Room EQ/Audyssey Denon AVR-3808

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Intermediate Speedfight2 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    937
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Room EQ/Audyssey Denon AVR-3808

Hei, etter oppdatering av software på receiveren min, så har det kommet til noe (mulig det ar vært der hele tiden, men p.g.a. mislykket oppdatering for noen år siden har jeg ikke sett det før nå) i Room EQ som heter Audyssey. Kan noen smarte sjeler gi meg en enkel foirklaring hva dette er?
    Valgene jeg har er (gidder ikke oversette, skriver det som står i valgene)

Audyssey (optimize frequency response of all speakers)
    Audyssey Byp. L/R (Samme som over, except front L/R speakers)
    Audyssey Flat (samme som første...to flat response)
    Manual (Apply frequency response set with "Manual EQ)
    OFF (turn equalizer off)

Etter jeg fikk igjen receiveren fra oppdatering (måtte tvangs oppdateres) så satte jeg opp systemet til 5.1 som jeg har med mikrofonen som fulgte med. Men siden jeg _tror_ jeg ikke har hatt disse valgene før (den står nå på det første valget, Audyssey) så synes jeg at dB har økt betraktelig samt at jeg føler det er vel mye diskantkurve ved avspilling av filmer i forhold til før. Jeg har også skrudd av et valg der jeg kunne velge delefrekvens på front, senter og surround og da høres det ikke så diskantaktig ut.

Men hva er Audyssey? Hva er den "normale" instillingen? Sette den til "FLAT" og kjøre høyttaleroppsett med mikrofonen en gang til, da jeg ikke er tilhenger av hverken equalizing eller at bass/diskant skal være aktiv.

Ble mye dette, men håper noen kan svare meg

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til film bruker vel folk flest å bruke Audyssey. Audyssey er det romkorreksjonen din heter. Del ved 80 hz og bruk gjerne Dynamic EQ på on for å få en mer fyldig bass og tilføring at bakkanalene.

Hvordan satt du mikrofonen når du målte?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    937
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mikrofonen satte jeg i min lytteposisjon, da jeg er for meg selv i huset. Har forstått at romkorreksjonen fungerer ved å "manipulere" lydbildet ved å bruke equalizing, noe jeg er imot da lydbildet både på musikk og film blir forvrengt. Jeg deler suben på 40Hz noe som er greit, så deling på 80Hz er uaktuelt siden lydbildet blir altfor mye vrengt. Dynamisk EQ er heller ikke aktuelt, bassen er som den skal være og bass skal ikke være i bakhøyttalerne om det var det du mente.

I mitt originalinlegg skrev jeg at jeg er imot både EQ og bass/diskant innstillinger. Så det jeg lurte på til slutt er om jeg setter den til FLAT, vil da lydkurven være lik innspillingen og alt av equalizing AV, slik a jeg kan kalibrere med mikrofonen på nytt?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Audyssey er mer beregnet til film. Flat gir en flatere kurve. I ditt tilfelle tror jeg Flat gir en enda lysere lyd.
    Det er lov å ha det gøy til film og ved Dynamic EQ så tilføres bakkanalene mer lyd siden disse ofte "sover" litt for mye under filmene.

Jeg forstår skepsisen din til eq osv, men hvorfor ikke bare la ørene dine bestemme hva som er best.
    Manuell er slik at du kan kopiere kurven fra flat eller Audyssey og så la deg justere på eq-en på forskjellige frekvensområder. Romkorreksjonen blir da deaktivert.

Når du skal kjøre romkorreksjonen skal ingen av delene stå på. Anbefaler at du resetter forsterkeren før du gjør dette.
    Det er marginer i en romkorreksjon. Gjør du det ikke riktig så kan det fort bli galt. Har selv opplevd alt for mye diskant og lys klang etter romkorreksjon.

Får du en god kalibrering til å sitte så tviler jeg på at du vil gå tilbake til den gamle måten uten noen form for korrigering.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    937
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, ble bare litt uvant siden jeg ikke har hatt denne muligheten med romkorreksjon før da, men etter jeg skrudde av dele frekvensen på 80 på front, center og bak, synes jeg det ble bedre. Har tross alt vært 2 uker uten receiveren, så ørene kan sikkert spille et puss der også. Får holde denne instillingen inntil videre

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •