Når trenger man effektforsterker - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 67
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Airoh
    Har B&W 683 med Nad c275. Jeg er veldig fornøyd, bra bass og diskant og mellomtone har ingen problem med å følge med.
    Hvis du sitter å lytter ordentlig etter, så kan mellomtone og diskant bli litt "grøtete" på enkelte sanger innen soft rock, rock ol.

Men helt klart et godt kjøp! Jeg var riktig nok heldig å få pakken til 8,5k på bruktbørsen
    Det er bra at du er fornøyd Airoh
    Men kan av erfaring si at hvis du går inn på HFKlubben og sier du har 683 og vil ha mer effekt med begrenset budsjett er Nad 275 eneste effekten de kan klare og anbefale pga begrenset utvalg.
    Ikke det at den ikke er bra men min erfaring er at den ikke passer høytalerene særlig bra.
    Den høytaleren trenger en kraftig og varmt til nøytralt spillende forsterker i vert fall til rock.
    Testet Nad 765hd reciver og Denon PMA 2010 som effekt og det må jeg si fungerte knallbra.
    Testet også Nad 275 med samme reciver. Tok 15 minutt så var det bare og bytte tilbake reciveren av samme merke som var mye bedre selv om den leverer mindre watt.
    Det er ikke antallet watt som teller men heller måten den leverer det på.

Synes Parasound nc2250 var et godt forslag av Sven.
    Har selv hørt den på CM7. Kraftig og mørk sound men samtidig oppløst nok til og tilfredstille på mange typer sjangere.

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Erikfo
    Sofaen har 8 meter til nærmeste vegg (takket være spisebord og åpen kjøkkenløsning). Jeg har ikke vinklet de innover, men jeg sier ikke at det er dårlig (hvis jeg gjør det har jeg utrykt meg dårlig). Er bare ikke så bra som jeg hadde forventet.
    Jeg sier det bare fordi jeg har eid 683 selv for en del år siden. Jeg har også hatt B&W 802D, B&W 805S, Klipsch RF-7 II med flere, og med elektronikk i tilsvarende klasse, så jeg vet at det er fullt mulig å få imponerende lyd fra disse om man optimaliserer rammevilkårene.

Jeg hadde imidlertid effekttrinn til nesten 7 x prisen av 683 på mitt par, men det fungerte veldig bra også på en Yamaha RX-V1800, selv om det selvsagt låt både grovkornet, mindre realistisk og mindre åpent i forhold. Men om man ikke kunne sammenligne direkte så låt det både crispy og sprekt med bra stereoperspektiv også på Yamaha-receiveren.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ludoman

Synes Parasound nc2250 var et godt forslag av Sven.
    Har selv hørt den på CM7. Kraftig og mørk sound men samtidig oppløst nok til og tilfredstille på mange typer sjangere.
    Noen formeninger om denne effektforsterkeren?
    Rotel High End anlegg - FINN Torget

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen formeninger om denne effektforsterkeren?
    Rotel High End anlegg - FINN Torget
    Ja. Med fare for å få fiender på forumet så tror jeg ikke at dette er tingen. Begrunnelsen ligger i at dette er en Rotel klasse D som jeg har observert av andre har hatt problemer med å drive 683. Den slo seg av og gikk i protect. Dette var den mindre 1572. Den på 2x250 watt.
    683 går lavt i impedans. Lav impedans krever mye strøm.

Jeg sikter også litt i blinde med Parasound NC2250. Jeg har stort sett testet denne på div Monitor Audio. Jeg vil likevel tilføye at jeg har testet mange høyttalere og forsterkere. Jeg synes Parasound NC2250 er rågod til prisen med en heftig, fyldig bass med en dempet topp som gjør den behagelig og morsom å lytte til. Altså ikke nøytral, men rocka og likevel god nok på detaljer og oppløsning.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Jeg sier det bare fordi jeg har eid 683 selv for en del år siden. Jeg har også hatt B&W 802D, B&W 805S, Klipsch RF-7 II med flere, og med elektronikk i tilsvarende klasse, så jeg vet at det er fullt mulig å få imponerende lyd fra disse om man optimaliserer rammevilkårene.

Jeg hadde imidlertid effekttrinn til nesten 7 x prisen av 683 på mitt par, men det fungerte veldig bra også på en Yamaha RX-V1800, selv om det selvsagt låt både grovkornet, mindre realistisk og mindre åpent i forhold. Men om man ikke kunne sammenligne direkte så låt det både crispy og sprekt med bra stereoperspektiv også på Yamaha-receiveren.
    Veldig bra at du sier det, for noen ganger føler jeg litt at jeg har gjort en liten bommert, men jeg vet at det er veldig god lyd i de (i hverfall fra det jeg har hørt når det er optimalisert inne hos hifiklubben) og jeg liker veldig godt B&W, spesielt på grunn av en nokså myk og behagelig lyd og også fordi jeg synes de fanger detaljer på en veldig fin måte.

Er derfor veldig interessert i å få de til å fungere så bra som mulig. Er ekstremt dårlig på kalibrering og får litt angst med en gang jeg hører hertz og optimalisering osv. Vet at jeg burde sette meg ned med instruksjonsboken og pløye gjennom den samt en del nettguider for å virkelig få utnyttet det hele til det optimale.

Har også kjøpt meg noen kabler så jeg tenkte jeg skulle forsøke å koble to kanaler inn til hver av høytalerne da jeg per i dag kun bruker 5 av de 7 kanalene på receiverene (biwiring hvis ikke jeg er helt på jordet). Må i hvertfall gjøre et forsøk før jeg bruker flere tusen til...

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sven1978
    Ja. Med fare for å få fiender på forumet så tror jeg ikke at dette er tingen. Begrunnelsen ligger i at dette er en Rotel klasse D som jeg har observert av andre har hatt problemer med å drive 683. Den slo seg av og gikk i protect. Dette var den mindre 1572. Den på 2x250 watt.

Jeg sikter også litt i blinde med Parasound NC2250. Jeg har stort sett testet denne på div Monitor Audio. Jeg vil likevel tilføye at jeg har testet mange høyttalere og forsterkere. Jeg synes Parasound NC2250 er rågod til prisen med en heftig, fyldig bass med en dempet topp som gjør den behagelig og morsom å lytte til. Altså ikke nøytral, men rocka og likevel god nok på detaljer og oppløsning.
    Jeg har sendt mail til de jeg har funnet som ligger ute til salgs brukt, så får vi se om jeg får noen respons. Har det veldig mye å si hvor ny en effektforsterker er eller står teknologien litt mer stille her enn den gjør på andre komponenter i hifiverdenen?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Truls
    Da vil jeg anbefale deg å gå for en XTZ subwoofer og heller se etter en brukt effektforsterker i ettertid.

Parasound, Rotel, Emotiva, Midgard, Sherbourn ol. er fine alternative effektforsterkere=)

Det skal være mulig å få under 6000. så bruker du reten av pengene på skolesaker=)
    Noen eksempler på modeller? Skolesaker er det man har bibliotek for :P

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sven1978

Enig med Sven her at klasse D av Rotel kanskje ikke er det og foretrekke.
    Selv om Rotel er søster bedrift av B&W og angivelig er matchet betyr det ikke at det er optimalt(les; foretrekke).

Har som signaturen min viser selv Rotel men da klasse A/B.
    Rotel som jeg har er nøytral kanskje litt kjedelig for noen.
    Men jeg liker lyden jeg har selfølgelig:-)
    Hvis du skal ha Rotel er 1582 det eneste valget ditt.
    Den er super.
    Har prøvd min effekt på 683 og den fungerte utmerket stram bass nøytral mellomtone og perlemyk diskant men det mangler litt på effekt.
    Så Rotel 1582 hvis du vil ha en nøytral opplevelse. Hifi nytelse
    Parasound 2250 hvis du vil dra på skikkelig i bassen og allikevel få god oppløst opplevelse. Party/hifi nytelse

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen eksempler på modeller? Skolesaker er det man har bibliotek for :P
    For fokus på dyp bass:
    XTZ 99 W12.18 ICE Pianolakk 12" | Surround.no - Høyttaler-spesialisten

For fokus på mer alsidig bass:
    XTZ 99 W12.16 Pianolakk 12" | Surround.no - Høyttaler-spesialisten

Hvis jeg var i dine sko så tror jeg at valget har falt på 99 W12.16, men det er helt opptil deg.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For fokus på dyp bass:

Hvis jeg var i dine sko så tror jeg at valget har falt på 99 W12.16, men det er helt opptil deg.
    Mulig jeg er litt dum, men de så veldig like ut de to produktene

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig jeg er litt dum, men de så veldig like ut de to produktene
    Du er ikke dum, de er tilsynelatende like, forskjellen er hovedsaklig at .16 har et lettere membran som vil gjengi høyere bassfrekvenser bedre og har en klasse AB-forsterker.

.18 Har et tyngre membran som er mer egnet for dypere frekvenser og har og klasse D forsterker. Dypere frekvensr krever litt mer forsterker, derfor har .18 den høyere prisen og den sterkere forsterkeren.

OBS, jeg fumblet når jeg la ut linkene! Bra du rettet på meg=)

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For fokus på dyp bass:

For den som ønsker stram og kjapp bass er denne et alternativ:

Intermediate corleone sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hatt 683 selv og de er absolutt ikke lettdrevne så kjør på med så stor strømforsyning du har råd til. Jeg kjørte de etterhvert sammen med Rotel RB 1582 og det var en knallkombo, liker du detaljer så styr unna gammel Rotel ihvertfall, har også prøvd 10 serien på 683 og det var ikke bra, men som sagt 1582 er gull på disse.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du er ikke dum, de er tilsynelatende like, forskjellen er hovedsaklig at .16 har et lettere membran som vil gjengi høyere bassfrekvenser bedre og har en klasse AB-forsterker.

.18 Har et tyngre membran som er mer egnet for dypere frekvenser og har og klasse D forsterker. Dypere frekvensr krever litt mer forsterker, derfor har .18 den høyere prisen og den sterkere forsterkeren.

OBS, jeg fumblet når jeg la ut linkene! Bra du rettet på meg=)
    Er ikke mange mikrogrammene som skiller membranvekta på div subelementer, så dette var vel litt nytt?
    Er temmelig mange andre ting som spiller inn der.

18 har et veldig kjent element i seg som blir brukt i dyre konstruksjoner, også DIY ( DO IT Yourself). Elementet alene koster 2000 kr kjøpt løst. Noe som er relativt dyrt i en komplett sub til 6.000 kr. Ble meget imponert når jeg hørte denne selv. Denne spiller også mye dypere enn 16. Den er også mye større i fysiske mål enn 16.

16 er sikkert norges mest solgte sub. Kan spille meget høyt, men er ( i følge nøytrale målinger ) relatvivt dårlig på dypbassegenskaper. Fantastisk sub til 4.000 kr.

Intermediate LarsGr sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    1,947
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har jo allerede fått mange gode tips om effektforsterkere her, så da skal jeg foreslå enda et alternativ for deg; Emotiva.

Har hatt B&W 683 selv, og Emotiva XPA-3 (200W pr kanal) klarte i alle fall å sparke skikkelig liv i disse. Meget behagelig og litt tilbakelent lydbilde med myk diskant og mye punch i bassregisteret.
    XPA-3 får du ned mot 4.000,- på bruktmarkedet, og legger du ut 5-6 tusen burde den enda kraftigere XPA-2 være innen rekkevidde..

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og så bytter du ut B&W'ene dine med Klipsch, så er du i himmelen. Bare overse at det til enhver tid er masse Emotiva på bruktmarkedet, det har ingenting med at de er et moteprodukt å gjøre.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mirage
    Og så bytter du ut B&W'ene dine med Klipsch, så er du i himmelen. Bare overse at det til enhver tid er masse Emotiva på bruktmarkedet, det har ingenting med at de er et moteprodukt å gjøre.
    Lukter det ironi her :-) ?

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke så mye ironi, men en god del sarkasme:wink:

Intermediate LarsGr sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    1,947
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Emotiva, Parasound, SVS, XTZ, Klipsch, Rytmik Audio.. Merker som hadde solgt langt mindre her til lands hadde det ikke vært for Avforum..

Men det gjør de ikke dårligere av den grunn..

Kjøper gjerne Emotiva igjen..

Edit: Glemte Swans på den listen der..

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,661
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hørt disse høyttalerne er ganske tungdrevne ja,og du har fått mange gode forslag til effekttrinn!

Men en god sub bør du uansett ha i et hjemmekino oppsett,så jeg hadde prioritert det først!
    Og som det nevnes her,så vil du med sub innkoblet,og x-over 80 hz avlaste receiveren såpass mye at det burde hjelpe et stykkepå vei hvertfall !

Og som du nevnte selv,så kan du godt prøve å biampe receiveren i tillegg - har god erfaring med det når det gjelder Pio receivere !

Og du bør også leke litt med innstillingene på receiver!

Har du prøvd "sound retriver" funksjonen f.eks - den pleier å lage litt mer "liv" i musikken !
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •