Reciver/effektforsterker/aktive høytalere..Klarer ikke bestemme meg.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    572
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Reciver/effektforsterker/aktive høytalere..Klarer ikke bestemme meg.

Da er tiden inn for å pensjonere min gamle denon 3810 i og med at den ikke har hdmi inn/out men jeg er godt usikker på hva jeg skal velge å gjøre.

1. Ett stk ny og dyr reciver.

2. Ett stk billig reciver + ett stk 5 kanals rein effekt forsterker.

3. Ett stk billig reciver + 5 aktive høytalere.
    (Ikke så veldig overbevist om at dette er regningsvarende enda)

Personlig heller jeg mot alternativ 2 pga da kan jeg oftere bytte reciver uten en sviende megakostnad for å være upp to date med alle kommende standarder og formater.
    Samt putte mer penger i en god effekt forsterker for de blir jo ikke utdatert på langt nær like fort som en reciver.

Det som er viktig for meg er at reciver:
    Takler alle dagens formater.
    Har masse hdmi innganger. (mengden dingser baler på seg)
    Kan scale til tvens native oppløsning på en skikkelig god måte via hdmi slik at billig-tvene jeg kjøper slipper jobben.
    ekstra hdmi out kunne og vært kos men ikke et must.
    Airplay høres fiffig ut og kunne vært okai i og med at hele musikksamlingen min er digtalisert og vi har ipad i huset.
    Ett moderne GUI og automatisk høytaler/rom kalibrering av det berdre slaget.
    Den må ha 2 subwofer utganger som blir blir separat kalibrert.

Budsjett for en av disse løsningene.
    Omlag 30k.

Noen forslag til hva jeg skal gjøre og eventuelt med hvilken produkter ?

Dagen høytalere Audiovector mi3 kommer på sikt til å byttet ut mot noe mer punchy. Ser litt på jbl sine nye saker.

Intermediate Ultima sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knut1
    Da er tiden inn for å pensjonere min gamle denon 3810 i og med at den ikke har hdmi inn/out men jeg er godt usikker på hva jeg skal velge å gjøre.

1. Ett stk ny og dyr reciver.

2. Ett stk billig reciver + ett stk 5 kanals rein effekt forsterker.

3. Ett stk billig reciver + 5 aktive høytalere.
    (Ikke så veldig overbevist om at dette er regningsvarende enda)

Personlig heller jeg mot alternativ 2 pga da kan jeg oftere bytte reciver uten en sviende megakostnad for å være upp to date med alle kommende standarder og formater.
    Samt putte mer penger i en god effekt forsterker for de blir jo ikke utdatert på langt nær like fort som en reciver.

Det som er viktig for meg er at reciver:
    Takler alle dagens formater.
    Har masse hdmi innganger. (mengden dingser baler på seg)
    Kan scale til tvens native oppløsning på en skikkelig god måte via hdmi slik at billig-tvene jeg kjøper slipper jobben.
    ekstra hdmi out kunne og vært kos men ikke et must.
    Airplay høres fiffig ut og kunne vært okai i og med at hele musikksamlingen min er digtalisert og vi har ipad i huset.
    Ett moderne GUI og automatisk høytaler/rom kalibrering av det berdre slaget.
    Den må ha 2 subwofer utganger som blir blir separat kalibrert.

Budsjett for en av disse løsningene.
    Omlag 30k.

Noen forslag til hva jeg skal gjøre og eventuelt med hvilken produkter ?

Dagen høytalere Audiovector mi3 kommer på sikt til å byttet ut mot noe mer punchy. Ser litt på jbl sine nye saker.
    Dessverre så kan man ikke kjøpe en billig receiver dersom målet er god lyd. En receiver må ha pre ut til ekstern forsterker og god DAC, og da er du over billignivået. Men både Pioneer og Yamaha selger gode receivere som egentlig koster ca 16k til 10k for tiden (Pio SC LX 75 og Yamaha 3010)

Dette gir meget god lyd i de fleste hjemmekinooppsett, men skal du ytterligere opp i lydkvalitet, så må du ha eksternt sluttrinn. For best mulig musikalsk lyd ville jeg gått for et tokanals trinn for frontene og drevet resten med receiver, men må du ha for alle HT så har f.eks. Sherbourne og Rotel gode 5 kanals sluttsteg innenfor prisrammen din.
    Sony KD 55X8509C | Denon AVR X6200W | Cambridge Azur 840W | Hegel HD11 | Cambridge Azur 751 BD | PS3| Tecnnics SL-Ma1| B&W 804 Diamond, B&W HTM4 Diamond, B&W DB3D, Dali Suite R0,8, B&W M1, Focal Dome | Apple TV |

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    572
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ultima
    For best mulig musikalsk lyd ville jeg gått for et tokanals trinn for frontene og drevet resten med receiver, men må du ha for alle HT så har f.eks. Sherbourne og Rotel gode 5 kanals sluttsteg innenfor prisrammen din.
    Godt poeng.
    Surround høytalerne er jo på langt nær like kraftig som fronthøytalerne og senter høytaleren, og trenger derfor ikke like mye muskler.

Så den ultimate løsning hadde vel vært å finne seg en 3 kanals amp.
    eventuelt 3 monoblokker for å få kraft i hele frontrekka.
    Men da blir det vel så spesialisert igjen at prisen hopper høyt :-)

Eller 30k minus 10 til12k for en anstendig reciver.
    Da er det 18k til 20k / 3 = 6000 til 6500 kroner igjen til vær kanal med forsterker.
    Finnes det da noe som topper reciveren såpass at det i det hele tatt er noen vits.

Nærmer det seg lukten av noe godt viss man øker budsjett til 40k ?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Onkyo

Hei.
    Jeg bruker Onkyo sin 3009 modell og er kanon fornøyd, men nå er 5009 modellen på tilbud rundtom, denne har ringkjernetrafo, så har godt med strøm.

Sjekker du Lsound så har de tilbud på pre-amp til ca 10 000 kr, der har de og en demo 5 kanal om jeg ikke tar feil.
    * Yamaha CX-A5000 * Sunfire TGA 7401 * Onkyo M5000R x 2 * Definitive Technology Mythos ST-L * Definitive Technology CS-8080HD * Sunfire CMR-2BIP * Monster HTS 5100 * Sunfire tga 7401 er sykemeldt... <3 Onkyo M5000-R <3

Newcomer HiFi-Mathias sin avatar
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    291
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knut1
    Godt poeng.
    Surround høytalerne er jo på langt nær like kraftig som fronthøytalerne og senter høytaleren, og trenger derfor ikke like mye muskler.

Så den ultimate løsning hadde vel vært å finne seg en 3 kanals amp.
    eventuelt 3 monoblokker for å få kraft i hele frontrekka.
    Men da blir det vel så spesialisert igjen at prisen hopper høyt :-)

Eller 30k minus 10 til12k for en anstendig reciver.
    Da er det 18k til 20k / 3 = 6000 til 6500 kroner igjen til vær kanal med forsterker.
    Finnes det da noe som topper reciveren såpass at det i det hele tatt er noen vits.

Nærmer det seg lukten av noe godt viss man øker budsjett til 40k ?
    Du skal ikke så veldig høyt i pris for å toppe effekten til en reciver til 10-12k. Du må huske på at i en reciver sitter det videoprosessor, dac til alle kanaler, romkorreksjon, dab-radio, ad-konverter bare for å nevne noen. Også i tillegg skal den ha effekttrinn til alle kanalene...

F.eks en Yamaha RX-3010 til ca. 12k?, og en Rotel 2-kanaler til 10k vil jeg tro vil gjøre susen på JBL Studio-serien med Studio 580/590 som fronter. Eller en 3-kanaler hvis sentern er stor

Det er vel den nye studio-serien du titter på?

Active
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    315
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er du villig til å kjøpe brukt så dukker det opp rimelige effektforsterkere rett som det er.

Når det gjelder 3-kanals så tror jeg ikke det har mye for seg da de koster mer eller mindre det samme som 5-kanals forsterkere. Jeg har selv kikket litt etter det og de alternativene jeg fant var Emotiva og Electrocompaniet. Rotel hadde vel noen 3-kanals tidligere.

Det greieste er nok å gå for 2 eller 5 kanals. Emotivas XPA-5 dukker opp på brukten med jevne mellomrom og kan også importeres for en billig penge. Andre "etablerte" merker synes jeg personlig blir for dyrt å kjøpe nytt i Norge.

Når det gjelder receiver så er det ikke alltid lurt å gå for den billigste. Jeg har en billig yamaha-receiver rx-v1067. Den er ikke noe særlig til musikklytting. Lyden blir for ullen.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    572
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HiFi-Mathias
    Det er vel den nye studio-serien du titter på?
    Jepp..590.
    Har ikke helt bestemt meg for om jeg liker eller misliker design på de da.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    572
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av janerik_m
    Hei.
    Jeg bruker Onkyo sin 3009 modell og er kanon fornøyd, men nå er 5009 modellen på tilbud rundtom, denne har ringkjernetrafo, så har godt med strøm.

Sjekker du Lsound så har de tilbud på pre-amp til ca 10 000 kr, der har de og en demo 5 kanal om jeg ikke tar feil.
    Jeg var innom og så på den 5 kanaleren de har til demopris 12990.
    Så jo veldig spennende ut helt til jeg leste review av den.
    Adcom GFA-7805 Multi-channel Power Amplifier*-*AVRev.com

Den kverker 16amp sikringer i det man slår den på.
    Må ha 20amp sikring for å funke ???

Litt pussig.
    5 x 300 watt = 1500watt.

P=UxI
    1500=230 x ?
    1500/230=6.5 amper.

Er det det at det er A/B teknologi i den som gjør den ultratørst på strøm ?

Edit: (leste meg enda litt mer inn i dette)
    Ser at den skal ha 2700va forbruk, som tilsier 11 amper ??? (va (voltamper) er watten apparatet trekker ???)
    En voldsom start strøm som kansje kan løses med en tregere sikring?

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    572
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres dette fornuftig ut.
    Denon 2313
    Eller
    Denon 3313
    og en
    Rotel rmb 1575

Begge recivene ser identisk ut for meg utenom effekten.
    De er 7.2
    De har scaling (vet ikke hva godsakene skal hete, er den god på disse modellene?)
    DAC = ??? Står ikke så veldig spesifisert på denon sine sider.
    Spotify
    airplai
    2 subber
    pre-out
    alle formater
    gui overlay med hd bilde bakom.
    6 hdmi inn, 2 ut på 2313, 7inn og 3 ut på 3313.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •