I ventemodus - Hegel H300 - noen betraktninger

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 68
    Newcomer kpors sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

I ventemodus - Hegel H300 - noen betraktninger

Hei folkens, :-D

Har pt følgende hoved-oppsett:

H200 m/HD20
    Cambridge BD751
    DA Focus 160
    Kuro 500A
    SQ Touch
    CD Decoder - ny type (WIMP kan benyttes)
    White Ligthning

Iflg L&B er DAC kvaliteten på HD11 (2+2) - nivå, ref H300.

Iflg mine ører er nåværende oppsett glimrende

NB! prøvde for en tid tilbake nye Cambridge Azur 851 vs min H200 - to forskjellige planeter relatert - Focus 160 (begge med HD20).

1) Tankestreif: selge eller beholde HD20 (2+1) pga innebygd DAC i H300 ( ?

2) Noen som mener å vite den virkelige store deltaen mellom H200 vs H300

3) hva mener dere om fokus på rett kilde-materialet

4) Annet optimaliseringspotensiale (noe naivt spørsmål - vet det)

Hmmm.....

Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kpors
    Hei folkens, :-D

Har pt følgende hoved-oppsett:

H200 m/HD20
    Cambridge BD751
    DA Focus 160
    Kuro 500A
    SQ Touch
    CD Decoder - ny type (WIMP kan benyttes)
    White Ligthning

Iflg L&B er DAC kvaliteten på HD11 (2+2) - nivå, ref H300.

Iflg mine ører er nåværende oppsett glimrende

NB! prøvde for en tid tilbake nye Cambridge Azur 851 vs min H200 - to forskjellige planeter relatert - Focus 160 (begge med HD20).

1) Tankestreif: selge eller beholde HD20 (2+1) pga innebygd DAC i H300 ( ?

2) Noen som mener å vite den virkelige store deltaen mellom H200 vs H300

3) hva mener dere om fokus på rett kilde-materialet

4) Annet optimaliseringspotensiale (noe naivt spørsmål - vet det)

Hmmm.....
    Hmm - lav tilbakemelding på denne.

Ser frem mot at noen tar ordet....

Intermediate Purolatino sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Hvordan synes du Cambridge Azur 851A sto seg mot Hegel H200?

Vanskelig å gi noen råd på det du lurer på, da H300 ikke er i salg enda, men mest sannsynlig vil jo H300 være en god oppgradering fra H200. DAC'en i H300 skal være i noenlunde samme kvalitet som HD11 mener jeg å ha lest.

Ville beholdt DAC'en HD20 og prøvd sammen med H300 når den kommer.

Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

Sitat Opprinnelig postet av Purolatino
    Hei

Hvordan synes du Cambridge Azur 851A sto seg mot Hegel H200?

Vanskelig å gi noen råd på det du lurer på, da H300 ikke er i salg enda, men mest sannsynlig vil jo H300 være en god oppgradering fra H200. DAC'en i H300 skal være i noenlunde samme kvalitet som HD11 mener jeg å ha lest.

Ville beholdt DAC'en HD20 og prøvd sammen med H300 når den kommer.
    Hei,
    med DA Focus 160 som referansehøyttaler falt CA 851 totalt i gjennom. Dynamikk, oppløselighet og kontroll over tonene var enormt mye bedre med Hegel H200. Brukte forøvrig Hegel HD20 i test-oppsettet.

Har solgt HD20 og venter på Hegel H300 - ETA ca 2-3 uker.

Bruker melomlegget til oppgradering av HT-kabel

Nordost Red Dawn LS høyttalerkabel - 2*2 meter

Newcomer Donald sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Kpors.. Har samme forsterker/dac som deg, og tenker litt i de samme baner også. Jeg regner med at det er enda flere enn oss som som tenker det samme, og at det kommer endel H200 på bruktmarkedet. Salgsprisene vil nok også gjenspeile dette. Ser at du har solgt HD20, den tror jeg at jeg vil beholde uansett. Men jeg ser frem til å høre fra deg når den nye forsterkeren kommer!

:-)

Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hegel 300 og DAC

Sitat Opprinnelig postet av Donald
    Hei Kpors.. Har samme forsterker/dac som deg, og tenker litt i de samme baner også. Jeg regner med at det er enda flere enn oss som som tenker det samme, og at det kommer endel H200 på bruktmarkedet. Salgsprisene vil nok også gjenspeile dette. Ser at du har solgt HD20, den tror jeg at jeg vil beholde uansett. Men jeg ser frem til å høre fra deg når den nye forsterkeren kommer!

:-)
    Hei Donald, takk for kommentarene.

Har satt ulike ansatte ved flere SG - butikker opp mot hverandre i ft:

1) bruke HD20 sammen med H300

2) selge HD20 og oppgradere til f eks NO Red Down

Gjennomgående svar er at den nye DAC en til H300 er så bra (noen hevder å mene at at det er en HD20+) - bruk heller pengene på bedre HT-kabler og sier prioriter dette innen budsjett.

Begrunner med mer direkte koplinger og kortere og mer tilpassede avstander, etc. Her ramler jeg litt av.
    Uansett dings mindre, færre kabler og lettere oppsett. Jeg tror ikke Hegel plasserer noen mindre bra komponenter i en ny 30.000 kroners referensemodell. Men de skal jo samtidig forsvare salg av DAC er.

Jeg står på mitt.

Snakkes....

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Ifølge bladet Lyd & Bilde Hjemmekino og Hegel skal Dac'en i H300 være av samme kaliber som HD11.

"I vår digitale tidsalder er det også viktig med en god digitalkonverter. Det har Hegel skjønt og utstyrt H300 med en rekke digitalinnganger på baksiden. Både USB, koaksial og optisk inngang har den fått, og kvaliteten på denne skal være omtrent på nivå Hegels separate HD11 DAC."

Link : Hegel H300 mottatt | Lyd & Bilde

Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Ifølge bladet Lyd & Bilde Hjemmekino og Hegel skal Dac'en i H300 være av samme kaliber som HD11.

"I vår digitale tidsalder er det også viktig med en god digitalkonverter. Det har Hegel skjønt og utstyrt H300 med en rekke digitalinnganger på baksiden. Både USB, koaksial og optisk inngang har den fått, og kvaliteten på denne skal være omtrent på nivå Hegels separate HD11 DAC."

Link : Hegel H300 mottatt | Lyd & Bilde
    Hei, jeg er klar over den påstanden fra L&B. Andre fra SG som har testet beta-versjonen, mener dog at DAC en i H300 er på høyde om ikke bedre enn HD20.

Vi venter og ser når fakta er på bordet. Holder fremdeles på mitt....

Takker

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, jeg er klar over den påstanden fra L&B. Andre fra SG som har testet beta-versjonen, mener dog at DAC en i H300 er på høyde om ikke bedre enn HD20.

Vi venter og ser når fakta er på bordet. Holder fremdeles på mitt....

Takker
    Hei

Men den påstanden tenker jeg ikke henger på greip!
    HD20 er en Dac til nette sum av 10.000,-, H200 koster vel 23000,-
    Har ingen tro på at H300 sin Dac er bedre enn HD20, i såfall er Dac'en HD20 ren humbug. At Dacen i H300 er i samsvar med HD11 i kvalitet virker mer troverdig og sannsynelig tenker jeg.

Og ikke glem at Soundgarden er selgere av dette produktet!

Gleder meg til H300 kommer i salg, men blir svært positivt overrasket hvis DAC'en viser seg å skulle være like god eller bedre enn HD20. :wink:

Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Men den påstanden tenker jeg ikke henger på greip!
    HD20 er en Dac til nette sum av 10.000,-, H200 koster vel 23000,-
    Har ingen tro på at H300 sin Dac er bedre enn HD20, i såfall er Dac'en HD20 ren humbug. At Dacen i H300 er i samsvar med HD11 i kvalitet virker mer troverdig og sannsynelig tenker jeg.

Og ikke glem at Soundgarden er selgere av dette produktet!

Gleder meg til H300 kommer i salg, men blir svært positivt overrasket hvis DAC'en viser seg å skulle være like god eller bedre enn HD20. :wink:
    Hei igjen,

vi får høre mer om saken i neste nr av L&B.

Poenget mitt var egentlig å hevde at det er trolig mer fornuftig å prioritere kr 10.000 til noen solide HT-kabler i ft en "dobbel-DAC". Husk kr 30.000 for H300 !

Time vil sjå....

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er aldri fornuftig å bruke 10 000 på høyttalerkabler. IMHO.

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cybervision_
    Det er aldri fornuftig å bruke 10 000 på høyttalerkabler. IMHO.
    +1

Da skulle jeg jaggu hatt mye penger !!
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan
    +1

Da skulle jeg jaggu hatt mye penger !!
    Må bare understreke: Jeg sier ikke at det ikke er forskjeller, men 500-1000 kroner fornuftig investert gir det et sett som yter helt fantastisk. Kobberet låter ikke annerledes om du begynner å kalle det: Superfantastic Nuclearsound Ultra Limited Pure Edition 2000+(R).

8)

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller SNULPE for short

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen,

vi får høre mer om saken i neste nr av L&B.

Poenget mitt var egentlig å hevde at det er trolig mer fornuftig å prioritere kr 10.000 til noen solide HT-kabler i ft en "dobbel-DAC". Husk kr 30.000 for H300 !

Time vil sjå....
    Hei

DAC'en som kommer med H300 er helt sikkert av god kvalitet og mer enn god nok tenker jeg. Men tror ikke at den er bedre enn HD20 eller av samme kvalitet.
    Hvorfor skulle Hegel selv "ta livet av HD20"?, blir som med Hegel H100 som også har en innebygget Dac, eller mer i retning en USB Dac.
    Dacen i H100 er absolutt en fin sak, men den var ikke på høyde med den gamle HD10 DAC'en som ble solgt sammen med Hegel H200.
    Tror nok at Hegel vil gjøre det samme med Hegel H300 og DAC'en i den samt Hegel HD20. De vil jo tape penger på å gjøre DAC'en i Hegel H300 bedre enn HD20, Hegel ønsker nok at vi kjøper både Hegel H300 og DAC'en HD20, ligger såkalt økonomiske interresser i dette.

Ellers synes også jeg at det å svi av 10.000,- kr + på et par høyttaler kabler og/eller signalkabel er reinspikka tøv.

Kjøp kabler av god kvalitet, det får man for langt under den summen som nevnes her.

Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

DAC'en som kommer med H300 er helt sikkert av god kvalitet og mer enn god nok tenker jeg. Men tror ikke at den er bedre enn HD20 eller av samme kvalitet.
    Hvorfor skulle Hegel selv "ta livet av HD20"?, blir som med Hegel H100 som også har en innebygget Dac, eller mer i retning en USB Dac.
    Dacen i H100 er absolutt en fin sak, men den var ikke på høyde med den gamle HD10 DAC'en som ble solgt sammen med Hegel H200.
    Tror nok at Hegel vil gjøre det samme med Hegel H300 og DAC'en i den samt Hegel HD20. De vil jo tape penger på å gjøre DAC'en i Hegel H300 bedre enn HD20, Hegel ønsker nok at vi kjøper både Hegel H300 og DAC'en HD20, ligger såkalt økonomiske interresser i dette.

Ellers synes også jeg at det å svi av 10.000,- kr + på et par høyttaler kabler og/eller signalkabel er reinspikka tøv.

Kjøp kabler av god kvalitet, det får man for langt under den summen som nevnes her.
    Hei igjen,

ydmyk i ft de fleste som i tråden mener å bruke ca kr 10.000 på HT-kabler. Leser dette som en generell betraktning, uavhengig av system og pris.

Min situasjon er ikke slik at det jeg fikk for HD20 MÅ brukes opp på HT-kabler.

Forsøkte i utgangspunktet å be om råd til å finne kilder/media/produkter der kost/nytte ble optimalisert og jeg skal investere eller en gang teste ut om H300 DAC en er "god nok".

Som tidl nevnt er kildene CA Azur 851, LSQB og ATV 3. Mellom her må det her finnes mulighetsrom for i ft forbedring.

Annen kilde - mediastreamer, etc - hva vet jeg. Gå fra Wimp til Spotify ?

Ref HT-kabel - menes det at jeg med mitt oppsett pt, ikke vil øke kvaliteten med å gå fra NO White Lightning til NO Red Down ?? Hva er "godt nok" i denne sammenheng ?

Det ble en mix av påstander og spørsmål, men la gå..... :neutral:

Men, kanskje dere har oppfatninger

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen,

ydmyk i ft de fleste som i tråden mener å bruke ca kr 10.000 på HT-kabler. Leser dette som en generell betraktning, uavhengig av system og pris.

Min situasjon er ikke slik at det jeg fikk for HD20 MÅ brukes opp på HT-kabler.

Forsøkte i utgangspunktet å be om råd til å finne kilder/media/produkter der kost/nytte ble optimalisert og jeg skal investere eller en gang teste ut om H300 DAC en er "god nok".

Som tidl nevnt er kildene CA Azur 851, LSQB og ATV 3. Mellom her må det her finnes mulighetsrom for i ft forbedring.

Annen kilde - mediastreamer, etc - hva vet jeg. Gå fra Wimp til Spotify ?

Ref HT-kabel - menes det at jeg med mitt oppsett pt, ikke vil øke kvaliteten med å gå fra NO White Lightning til NO Red Down ?? Hva er "godt nok" i denne sammenheng ?

Det ble en mix av påstander og spørsmål, men la gå..... :neutral:

Men, kanskje dere har oppfatninger
    Hei

Du hadde/har i utgangspunktet et meget godt stereo oppsett.
    Hadde jeg vært deg ville jeg nok ha beholdt HD20 dacen og prøvd denne sammen med H300 når den kommer.

Selvfølgelig kan det være at du synes at Dacen som kommer med H300 er mer enn god nok, ingenting ville jo vært bedre enn det, blir også som du nevner en boks mindre å forholde seg til.

Du står jo også fritt til å selv kjøpe/teste det du vil.

Om du av en eller annen grunn ikke er helt fornøyd med oppsettet ditt, hjelper det som regel å bytte høyttalere og/eller elektronikk, eller plassering, det er der man vil merke størst forskjell. Å begynne å bruke 10.000,- vis av kroner på Dac, høyttalerkabler/signalkabler synes jeg gir utrolig lite igjenn for pengene.

Selv synes jeg også at 10.000,- for en Dac, HD20 er ekstremt mye penger å bruke på en dac, og har store problemer med å se at det er verdt det.

Ble selv på ingen måte imponert over HD10 når jeg selv testet den hjemme, var ihvertfall ikke verdt 10.000,- kr synes jeg.

Når man gir beskjed om dette i butikk, så har de selvfølgelig svar på hvorfor, man må bruke XLR balanced kabler sier dem da.

Er du fremdeles ikke fornøyd, da er det høyttalerkabler, slik baller det bare på seg.

Tror nok at det hi-fi butikker tjener mest på/har størst avanse på er kabler, ikke glem det.

Men for all del, ordne med hjemlån og test selv, det er jo det som er gøy med denne hobbyen !

Lykke til med valgene framover !

Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Du hadde/har i utgangspunktet et meget godt stereo oppsett.
    Hadde jeg vært deg ville jeg nok ha beholdt HD20 dacen og prøvd denne sammen med H300 når den kommer.

Selvfølgelig kan det være at du synes at Dacen som kommer med H300 er mer enn god nok, ingenting ville jo vært bedre enn det, blir også som du nevner en boks mindre å forholde seg til.

Du står jo også fritt til å selv kjøpe/teste det du vil.

Om du av en eller annen grunn ikke er helt fornøyd med oppsettet ditt, hjelper det som regel å bytte høyttalere og/eller elektronikk, eller plassering, det er der man vil merke størst forskjell. Å begynne å bruke 10.000,- vis av kroner på Dac, høyttalerkabler/signalkabler synes jeg gir utrolig lite igjenn for pengene.

Selv synes jeg også at 10.000,- for en Dac, HD20 er ekstremt mye penger å bruke på en dac, og har store problemer med å se at det er verdt det.

Ble selv på ingen måte imponert over HD10 når jeg selv testet den hjemme, var ihvertfall ikke verdt 10.000,- kr synes jeg.

Når man gir beskjed om dette i butikk, så har de selvfølgelig svar på hvorfor, man må bruke XLR balanced kabler sier dem da.

Er du fremdeles ikke fornøyd, da er det høyttalerkabler, slik baller det bare på seg.

Tror nok at det hi-fi butikker tjener mest på/har størst avanse på er kabler, ikke glem det.

Men for all del, ordne med hjemlån og test selv, det er jo det som er gøy med denne hobbyen !

Lykke til med valgene framover !
    Hei, topp respons - nok en med fornuft og kraft.

Vi står på som bare f...

Snakkes..........

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, topp respons - nok en med fornuft og kraft.

Vi står på som bare f...

Snakkes..........
    Hei

Bare en liten ting til før jeg gir meg.
    Ser at høyttalerne dine koster 17000,- i utsalgspris.
    Hva tror du selv gir best lyd og best oppgradering?

Dine Dynaudio Focus 160 til 17000,- og høyttalerkabler til 10000,- , eller

Dynaudio Contour S1.4 til 25000,- og noen høyttalerkabler av god kvalitet?

Eventuellt dine Dynaudio Focus 160 og supplemere med en god subwoofer og/eller kabler for rundt 10000,- ?

Forsterkeren du har er jo mer enn god nok, men ser også klart den at du ønsker å teste ut Hegel H300 når den tid kommer.

Lykke til med valgene videre !

Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Bare en liten ting til før jeg gir meg.
    Ser at høyttalerne dine koster 17000,- i utsalgspris.
    Hva tror du selv gir best lyd og best oppgradering?

Dine Dynaudio Focus 160 til 17000,- og høyttalerkabler til 10000,- , eller

Dynaudio Contour S1.4 til 25000,- og noen høyttalerkabler av god kvalitet?

Eventuellt dine Dynaudio Focus 160 og supplemere med en god subwoofer og/eller kabler for rundt 10000,- ?

Forsterkeren du har er jo mer enn god nok, men ser også klart den at du ønsker å teste ut Hegel H300 når den tid kommer.

Lykke til med valgene videre !

Hei igjen,

har gjort en HT-kabel test.

NO White Ligtning vs Red Down med mitt pt oppsett.

Mitt øre oppfattet lydbilde som bedre.

Kanskje det blir en debatt om fornuft og følelser og/eller ha en diskusjon om penger og hobby - helt umulig og trolig totalt bortkastet eller hva ????

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •