Receivere og "romkorreksjon" + sub'er

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Receivere og "romkorreksjon" + sub'er

Jeg har gjort et halvhjertet forsøk på å sjekke om dette er diskutert før her inne uten å finne stort. Beklager om dette allerede er diskutert.

---

Jeg er på jakt etter en receiver og lurer på om det er noen merker som utmerker seg ved å ha et godt korreksjonssystem som også inkluderer sub'ene? Jeg har lest litt "reklamemateriell" for de siste receiverene, men ser ikke dette nevnt.

Er det slik at alle nyere receivere lar sub'ene leve sitt eget liv og det eneste de styrer er nivået (eq)?

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De fleste receivere gjør i høyeste grad korrigeringer også på subbene. Ikke alle lar deg endre på dette i etterkant, og du er da låst til det receiveren velger å gjøre av justeringer.

Ypao som Yamaha bruker lar deg justere alle kanaler, samt sub i etterkant om ønskelig.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenti
    De fleste receivere gjør i høyeste grad korrigeringer også på subbene. Ikke alle lar deg endre på dette i etterkant, og du er da låst til det receiveren velger å gjøre av justeringer.

Ypao som Yamaha bruker lar deg justere alle kanaler, samt sub i etterkant om ønskelig.
    Takk for info. Det var vel egentlig dette jeg trodde/håpet på å høre. Likefull lurer jeg fortsatt på følgende:

1. Er det noen receivere som gjør mer en enkel EQ i sub'området?

2. Er det noen receivere som utnytter det at man har flere sub'er i korreksjonen?

3. Er det noen receivere/korreksjonssystemer som utmerker seg i sub'området?

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Svarte nettopp i byggetråden din, men kan jo nevne det her også.
    Jeg har Denon AVR-4311, som har utgang for to suber og Audyssey MultiEQ XT32. Den korrigerer subene individuellt og gjør en god jobb, ihvertfall hjemme hos meg. MEN man får ikke gjort endringer manuellt i ettertid desverre.
    Derimot kan den utvides med Audyssey Pro kit, hvor man etter hva jeg forstå både får en bedre kalibrert mic, mulighet for flere målepunkter, flere korrigeringer og ikke minst justering av target kurven.

Jeg har ikke testet Pro kitet, men det er det sikkert andre som kan komme med innspill og bedre info om.

Edit: Du kan se frekvenskurven Audyssey oppnådde hos meg i denne tråden: http://avforum.no/forum/av-rom-konst...-onskes-2.html

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Jeg har Denon AVR-4311, som har utgang for to suber og Audyssey MultiEQ XT32. Den korrigerer subene individuellt og gjør en god jobb, ihvertfall hjemme hos meg.
    Må man ha to subutganger fra receiver for å bruke to subber? Eller kan de "dele" et linjesignal? Det blir kanskje bare krøll, særlig i forbindelse med romkorreksjon og subjusteringer?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Aabø
    Må man ha to subutganger fra receiver for å bruke to subber? Eller kan de "dele" et linjesignal? Det blir kanskje bare krøll, særlig i forbindelse med romkorreksjon og subjusteringer?
    Nei, man ikke. Og er sub'ene like og står symmetrisk plassert, skal de vel korrigeres mer eller mindre likt også.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjører med 2 subutganger slik at jeg kan justere hver enkelt på receiveren. De har også forskjellig gain på subben pga rommets påvirking pga plassering. De står likevel med mono-signal ut og ikke stereo-signal ut.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil det være fordelaktig med to like eller to forskjellige subber til hjemmekinoen? Med to like blir lyden kanskje mer homogen, men med to forskjellige kan de kanskje utfylle hverandre der de eventuelt måtte ha svakheter? :?:

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Takk for info. Det var vel egentlig dette jeg trodde/håpet på å høre. Likefull lurer jeg fortsatt på følgende:

1. Er det noen receivere som gjør mer en enkel EQ i sub'området?

2. Er det noen receivere som utnytter det at man har flere sub'er i korreksjonen?

3. Er det noen receivere/korreksjonssystemer som utmerker seg i sub'området?
    1. Kommer an på hva man mener med "enkel". Audyssey(i allefall de større "systemene") bruker FIR-filter og gjør en god korrigering. Likevel ser jeg på dette som en enkel EQ, bare i flere trinn. Yamaha og Pioneer har såvidt jeg vet en lite avansert PEQ. Faktisk en GEQ i Yamaha sitt tilfelle(usikker på Pioneer), men satt opp for å ligne på PEQ. Jeg har ikke testet Pioneer i det siste, men Yamahaen som jeg selv bruker(RX-A3010) gjør en relativt liten jobb i auto-modus. Det er en forbedring, men ikke mye. Audyssey føler jeg gjør en bedre jobb i auto-modus.

Har man derimot kunnskap og utstyr for å jobbe litt selv har Yamahaen en fordel. Audyssey er låst etter korreksjon, mens YPAO lar deg justere på ganske mange punkter. Så i det store og hele vil jeg si at Yamaha sin løsning lar deg komme nærmest det "perfekte" uansett om dette er "rett" frekvensgang eller egendefinert kurve.

En Audyssey Pro kalibrering derimot kan være en konkurent til YPAO om man ønsker en egendefinert targetkurve.

2: Ikke som jeg vet om. Men dette kan du gjøre selv ved å plassere subene asymetrisk. Da oppnår man tildels forskjellige problemområder per sub.

3: Se post 1.

Geir Arne

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •