onkyo tx nr 3009

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 83
    Newcomer pøbb sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

onkyo tx nr 3009

Hei, er det noen med onkyo erfaring, synes den er vanskeligere å stille inn,enn denon3312 , men jeg syns at onkyoen spiller mye bedere. mere punch og kraft. så når jeg går inn og etter justerer etter audyssey, slår av og på forsterker, så står alt sånn etter audyssey igjen.. tungvint... Noen med god erfaring??. Får også error på subene når jeg kjører audyssey med fulband på front, men ikke vist jeg setter disse til 80 hz(thx), er det slik det skal være??. Eller skal det virke i full band også??. har stilt inn på 75db som den sier. og hva bør lpf of lfe stå på før kalibrering, og på subene.

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom fronter skal spille full range, må du sette double bass til 'ON'.

Hvor justerer du? Dersom du justerer volumet i kanalene direkte fra fjernkontroll mens alt spiller, altså uten å gå inn i setup, er dette bare en midlertidig innstilling man kan benytte seg av for å justere for et program/en film man ser på (f.eks for å totaltdempe senterhøyttaleren [kommentator] når man ser Formel 1). For permanente endringer må du inn i setup og justere der.

LPF of LFE bør stå på 120 Hz.

EDIT:
    Hvilke høyttalere kjører du? Generelt anbefales det ikke å sette receiver til å spille full range. Det er bedre å sette kryssfrekvens til omlag 80Hz og la sub ta seg av resten.

Newcomer pøbb sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk, bør enn spille i full band eller det den setter opp etter audssey, har du andre tips? har double bass på og dynamic eq. kalibret og slått av audyssy får å få avstandene. syns lyden blir litt tam med audyssey på.

Newcomer pøbb sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Galnes
    Dersom fronter skal spille full range, må du sette double bass til 'ON'.

Hvor justerer du? Dersom du justerer volumet i kanalene direkte fra fjernkontroll mens alt spiller, altså uten å gå inn i setup, er dette bare en midlertidig innstilling man kan benytte seg av for å justere for et program/en film man ser på (f.eks for å totaltdempe senterhøyttaleren [kommentator] når man ser Formel 1). For permanente endringer må du inn i setup og justere der.

LPF of LFE bør stå på 120 Hz.

EDIT:
    Hvilke høyttalere kjører du? Generelt anbefales det ikke å sette receiver til å spille full range. Det er bedre å sette kryssfrekvens til omlag 80Hz og la sub ta seg av resten.

jeg har Dali ikon7 mk2 i vokal mk2 og on wall mk2

Newcomer pøbb sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pøbb
    jeg har Dali ikon7 mk2 i vokal mk2 og on wall mk2
    jeg satt dem på 80hz,men etter audessy havna de på 40 hz. både center og front, mens bak ble 50hz

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Audyssey setter de til det dypeste de måler 'OK' på. Anbefaler deg å stille de opp til 80 Hz (THX) etter at romkorreksjonen er kjørt.

Dynamic EQ kan være verdt å slå av, med mindre du har barn i huset, da denne fort gir litt overdreven/ullen bass og gjør at 'all bass låter likt' på de lavere volumene. Dolby Volume har også sine opp- og nedsider

EDIT:
    Hvordan forbereder du rommet før du kjører romkorreksjonen? Og hva blir resultatet av høyttaleravtandene?

Anbefaler en titt innom denne kalibreringstråden.
    Hovedpunktene er å få bort alt smådill, samt bord. Helst bruke stativ til målemikrofonen, og ha den ved ørehøyde.

Måleposisjoner:

Newcomer pøbb sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Audyssey setter de til det dypeste de måler 'OK' på. Anbefaler deg å stille de opp til 80 Hz (THX) etter at romkorreksjonen er kjørt.

Dynamic EQ kan være verdt å slå av, med mindre du har barn i huset, da denne fort gir litt overdreven/ullen bass og gjør at 'all bass låter likt' på de lavere volumene. Dolby Volume har også sine opp- og nedsider

EDIT:
    Hvordan forbereder du rommet før du kjører romkorreksjonen? Og hva blir resultatet av høyttaleravtandene?

Anbefaler en titt innom denne kalibreringstråden.
    Hovedpunktene er å få bort alt smådill, samt bord. Helst bruke stativ til målemikrofonen, og ha den ved ørehøyde.

Måleposisjoner:
    takk, kan prøve og sette de på 80 hz. vist jeg har audyssey på og dynamic eq av, syns jeg lyden blir litt tam. stua står normalt innredet. når jeg måler avstandene så stemmer det ganske bra syns jeg forhold til måle bandet.

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk, kan prøve og sette de på 80 hz. vist jeg har audyssey på og dynamic eq av, syns jeg lyden blir litt tam. stua står normalt innredet. når jeg måler avstandene så stemmer det ganske bra syns jeg forhold til måle bandet.
    Det viktige er at slik som frontene er identiske, ikke 3,1 og 3,2 meter. Med ulik avtand registret på front 'H' og 'V' spiller de ute av fase og det vil påvirke lyden nokså drastisk.

Audyssey skal i prinsippet ikke gjøre lyden mer tam, gjerne mer tvert i mot da det skal både dempe det som kan overdøver det øvrige, samt fremheve det som ikke kommer godt nok frem. Men romkorreksjon er ikke feilfritt, og det krever en del forarbeid av den som skal kjøre den.

Er det i noen spesielle områder du synes lyden blir for tam etter Audyssey? I Bassen kanskje? Er vel gjerne i dette området mange gjerne ønsker mer bass enn hva som egentlig er ansett som 'korrekt'.

Newcomer pøbb sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå fått prøvd litt, og syns det var bedere med full band enn 80 hz thx, med så store høyttalere,

Newcomer pøbb sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det viktige er at slik som frontene er identiske, ikke 3,1 og 3,2 meter. Med ulik avtand registret på front 'H' og 'V' spiller de ute av fase og det vil påvirke lyden nokså drastisk.

Audyssey skal i prinsippet ikke gjøre lyden mer tam, gjerne mer tvert i mot da det skal både dempe det som kan overdøver det øvrige, samt fremheve det som ikke kommer godt nok frem. Men romkorreksjon er ikke feilfritt, og det krever en del forarbeid av den som skal kjøre den.

Er det i noen spesielle områder du synes lyden blir for tam etter Audyssey? I Bassen kanskje? Er vel gjerne i dette området mange gjerne ønsker mer bass enn hva som egentlig er ansett som 'korrekt'.
    bassen ja, mangler dybde syns jeg med audessy.

men skal alle stå likt da på meter avstand?? er ikke det avstand fra høyttaler til mic da?

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå fått prøvd litt, og syns det var bedere med full band enn 80 hz thx, med så store høyttalere,
    Hvilken sub har du, og hvilken innstilling er crossover på baksiden stilt til?
    Denne bør omgås og dermed settes til det maksimale (ofte kalt direct). Da får du med all info som kommer fra receiver.

Til musikk kan du godt velge moduset 'pure audio'. Da brukes kun fronter, og all justering er avslått (de spiller da full range). Til film kan det være svært uheldig for frontene å spille full range, det samme gjelder på enkelte typer musikk. Det beste er derfor 80Hz deling. Selv for store høyttalere, i uansett prisklasse, bør man kutte på 80Hz ved hjemmekinooppsett, med mulighet for full range ved musikk. Selvsagt må subben som skal ta seg av dypet holde mål.

bassen ja, mangler dybde syns jeg med audessy.

men skal alle stå likt da på meter avstand?? er ikke det avstand fra høyttaler til mic da?
    Da vil du nok passe inn i den populære sjangeren 'basshore', som de fleste andre
    Etter Audyssey er det bare å skru opp sub et par dB i setup, til at det passer din smak.

Alle skal ikke ha samme avstand, men front høyre og front venstre må ha det. Det er også nokså viktig at senteren spiller i fase, så eksperimentering får å være sikker på at den er i fase med frontene skader heller ikke. Musikk i all channel stereo kan brukes her. Forsøke opp og ned ett eller to hakk på senteren, så hører du om den treffer samtidig som frontene.

Kalibreringsdisk for bla.a faseinnstilling tilgjengelig for nedlasting HER

Newcomer pøbb sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken sub har du, og hvilken innstilling er crossover på baksiden stilt til?
    Denne bør omgås og dermed settes til det maksimale (ofte kalt direct). Da får du med all info som kommer fra receiver.

Til musikk kan du godt velge moduset 'pure audio'. Da brukes kun fronter, og all justering er avslått (de spiller da full range). Til film kan det være svært uheldig for frontene å spille full range, det samme gjelder på enkelte typer musikk. Det beste er derfor 80Hz deling. Selv for store høyttalere, i uansett prisklasse, bør man kutte på 80Hz ved hjemmekinooppsett, med mulighet for full range ved musikk. Selvsagt må subben som skal ta seg av dypet holde mål.

Da vil du nok passe inn i den populære sjangeren 'basshore', som de fleste andre
    Etter Audyssey er det bare å skru opp sub et par dB i setup, til at det passer din smak.

Alle skal ikke ha samme avstand, men front høyre og front venstre må ha det. Det er også nokså viktig at senteren spiller i fase, så eksperimentering får å være sikker på at den er i fase med frontene skader heller ikke. Musikk i all channel stereo kan brukes her. Forsøke opp og ned ett eller to hakk på senteren, så hører du om den treffer samtidig som frontene.

Kalibreringsdisk for bla.a faseinnstilling tilgjengelig for nedlasting HER
    så vist jeg juster disse tre likt, så blr det riktig??

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Senter behøver ikke få samme avstand som front høyre og venstre, men det er viktig at du sjekker at den spiller i fase med de to.

Newcomer pøbb sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Unhappy

Senter behøver ikke få samme avstand som front høyre og venstre, men det er viktig at du sjekker at den spiller i fase med de to.
    bør enn velge den med høyest eller lavest meter avstand vis det har noe og si, glem den oppe i hjørnet. det stemmer ikke. kom inte no her

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oppe i hjørnet? Skulle det følge med et bilde?

Hvilke avstander har du fått fra den automatiske romkorreksjonen?

Newcomer pøbb sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oppe i hjørnet? Skulle det følge med et bilde?

Hvilke avstander har du fått fra den automatiske romkorreksjonen?
    4,08 på h og 3,78 l og 3,60 c

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, virker som at målemic stod betragelig nærmere front venstre enn høyre. Hvordan stod mic ift. senter og skjerm?

Det jeg ofta har gjort er og 'møtes på midten', f.eks. 3.9 eller 4,0 på begge fronter og justert senter deretter. Den er kanskje perfekt allerede.

Newcomer pøbb sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, virker som at målemic stod betragelig nærmere front venstre enn høyre. Hvordan stod mic ift. senter og skjerm?

Det jeg ofta har gjort er og 'møtes på midten', f.eks. 3.9 eller 4,0 på begge fronter og justert senter deretter. Den er kanskje perfekt allerede.
    Har satt front på 3,78 og center forbilr på 3,60. så får jeg prøve meg ferm litt til, men bedere enn den andre forsterkern
    jeg hadde, er det ingen tvil om...

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott, antar at det var det som passet best ift. målebåndsøvelsen du nevnte tidligere?

At de to frontene spiller likt er det viktigste, da disse som regel spiller i lag nærmest hele tiden. Og det har du på plass nå. Dernest senter, som bør være riktig ift. de to da lyd ofte går fra høyre om senter og til venstre - og vice versa - på film, samt at det er greit om du skal lytte til musikk i surround. Er bare å prøve seg frem, gjort på 2-3 minutter

Bakhøyttalerene er det ikke all-verdens til krise med, etter min mening, de går sin egen gang.

Newcomer pøbb sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott, antar at det var det som passet best ift. målebåndsøvelsen du nevnte tidligere?

At de to frontene spiller likt er det viktigste, da disse som regel spiller i lag nærmest hele tiden. Og det har du på plass nå. Dernest senter, som bør være riktig ift. de to da lyd ofte går fra høyre om senter og til venstre - og vice versa - på film, samt at det er greit om du skal lytte til musikk i surround. Er bare å prøve seg frem, gjort på 2-3 minutter

Bakhøyttalerene er det ikke all-verdens til krise med, etter min mening, de går sin egen gang.
    Men på subene da, der står det 50-200 hz, hva bør det stå på da??7

Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •