onkyo tx nr 3009 - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 83
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Galnes
    Dersom din innstilling nå er Full range på front og double bass slått på, da vil subben også få frontenes bass i de høyere frekvenser, helt opp til 200Hz.

Det var da merkelig at de har gjort det slik.
    Min eldgamle Denon 3805 sender bass informasjon fra fronter til subbbene, men aldri over delefrekvensen som er satt i receiver.

Jeg har 2 delefrekvenser til suben. En til LFE spor og en til "alt annet"
    Elektronikk: | Onkyo TX-NR818 | Emotiva XPA-5 | 3xBehringer EPX4000 | MiniDSP | Behringer FBD2496 |
    Høyttalere : | Fusion Tempest 12 | Fusion Alchemy 8 MTM | Fusion Alchemy 8 | 2xCelestion FTR18-4080HDX | 2xAurasound NS18 |
    Bilde: | TW-5000 | Adeo Lerret |

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Strike Ace
    Dersom din innstilling nå er Full range på front og double bass slått på, da vil subben også få frontenes bass i de høyere frekvenser, helt opp til 200Hz.
    Det var da merkelig at de har gjort det slik.
    Min eldgamle Denon 3805 sender bass informasjon fra fronter til subbbene, men aldri over delefrekvensen som er satt i receiver.

Glemte å ta med muligheten for delefrekvensen satt for sub i receiver, som skulle være 120Hz hos han, men kan være opptil 200Hz i hans oppsett

Om han setter kryssfrekvensen til 120 Hz (for å få med hele LFE-sporet) i receiver eller bakpå sub mens fronter er large og double bass er på, er resultatet det samme. Volumet fra 80Hz opp t.o.m 120Hz uansett være for høyt, og lyd fra subben blir plasserbar. I motsetning til LFE-sporet som, selv om det går opp til 120Hz, dempes oppover i frekvens, slik at det ikke blir merkverdig plasserbart.

Løsningen med fronter som large og double bass på er en dårlig løsning generellt sett. Både for høyttalerne som må gjengi mer lyd, og da ikke fase ut sub ( eller selv bli utfaset av sub) i det store frekvensspekteret de begge da gjengir samtidig, receiver må bruke kreftene sine på et større frekvensområde enn nødvendig etc.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glemte å ta med muligheten for delefrekvensen satt for sub i receiver, som skulle være 120Hz hos han, men kan være opptil 200Hz i hans oppsett

Om han setter kryssfrekvensen til 120 Hz (for å få med hele LFE-sporet) i receiver eller bakpå sub mens fronter er large og double bass er på, er resultatet det samme. Volumet fra 80Hz opp t.o.m 120Hz uansett være for høyt, og lyd fra subben blir plasserbar. I motsetning til LFE-sporet som, selv om det går opp til 120Hz, dempes oppover i frekvens, slik at det ikke blir merkverdig plasserbart.

Løsningen med fronter som large og double bass på er en dårlig løsning generellt sett. Både for høyttalerne som må gjengi mer lyd, og da ikke fase ut sub ( eller selv bli utfaset av sub) i det store frekvensspekteret de begge da gjengir samtidig, receiver må bruke kreftene sine på et større frekvensområde enn nødvendig etc.
    Kjører selv Full Range på frontene og "double bass" men har eget filter på frontene så jeg overlapper bare 60-80hz.

Dette er gjort bevisst med tanke på rommets uforming og plassering av høyttalerene.

Enig at andre altenativer bør prøves først før man går til det skrittet å bruke "double bass"
    Elektronikk: | Onkyo TX-NR818 | Emotiva XPA-5 | 3xBehringer EPX4000 | MiniDSP | Behringer FBD2496 |
    Høyttalere : | Fusion Tempest 12 | Fusion Alchemy 8 MTM | Fusion Alchemy 8 | 2xCelestion FTR18-4080HDX | 2xAurasound NS18 |
    Bilde: | TW-5000 | Adeo Lerret |

Newcomer pøbb sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Strike Ace
    Kjører selv Full Range på frontene og "double bass" men har eget filter på frontene så jeg overlapper bare 60-80hz.

Dette er gjort bevisst med tanke på rommets uforming og plassering av høyttalerene.

Enig at andre altenativer bør prøves først før man går til det skrittet å bruke "double bass"
    har kjørt ny audyssey, blir det feil vist Jeg lar hz stå der de står, pure audio ble heller ikke noe bedere, så det ser ut som jeg må gå ut og inn av setup hver gang jeg skal se film eller høre musikk, for å få den lyden jeg ønsker, det dumt. begyner å lure på om recivern ikke passer meg.. dumt er med så enn dyr reciver, værtfall for meg.

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter den nye romkorreksjonen bør du igjen sette dine 5 høyttalere til 80 Hz, og heller la de spille med sub i Stereo-moduset dersom det fremdeles ikke låter bra i Pure Audio eller Direct. Dersom alt er gjort riktig skal du ikke kunne høre noen overgang fra HT til sub.

Newcomer pøbb sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter den nye romkorreksjonen bør du igjen sette dine 5 høyttalere til 80 Hz, og heller la de spille med sub i Stereo-moduset dersom det fremdeles ikke låter bra i Pure Audio eller Direct. Dersom alt er gjort riktig skal du ikke kunne høre noen overgang fra HT til sub.
    det spiller fint sammen med sub i sterio modus, og hører ikke over gang. men det er bare det at her ønsker jeg full range av front og ikke ha med subene, og det går ikke her i sterio, men i pure audio som jeg ikke er fornøyd med, så da må nok jeg sitte og bytte.

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høyttalerne dine ruller og er ved -3dB på 40hz i rommet ditt (derfor settes fronter til 40Hz av Audyssey), som passer bra med beskrivelsen gitt av Dali selv. Da har de allerede fått hjelp av romkorreksjon, så om du vil ha mer fylde og riktigst mulig lyd, vil det si å bruke Stereo-modus som er Audussey-kalibrert til å spille med sub.

jeg ville holdt meg til dette, og kjørt front + sub, uten å dille i setup hver gang du skal lytte til musikk elelr se film

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med Galnes her. Eg gjer det slik, og det fungerer meget bra. Alle høgtalarar er delt på 80hz. Speler eg lav musikk, brukar eg direct. Det er behageleg, klart og fint. Dette vert litt skarpt og bassfattig når eg vil spela høgt. Ved høg musikk brukar eg stereo. I stereo er høgtalarane mine delt på 80hz, diskanten er nedjustert eit par knepp og bassen er oppjustert nokon hakk, i tillegg spelar subben med frå 80hz og ned (dette skal eg testa med 120hz og ned etter anb. frå Galnes). Då får eg bra bass frå høgtalarane, untatt dei lave frekvensane, samtidig som subben hjelper til og gir meg fyldig bass.

Direct og pure audio koplar ut alle instillingar du har gjort på høgtalarane i receiver og kuttar ut subben. I stereo er alle instillingane som er lagra tilbake.

Newcomer pøbb sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høyttalerne dine ruller og er ved -3dB på 40hz i rommet ditt (derfor settes fronter til 40Hz av Audyssey), som passer bra med beskrivelsen gitt av Dali selv. Da har de allerede fått hjelp av romkorreksjon, så om du vil ha mer fylde og riktigst mulig lyd, vil det si å bruke Stereo-modus som er Audussey-kalibrert til å spille med sub.

jeg ville holdt meg til dette, og kjørt front + sub, uten å dille i setup hver gang du skal lytte til musikk elelr se film
    vil det si at du ville latt de stå på 40hz og ikke 80hz??

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller sagt på en annen måte Pøbb;

Forsterkern din har krefter til å få dine HT til å spille bra, men pga plassering må den legge på enda mer krefter og skru opp bassen noen hakk - bare for at de skal spille 'korrekt' ift THX-linjen Audyssey korrigerer etter, og likevel spiller de 3dB under denne linjen ved ca 40Hz. At dine HT ikke blir satt til Full range i romkorreksjonen, at de selv ved ++dB stilt opp i dypet ikke treffer THX-linjen ved 40Hz, sier meg bare at de står svært uheldig plassert i rommet. Det er synd, men slik er det nå bare.

@Komlo: Bare så vi er sikre på at vi er på samme plass. Når du endrer Sub og LPF of LFE til 120Hz i receiver, vil ikke dette føre til endring i musikk (stereomusikk iallefall, BD-konsert blir det på), men på DVD/Blu-Ray vil du da få med hele LFE-sporet. Min oppftnng av dette er at dette bidrar til å knytte lyden enda nærmere mot høyttaleren(e) som diverse eksplosjoner etc kommer fra

Sitat Opprinnelig postet av pøbb
    vil det si at du ville latt de stå på 40hz og ikke 80hz??
    80Hz på høyttalere. Bedre for både forsterkeren og lydklarhet, samt reduserer faren for utfasing mellom sub og fronter. Double bass-funksjonen vil også automatisk utkobles, gråes ut.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, då er me enige Eg har berre ikkje tenkt på at film o.l. har informasjon over 80hz, som eg og vil ha med. Så dette må absolutt testast ut.

Newcomer pøbb sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da tror jeg sier takk for meg,for meget god oppføling her. setter stor pirs på det, da vet jeg kan hendvise meg og andre vist det noe de lurer på.:-D

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Håpar du fann ut av det du lurte på

Newcomer pøbb sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et spørsmål til:-P kan det være at mye av dialogen kommer ut av bak ht når de snakker, både i pl2 og neo x. lyd sporet i film som er lagt sånn??

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg har ikkje brukt PLII eller Neu X så mykje, men min erfaring er at dialogen stort sett kjem ut av senteren.

Men meiner å huska at begge desse sendte meir info til bakhøgtalarane enn ved feks DD 5.1.

Newcomer pøbb sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja, det samme intrykket har jeg også, hva kjører du på , når du ser på tv/hverdags bruk.?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til vanleg tv bruk går det mykje i stereo/direct eller ein av desse THX mivie greiene trur eg. Hugsar ikkje heilt, ettersom det er ei stund sidan eg har sett tv med lyd frå anlegget no. Men der er det berre å prøva seg fram... Meiner å hugsa at eg foretrakk stereolyd.

Når eg ser film så brukar eg den instillinga som receiver automatisk stiller seg inn på. Altså det lydsporet som er på filmen, DD5.1, DTS 5.1 osv...

Newcomer pøbb sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei, er det sånn Graf på hz på denne recivern, ser mange som legger ut bilde av dette, og hvor finner jeg evnt. det hen.

Intermediate roddis sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,197
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor blir det anbefalt her å slå av Dynamic EQ? Mener du Dynamic Volume tro?
    Dali Euphonia MS4, CS4, Ikon onwall mk2 | SVS PB-1000 | Onkyo 3008 | Emotiva XPA-5 | Cambridge 840E | Xindac Dac 5 | Squeezebox | Samsung 64 | VU+ Solo 4K | Harmony | X-10

Newcomer pøbb sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roddis
    Hvorfor blir det anbefalt her å slå av Dynamic EQ? Mener du Dynamic Volume tro?
    nei

Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •