere?
    Ca hvor høyt?
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Active
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    315
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis lufta over forsterkeren blir varm og du får til å blåse vekk den med en vifte så vil nok det hjelpe.

Hvis varmen forblir inne i forsterkeren så vil en vifte som blåser ha noe, men mye mindre effekt.

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du sjekket temperaturen på topplokket? Et vanlig steketermometer holder lenge. Jeg har blitt fortalt at opptil en 50-55-(60) grader bør være uproblematisk. Alternativt kan du legge hånden på forsterkeren. Så lenge du ikke føler en brennende trang til å ta bort hånden, burde det gå greit.

Eventuelle skader på forsterkeren går mer i retning av forkortet levetid. Ikke noe som du merker sånn med en gang, altså.

En vifte vil aldri være dumt - luftsirkulasjon er alltid en fordel. Det finnes forskjellige typer - også termostatstyrte.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    Hvilke høyttalere?
    Ca hvor høyt?
    technics sb-500m2
    -6 db

brant meg ikke når jeg la hånden oppå.

kan man støvsuge forsterkeren? for å fjerne støv, bare holde støvsugeren over luftinntaket?

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av karl91
    technics sb-500m2
    -6 db

brant meg ikke når jeg la hånden oppå.

kan man støvsuge forsterkeren? for å fjerne støv, bare holde støvsugeren over luftinntaket?
    Hvis du kan legge hånden på forsterken uten at du føler ubehag, er det et tegn på at alt er under kontroll.

Du kan gjerne støvsuge over luftinntaket og støvsuge eventuelle kjøleribber - bare en fordel, det. Har du mistanke om ekstremt mye støv, kan du skru av toppdekslet, og blåse litt forsiktig med trykkluft-på-boks - men normalt skal ikke dette være nødvendig.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takker for alle svar, da er nok alt under kontroll.

Active MB-S124 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2012
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hjelper stort med en bordvifte, sørg for at luftstrømmen går igjennom forsterker for mest effektiv kjøling.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •