DVD spiller med analoge tilkoblinger til Receiver: Bruker man da DVD spillerens DAC?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Active
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DVD spiller med analoge tilkoblinger til Receiver: Bruker man da DVD spillerens DAC?

Hei

Har en gammel Pioneer DVD spiller(989avi) som jeg bruker mest som CD spiller via de analoge inngangene til min Pioneer LX85, men det jeg lurer på er hvorfor jeg fremdeles kan endre lydfelt på Receiveren så lenge DVD spilleren er koblet analogt?. Det skal sies at DVD spilleren også er koblet til HDMI, men så lenge jeg trykker på CD utgangen på fjernkontrollen og det står at det er analogt, så trodde jeg ikke at jeg kunne endre noe som helst på forsterkeren, men at det kun var 2channel som var i bruk.

Kan noen komme med en god forklaring til meg?

Takk på forhånd

Active
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen som vet?, dette må da vel ha en naturlig forklaring

Intermediate Doc.G sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Steinkjer
    Poster
    1,662
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker du de analoge utgangene, bruker du spillerens DAC.

Lydfelt ? tenker du DD pl 2 , dts neo osv? disse er nettopp funksjoner for å gjøre om 2 kanal lyd til flerkanal.

Det er godt mulig receiver din kan endre dette på analoge signaler og på digitale. Det er ikke uvanlig.

Btw. Det er sommerferie og forumet har generelt lite aktivitet.

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vallhall
    Hei

Har en gammel Pioneer DVD spiller(989avi) som jeg bruker mest som CD spiller via de analoge inngangene til min Pioneer LX85, men det jeg lurer på er hvorfor jeg fremdeles kan endre lydfelt på Receiveren så lenge DVD spilleren er koblet analogt?
    Fordi du har valgt i reciver at den skal behandle den analoge lyden .
    DSP .....din analoge lyd blir gjort digital for å utføre prosesser du velger for så gjøre lyden analogt igjen

Digital signal processing - Wikipedia, the free encyclopedia

Active
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange takk skal dere ha for svar folkens, men jeg skjønner fremdeles ikke hvorfor man må velge i receiveren. Jeg tenkte at så lengen analog var tilkoblet var det kun DVD spillerens egenskaper som var valgt...2 kanal

Intermediate Doc.G sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Steinkjer
    Poster
    1,662
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange takk skal dere ha for svar folkens, men jeg skjønner fremdeles ikke hvorfor man må velge i receiveren. Jeg tenkte at så lengen analog var tilkoblet var det kun DVD spillerens egenskaper som var valgt...2 kanal
    Sett receiver til pass-through / directe eller lignende når du spiller stereo fra cd, for å få best lyd. Hvis det da ikke er mulig å stille på dette i receiverens innstillinger for inngangen du bruker.

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pass through osv gjelder vel bare ved digital kabling?

Edit: ser nå at du har dobbel kabling.
    Er spilleren satt opp til å sende bitstream?

Active
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    324
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det sånn at spilleren sender signalene ut kontinuerlig til både analoge og digitale utganger og dermed kan du veksle mellom analog lydog digital på forsterken din.

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En reciver har mange valg til hvordan en bruker kan påvirke lyd.
    Det er opp til reciverens muligheter å brukerens valg av innstillinger den har til hvor mye/lite lyd som kommer inn reciver skal behandles.

Avspiller du 2 kanal lyd analogt fra din 989avi er Pure Direct i din reciver innstilling det som gir minst signalbehandling å korteste vei ut til høytalere.
    (feks ingen EQ og DSP)
    Les om stream direct funksjoner i din manual side 46
    Pioneer user manual

DVD spilerens egenskaper...for beste stereo analog ut.
    Enkelte eldre DVD spillere .... enkelte BD spillere har Pure Audio innstilling .
    Vanlig er at video kretser , digitale utganger , displaylys spiller blir slått av.
    (fra manual.....Use this when you want to hear audio from the analog outputs
    with no interference from other signals )

Du vil finne Pure audio 989avi DVD spiller i manual side 23
    http://www.pioneer.com.sg/storefront...V-989AVI-G.pdf

Om det gir best ubehandlet lyd(analogt fra spiller ...analogt inn reciver) ?
    Du kan jo prøve HDMI fra spiller (stereo) og pure direct (om man ønsker minst mulig behandling av lyd)i reciver (reciver utføre DAC)

Er lyd stort sett ubehandlet så vil lydsinaturen/sluttresultat i DAC spiller eller DAC reciver bli ditt valg for hva du liker best (du kan få volum forskjell ved sammenligning så man kan bli lurt av at høyere lyd oppfattes som bedre uten å egentlig være det .......så man tar det i forbehold ved vurdering av lyd kvalitet)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •