onkyo tx nr 3009 - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 83
    Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    På baksiden av sub, eller i Onkyoen?

På baksiden av Sub velger du det høyeste, 200Hz.
    I Onkyo kan du sette dette til 120 Hz for sub.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kvifor bør sub delast på 120hz, dersom frontane er delt på 80hz? Bør ikkje det stå på same?

Newcomer pøbb sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Galnes
    På baksiden av sub, eller i Onkyoen?

På baksiden av Sub velger du det høyeste, 200Hz.
    I Onkyo kan du sette dette til 120 Hz for sub.
    takk igjen

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pøbb
    takk igjen
    Bare hyggelig.

Merk her at årsaken til at 80Hz anbefales som kryssfrekvens for høyttalerne fordi sub gjengir disse frekvensene mye bedre. De er også omnidireksjonelle - dvs man kan ikke høre hvor de kommer fra, bare at de fyller rommet.

Dersom din innstilling nå er Full range på front og double bass slått på, da vil subben også få frontenes bass i de høyere frekvenser, helt opp til 200Hz. Evt. kan man i dette tilfellet endre kryssfrekvens på baksiden av selve subben til 120Hz, for å få med bassen fra hele LFE-sporet, men man vil likevel få altfor høyt volum på innholdet mellom 80 og 120Hz.. Mao kan man høre at lyden kommer fra der hvor subben står, noe som er uønskelig.

Dersom Frontene er Full range med double bass slått av vil subbene ikke hjelpe høyttalerne i det hele tatt på musikk og kun gjengi LFE-sporet i film, og ingenting annet.

Derfor anbefales 80 Hz som kryssfrekvens for alle høyttalerne dine. Da vil frekvensene under dette fra allae kanaler skyves over på sub, som er det beste for forsterker og lydkvalitet. Sub settes til 120Hz for å kunne få med alt fra LFE-sporet, og det er kun fra LFE-sporet denne henter informasjon opp til 120Hz (ikke de øvrige kanalene). LFE-sporet brukes å mikses slik at volumet blir lavere jo lengre opp man kommer i frekvens fra og med 80Hz og oppover, slik at selv om subben da gjengir frekvenser opp til 120Hz så er de høye frekvensene passe lavt i volum at det skal ikke være mulig å plassere at den lyden kommer fra sub.

Sitat Opprinnelig postet av Komlo
    Kvifor bør sub delast på 120hz, dersom frontane er delt på 80hz? Bør ikkje det stå på same?
    Svaret står i teksten over, men tar med et forsøk på¨sammendrag her
    Høyttalerne deles på 80Hz og innholdet under flyttes over til sub.
    Subben vil fra front, senter og bakkanaler kun få signal under 80Hz, men det dedikerte LFE-sporte inneholder info opp til 120Hz. Dette sporet kan ikke avspilles av de øvrige kanalene og informasjonen faller bort dersom sub og LPF of LFE ikke settes til 120Hz.

Newcomer pøbb sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare hyggelig.

Merk her at årsaken til at 80Hz anbefales som kryssfrekvens for høyttalerne fordi sub gjengir disse frekvensene mye bedre. De er også omnidireksjonelle - dvs man kan ikke høre hvor de kommer fra, bare at de fyller rommet.

Dersom din innstilling nå er Full range på front og double bass slått på, da vil subben også få frontenes bass i de høyere frekvenser, helt opp til 200Hz. Evt. kan man i dette tilfellet endre kryssfrekvens på baksiden av selve subben til 120Hz, for å få med bassen fra hele LFE-sporet, men man vil likevel få altfor høyt volum på innholdet mellom 80 og 120Hz.. Mao kan man høre at lyden kommer fra der hvor subben står, noe som er uønskelig.

Dersom Frontene er Full range med double bass slått av vil subbene ikke hjelpe høyttalerne i det hele tatt på musikk og kun gjengi LFE-sporet i film, og ingenting annet.

Derfor anbefales 80 Hz som kryssfrekvens for alle høyttalerne dine. Da vil frekvensene under dette fra allae kanaler skyves over på sub, som er det beste for forsterker og lydkvalitet. Sub settes til 120Hz for å kunne få med alt fra LFE-sporet, og det er kun fra LFE-sporet denne henter informasjon opp til 120Hz (ikke de øvrige kanalene). LFE-sporet brukes å mikses slik at volumet blir lavere jo lengre opp man kommer i frekvens fra og med 80Hz og oppover, slik at selv om subben da gjengir frekvenser opp til 120Hz så er de høye frekvensene passe lavt i volum at det skal ikke være mulig å plassere at den lyden kommer fra sub.

Subben vil fra front, senter og bakkanaler kun få signal under 80Hz, men det dedikerte LFE-sporte inneholder info opp til 120Hz. Dette sporet kan ikke avspilles av de øvrige kanalene og informasjonen faller bort dersom sub og LPF of LFE ikke settes til 120Hz.
    der ser du, den duble bass ødla alt... vekk me den.. men gjelder det i sterio og..

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    der ser du, den duble bass ødla alt... vekk me den.. men gjelder det i sterio og..
    double bass vil sende signaler opp til 200Hz til sub når på, eller ingenting i dete hele tatt når av mens du spiller musikk i stereo. Derfor er det beste også her med 80Hz på høyttaler, og selv om sub settes til 120Hz, så tar den kun fra 80Hz og under fra stereolydsporet.

Så da velger du alt utifra humør og musikktype om du kun vil høre lyd fra kun frontene i moduset 'Pure audio' eller 'Direct', eller om du vil ha litt ekstra dybde i moduset 'Stereo' (front+sub).

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare hyggelig.

Aha! Det har eg ikkje tenkt på før. Takker for infoen! Skal heim og setta subben til 120hz (står på 200hz (og avslått på dei digitale subbane) på sjølve subbane frå før) etter ferien

Til trådstartar: Eg deler forøvrig alle høgtalarar på 80hz, og supplerer med subb. Syns det gir det beste lydbildet. Som sagt kan du bruka direct eller pure audio på musikk i stere dersom du ønskjer fullfrekvens utan sub.

Newcomer pøbb sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Komlo
    Aha! Det har eg ikkje tenkt på før. Takker for infoen! Skal heim og setta subben til 120hz (står på 200hz (og avslått på dei digitale subbane) på sjølve subbane frå før) etter ferien

Til trådstartar: Eg deler forøvrig alle høgtalarar på 80hz, og supplerer med subb. Syns det gir det beste lydbildet. Som sagt kan du bruka direct eller pure audio på musikk i stere dersom du ønskjer fullfrekvens utan sub.
    syns når pure audio og direct blir spilt er no møkk, det er ikke det at det skal være så mye bass, men det mister jo totalt alt fylde i lyden og blir helt flatt.
    syns ikke det funker til det. og hver gang jeg slår av subene, så går front automatisk på full band, men når subene skal på igjen, så går de ikke tilbake til 80hz, de forblir i full band, dette var tungvint..:?

Newcomer pøbb sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hva med denne re-eq hva er det?? er det noe og ha på???

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    syns når pure audio og direct blir spilt er no møkk, det er ikke det at det skal være så mye bass, men det mister jo totalt alt fylde i lyden og blir helt flatt.
    syns ikke det funker til det. og hver gang jeg slår av subene, så går front automatisk på full band, men når subene skal på igjen, så går de ikke tilbake til 80hz, de forblir i full band, dette var tungvint..:?

Dersom lyden er tynn i pure audio og direct, bør du forsøke flytte rundt på høyttalerne dine om du har mulighet for det. Da står de nemlig ikke optimalt plassert.

Du skal ikke slå av og på sub i setup. Sub skal alltid være på og kryssfrekvens på høyttaler alltid være 80Hz. Dette stiller du inn én gang, så er du ferdig med setup.

Når du spiller av musikk i de to nevnte format (pure audio og direct) bruker de kun de høyttalerne som får signal fra kilde. Ved to-kanalsmusikk vil dette si kun de to frontene. Du behøver ikke endre noe i setup.

Dersom du ikke får bedre lyd ved å flytte på frontene, må du nok holde deg til å kjøre musikk i moduset Stereo. Dette moduset inkluderer sub. Igjen, moduset velger dette og du behøver ikke endre noe i setup.

Re-EQ er en THX-funksjon som skal aktiveres automatisk ved THX Blu-Ray-filmer som støtter det. Gjerne for filmer mikset for kino, som kan bli litt for hissig i toppen for hjemmekino. Man kan aktivere denne på andre filmer også, dersom du synes de er litt hissig i diskanten/øvre mellomtone. Jeg har ikke aktivert denne manuelt selv.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg høyrer mykje musikk i pure audio eller direct, og det fungerer meget bra. Spesielt til finlytting ved moderat volum. Skal eg spela høgt og musikk eg ønskjer mykje bass på, bruker eg stereo (80hz deling) og stiller subbane etter nivået eg ønskjer med fjernkontrollen (hurtiginstillinga som resetter seg sjølv). Som oftast brukar eg default nivå på sub....

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel også dette som er det normale, og slik det bør være. I direct/Pure skal receiveren rett og slett virke som en helt vanlig integrert stereoforsterker. Uten noe dill-dall og drive høyttalerne fint alene

Pøbb: Anbefaler deg å forhøre deg med Dalis entusiaster om de har noen plasseringstips for frontene. Slikt vil jo variere fra rom til rom, men du kan sikkert få noen gode utgangspunkt, muligens noen har like romdimensjoner som deg også.

Newcomer pøbb sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom lyden er tynn i pure audio og direct, bør du forsøke flytte rundt på høyttalerne dine om du har mulighet for det. Da står de nemlig ikke optimalt plassert.

Du skal ikke slå av og på sub i setup. Sub skal alltid være på og kryssfrekvens på høyttaler alltid være 80Hz. Dette stiller du inn én gang, så er du ferdig med setup.

Når du spiller av musikk i de to nevnte format (pure audio og direct) bruker de kun de høyttalerne som får signal fra kilde. Ved to-kanalsmusikk vil dette si kun de to frontene. Du behøver ikke endre noe i setup.

Dersom du ikke får bedre lyd ved å flytte på frontene, må du nok holde deg til å kjøre musikk i moduset Stereo. Dette moduset inkluderer sub. Igjen, moduset velger dette og du behøver ikke endre noe i setup.

Re-EQ er en THX-funksjon som skal aktiveres automatisk ved THX Blu-Ray-filmer som støtter det. Gjerne for filmer mikset for kino, som kan bli litt for hissig i toppen for hjemmekino. Man kan aktivere denne på andre filmer også, dersom du synes de er litt hissig i diskanten/øvre mellomtone. Jeg har ikke aktivert denne manuelt selv.
    hmm, merkelig at det blir så flatt da, har ikke så mye plass å flytte på. det har vel ikke noe å si at de er bi-ampa heller??

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dobbeltsjekk gjerne koblingene på HT mot manualen for bi-ampingen.

I manualen for min 905 var terminalene omvendt ift bakpå høyttalerne, så når jeg koblet opp låt det tamt som fy. Så så jeg litt nærmere, både på bildeteksten og resten av teksten, koblet om og da ble det bra.

Hvor langt er høyttalerne fra bakveggen? Jo nærmere, jo fyldigere blir det som regel. For nært og bassen blir 'boomy' og drøy.

Fant manualen for 3009, ser ut som tegningen passer bedre med de fleste HT, tweeter å topp og woofer nederst på tegningene, så da burde vel dette være riktig koblet?

Newcomer pøbb sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dobbeltsjekk gjerne koblingene på HT mot manualen for bi-ampingen.

I manualen for min 905 var terminalene omvendt ift bakpå høyttalerne, så når jeg koblet opp låt det tamt som fy. Så så jeg litt nærmere, både på bildeteksten og resten av teksten, koblet om og da ble det bra.

Hvor langt er høyttalerne fra bakveggen? Jo nærmere, jo fyldigere blir det som regel. For nært og bassen blir 'boomy' og drøy.

Fant manualen for 3009, ser ut som tegningen passer bedre med de fleste HT, tweeter å topp og woofer nederst på tegningene, så da burde vel dette være riktig koblet?
    det spiller jo bra i sterio modus, kan se på koblinger jeg. er det her og tweet oppe og woffer nede. de står ca 20-25 fra bakveggen og vel 30 fra sideveggen. woffer på front A og tweet på front hig.

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er to forskjeller på stereo og pure. Sub spiller med og fyller inn dybde er en ting. Det andre er at romkorreksjonen, som har skrudd opp lyden i bassen på fronthøyttalerne siden de låter tynt uten, er aktiv.

Jeg har hhv slanke og kompakte høyttalere. Både front og senter ble satt til full range av romkorreksjonen, og deretter satt til 80Hz av meg. Når jeg kjører de i pure, spiller de faktisk litt fyldigere* - kun frontene alene - enn i stereo med sub i tillegg. Årsaken er at med romkorreksjon er lyden mer korrekt og dermed litt mindre basspreget enn når høyttalerne spiller fritt uten noen som helst innflytelse av korreksjon.

*Fyldigere frem til de punktet hvor de ikke lenger rekker i dypet.

Siden du får mer dybde med subben på er det tydeligvis ikke rommet som er vanskelig, men plassering av frontene. Prøving og feiling er det som må til for å optimalisere dette. Det blir jo litt bortkastet med store fronter om de spiller som satelitter (satt på spissen) og må ha sub, evt. kraftig korrigeres me EQ, for å få med dybde.

Bruk moduset direct eller pure audio når du skal flytte rundt på høyttalerne. Etter ny plassering bør du kjøre romkorreksjon på ny, bruk alle 12 punkter, og følg gjerne malen vist på bilde tidligere i tråden. De målepunktene er optimalisert for Audyssey XT32 av Audysseyfolka. 1. måling midt på, 2. og 3. hhv 60cm til høyre og venste for #1 osv.
    Dersom man har gjort alt riktig under romkorreksjon skal høyttaleravstand på front høyre og venstre være helt like. Da er også alt annet riktig og avstandene kan stå uendret, kun delefrekvensene som må endres da.

Newcomer pøbb sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er to forskjeller på stereo og pure. Sub spiller med og fyller inn dybde er en ting. Det andre er at romkorreksjonen, som har skrudd opp lyden i bassen på fronthøyttalerne siden de låter tynt uten, er aktiv.

Jeg har hhv slanke og kompakte høyttalere. Både front og senter ble satt til full range av romkorreksjonen, og deretter satt til 80Hz av meg. Når jeg kjører de i pure, spiller de faktisk litt fyldigere* - kun frontene alene - enn i stereo med sub i tillegg. Årsaken er at med romkorreksjon er lyden mer korrekt og dermed litt mindre basspreget enn når høyttalerne spiller fritt uten noen som helst innflytelse av korreksjon.

*Fyldigere frem til de punktet hvor de ikke lenger rekker i dypet.

Siden du får mer dybde med subben på er det tydeligvis ikke rommet som er vanskelig, men plassering av frontene. Prøving og feiling er det som må til for å optimalisere dette. Det blir jo litt bortkastet med store fronter om de spiller som satelitter (satt på spissen) og må ha sub, evt. kraftig korrigeres me EQ, for å få med dybde.

Bruk moduset direct eller pure audio når du skal flytte rundt på høyttalerne. Etter ny plassering bør du kjøre romkorreksjon på ny, bruk alle 12 punkter, og følg gjerne malen vist på bilde tidligere i tråden. De målepunktene er optimalisert for Audyssey XT32 av Audysseyfolka. 1. måling midt på, 2. og 3. hhv 60cm til høyre og venste for #1 osv.
    Dersom man har gjort alt riktig under romkorreksjon skal høyttaleravstand på front høyre og venstre være helt like. Da er også alt annet riktig og avstandene kan stå uendret, kun delefrekvensene som må endres da.
    Bruker ikke sub i sterio, det er derfor jeg slår de av i setup, for å slippe og ha de med. kan prøve å flytte høytalerene det lille e kan . men har ikke store trua på det blir særlig bedere i pure audio enn det er fra før. Hos dali mente noen kansje reciver var for liten, men det er den jo ikke. Heldig med været i dag da.. regn... får nok enn dag til å prøve ut..

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er bare å prøve seg frem ja. Jo bedre resultat uten romkorreksjon (Pure), jo bedre. Da får du bruke oppsettet slik det er ment, og slippe slå av sub i setup hele tia. Det blir helt klart tungvindt.

Newcomer pøbb sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er bare å prøve seg frem ja. Jo bedre resultat uten romkorreksjon (Pure), jo bedre. Da får du bruke oppsettet slik det er ment, og slippe slå av sub i setup hele tia. Det blir helt klart tungvindt.
    har du flere tips og tricks som du ser jeg kunne trenge, eller som ikke jeg har spurt om?? hva har du stiltt inn bassen og diskant på din da?? i 80thx.

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har du flere tips og tricks som du ser jeg kunne trenge, eller som ikke jeg har spurt om?? hva har du stiltt inn bassen og diskant på din da?? i 80thx.
    Jeg har alle 5 høyttalere satt til 80Hz (THX), mens Sub og LPF of LFE begge er satt til 120Hz.

I mitt oppsett nå behøver jeg aldri å endre på noe manuelt når jeg hører musikk, ser TV eller film. Eneste jeg av og til gjør er å dempe senterkanalen, den midlertidige måten, for å dempe bort irriterende kommentatorer i sport.

Mine HT er bygget for å stå klint inntil bakveggen, og står ca 8cm fra. Dette etter tips fra produsenten. Da jeg ikke kjenner så godt til Dali, ville jeg forhørt meg i Dali-tråden på forumet. Godt mulig den vil lengre ut fra bakveggen enn du alt har den (dersom det lar seg gjøre).

Hvis ikke, og hvis ingen annen justering fører til noen markant bedring, ville jeg likefullt forsøkt på en nye romkorreksjonsrunde, hvor du følger målepunktene til Audyssey og fjerner bord og andre ting som kan forstyrre målingen (beholde kun sofa, teppe, gardiner og eventulle dempematerialer som er på vegg), for å få et perfekt resultat. Da vil du kunne spille musikk i Stereo, med sub, hvor overgangen er god og du ikke behøver gå inn i setup hele tiden og slå den av.

I mitt forrige oppsett, med fysisk større høyttalere enn jeg har nå (6,5"), måtte jeg gjøre det på den måten, da jeg aldri fikk høyttalerne til å spille særlig imponerende på egenhånd. Alltid musikk med sub. Når kalibreringen var god, var dette en svært god opplevelse.

Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •