Er 6.1 oppsett mulig på dagens receivere?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Er 6.1 oppsett mulig på dagens receivere?

Hei

Leser jo stort sett at folk går for 5.1 eller 7.1 oppsett, og dette er jo forståelig da det stort sett er dette som er å finne av lydspor på filmer.

Nå har det seg slik at i min stue vil jeg aldri kunne ha 7.1 oppsett grunnet håpløse plasseringsmuligheter for surround-høyttalerne som skulle vært midt i rommet.

Er veldig fan av Ringenes Herre filmene, og disse er jo spilt inn med 6.1 lyd.
    Er det noe problem å plassere tre høyttalere bak på dagens receivere?
    Forstår receiveren da at jeg skal ha et 6.1 oppsett og kalibrer i tråd med dette?

Takker for svar

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eirik84
    Hei

Leser jo stort sett at folk går for 5.1 eller 7.1 oppsett, og dette er jo forståelig da det stort sett er dette som er å finne av lydspor på filmer.

Nå har det seg slik at i min stue vil jeg aldri kunne ha 7.1 oppsett grunnet håpløse plasseringsmuligheter for surround-høyttalerne som skulle vært midt i rommet.

Er veldig fan av Ringenes Herre filmene, og disse er jo spilt inn med 6.1 lyd.
    Er det noe problem å plassere tre høyttalere bak på dagens receivere?
    Forstår receiveren da at jeg skal ha et 6.1 oppsett og kalibrer i tråd med dette?

Takker for svar
    Hei

Det er i allefall mulighet for dette på min Yamaha 2067 selv om den er en 7-kanals receiver. Hvis jeg husker rett så mikser den da ned de to surround back lydsporene til ett signal på 7.1-signal, mens på 5.1 signal så lager den ett ekstra surround back lydspor til den ekstra bakkanalen via DSP-funksjonen.

Jeg hadde selv 6.1 en periode, men gikk over til 5.1 da jeg ikke syntes at den ekstra bak-kanalen bidro positivt.

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, i alle fall på receivere jeg har vært borti, Denon og Onkyo. Da anga jeg om jeg skulle ha 1 eller 2 surround back høyttalere.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av latentfreak
    Jeg hadde selv 6.1 en periode, men gikk over til 5.1 da jeg ikke syntes at den ekstra bak-kanalen bidro positivt.
    Takk for svar

Men kan man ikke velge i oppsettet at dersom det er 5.1-spor som spilles av, så kommer det ingen lyd fra den "midtre" bakkanalen?

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eirik84
    Takk for svar

Men kan man ikke velge i oppsettet at dersom det er 5.1-spor som spilles av, så kommer det ingen lyd fra den "midtre" bakkanalen?
    jo det skal kunne gå.....la være å velge utvidelse i reciver
    (feks EX / ES / Pro logic IIx)

Går det ikke med 7.1 så anbefaler jeg 6.1
    Ingen filmlytting i 5.1 kan bli helt bra med de bakerste 140-180 grader uten høytalere .
    5.1 er bare frontrekke og sidehøytalere men fravær av bakhøytalere
    Vi er vant til 360 graders lyd i det vanlige liv så hvorfor ikke lyd bak når man ser film ?

Mange kan sitte med dårlig erfaring med bakhøytalere å en grunn til dette er feil valg av høytaler/feil plassering ut fra type.
    Velg riktig spredningstype høytaler ut fra dine plasseringsmuligheter + ønsket opplevd lyd.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •