NAD forsterkeren eksploderte den gitt.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Angry NAD forsterkeren eksploderte den gitt.

Jaja. Min NAD C325BEE bestemte seg for å eksplodere mens jeg lå og sov den gitt. Den var helt avslått, og jeg våknet av at det luktet vanvittig svidd i rommet.

Skjønte ikke hva som luktet før jeg så gnistføyka plutselig sto opp gjennom rillene på NAD'en. Komponentene i NAD'en begynte plutselig å eksplodere en etter en, akkurat som en haug med kinaputter som har seriekoblet lunte.

Reiv ut kontakta i en fei, løp ut på tråkka med den og kastet den på bakken. Gikk så og hentet en skjøtekabel og satte på strømmen igjen på NAD'en for jeg var nysgerrig på nøyaktig hvor jævlig det ville blitt hvis den hadde fått fortsette inne.

Komponentene forstatte å eksplodere som kinaputter når jeg satte i strømmen igjen og det var litt av et show ja. Til min overaskelse begynte den IKKE å brenne. Det var jo bra det da iallfall. Men røyksoppen som veltet ut av den ble svær nok den ja.

Men nok om det. Grunnen til hvorfor jeg skriver dette er fordi jeg ble så nysgjerrig på hvordan dette kunne skje med en forsterker som var helt slått av. Den var kun i sleep-mode.

Noen folk her med kunnskap som kan forklare? Jeg mener, greit nok at "sleep mode" ikke egentlig er "fullstendig av", men hvordan kunne den begynne å eksplodere som et vilt fyrverkeri på denne måten i det heletatt? Ble veldig skeptisk til NAD forsterkere nå ja. :shock:

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja si det du. Trodde og kun en liten del av strømforsyninga hadde spenning i standby, men hvis ting ryker så kan vel det meste skje. Er vel en grunn til at brennvesenet foreslår å dra ut kontakten.

Ellers tror jeg det ikke er lurt med slikt på soverom. Blir vanvittig mye støv på et slikt rom som legger seg overalt, også inne i eletronikk. Dette gir varmgang over tid og kanskje brann...
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Newcomer bear sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kondensatorer kan eksplodere, selv ganske små smeller høyt! Om de store i strømforsyningen smalt, vil jeg tro det hørtes veldig høyt. Veldig interessant at noe sånt kan skje, man tenker sitt om alt av elektronikk som aldri blir slått helt av...

Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Før EU-kravet om bruk av mindre enn 1 watt i standby kom, ble veldig mange produkter produsert med en standby-modus som bare skrudde av enkelte funksjoner i apparatet, og det gikk fortsatt strøm i apparatet. Det kan forklare hvordan dette kunne skje, selv om den stod i standby.

Og ja - store mengder støv er aldri heldig, om det var tilfellet.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2012
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt til ettertanke dette her, jeg slår aldri helt av noen av komponentene mine helt med mindre jeg reiser bort. Har dog overspenningsvern men det hjelper lite i slike situasjoner.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RobertN
    Litt til ettertanke dette her, jeg slår aldri helt av noen av komponentene mine helt med mindre jeg reiser bort. Har dog overspenningsvern men det hjelper lite i slike situasjoner.
    Ja, uten tvil. Jeg har alltid vært påpasselig med støvsuging også, som jeg er med all elektronikk med realtivt åpne kjøleriller så det var ikke støv som gjorde dette heller.

Jeg skrudde fra hverandre forsterkeren for å ta en titt etterpå, men hele greia ser ut som ei svær bombe har gått av inne i hele forsterkeren så tror neppe jeg vil finne noe svar på hva som egentlig skjedde med den.

Så nå har jeg kjøpt inn skjøtekabler med egen bryter så alt av utstyr jeg har blir helt slått av når jeg ikke bruker ting. Blir litt paranoid når slikt skjer gitt.

Active metallsulten sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    459
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Damas Nad 315BEE er varm under standby... Jeg hat alltid fundert på dette. Så nå dro vi ut kontakten ja.

Active commodus sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville hvertfall tatt kontakt med hfk eller nad om dette... er jo livsfarlig! Jeg har også hatt dårlig erfaring med nad..
    min gamle 372 eksploderte og tok fyr.. heldigvis var jeg våken akkurat da! helt sinnsykt! jeg fikk ny gratis!

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skummelt! Ser ut som eg får skaffa meg skøytekontakt med brytar ja. Eller berre ta sikringa etter kvar gong rommet har vert i bruk.

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CoffeeAddict
    Komponentene i NAD'en begynte plutselig å eksplodere en etter en, akkurat som en haug med kinaputter som har seriekoblet lunte.
    Kuuult!
    En gammel 3100PE jeg hadde lagde et imponerende show med lys og røyk en gang, men det viste seg å være en høyttalerkabel som var kommet i kontakt med lakken på kabinettet. Når det ble høy nok effekt slo det tydeligvis over.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •