Surround amp vs stereo amp til stereo bruk?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    280
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Surround amp vs stereo amp til stereo bruk?

Vi har hatt en diskusjon gående her ang lydkvaliteten i en dedikert stereo forsterker kontra en Surround reciver i samme prisklasse.

Jeg ville tro at en dedikert stereo amp som for eks XTZ sin forsterker til 6000kr ca ville være et bedre alternativ for lytting en en surround forsterker i samme prisklasse? Men så er argumentet fra andre hold at surroundforsterkerne selges i større omfang og er derfor "billigere" i forhold til hva du får og at forforsterkerdelen i disse nå er så gode at stereoforsterkere har lite for seg?

Hva mener dere om dette? Noen her inne tester jo seriøst komponenter innimellom og har seriøse erfaringer. Vil gjerne høre hva dere mener om dette.

RCS

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må berre først få sei at eg har ekstremt liten erfaring med dette sjølv.

Men utifrå det eg har greidd å lesa meg fram til på forumet, er det ganske stor andel som heilt klart meiner at du får meir kvalitet for penga i 2 kanalar med ein rein 2 kanals forsterkar, enn med receiver. Mykje av grunnen til dette er at mykje av det ein receiver inneheld (som kanskje ikkje er naudsynt til stereo), er elektronikk for optimal fleirkanalslyd, bildeprossesering o.l. Det gjer at mindre av budsjettet til ein receiver kan brukast til rein godlyd i 2 kanalar. I tilleg betaler ein jo for 5 - 9 forsterkarar i ein receiver. Då er det logisk å tenka at kvaliteten på kvar av dei er litt dårlegare enn om ein har same budsjett til 2.

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter å ha vært på mange demoer, og testet en god del selv har jeg kommet frem til at det er litt i forhold til hva du er ute etter.

Jeg syntes en receiver ikke gir fulstendig "renhet"(i mangel på bedre ord) i lydbildet sammenlignet med en god stereoamp.

Derimot syntes jeg en receiver med RK(kan gå med "lukket" system, men foretrekker manuell EQ) får frekvensgangen mye rettere og behagelig.

Resutaltet: Stereoampen låter best på det beste av innspillinger der det er ønskelig med bedre oppløsning. Receiver derimot gjør seg bedre som allround grunnet bedre frekvensgang.

Litt enkelt forklart, men dog essensen av det jeg føler.

Geir Arne

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen tvil om at ganilsen kan mykje meir om temaet enn det eg kan, så høyr på det han seier

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Etter å ha vært på mange demoer, og testet en god del selv har jeg kommet frem til at det er litt i forhold til hva du er ute etter.

Jeg syntes en receiver ikke gir fulstendig "renhet"(i mangel på bedre ord) i lydbildet sammenlignet med en god stereoamp.

Derimot syntes jeg en receiver med RK(kan gå med "lukket" system, men foretrekker manuell EQ) får frekvensgangen mye rettere og behagelig.

Resutaltet: Stereoampen låter best på det beste av innspillinger der det er ønskelig med bedre oppløsning. Receiver derimot gjør seg bedre som allround grunnet bedre frekvensgang.

Litt enkelt forklart, men dog essensen av det jeg føler.

Geir Arne
    Svært enig der. Jeg baserer dog min enighet på at jeg svært sjelden tester effektdelen i en receiver og bare tenker som ren forforsterker.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    280
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så om jeg forstår rett så vil en Surround forsterker med RK spille bedre stereo en en dedikert stereoreciver? Jeg trodde en Surround sak hadde såpass maqngen andre ting de måtte konsentrere seg med at det ville skorte en eller annen plass, og at det ofte var på lydkvaliteten i stereo? Eller har prisene blitt så lave nå på slike forsterkere at det ikke lenger er slik?

For å spørre litt anderledes: Bør jeg kjøpe en surroundreciver til 10-15.000kr fremfor en stereo forsterker til samme pris om jeg er glad i å lytte i stereo?

Hvis vi ser bort fra HD lyd og fokuserer kun på stereo nå, vil da lydbiten i min gammle AVR7300 som kostet en god del i sin tid være dårligere en dagens rimelige (ca3-4.000kr) surround recivere hva lydkvalitet angår? Min har mer krefter en de billige selvsagt, men krefter betyr "nada" uten en viss kvalitet?

Hva er den "ultimate" forsterker i dag for eks til å få liv i XTZ 99.36 MKI gulvhøytalerne? Prisklasse opp til 20.000kr hvor "bang for the buck" er vesentlig, men ikke avgjørende. Kansje litt "romslig" spørsmål....

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer vel litt an på ditt behov, og fremtidige behov. Tenker her på at surroundreceiver har innebygd dac, RK, Airplay og mange andre "må ha" features idag.
    Spiller du fra pc og vil ha RK er kanskje Audiolense for deg?
    Om du skal ha integrert forsterker må du vel gjerne også ha en dac i tillegg om den ikke er innebygd i forsterkeren, det er fint å ha samme signatur på alle kilder.
    HD lyd får du jo med en Blu-Ray spiller der har analoge utganger, så det er ikke noe problem. At du da mister en del bass pga LFE må du leve med, eller kanskje se på f.eks. Cambridge BD751 der sender LFE signalet ut sammen med stereosignalet om du velger DolbyDigital lydspor.
    Men ja, jeg har ikke erfaring med receivere, har dog alltid likt Pioneer sine litt større modeller, med ICE moduler, eller om det skulle være en budget sak, en Cambridge.
    På den andre siden, om du ser litt på bruktmarkedet er det ganske vilt hva du kan få av integrert forsterker til 20K, vi snakker McIntosh, Krell, Hegel, Musical Fidelity osv. Min Bryston ville kanskje ligge på ca. 25K, men disse er ekstremt sjeldent på bruktbørsen. Bryston 4B SST dukker opp noen ganger til ca. 14K og den er et varp til den prisen, men også gjerne solgt 2 sekunder etter annonsen er lagt ut.
    Så ja, alltid disse vanskelige valg.....

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Holder en knapp på ren stereoforsterker.

Den eneste surroundrecieveren jeg har hatt var vel innom 2 dager før den ble returnert, billig og trist sak.
    ATV3 - Aune X1 Mk2 - Dayens Menuetto - Klipsch RB-61 II
    WooAudio WA6 - HiFiMAN HE500
    Til salgs : B&W 685 S2 / SA Mantra 50

Newcomer tenb sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RCS
    Hva er den "ultimate" forsterker i dag for eks til å få liv i XTZ 99.36 MKI gulvhøytalerne? Prisklasse opp til 20.000kr hvor "bang for the buck" er vesentlig, men ikke avgjørende. Kansje litt "romslig" spørsmål....
    Tja... har ikke hørt dette selv under forhold jeg kjenner... men XTZ har da brukt sine egne forsterkere under messer, selv på toppmodellen sin.
    Vet ikke om de har voicet høyttalerene sine til forsterkerne, men er vel nesten rart de ikke har gjort det.
    Du nevner den selv... men hvis den ikke er prøvd ut.. så hvorfor ikke...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •