Trenger hjelp ang stereoen...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Trenger hjelp ang stereoen...

Hei. Har ett par Cerwin-Vega AL1000 som blir drevet av en Yamaha RXV465 og en Fence Audio Stage 250P MK2, men synes det er alt for dårlig lyd.. Så det jeg skulle ha hatt, var en Equlaizer slik at jeg fikk justert opp bassen og mellomtonen litt, da dem er alt for lav slik det er nå.. Hvordan skal jeg isåfall få koblet opp en EQ? Det nytter ikke å justere noe på EQ'en som er i Yamaha'en, og Fence'en har ingen justeringer...

What to do? :\

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av esbandos
    Hei. Har ett par Cerwin-Vega AL1000 som blir drevet av en Yamaha RXV465 og en Fence Audio Stage 250P MK2, men synes det er alt for dårlig lyd.. Så det jeg skulle ha hatt, var en Equlaizer slik at jeg fikk justert opp bassen og mellomtonen litt, da dem er alt for lav slik det er nå.. Hvordan skal jeg isåfall få koblet opp en EQ? Det nytter ikke å justere noe på EQ'en som er i Yamaha'en, og Fence'en har ingen justeringer...

What to do? :\
    Det skal gå fint å justere på yamahaen, kansje den står i direct mode. Isåfall så får du ikke utslag av å justere eq på den.

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan har du koblet effektforsterkeren til den receiveren? Det er vel ikke preout på Yamaha RX-V465.

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Løser du ikke mye av problemet ved å heve bass noen dB og senke diskant noen dB?

Geir Arne

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er nok der problemet ligger siden jeg ikke får justert på EQ'en til Yamaha'en.. At den ikke har pre-out.. Jeg har bare kobla effektforsterkeren inn i "Audio Out" slik at jeg fikk liv i effektforsterkeren.. Var eneste måte å få liv i høytalerene på.. Var jo såvidt lyd i dem når dem var kobla inn i Yamaha'en, derav effektforsterker. Og prislappen for ny forsterker MED pre-out er litt i drøyeste laget for meg, derfor tenkte jeg at jeg skulle finne meg en billig EQ som jeg kunne justere på istedet...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Løser du ikke mye av problemet ved å heve bass noen dB og senke diskant noen dB?

Geir Arne
    Det er jo akkurat det jeg skal gjøre, men er ingen måter å justere det på.. :\

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når du har koblet til audio out har du vel strengt tatt koblet til en utgang som brukes til å koble kassettopptaker i gamle dager. Denne har fast nivå ut og ikke muligheter for hverken regulering av bass/diskant eller nivå.
    Hvordan styrer du volum?
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stemmer nok bra det ja, men var eneste mulighet for å få lyd i høytalerene..
    Lyden justerer jeg via data/TV-dekoder. Har et fast volum på effektforsterkeren hele tiden.

Men det går vel an å koble en EQ inn selv om jeg har effektforsterkeren på audio out?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor kobler du ikke TV/PC rett i effektforsterkeren?
    PCen din har antakelig en eller annen EQ, likeledes har muligens TVen din det også.

Prøv å få byttet receiveren din i en forforsterker, det er det du egentlig har bruk for, den løsningen din er dessverre ikke helt patent.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke så rart du har dårlig lyd da....
    Du må koble dine kilder til en forforsterker og regulere volumet der, akkurat nå ødelegger du lyden totalt ved å regulere fra pc og dekoder.
    Kjøp deg en Nad forforsterker fra finn.no el. lign., by han 800-1000 kr og se. da selger du din receiver....eller, kjøp deg en Yamaha 767 el. lign. fra bruktmarkedet der har preout.
    Nad 114 Preamp - FINN Torget

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Hvorfor kobler du ikke TV/PC rett i effektforsterkeren?
    PCen din har antakelig en eller annen EQ, likeledes har muligens TVen din det også.

Prøv å få byttet receiveren din i en forforsterker, det er det du egentlig har bruk for, den løsningen din er dessverre ikke helt patent.
    Hvordan skal jeg få det til? Kjører jo lyden via HDMI fra PC og til Yamaha'en, og samme med TV'en.. Er ingen HDMI på effektforsterkeren. Er noen slike runde greier til å koble til noe, men vet ikke hva dem er til, også er det 2 par med phonoinnganger.

Funker jo alldeles utmerket slik det er nå, bortsett fra at jeg vil ha mer bass og mindre mellomtone, ergo en EQ.

Er selvsagt EQ i PC'en, men ikke via HDMI utgangen slik jeg har forstått.. Har en optisk kabel fra PC'en til Yamaha'en også, men ingenting blir overført via den av en eller annen merkelig grunn.
    Eneste EQ som er på dataen er hvis jeg spiller av sanger i avspillingsprogram som har EQ.

TV'en har også EQ, men den forandrer ingenting på lydbildet, da den kun styrer høytaleren som er i selve TV'en.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så for meg at du hadde koblet analogt...

Følg Niels Nielsens råd, kjøp eller bytt til deg den forforsterkeren til å begynne med og evt. spe på med en ekstern DAC etterhvert.

Eller en receiver med pre-out som også er foreslått ...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •