Når trenger man effektforsterker

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 67
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Når trenger man effektforsterker

Hei!

Jeg har et anlegg bestående av:
    B&W DM683 Front
    HTM61 Senter
    Pioneer LX53 Receiver
    og et par relativt dårlige bakhøytalere

Da jeg kjøpte receiveren og høytalerne fikk jeg beskjed på HIFI klubben om at dette ville fungere bra sammen, men da jeg kom inn igjen etter kjøpet fikk jeg beskjed om at jeg hadde en alt for svak receiver til å drive disse tungdrevne høytalerne (gikk egentlig inn for å handle subwoofer). Jeg er student og har ikke råd til å kaste ut enorme summer på anlegget, som allerede har blitt rimelig dyrt.

Selv merker jeg at musikkspilling på anlegget mitt mangler en viss "x-faktor" (av mangel på bedre betegnelse). Jeg er veldig glad i musikk, men ikke over gjennomsnittet kompetent på det tekniske bak. Jeg hører på 60 og 70 talls rock og pop og liker å høre detaljene i musikken, samtidig som jeg vil ha en viss trøkk til fest og liknende.

Vil en effektforsterker gjøre hele forskjellen eller er dette et salgstriks for å få meg til å bruke mer penger?
    Og hvis jeg bør ha en effektforsterker, er det noen som har noen anbefalinger til hva jeg burde kjøpe. Jeg ble anbefalt en NAD c275BEE ( NAD C275BEE Effektforsterker | Hi-Fi Klubben ) av de på HFK, men jeg er ikke lenger spesielt interessert i å ta deres ord for god fisk.

Hvis noen kan gi meg tips og pekepinner ville jeg satt enorm pris på det! Er mildt sagt forvirret...

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ganske naturlig at de foreslår sine egne produkter.

Du må nesten definere hva du mangler. Er det for lite bass? er plasseringen bra? Dersom du bruker det til fest og slikt så vil jeg anbefale å kjøpe en sub. jo større jo bedre.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Deler du ved 80 hz trenger du mindre effekt fra receiveren din. En sub som f.eks SVS vil gi KLART mest for pengene.

Newcomer Airoh sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2012
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har B&W 683 med Nad c275. Jeg er veldig fornøyd, bra bass og diskant og mellomtone har ingen problem med å følge med.
    Hvis du sitter å lytter ordentlig etter, så kan mellomtone og diskant bli litt "grøtete" på enkelte sanger innen soft rock, rock ol.

Men helt klart et godt kjøp! Jeg var riktig nok heldig å få pakken til 8,5k på bruktbørsen

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    Det er ganske naturlig at de foreslår sine egne produkter.

Du må nesten definere hva du mangler. Er det for lite bass? er plasseringen bra? Dersom du bruker det til fest og slikt så vil jeg anbefale å kjøpe en sub. jo større jo bedre.

Det jeg savner mest er egentlig detaljer på lavt volum. Det som virkelig imponerer meg når jeg hører musikk på et skikkelig anlegg er når man hører hver minste detalj på gitarspill og rytme. Jeg føler jeg må sette volumet veldig høyt for at musikken virkelig skal høres bra ut. Jeg har også (som nevnt tidligere vurdert å kjøpe sub), og skal definitivt anskaffe meg det på ett eller annet tidspunkt, men siden studentøkonomien betyr at jeg trinnvis må bygge opp systemet er jeg opptatt av god lyd fremfor alt. Det er veldig mye trøkk i den setupen jeg har nå.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sven1978
    Deler du ved 80 hz trenger du mindre effekt fra receiveren din. En sub som f.eks SVS vil gi KLART mest for pengene.
    Betyr det at du vil anbefale en sub fremfor effektforsterker? Som sagt, så er det kvalitet over trøkk som er viktigst, men vil gjerne ha begge delene

Intermediate Tronic sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kvaliteten kommer også an på hvilken kilde du bruker, ikke bare receiver og høyttalere.

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tronic
    Kvaliteten kommer også an på hvilken kilde du bruker, ikke bare receiver og høyttalere.
    Nå er da DAC'en i den receiveren ganske bra, og jeg regner med at gutten bruker digital overføring av lyd fra sin kilde. Hvis ikke så kan det være noe å teste.

Annet en det så anbefalerjeg og subwoofer forran effektforsterker. Effektforsterker trenger ikke å koste mye og er bedre å kjøpe brukt.

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare for å skyte inn my two cents; Hvis jeg hadde høyttalere jeg i utgangspunktet var fornøyd med, men følte det manglet noe, så ville jeg hvertfall fått lånt meg en effektforsterker og testet.
    Uten at jeg kjenner verker reciever eller høyttalere, hvis det er sånn at folk er enige om at de egentlig skulle hatt mer effekt, så blir det kanskje reparasjon i feil ende å hive inn en sub hvis du fremdeles har en del potensiale i høyttalerne?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Truls
    Nå er da DAC'en i den receiveren ganske bra, og jeg regner med at gutten bruker digital overføring av lyd fra sin kilde. Hvis ikke så kan det være noe å teste.

Annet en det så anbefalerjeg og subwoofer forran effektforsterker. Effektforsterker trenger ikke å koste mye og er bedre å kjøpe brukt.

Gutten!? bruker digital overføring av lyd ja. Har en apple TV og airport express og en data koblet opp via HDMI.

Hvor mye mener du jeg bør bruke på en effektforsterker (evt brukt) og har du noen anbefalinger? Kunne i værste fall slått til på begge deler, men det er igjen ganske prisavhengig.

Setter forøvrig veldig pris på mange bra og kjappe svar her! Liker dette forumet

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Erikfo
    Betyr det at du vil anbefale en sub fremfor effektforsterker? Som sagt, så er det kvalitet over trøkk som er viktigst, men vil gjerne ha begge delene
    Ja, fordi receiveren vil ikke bruke mer enn 10-20 watt ved deling på 80 hz og la subben ta det under. Høyttalerene dine er særdeles tungdrevne og trenger mye effekt. Spesielt bassene tømmer strømforsyninga til receiveren ganske lett.

Men masse effekt er også bra og åpner opp høyttalerene, bedre kontroll osv. Men lydløft per krone er definitivt subwoofer. Du vil også merke at du vil spille lavere for å få en mer fyldig lyd. Det vil medføre mindre lyttetretthet og lavere volum gir deg mer detaljer. Høyt volum gir ofte en rotete og slitsom lyd.
    Å spille 70 talls rock uten sub må jo være tortur for ørene :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gutten!? bruker digital overføring av lyd ja. Har en apple TV og airport express og en data koblet opp via HDMI.

Hvor mye mener du jeg bør bruke på en effektforsterker (evt brukt) og har du noen anbefalinger? Kunne i værste fall slått til på begge deler, men det er igjen ganske prisavhengig.

Setter forøvrig veldig pris på mange bra og kjappe svar her! Liker dette forumet
    Enkelt valg. En brukt Parasound NC2250 til 7.000 kr. Koster ny 14.000.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, fordi receiveren vil ikke bruke mer enn 10-20 watt ved deling på 80 hz og la subben ta det under. Høyttalerene dine er særdeles tungdrevne og trenger mye effekt. Spesielt bassene tømmer strømforsyninga til receiveren ganske lett.

Men masse effekt er også bra og åpner opp høyttalerene, bedre kontroll osv. Men lydløft per krone er definitivt subwoofer. Du vil også merke at du vil spille lavere for å få en mer fyldig lyd. Det vil medføre mindre lyttetretthet og lavere volum gir deg mer detaljer. Høyt volum gir ofte en rotete og slitsom lyd.
    Å spille 70 talls rock uten sub må jo være tortur for ørene :-)
    Ok, det er absolutt et godt tips da! Hvis jeg skulle tatt et hopp, slått hånda i bordet og deisa til med begge deler og si jeg hadde 6000-10 000 og sløse bort på det. Noen tips til hvordan man skal bevege seg fremover.

Tortur for ørene er vel å dra det hele litt langt, men det var definitivt skuffende ift hva jeg hadde forventet at systemet mitt skulle levere og jeg får langt i fra den "wow-opplevelsen" jeg hadde ønsket meg når jeg slenger ut rundt 30 000 på et anlegg.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du heller sier hva du ville likt å bruke, så kan vi sikkert tråle gjennom torget å finne noe passende til deg=)

Newcomer Dynamiker sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2012
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Relativt lettdrevne høyttalere det der, og de ender også fort opp med å låte en smule slankt, spesielt på lavt nivå. Det høres ut som om du ville likt CM-serien bedre enn 600-serien, eller aller helst et annet merke som er mer til din smak. Forsterkeren din er ikke ekstremt kraftig, men den skal nok drive de høyttalerne brukbart opp til et visst nivå.

Disse kan kanskje være et bedre alternativ enn BW-ene: http://avforum.no/avtorget/showprodu...t=90883&cat=12

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dynamiker
    Relativt lettdrevne høyttalere det der, og de ender også fort opp med å låte en smule slankt, spesielt på lavt nivå. Det høres ut som om du ville likt CM-serien bedre enn 600-serien, eller aller helst et annet merke som er mer til din smak. Forsterkeren din er ikke ekstremt kraftig, men den skal nok drive de høyttalerne brukbart opp til et visst nivå.
    Skulle jeg kjøpt igjen hadde jeg absolutt gått for CM serien. Men jeg må si at ut av alle høytalerne jeg lyttet til (og det var ganske mange) var det utvilsomt de med den lyden som passet best for meg. Jeg likte ikke lyden i Dali og KEF i det hele tatt. Bortsett fra en kef QC høytaler som kostet veldig mye.

Trodde ikke disse høytalerne var lettdrevne i det hele tatt?

Som jeg sa tidligere er jeg villig til å spytte mellom seks og ti tusen hvis det gjør en betydelig forskjell i anlegget

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg savner mest er egentlig detaljer på lavt volum. Det som virkelig imponerer meg når jeg hører musikk på et skikkelig anlegg er når man hører hver minste detalj på gitarspill og rytme. Jeg føler jeg må sette volumet veldig høyt for at musikken virkelig skal høres bra ut. Jeg har også (som nevnt tidligere vurdert å kjøpe sub), og skal definitivt anskaffe meg det på ett eller annet tidspunkt, men siden studentøkonomien betyr at jeg trinnvis må bygge opp systemet er jeg opptatt av god lyd fremfor alt. Det er veldig mye trøkk i den setupen jeg har nå.
    En forsterker vil hjelpe litt men er ikke den eneste forklaringen når du opplever dette på lavt volum på en såpass god høyttaler som 683. Jeg vil med stor sikkerhet hevde at det først og fremst er optimal plassering av høyttalere og lytteposisjon som vil gi deg et stort løft. Hvis du sliter med å få frem detaljene på lavt volum, er det f.eks mulig at du har plassert deg og høyttalerne slik at du generelt har for mye og upresis bass slik at de øvre frekvensene drukner i grøtete resonans nedover. Sitteposisjon ved bakvegg er en typisk synder her. Innovervinkling av høyttalerne vil også gi deg mer liv oppover, men gjør selvsagt ikke underverker om resten grumser seg til. Likesidet trekant, eller i det minste i nærheten, er også en forutsetning.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da vil jeg anbefale deg å gå for en XTZ subwoofer og heller se etter en brukt effektforsterker i ettertid.

Parasound, Rotel, Emotiva, Midgard, Sherbourn ol. er fine alternative effektforsterkere=)

Det skal være mulig å få under 6000. så bruker du reten av pengene på skolesaker=)

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enkelt valg. En brukt Parasound NC2250 til 7.000 kr. Koster ny 14.000.
    Takk for tipset. Har sendt en mail på den bruket som ligger her inne på forumet. Tar ditt ord for det for kjenner nesten ikke til merket en gang :/

Er som sagt ikke veldig dreven, men fint at dere har tålmodighet til å svare oss som ikke er så kompetente også

Hvis noen andre har noen tips er jeg veldig åpen for det!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    En forsterker vil hjelpe litt men er ikke den eneste forklaringen når du opplever dette på lavt volum på en såpass god høyttaler som 683. Jeg vil med stor sikkerhet hevde at det først og fremst er optimal plassering av høyttalere og lytteposisjon som vil gi deg et stort løft. Hvis du sliter med å få frem detaljene på lavt volum, er det f.eks mulig at du har plassert deg og høyttalerne slik at du generelt har for mye og upresis bass slik at de øvre frekvensene drukner i grøtete resonans nedover. Sitteposisjon ved bakvegg er en typisk synder her. Innovervinkling av høyttalerne vil også gi deg mer liv oppover, men gjør selvsagt ikke underverker om resten grumser seg til. Likesidet trekant, eller i det minste i nærheten, er også en forutsetning.
    Sofaen har 8 meter til nærmeste vegg (takket være spisebord og åpen kjøkkenløsning). Jeg har ikke vinklet de innover, men jeg sier ikke at det er dårlig (hvis jeg gjør det har jeg utrykt meg dårlig). Er bare ikke så bra som jeg hadde forventet.

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •