Dynamic precision?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Dynamic precision?

Hei, har etpar Kappa 9.2i. Disse krever, som de fleste vet, en fot og en arm + litt til for å yte maks. Pr idag drives disse av 1stk Parasound HCA 2200MkII. Dette låter "greit nok", ihvertfall i min beskjedne stue. Det blir tullete høyt, og med tullete mye bass, tillegg til ren og pen lyd. Parasounden svetter nok litt etter en stund, for etter å ha spilt latterlig høyt ganske lenge (gjerne kombinert med litt promille) skrur den ene kanalens seg av pga overoppheting. Hvorfor bare den ene kanalen, og hvorfor den samme hver gang? Noe som er mulig å fikse på?
    Forsterkeren er uansett grei sånn sett, innrømmer at den får pusteproblemer og skrus seg av i påvente av bedre tider Dette er ikke noe stort problem for meg, men det hadde jo vært artig å fått fatt i en forsterker som gikk all-in og fullførte med glans.
    Har hørt litt om disse DP-forsterkerne, og det ligger en ute nå på finn, en DP PA400II til 8900. Den er jo gammel, men regner med at den fremdeles er krutte god Noen som har erfaring med denne saken? Er den stabil i 2 ohm? kanskje tilogmed i en? Har den vifter, og er de isåfall bråkete?

Kanskje noen har forslag til andre forsterkere man kan få kjøpt for menneskepenger, og som gir masse effekt i lave impedanser? QSC RMX 1450 har jeg hørt på kappa, og det låter jo også helt ok, veldig mye det samme som parasounden faktisk, men den har kanskje mindre problemer med overoppheting? Den er ihvertfall billig, men vi er jo godt inne på PA-land, og i første omgang hadde det vært artig med et skikkelig hifi-kraftverk.. dersom dette er mulig å oppdrive for nevnte menneskepenger

mvh oddi

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    TROR denne klarer lave impedanser. Tror den har en ganske massiv strømforsyning til å være en 200 watter. Jeg har hatt modellen før, 4004. Og var svært fornøyd med den, dog på et annet oppsett enn nå.
    Fin pris på den så det skader jo ikke å gjøre litt research.

http://avforum.no/avtorget/showprodu...?product=91320

Ellers så koster det ikke mange kronene for en liten vifte på Biltema til å sette bak racket til festbruk.

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er jeg litt innhabil siden jeg også har en PA400 for salg men jeg prøver å svare generelt på spørsmåla.

PA400 leverer 2x400 watt i 8 ohm og 2x1500 watt i 2 ohm, så ja den bør klare å drive Kappaene relativt greit. Orginalt støyer viftene endel ja, men dette kan modifiseres slik at de blir tilnærmet støyfrie og viftene blir først hørbare ved relativt kraftig belastning (dette er gjort på min).

Datablad på PA400

Dersom du synes QSCen spillte bra har du endel å se fram til dersom du prøver med en "skikkelig" forsterker. Synes nesten det var rart at du synes den spiller like bra som Parasounden for min erfaring ihvertfal er at Parasound er endel hakk bedre enn de rimeligere QSCene selv om jeg ikke har prøvd akkurat RMX1450

Active zoso87 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Sted
    ullensaker
    Poster
    401
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har noen fine forsterker som heter hypex ncore 400 / nc 400 de klarer fint en last ned til 2ohm og under.
    Eneste negative er at man må sette de sammen selv, men skal vist være fryktelig enkelt da det bare er å koble det sammen.
    2 sånne kommer på ca 10000kr, må ha to siden det er mono..
    Kan lese om de her https://www.hypexshop.com/ ligger under kategorien amplifier modules..

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Baldrick
    Nå er jeg litt innhabil siden jeg også har en PA400 for salg men jeg prøver å svare generelt på spørsmåla.

PA400 leverer 2x400 watt i 8 ohm og 2x1500 watt i 2 ohm, så ja den bør klare å drive Kappaene relativt greit. Orginalt støyer viftene endel ja, men dette kan modifiseres slik at de blir tilnærmet støyfrie og viftene blir først hørbare ved relativt kraftig belastning (dette er gjort på min).

Datablad på PA400

Dersom du synes QSCen spillte bra har du endel å se fram til dersom du prøver med en "skikkelig" forsterker. Synes nesten det var rart at du synes den spiller like bra som Parasounden for min erfaring ihvertfal er at Parasound er endel hakk bedre enn de rimeligere QSCene selv om jeg ikke har prøvd akkurat RMX1450
    Må si dette var bra svart! Frister nok med en som er modifisert litt med mindre viftestøy ja, synd den er i etne, blir litt langt å kjøre regner med at det ikke akkurat blir billig å sende sånt i posten
    Når det gjelder qsc og parasound skal jeg ikke være så bastant i mine påstander, men spørs om ørene mine er spesielt følsomme Vil uansett tro at det pr idag er andre ting som begrenser kappaene for min del, først og fremst rommet.. men å få skikkelig forsterkeri til en "rimelig" penge frister jo absolutt

mvh oddi

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zoso87
    Har noen fine forsterker som heter hypex ncore 400 / nc 400 de klarer fint en last ned til 2ohm og under.
    Eneste negative er at man må sette de sammen selv, men skal vist være fryktelig enkelt da det bare er å koble det sammen.
    2 sånne kommer på ca 10000kr, må ha to siden det er mono..
    Kan lese om de her https://www.hypexshop.com/ ligger under kategorien amplifier modules..
    bygge selv blir litt uaktuelt for min del, selv om jeg har satt sammen noen basskasser i mitt liv.. hehe

mvh oddi

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sven1978
    TROR denne klarer lave impedanser. Tror den har en ganske massiv strømforsyning til å være en 200 watter. Jeg har hatt modellen før, 4004. Og var svært fornøyd med den, dog på et annet oppsett enn nå.
    Fin pris på den så det skader jo ikke å gjøre litt research.

http://avforum.no/avtorget/showprodu...?product=91320

Ellers så koster det ikke mange kronene for en liten vifte på Biltema til å sette bak racket til festbruk.
    den virket å være litt som den jeg allerede har, parasounden har jo også ganske heftige strømreserver, så det spørs om det blir noen vesentlig oppgradering iforhold til nåværende oppsett, har 2x485 watt i 4 ohm og det samme i 2 pr. dd.

mvh oddi

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oddster
    Må si dette var bra svart! Frister nok med en som er modifisert litt med mindre viftestøy ja, synd den er i etne, blir litt langt å kjøre regner med at det ikke akkurat blir billig å sende sånt i posten
    Jeg vil vell si at viftemod er must til hifi for de bråker for mye ellers. Det er ikke noe problem å sende i posten (koster ca 300 kr) dersom det skulle bli aktuelt..

Sitat Opprinnelig postet av oddster
    Vil uansett tro at det pr idag er andre ting som begrenser kappaene for min del, først og fremst rommet.. men å få skikkelig forsterkeri til en "rimelig" penge frister jo absolutt
    Alt spiller inn men at rommet kanskje er den viktigste brikken er det ingen tvil om, men samtidig er også rom den vanskeligste biten å få gjort noe med, ihvertfall dersom det er i bassområdet en sliter... det vet jeg alt om desverre.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •