Når trenger man effektforsterker - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 67
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nedsmaling

Må takke for alle inspill. Folk er veldig hjelpsomme og det er utrolig mye mer nyttig enn å inn å høre på en selger med en agenda på hifiklubben eller soundgarden.
    Slik som jeg har tatt det herifra så har jeg oppsummert det hele i noen alternativer jeg har fått fra dere pluss litt ekstra som jeg har fått både på meldinger fra deltakere i forumet og fra litt kikking rundt på eget insj.

- Enten går jeg for NC2250 til rundt 7000 kr brukt. Dette vil gi et spark spesielt på stereo musikk spilling. Da drøyer jeg subwooferen til jeg får råd til det en gang i fremtiden.

- HK 980 forsterker med en XTZ 99 W12.16 sub. Denne havner da totalt på samme prisen som det andre da soundgarden har denne på tilbud til 2995 og suben koster 3995. Er veldig usikker på om denne forsterkeren egentlig bare vil sette meg i samme knipen som jeg er i nå med at den ikke vil levere nok effekt og bra nok lyd og at jeg like godt kunne beholdt det jeg har. Vil ikke at dette skal bli en alt for midlertidig løsning.

- Har også sett på ASW610 XP sub som jeg får for 6000 kroner brukt (koster 9000 ny). Da kan jeg i første omgang prøve å BiWire fronthøytalerne mine i receiveren jeg allerede har (siden jeg kun bruker 5 av 7 kanaler per i dag). Da vil jeg i såfall ikke utelukke kjøp av effektforsterker i første omgang, men ville lagt det på is foreløpig.

- NAD effektforsterkeren er fortsatt et alternativ, men denne har bleknet litt i lys av den feedbacken jeg har fått her. NAD C275BEE Effektforsterker | Hi-Fi Klubben

Noen meninger om dette?

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,668
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Erikfo
    Må takke for alle inspill. Folk er veldig hjelpsomme og det er utrolig mye mer nyttig enn å inn å høre på en selger med en agenda på hifiklubben eller soundgarden.
    Slik som jeg har tatt det herifra så har jeg oppsummert det hele i noen alternativer jeg har fått fra dere pluss litt ekstra som jeg har fått både på meldinger fra deltakere i forumet og fra litt kikking rundt på eget insj.

- Enten går jeg for NC2250 til rundt 7000 kr brukt. Dette vil gi et spark spesielt på stereo musikk spilling. Da drøyer jeg subwooferen til jeg får råd til det en gang i fremtiden.

- HK 980 forsterker med en XTZ 99 W12.16 sub. Denne havner da totalt på samme prisen som det andre da soundgarden har denne på tilbud til 2995 og suben koster 3995. Er veldig usikker på om denne forsterkeren egentlig bare vil sette meg i samme knipen som jeg er i nå med at den ikke vil levere nok effekt og bra nok lyd og at jeg like godt kunne beholdt det jeg har. Vil ikke at dette skal bli en alt for midlertidig løsning.

- Har også sett på ASW610 XP sub som jeg får for 6000 kroner brukt (koster 9000 ny). Da kan jeg i første omgang prøve å BiWire fronthøytalerne mine i receiveren jeg allerede har (siden jeg kun bruker 5 av 7 kanaler per i dag). Da vil jeg i såfall ikke utelukke kjøp av effektforsterker i første omgang, men ville lagt det på is foreløpig.

- NAD effektforsterkeren er fortsatt et alternativ, men denne har bleknet litt i lys av den feedbacken jeg har fått her. NAD C275BEE Effektforsterker | Hi-Fi Klubben

Noen meninger om dette?
    Kjører du ikke surround da ? Hva skal du med en H/K 980 da ??
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan
    Og som du nevnte selv,så kan du godt prøve å biampe receiveren i tillegg - har god erfaring med det når det gjelder Pio receivere !

Og du bør også leke litt med innstillingene på receiver!

Har du prøvd "sound retriver" funksjonen f.eks - den pleier å lage litt mer "liv" i musikken !
    Jeg skal bli flinkere til å jobbe meg gjennom instillingene og teste litt ut, men jeg er ikke spesielt god på slikt. Må vel uansett til å tukle litt med det når/hvis jeg velger en biamp løsning.

Som jeg nevnte tidligere er det likevel ikke hjemmekino som er det viktigste for meg, men musikk. Vil ha muligheten til å se film med bra lyd, men siden jeg ikke har lagt så mye til rette for det ennå er det nok musikk som vil stå i første rekken. Det er en positiv bieffekt hvis det blir bedre på film også

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan
    Kjører du ikke surround da ? Hva skal du med en H/K 980 da ??
    Kjører surround på den receiveren jeg har. Men tenke om jeg kunne bruke H/Ken dedikert til fronthøytalerne? Fikk anbefalt det fra en kar her på forumet. Er ikke det mulig?

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,668
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal bli flinkere til å jobbe meg gjennom instillingene og teste litt ut, men jeg er ikke spesielt god på slikt. Må vel uansett til å tukle litt med det når/hvis jeg velger en biamp løsning.

Som jeg nevnte tidligere er det likevel ikke hjemmekino som er det viktigste for meg, men musikk. Vil ha muligheten til å se film med bra lyd, men siden jeg ikke har lagt så mye til rette for det ennå er det nok musikk som vil stå i første rekken. Det er en positiv bieffekt hvis det blir bedre på film også
    Ser den at musikk er i hovedfokus:grin:
    Og du kan ha mye igjen for å "tukle" med oppsettet ditt - og særlig når man har en avansert receiver!
    Jeg mener at en sub vil komme til nytte både til musikk og film - når den er skikkelig integrert/kalibrert vel og merke!
    Har selv prøvd med noen effektrinn,og det er ikke alltid det er til så mye hjelp - nå er nok dine høyttalere noe mer tungdrevne enn de jeg har hatt,så du vil nok ha mer nytte av det enn jeg opplevde!

Men uansett så bør man prøve å utnytte det man har max,før man går til videre innkjøp!
    Test dette med biamping først - det koster nada å prøve i forhold til alt annet:grin:

Det samme gjelder "tuklingen"
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Active MB-S124 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2012
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ha hørt DM683 på en NAD C372 brokoblet med en C272, dette var det ingenting å hoppe i taket for. Slank bass og diskanten var en anelse skarp i det rommet det sto i. Mellomtonen var bra!

Har DM604S2 som spiller TV-lyd med en H/K 980. Spiller utrolig kjipt med den komboen. Kjøpte så et par Midgard Oberon 6.1 monoblokker og koblet på med HKn som preamp.. Skal si det ble forskjell. Spilte helt rått, vi har tydeligvis ganske lik musikksmak. Bassen ble knallhard og kom virkelig fram! De drives nå av en Parasound A23 med gode resultater, men det blir fort andre boller med Midgard blokkene alikevel.

Midgard blokkene ligger på rundt 8k på brukten for et par, og da får du et par forsterkere som drar det aller aller meste med stålkontroll.
    Bruker disse på mine Klipsch RF-7, spiller helt rått

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er riktigat det ikke er mange grammene som skiller de to subbene, men de har ganske mye å si faktisk. Og jeg har vegret med å anbefale Emotiva i førsterekke for å ungå å være partisk til et merke jeg selv eier.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fint anlegg du har... og LX53 er en god forsterker, og NESTEN perfekt. Dog er den litt for svak (LX73/83 er knallbra på de høyttalerene).

På film er hovedproblemet "ditt" HTM61, denne centeren må vel være den vanskeligste centeren å få til! Den krever vel mer strøm enn 683 alene pga dens delefilter og impedanse vandring!

Er det det at lyden mister fokus på høyere volum, så er det lite hjelp i sub, da samme vil skje når du får deg det (dette er typisk BW).

Tror du uansett kommet lite stykke på vei med å få deg et stereo effekttrinn (ikke NAD 275, den passer BW dårlig, men er ellers et veldig bra effekttrinn). Parasound nevnes, og det er jeg enig i, passer BW som hånd i handske pga dems strømreserver!

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Savner litt mer informasjon om rom og oppsett jeg da. Hvordan ser rommet ut (form) og hvordan står anlegget plassert? Møblering?

Forøvrig ville jeg nok uten tvil kjøpt sub før forsterker.
    --
    Thorbjørn

Newcomer Stereo Light sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Sted
    Oslo
    Poster
    260
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om fokuset ditt er å lytte på musikk ville jeg uten tvil kjøpt effekt.
    Om fokuset er film ville jeg kjøpt sub.

Selv kjøpte jeg sub først, så effekt.

Er veldig fornøyd med subben min, men etter at jeg fikk effektforsterkeren så har jeg sluttet å bruke sub på musikk da effekten gir høyttalerne VESENTLIG mere trykk i hele spekteret.

Emotiva er mye bang for the buck, og det er lett og anbefalle noe man har selv Men, som Trulls sier blir jo lett litt partisk.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MB-S124
    Ha hørt DM683 på en NAD C372 brokoblet med en C272, dette var det ingenting å hoppe i taket for. Slank bass og diskanten var en anelse skarp i det rommet det sto i. Mellomtonen var bra!

Har DM604S2 som spiller TV-lyd med en H/K 980. Spiller utrolig kjipt med den komboen. Kjøpte så et par Midgard Oberon 6.1 monoblokker og koblet på med HKn som preamp.. Skal si det ble forskjell. Spilte helt rått, vi har tydeligvis ganske lik musikksmak. Bassen ble knallhard og kom virkelig fram! De drives nå av en Parasound A23 med gode resultater, men det blir fort andre boller med Midgard blokkene alikevel.

Midgard blokkene ligger på rundt 8k på brukten for et par, og da får du et par forsterkere som drar det aller aller meste med stålkontroll.
    Bruker disse på mine Klipsch RF-7, spiller helt rått
    Brokobling på 683 blir jo håpløst. Ned i mot 1,2 ohm ser forsterkeren da. Resultatet blir som du sier lite bass og skarp, rotete lyd. Sprengte diskanter er også ikke uvanlig.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ha en effektforsterker på hjemlån, så får du svaret om det er der det primært ligger.
    Kjøp eventuelt en som er lett å selge igjen.

Kan også være greit å ha i bakhodet at høyttalerne dine ikke er veldig åpne. Noe målinger av de bekrefter. Så det er ikke sikkert du kommer i mål med verken bedre elektronikk eller noe annet. Men det finner du ut ved å prøve.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Savner litt mer informasjon om rom og oppsett jeg da. Hvordan ser rommet ut (form) og hvordan står anlegget plassert? Møblering?

Forøvrig ville jeg nok uten tvil kjøpt sub før forsterker.
    Rommet er 30-40 m2 og er rektangulært. Tven og anlegget står plassert opp i mot en av langveggene og sofaen står plassert 4 meter fra tven. Bak sofaen er det masse plass.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Ha en effektforsterker på hjemlån, så får du svaret om det er der det primært ligger.
    Kjøp eventuelt en som er lett å selge igjen.

Kan også være greit å ha i bakhodet at høyttalerne dine ikke er veldig åpne. Noe målinger av de bekrefter. Så det er ikke sikkert du kommer i mål med verken bedre elektronikk eller noe annet. Men det finner du ut ved å prøve.
    Tenkte jeg skulle tusle bort på HFK på mandag og låne med meg den NAD receiveren jeg opprinnelig snakket om. Jeg har ikke lenger tenkt å kjøpe denne, men den vil forhåpentligvis gi meg en indikasjon på om en effektforsterker er det jeg er på jakt etter.
    Tenkte også å låne ASW suben (hvis jeg har mulighet) for da kan jeg trikse og mikse litt for å se hva som gir meg den beste lydfølelsen.
    Kan ikke se for meg noe sted hvor jeg får lånt en parasound forsterker så jeg tror dette vil være mitt beste alternativ.
    Hvis det gjør hele forskjellen med en effektforsterker kommer jeg til å gå til innkjøp av en så fort som mulig. Da tar jeg godtfolket på dette forumet sitt ord for at parasounden er beste bang for my buck. Hvis ikke blir det sikkert en sub

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sven1978
    Brokobling på 683 blir jo håpløst. Ned i mot 1,2 ohm ser forsterkeren da. Resultatet blir som du sier lite bass og skarp, rotete lyd. Sprengte diskanter er også ikke uvanlig.

Må innrømme at når dere snakker om brokobling og slikt så er jeg litt usikker på hva dere mener. Er det brokobling med en effektforsterker?

Sprengte diskanter er noe jeg helst vil sett at ikke skjedde så det er derfor jeg spør. Det har vel ikke noe med bi-amping og gjøre?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

effekt

Finnes det egentlig receivere som driver fronter på en verdig måte??
    Disse høyttalerene trenger en del strøm. Har RF-82 selv som skal være en lettdreven høyttaler, men bassene trengte alikevel mye mer strøm enn det receiveren ville levere, var redd at elementene skulle hoppe ut av kassen. Måtte dele ved 80hz og bruke sub.
    Investerte senere i en Vincent SP-331 som virkelig sparket liv i høyttalerene. Strømsterk og varm klang, hadde sikkert passet bra til dine B&W også...

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av e_berrefjord
    Finnes det egentlig receivere som driver fronter på en verdig måte??
    Klart det finnes. Men dette er jo helt avhengig av både høyttalerne og hvor strømsterke receiverne er. De oppgitte wattene er stort sett tullewatt. H/K er vel en av de få store merkene som oppgir reelle tall.

Selv har jeg høyttalere med følsomhet på 95 db, og de har ikke dypbass. De drives med kontroll av en receiver. Men jeg kjører effekt av den grunn at separate komponenter gir bedre lydkvalitet. Du finner ikke en receiver med like bra effektdel som Hypex. Selv ikke Pioneer LX-85. Jauda, me har prøvd.

Nok krefter er en ting, men kvaliteten på wattene betyr også mye. NADen som trådstarter vurderer er sikkert helt kurant, men når neppe til himmelen. Billigste kvalitetswattene man kan få er IMO å få noe til å bygge en forsterker basert på Hypex. Låter mye åpnere, mer detaljert, strammere i bassen og er på høyde med det aller aller beste. Hvorfor folk absolutt skal kjøpe ferdige produkter er for meg en gåte. Halve budsjettet går til flere mellomledd.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Hvorfor folk absolutt skal kjøpe ferdige produkter er for meg en gåte. Halve budsjettet går til flere mellomledd.
    Det er vel strengt tatt av mangel på nødvendig kompetanse :???:

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel strengt tatt av mangel på nødvendig kompetanse :???:
    Ingen hindring. Bare få noen til å bygge for seg. Fortsatt langt billigere. Veldig billig blir det dog ikke. Må nok beregne minst 10k for de litt større modulene når man tar med kabinett og arbeidspenger. Her ser du prisen for et kit med de minste modulene og en strømforsyning:
    Hypex 2 kanals forsterker. Kit med UcD 180 HG HxR (Produktdetaljer) [dynaBel AS]

Intermediate Ender sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var jeg deg hadde jeg kjøpt meg en ok sub som flere foreslår her. En XTZ 10.16 sub spiller fint sammen med 683. Sett delefrekvens på f.eks 80Hz i recieveren så har du masser av Watt til 683 og subben tar seg av det under 80 Hz selv.

Jeg har samme høytalere selv i stua og har akkurat samme oppfatning som deg, de mangler den X-faktoren helt til du hiver en Sub inn. Du får mye mer bang for the buck med en sub kontra en effektforsterker på disse.

Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •