Forsterker til Infinity Kappa 7

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    508
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Forsterker til Infinity Kappa 7

Jeg kjører fortiden en XTZ A100D3 på min Kappa 7, og får ikke på noe måte alt ut av dem, så da er spørsmålet..

Burde jeg invistere i 2xblokkene til xtz, eller kjøpe en elleranna kraftplugg av en effektforsterker(har sett litt på enkelte rotel,hegel,osv, brukt vel og merke) - noen som har andre forslag?

Tenker jeg må gi 12-15k

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hørt et rykte at kappa 7 er ganske krevende da de har en stygg dipp i de lave frekvensene, tror de er nede på 1.2ohms last ved 70hz eller noe.

Da trenger du effekt, drit i å kjøpe noe opphypet "rafinert" tullball. Få deg en skikkelig oldschool poweramp!

Og for guds skyld ikke brokoble noe på disse, da er det mye bedre å biampe.

Parasound HCA, Rotel, Oberon ol.er god guffe som tåler lav motstand.

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Store Infinity-høyttalere har det med å kreve strømsterke og kraftige effekttrinn. For en 15.000 kroner kan f.eks. et brukt Bryston 4B SST effekttrinn være innen rekkevidde. Eller noe brukt Krell - det er også slikt som kan holde disse flotte høyttalerne i ånde.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er en godsak som er stabil i lav last:

http://avforum.no/avtorget/showprodu...0868&cat=last7

Tror Ulf-B og jeg er veldig uenige i hva vi vil anbefale deg:P

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    508
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ulf, den så ikke halvgalut, nei! Hvor mye ligger sånt noe på i pris i Norge? litt konkret?

Truls, jeg har en pa-blokk til pa-anlegget, men føler infinityene trenger* noe som ikke er så "gromsete" om du skjønner..

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Glennooo
    Ulf, den så ikke halvgalut, nei! Hvor mye ligger sånt noe på i pris i Norge? litt konkret?

Truls, jeg har en pa-blokk til pa-anlegget, men føler infinityene føler noe som ikke er så "gromsete" om du skjønner..
    En godt konstruert forsterker er like god som andre godt konstruerte forsterkere. Trist å si at midtklasse PA er like bra som ultra-highend.
    Er det en spesifikk lyd du er ute etter i en amp så reproduserer du det med en lydprosessor.

Dyre forsterkere er litt som dyre felger på en bil, de gjør ingen ting bedre funksjonsmessig. Men man får noe som er estetiskt fint å se på som man kan skryte av.

Ønsker du noe som kan levere godt selv på lav last(kappa sitt problem) så se på W4S eller Hypex, Små og kraftfulle, eller skal jeg heller si"raske" og "artikulerte" for at det skal friste mer?

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Glennooo
    En brukt Bryston 4B SST bør du kunne få kjøpt for en 15-16.000 kroner.

Hvorvidt dette er bedre enn de andre effekttrinnene som er foreslått her, skal ikke jeg være altfor bastant på - det kommer an på resten av utstyret og ørene som hører. Men effekttrinn låter forskjellig - selv om de naturligvis ikke burde gjøre det - ideelt sett.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Intermediate Rojoh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Truls
    En godt konstruert forsterker er like god som andre godt konstruerte forsterkere. Trist å si at midtklasse PA er like bra som ultra-highend.
    Er det en spesifikk lyd du er ute etter i en amp så reproduserer du det med en lydprosessor.

Dyre forsterkere er litt som dyre felger på en bil, de gjør ingen ting bedre funksjonsmessig. Men man får noe som er estetiskt fint å se på som man kan skryte av.

Ønsker du noe som kan levere godt selv på lav last(kappa sitt problem) så se på W4S eller Hypex, Små og kraftfulle, eller skal jeg heller si"raske" og "artikulerte" for at det skal friste mer?
    Nå aner jeg ikke helt hvilke PA-amper du sikter til, men hos meg låter Bryston mer oppløst og presist enn LabGruppen. Kanske du mener PA-trinn som er bedre en LabGruppen? Eller kanskje du mener noe som spiller litt høyere? Vel, vel...

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rojoh
    Nå aner jeg ikke helt hvilke PA-amper du sikter til, men hos meg låter Bryston mer oppløst og presist enn LabGruppen. Kanske du mener PA-trinn som er bedre en LabGruppen? Eller kanskje du mener noe som spiller litt høyere? Vel, vel...
    De er like mye forskjell mellom et merke sine enkelte modeller som det er mellom merkene. Selvfølgelig kommer noen serier til å like karakteristikker, men forskjell er det.

Nå har du samenlignet en random LG amp med en Bryson. Å hvordan vet du at den er mer presis? Har du samenlignet signal inn med signal ut?
    LG er foresten en av de forsterkerprodusentene som driver sin egen forskning, mye av det vi ser på marked under andre navn er LG design.

La meg bare si det, ørene våre er ikke nokk nøyaktige til å høre noen annen forskjell en tonebalangse på moderne forsterkere. Det er akurat like lett å se hvilket skjermkort som har mest FPS >200.
    Toneforskjellen son er mellom forsterkerne er lett å reprodusere med eq/lydprosessor.

Richard Clark Amplifier Challenge FAQ
    Bob Carver - Wikipedia, the free encyclopedia
    The Great Distortion Delusion | Stereophile.com

Les litt mer om interessen deres, så slipper dere å vrenge pengboka like mye.
    BTW, jeg er intresert i lydkvalitet, helst topp hylle, men når jeg ikke finner noe som helst bevis for at dyrere er bedre. Men tvert imot så finner jeg mange tester som tyder på at selv billig utstyr er like bra(og ofte bedre) som masse av det som er omtalt som "high-end".

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har du samenlignet en random LG amp med en Bryson. Å hvordan vet du at den er mer presis? Har du samenlignet signal inn med signal ut?
    Nei, men LG låt mer spiss, skjærende og endimensjonal fra mellomtone og opp. Hvis ikke det er forvrengning og manglende oppløsning, kan de kalle meg en krakk. Du vil høre det samme hvis du tester ut f.eks. en passiv preamp i et impedansegunstig anlegg opp mot en aktiv (OP-amp basert) pre. Jo høyere oppløsning/mindre forvrengning = smoothere lyd. Sånn erre bare.

Eller for å spikre akkurat det lokket: Jeg er sannsynligvis den eneste her inne som har sammenlignet LabGruppen (IP-serien) og Bryston. Ellers er det jo et litt artig moment at mannen bak MC2 har jobbet sammen med designeren (TdP)av mitt klasse A røreffekttrinn (EAR-Yoshino 861). Ellers kan det fortelles at Tannoy brukte MC2 for de ble kjøpt opp av TC Electronics. Så hvis man ønsker high-end PA, så vet man jo hva man skal ha... I dag er det en link mellom MC2, XTA og Quested (hvis man lurer på om det går an å mixe pro og hjemmelyd). Google away Samme gjelder for PMC og Bryston btw.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, men LG låt mer spiss, skjærende og endimensjonal fra mellomtone og opp. Hvis ikke det er forvrengning og manglende oppløsning, kan de kalle meg en krakk. Du vil høre det samme hvis du tester ut f.eks. en passiv preamp i et impedansegunstig anlegg opp mot en aktiv (OP-amp basert) pre. Jo høyere oppløsning/mindre forvrengning = smoothere lyd. Sånn erre bare.
    Jo, men det er et punkt hvor det ikke er praktiskt anvendelig med mer oppløsning eller lavere forvregning.
    Det blir som å ha en kakekniv du kan kutte stål med, en bil med en milion hester eller en cd veksler med 1000plater.
    Det er ikke nødvendig utenom i meget spesielle sammenhenger. Vi trenger ikke CERN nivå på tech for å få lyd så god at vi ikke kan oppfatte mer.

Nå kan det hende at den LG ampen var sliten, kansje den var lavkvalitet.
    Kansje den hadde en preinstilt PEQ elns som du ikke slo av. Men dine ulogiske og subjektive definisjoner frister meg i å kalle deg en krakk.

Endimensjonalt? Hørtest den ut som en evig tynn strek?
    Skjærende? Var det mer gain i de høyere frekvensene mener du?

Og ang den Crown ampen, den serien med amper blir brukt i mange av de bøseste kinoene som er på dette forumet.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo, men det er et punkt hvor det ikke er praktiskt anvendelig med mer oppløsning eller lavere forvregning.
    Det blir som å ha en kakekniv du kan kutte stål med, en bil med en milion hester eller en cd veksler med 1000plater.
    Det er ikke nødvendig utenom i meget spesielle sammenhenger. Vi trenger ikke CERN nivå på tech for å få lyd så god at vi ikke kan oppfatte mer.

Nå kan det hende at den LG ampen var sliten, kansje den var lavkvalitet.
    Kansje den hadde en preinstilt PEQ elns som du ikke slo av. Men dine ulogiske og subjektive definisjoner frister meg i å kalle deg en krakk.

Endimensjonalt? Hørtest den ut som en evig tynn strek?
    Skjærende? Var det mer gain i de høyere frekvensene mener du?

Og ang den Crown ampen, den serien med amper blir brukt i mange av de bøseste kinoene som er på dette forumet.
    Get real og hør selv, dude.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Get real og hør selv, dude.
    Jeg har hørt, og ja det er forskjeller på mye, men om det er bedre eller ikke kan jeg ikke bedømme. Jeg kan si hva jeg personlig fåretrekker, men ikke hva som er best. Spektrumanalyser og slikt kan si oss hva som er best, ikke menneskets sanser.

Leste du i det hele tatt noe av det som jeg linket til?
    Er du intresert i å sitte å synse eller er du intresert i å lære noe om hobbyen din? Hifi verden har lenge levd godt på at folk ikke har forståelse eller er forvirret over hva som faktisk er bedre og hva som er nødvendig.
    Det er mulig siden folk blir lydtrette og opplever anlegg/komponenter med annen tonebalangse som tilbydende, og oppleves da som "bedre".

Og uten at folk har hatt måleutstyr som kan gi konkrete svar på hva og hvorfor så har det gitt suggesjon og subjektivitet god grobunn.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Leste du i det hele tatt noe av det som jeg linket til?
    Nei.

Jeg har holdt på med hifi siden NAD 3020 kom, og jeg kjenner mange som hadde vært evig fornøyd med den. Poenget er at jeg er ikke som dem. For tiden er Hypex som målemessig ruler. Har ikke hørt nyeste Hypex, men for hva det er verdt: Bryston har levert gode målinger all the way. Det er du som blander PA-søppel inn i diskusjonen.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei.

Jeg har holdt på med hifi siden NAD 3020 kom, og jeg kjenner mange som hadde vært evig fornøyd med den. Poenget er at jeg er ikke som dem. For tiden er Hypex som målemessig ruler. Har ikke hørt nyeste Hypex, men for hva det er verdt: Bryston har levert gode målinger all the way. Det er du som blander PA-søppel inn i diskusjonen.
    Bare fordi du kjøpte den første lyspæren i norge så gjør det deg ikke automatisk til den mest kunnskapsrike innen strøm.

Det jeg har sagt om PA er relevant. Og hvordan kan du karakterisere PA som søppel hvis du ikke har skilt en moderne PA amp fra en moderne HiFi amp i en blindtest?
    Hvis PA er søppel, hvorfor bruker så mange Crown, LG og Behringer i deres meget nøye planlagte og gjennomførte hifi/surround anlegg?

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare fordi du kjøpte den første lyspæren i norge så gjør det deg ikke automatisk til den mest kunnskapsrike innen strøm.

Foresten så var det du som sammenlignet PA med HiFi først. Det jeg har sagt om PA er relevant. Og hvordan kan du karakterisere PA som søppel hvis du ikke har skilt en moderne PA amp fra en moderne HiFi amp i en blindtest?
    Hvis PA er søppel, hvorfor bruker så mange Crown, LG og Behringer i deres meget nøye planlagte og gjennomførte hifi/surround anlegg?
    For all del: Kjøp gjerne Behringer for min del. Jeg har bare erfaring med flunkens ny LabG, og syntes Bryston låt bedre. Jeg må nok se meg slått av dine svært tekniske innvendinger. Men jeg kunne da i det minste lukke øynene og sammenligne i praksis om jeg så ønsket, og trodde det ville utgjøre forskjell - har både Bryston og Lab stående...

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For all del: Kjøp gjerne Behringer for min del. Jeg har bare erfaring med brand new LabG, og syntes Bryston låt bedre. Jeg må nok se meg slått av dine svært tekniske innvendinger. Men jeg kan da i det minste lukke øynene og sammenligne i praksis, om jeg så ønsket og trodde det ville utgjøre forskjell - har både Bryston og Lab stående...
    Jeg har ikke noe imot Behringer, de blir brukt som forsterkere i selv svindyre subwooferrigger, som TC Sounds LMS oppsett. Mange bruker Crown for å drive aktive høyttalere.

Tidligere i tråden så har jeg anbefalt mer huslige forsterkere som er omtalt for å tåle lav last, og baserer mine anbefalinger på det siden det er akurat det som er problemet med Kappa.

For alldel så er Bryson et godt merke, men de er stive på prisen og det finnes alternativ som gjør jobben for mindre penger, og lyd kan justeres for å få den lyden man ønsker. Man skal ikke være avhengig av å drive lotto med forsterkerinnkjøp for å få det slik man ønsker.

Men så kommer det en morsom sak som heter eierglede inn i bildet. Å det argumenterer jeg ikke mot.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hyggelig at det finnes noe man kan justere med. Selv kastet jeg ut forrige utgave av DEQX (Den nye skal være bedre) = AKA 30kkr+.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •