Vits med to stereoforsterkere til to høyttalere for å utnytte bi-wire?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Vits med to stereoforsterkere til to høyttalere for å utnytte bi-wire?

Jeg har nå et stereoanlegg bestående av:
    Cambridge audio dacmagic
    Primare Pre30
    Primare A33.2
    (snart en RIAA forsterker fra Primare)

to System Audio Explorer høyttalere.

Disse høyttalerene har mulighet for Bi-wire'ing.
    Etter å ha sett på bilder av innmaten på Primare A32, som har to høyttalerterminaler
    per kanal, så ser jeg det at høyttalerterminalene er koblet sammen med skinne
    inne i forsterkeren, er det da noen vits med bi-wire'ing?

Min Primare A33.2 har bare ett sett terminaler pr høyttaler, og jeg lurer på
    om det er noe å hente på å kjøre "diskantene" på en kanal, og "bassen" på en
    annen kanal, med bi-wire'ing?

men om man skal gjøre det slik, så blir det jo en forsterker pr. høyttaler, noe som blir en smule dyrt.

Jeg spiller heller ikke nevneverdig høyt med stereoanlegget mitt, selv om jeg kan skru opp litt en gang i blandt, så går jeg ikke over ca. halv styrke på forforsterkeren. (Det blir rett og slett for høyt for meg.)

Newcomer Damnation sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    172
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Teoretisk sett vil da diskanten være upåvirket av at bassen drar mye strøm, i praksis har det neppe mye å si da Primaren er ganske strømsterk. Biamp har mer for seg i PA-sammenheng og hvis du har ekstremt tungdrevne høyttalere.

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    spørs hvor store de er og hvor mye effekt du vil legge i pengene 8)

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror du misforstår noe. Der er biwire, og der er biamping.
    Ved biwire bruker du dobbelt opp med høyttalerkabel, to sett til de fire terminaler på høyttalerne.
    Om bassen og diskanten på høyttalerne forsynes fra hver sin forsterker er det biamping.
    Biwire har ingenting for seg, men føler du deg lykkelig pga litt mer kabel er det jo fritt frem, ingen hindrer deg. Dette er der mange tråder om.
    At terminaler er koblet som du beskriver inne i forsterkeren er jo helt normalt, ellers måtte man konstruere en firekanals forsterker for å kunne gjøre de fire terminaler uavhengige av hverandre, skjønner?
    Om jeg var deg ville jeg nyte musikken og glemme alt om biwire.

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stoffi
    Jeg har nå et stereoanlegg bestående av:
    Cambridge audio dacmagic
    Primare Pre30
    Primare A33.2
    (snart en RIAA forsterker fra Primare)

to System Audio Explorer høyttalere.

Disse høyttalerene har mulighet for Bi-wire'ing.
    Etter å ha sett på bilder av innmaten på Primare A32, som har to høyttalerterminaler
    per kanal, så ser jeg det at høyttalerterminalene er koblet sammen med skinne
    inne i forsterkeren, er det da noen vits med bi-wire'ing?

Min Primare A33.2 har bare ett sett terminaler pr høyttaler, og jeg lurer på
    om det er noe å hente på å kjøre "diskantene" på en kanal, og "bassen" på en
    annen kanal, med bi-wire'ing?

men om man skal gjøre det slik, så blir det jo en forsterker pr. høyttaler, noe som blir en smule dyrt.

Jeg spiller heller ikke nevneverdig høyt med stereoanlegget mitt, selv om jeg kan skru opp litt en gang i blandt, så går jeg ikke over ca. halv styrke på forforsterkeren. (Det blir rett og slett for høyt for meg.)
    Det er veldig ofte fornuftig. Man får mer kontroll.

Dette kalles dog ikke bi-wire, men bi-amp.

Man får da også en "ekte" monokonstruksjon med tilhørende god kanalseparasjon(selv om dette sjeldent er viktig). Man har også dobbel mengde strømreserver og om jeg ikke husker feil er A33.2 en dual mono konstruksjon. Det man da oppnår(med forbehold om at det er dual mono) er at bass og diskant/mellomtone har sin egen forsterkerdel og ikke blir påvirket av hverandre. Etter å ha vært borti litt aktive høyttalere siste tiden syntes jeg dette har noe for seg.

Men ja, litt mer penger blir det jo. Og en singel A32 hadde kanskje vært mer fornuftig.

Geir Arne

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    725
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Tror du misforstår noe. Der er biwire, og der er biamping.
    Ved biwire bruker du dobbelt opp med høyttalerkabel, to sett til de fire terminaler på høyttalerne.
    Om bassen og diskanten på høyttalerne forsynes fra hver sin forsterker er det biamping.
    Biwire har ingenting for seg, men føler du deg lykkelig pga litt mer kabel er det jo fritt frem, ingen hindrer deg. Dette er der mange tråder om.
    At terminaler er koblet som du beskriver inne i forsterkeren er jo helt normalt, ellers måtte man konstruere en firekanals forsterker for å kunne gjøre de fire terminaler uavhengige av hverandre, skjønner?
    Om jeg var deg ville jeg nyte musikken og glemme alt om biwire.
    Synes du drar den litt langt når du påstår at Bi-Wiring ikke har noe for seg. Vet ikke om du mente bare i denne aktuelle saken eller generelt,men jeg mener det kan ha noe for seg på generell basis. Effektmessig er det jo så klart bi-amp som har noe for seg,men ved bi-wiring har man muligheten til å velge ulike kabler til de forskjellige elementene og det kan i noen tilfeller ha noe for seg. Ble litt mye "ha noe for seg" her,men ...pytt pytt :-) ble morsomt i mitt hue i allefullefall...

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe - det som foregår oppi hodet skal man ikke undervurdere...

Oppi hodet mitt har aldri bi-wire hatt noe for seg. Jeg har prøvd - men det virket ikke. Derimot har bi-amping påvirket lyden i positiv retning - men det blir jo en helt annen prislapp, da.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bi-wiring kan ha noe for seg hvis du kjører en hybrid høyttaler som f.eks Martin Logan med separate terminaler for bass og elektrostat. De totalt forskjellige høyttaler elementene stiller forskjelling krav til kablene mht impedanse og induktans.

Har lest en hel del om dette i det siste men ikke kommet så langt som til å prøve det enda. Og ja, jeg er kabelnisse... I går testet jeg et sett xlr sølvkabler og koblet først bare den ene kablene mellom pre og effekt, og ja balansen endret seg dramatisk. Har ikke landet enda om lyden ble bedre....
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate Qrt sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og så har bi-wiring noe for seg hvis man trenger å øke tverrsnittet på kablene.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Såkalt passiv biamping har heller nesten ingenting for seg. Det meste forsvinner til ingen nytte. Man får litt mer krefter riktig nok, men det er mye bedre og da heller bruke en kraftigere forsterker. En forsterker på 2*250w vil f.eks gi mer krefter enn to forsterker med 2x150w når vi snakker om en passiv løsning/delefilter. Trolig også en med bare 2x200w.

Går man derimot over til aktiv deling, så endrer ting seg. Aktiv deling med forsterker til hvert element gir ofte bedre kontroll og dynamikk. Avhengig av kontruksjonen riktig nok.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Qrt
    Man kan jo øke tversnittet på singlewire også da. Og man trenger økt tversnitt er jo et spørsmål. Som regel holder jo 2x1,5kvmm til flere meter.

Bi-wiring gir ingen fordeler.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, vet at der er noen "teorier" ute å går mht elektrostater men jeg er vel en av de der ikke overbevises av Gayle Sanders.
    Jeg har brukt 2,5 kvadrat solid core fra Clas Ohlsson i seks år nå og har ikke tenkt å gjøre noe med det, holder jo på å spille de inn.....

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Såkalt passiv biamping har heller nesten ingenting for seg. Det meste forsvinner til ingen nytte. Man får litt mer krefter riktig nok, men det er mye bedre og da heller bruke en kraftigere forsterker. En forsterker på 2*250w vil f.eks gi mer krefter enn to forsterker med 2x150w når vi snakker om en passiv løsning/delefilter. Trolig også en med bare 2x200w.

Går man derimot over til aktiv deling, så endrer ting seg. Aktiv deling med forsterker til hvert element gir ofte bedre kontroll og dynamikk. Avhengig av kontruksjonen riktig nok.
    Passiv biamping? vil det si en forsterker til hver høyttaler, men ett sett kabler pr. høyttaler?

Jeg skjønner nå (har gjort meg opp en mening) at biwire har lite for seg, spesiellt i mitt tilfelle.
    Biamping virker interessant, men jeg er usikker på om det for min del har noe for seg, sett bort ifra en eventuell skrytefaktor. Det er jo selvfølgelig vanskelig å svare på uten å prøve, men det igjen er vanskelig uten å kjøpe :neutral:

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stoffi
    Passiv biamping? vil det si en forsterker til hver høyttaler, men ett sett kabler pr. høyttaler?

Jeg skjønner nå (har gjort meg opp en mening) at biwire har lite for seg, spesiellt i mitt tilfelle.
    Biamping virker interessant, men jeg er usikker på om det for min del har noe for seg, sett bort ifra en eventuell skrytefaktor. Det er jo selvfølgelig vanskelig å svare på uten å prøve, men det igjen er vanskelig uten å kjøpe :neutral:
    Strengt tatt så blir det ikke en forsterker til hvert element siden det sitter et delefilter etter forsterkerne som splitter signalet og da går mye av vinningen opp i spinningen. Skal man drive hvert element av hver sin forsterker, så må forsterkerne stå etter delefilteret koblet rett til elementet. Det er det man kaller aktiv deling, men jeg regner med du ikke har planer om rive ut det passive delefilteret i høyttalerne. Passiv biamping som er du vurderer kalles "Fool's Biamping" og det er ikke tilfeldig. Det har veldig lite for seg og det er som sagt mye bedre å bruke en litt kraftigere forsterker.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, skjønner hva du mener. Takk for en oppklarende forklaring
    Jeg er nå trygt fornøyd med det jeg har i dag, når jeg har en forståelse
    for hvor mye(lite) det er å hente på å bi-ampe høyttalerene mine, uten
    større modifikasjoner.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Ja, vet at der er noen "teorier" ute å går mht elektrostater men jeg er vel en av de der ikke overbevises av Gayle Sanders.
    Jeg har brukt 2,5 kvadrat solid core fra Clas Ohlsson i seks år nå og har ikke tenkt å gjøre noe med det, holder jo på å spille de inn.....
    Jepp, det er vel han. Det han skriver om kabler høres ikke så dumt ut, selv om han bruker så mange ord at man detter av underveis, og mister litt av poenget. Når han imidlertid begynner å snakke om forsterkere på 2x2000W og ikke forteller stort om at dette trolig er målt ved 1-2 ohm, mister jeg litt troen på karen. Enda en raring ala Duelund, eller hva han nå het..

Ellers er jeg selv strålende fornøyd med mine krysskoblede solid core HT kabler fra Elfa med pyntestrømper, så der er vi på bølgelengde :razz:
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Qrt
    Jeg har også alltid tenkt slik, men så var det dette med logikken

En bi-wire kabel består av fire ledere pr kanal (FR, FL) men har bare to termineringer i den ene enden (forsterkeri), og fire i den andre (høyttaler) som da skal inn på hver kanal på HF og LF.
    Det betyr jo at kablene er tvinnet/loddet sammen i den ene enden og da er det summen av lederne pr terminering som er tverrsnitt - sagt enkelt.
    Og da kunne man vel egentlig tvinne/lodde kablene i den andre enden også og ende opp med tjukke single-wire?

Noen som har lest denne?
    http://www.theaudiocritic.com/downloads/article_1.pdf

Fra punkt 7:
    ...If you move one pair of speaker wires to the same terminals where the other pair is connected, absolutely nothing changes electrically. The law of physics that says so is called the superposition principle.
    In terms of electronics, the superposition theorem states that any number of voltages applied simultaneously to a linear
    network will result in a current which is the exact sum of the currents that would result if the voltages were applied individually.
    .
    .
    .
    At the same time it is only fair to point out that biwiring does no harm. It just doesn’t do anything. Like magnets in your shoes.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ganske fornuftig det meste som står der, men noe satt på spissen også!

f.eks. at bias i en forsterker er rett etter bare minutter.
    Jeg har selv sett(målt/justert) på en selvbygget forsterker,
    at bias forandrer seg mye lenger enn bare et par minutter
    etter at forsterkeren er påskrudd.
    Bias er ikke stabil før forsterkeren har nådd arbeidstemperatur,
    og er det en god forsterker, så er bias justert ved arbeidstemperatur.

Klart, det kan jo hende jeg driter på draget når jeg sier noe sånt, at det finnes
    noe temperaturregulert bias som jeg ikke vet om. Det er snart 10 år siden jeg
    bygget den forsterkeren, og jeg har glemt stort sett alt jeg kunne på den tiden.

når det gjelder bi-wire, så vil det også være en ørliten forskjell
    fra single wire, fordi det blir en "avstand" mellom
    terminal 1 og 2 på høyttaleren. Men denne avstanden er ikke større
    enn motstanden i høyttalerkablene (fra terminal 1, til forsterkeren,
    og tilbake til terminal2 ), og som vi vet, så er den så lav, at det
    er vanskelig å måle med forbrukerutstyr. Mao, er det ikke sikkert at
    forskjellen vil være målbar på noe vis i forhold til single wire med
    samme tverrsnitt.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder