AV8003 - Trenger desperat tips til oppsett

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Frogner, Sørum
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

AV8003 - Trenger desperat tips til oppsett

Hei, Alle!
    Beklager alle trykkfeil på forhånd, jeg har dysleksi så det monner, men skal prøve å gå over stavinga her noen ganger for å ta unna det grøvste!

Jeg lurer på om det er noen som har tatt notater, eller på på annet, magisk vis har en slags "slagplan" for oppsett av en Marantz AV8003 som en stakkars dødelig kan følge..

Jeg har hatt denne *kremt*skiten i over et år nå, og føler fremdeles at jeg ikke får den kremlyden som selger'n på soundgarden lovet.
    I forhold til min EAD Theatermaster Encore er dette en ekstremt merkbar nedgradering i lyd, og jeg finner stadig vekk flere ganger at det er noe galt med lydbildet.

Det jeg registrerer er et merkbart frafall av bass i scener hvor det helt klart er MYE bass å hente (åpningssekvensen på Toy Story 2 f.eks. er latterlig med denne forforsterkeren hos meg). Synes også at bassen er "slapp", og ute av sync med mellomtone i front.

MEN, selgeren på Soundgarden advarte meg om at AV8003 er en bitch å konfigurere, og etter noen timer på Google så ser jeg jo at jeg ikke er alene om å slite maksimalt med dette.
    Det er MANGE mennesker som allerede har gitt seg, men jeg er sta, og nekter å gi slipp før jeg har prøvet alt.

Først hva jeg har:

Høyttalere, 5.1 oppsett:
    - 2 fronter, Patos Lyric 501
    - 1 center, Patos det også, 401 for kjennere
    - 2 bak, diffuse saker fra Klipsh, husker ikke modell, ikke viktig
    - 1 sub fra B&W, ASW610XP

Strømslukere:
    - Parasound HCA-3500 til frontene
    - Parasound HCA-806 til senter og bakhøyttalere, brokoblet til 3 utganger

..og sist, og ikke minst:
    - Marantz AV8003 som forforsterker/Prosessor

Kabler og signalkilder holder samme standard, de er irrelevante i denne posten, vil bare understreke at jeg har gleden av å eie en EAD Theatermaster, og denne får min Marantz til å høre ut som den philipsgreia jeg fikk til konfirmasjonen for 30 år siden på det samme anlegget.

Hvorfor fortsetter jeg ikke med EAD sier du? Vel, fjernkontrollen er dau, så jeg måtte skrive et program bare for å fjernstyre den (den har kun AV/PÅ knapp). EAD er også konkurs for lenge siden, OG den har en ganske ekkel KNEPP lyd hver gang jeg skifter lydkilde. Jeg kjøpte Marantz prosessoren også for å ha noe å samle video og audio i, da jeg er litt lei av så mange fjernkontroller for å se film - kona krevde enkelthet, og jeg liker ikke å sove på sofa. Alle menn forstår dette.

Tilbake til hva jeg har prøvd med AV8003:
    - Kjørt Audissey flere ganger
    - Prøvd et vell av kombinasjoner store/små høyttalere for å balansere lydbildet
    - Sliter hardt med å finne en OK kombinasjon med SUB'en, synes den enten blir borte, eller så dominerer den alt for mye.

Hva jeg trenger hjelp til:

- Om noen har skrevet eller notert en guide for oppsett av denne greia som er litt enklere å forstå enn Manualen til Marantz, kan dere dele denne?
    - Hvordan optimere AV8003 til et 5.1 oppsett (vil ikke ha/er ikke intressert i 7.1)
    - Hvordan kan jeg nullstille boksen tilbake til fabrikksinnstillinger (vil gjerne gjøre dette, tror jeg har skrudd for mye på ting)
    - Hva er anbefalt oppsett av høyttalerne mine? (HAH, det hadde vært drømmen!)
    - Finnes det en bra guide på oppsett av SUB? Ser jo at Audissey gjør noe med sub'en min, men kan aldri tenke meg at den gjør noe riktig akkurat med den.
    - Jeg har lest et par steder at AV8003 IKKE bruker Audissey på TRU DIRECT eller hva det nå heter, og at jeg derfor bør sende ut PCM. Får jeg bedre lyd/trøkk av dette?

Som dere leser, så HAR jeg vært audiofil en gang for lenge siden, og nå er jeg en pappa som sliter litt med å få den lyden jeg var vant til fra min EAD.
    Jeg var jo i utgangspunktet en som ville ha noe å høre MUSIKK med, og som kunne brukes til hjemmekino, sånn kom EAD'n inn. Alle disse greiene med Dolby Digital hit og dit, og DTS og EX og og og gjør meg bare til en skikkelig kjip bilist.

Prismessig burde EAD'n og Marantzen låte noenlunde likt.

Jeg tar ALLE innlegg som positiv tilbakemelding, selv de som disser meg for mangel på IQ fordi jeg ikke har kommet lengre med dette på de TO ÅRENE jeg har hatt AV8003'n. Bare ikke be meg selge den for å kjøpe noe annet, jeg har ikke gitt meg på at jeg SKAL ha ut godlyd av den. Trenger bare hjelp til å komme dit.

Til dere som gadd å lese alt, takk! Til dere andre som tok en tl;dr: Skjønner dere også, men prøv litt a'

Kutch

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kutch
    Hei, Alle!
    Beklager alle trykkfeil på forhånd, jeg har dysleksi så det monner, men skal prøve å gå over stavinga her noen ganger for å ta unna det grøvste!

Jeg lurer på om det er noen som har tatt notater, eller på på annet, magisk vis har en slags "slagplan" for oppsett av en Marantz AV8003 som en stakkars dødelig kan følge..

Jeg har hatt denne *kremt*skiten i over et år nå, og føler fremdeles at jeg ikke får den kremlyden som selger'n på soundgarden lovet.
    I forhold til min EAD Theatermaster Encore er dette en ekstremt merkbar nedgradering i lyd, og jeg finner stadig vekk flere ganger at det er noe galt med lydbildet.

Det jeg registrerer er et merkbart frafall av bass i scener hvor det helt klart er MYE bass å hente (åpningssekvensen på Toy Story 2 f.eks. er latterlig med denne forforsterkeren hos meg). Synes også at bassen er "slapp", og ute av sync med mellomtone i front.

MEN, selgeren på Soundgarden advarte meg om at AV8003 er en bitch å konfigurere, og etter noen timer på Google så ser jeg jo at jeg ikke er alene om å slite maksimalt med dette.
    Det er MANGE mennesker som allerede har gitt seg, men jeg er sta, og nekter å gi slipp før jeg har prøvet alt.

Først hva jeg har:

Høyttalere, 5.1 oppsett:
    - 2 fronter, Patos Lyric 501
    - 1 center, Patos det også, 401 for kjennere
    - 2 bak, diffuse saker fra Klipsh, husker ikke modell, ikke viktig
    - 1 sub fra B&W, ASW610XP

Strømslukere:
    - Parasound HCA-3500 til frontene
    - Parasound HCA-806 til senter og bakhøyttalere, brokoblet til 3 utganger

..og sist, og ikke minst:
    - Marantz AV8003 som forforsterker/Prosessor

Kabler og signalkilder holder samme standard, de er irrelevante i denne posten, vil bare understreke at jeg har gleden av å eie en EAD Theatermaster, og denne får min Marantz til å høre ut som den philipsgreia jeg fikk til konfirmasjonen for 30 år siden på det samme anlegget.

Hvorfor fortsetter jeg ikke med EAD sier du? Vel, fjernkontrollen er dau, så jeg måtte skrive et program bare for å fjernstyre den (den har kun AV/PÅ knapp). EAD er også konkurs for lenge siden, OG den har en ganske ekkel KNEPP lyd hver gang jeg skifter lydkilde. Jeg kjøpte Marantz prosessoren også for å ha noe å samle video og audio i, da jeg er litt lei av så mange fjernkontroller for å se film - kona krevde enkelthet, og jeg liker ikke å sove på sofa. Alle menn forstår dette.

Tilbake til hva jeg har prøvd med AV8003:
    - Kjørt Audissey flere ganger
    - Prøvd et vell av kombinasjoner store/små høyttalere for å balansere lydbildet
    - Sliter hardt med å finne en OK kombinasjon med SUB'en, synes den enten blir borte, eller så dominerer den alt for mye.

Hva jeg trenger hjelp til:

- Om noen har skrevet eller notert en guide for oppsett av denne greia som er litt enklere å forstå enn Manualen til Marantz, kan dere dele denne?
    - Hvordan optimere AV8003 til et 5.1 oppsett (vil ikke ha/er ikke intressert i 7.1)
    - Hvordan kan jeg nullstille boksen tilbake til fabrikksinnstillinger (vil gjerne gjøre dette, tror jeg har skrudd for mye på ting)
    - Hva er anbefalt oppsett av høyttalerne mine? (HAH, det hadde vært drømmen!)
    - Finnes det en bra guide på oppsett av SUB? Ser jo at Audissey gjør noe med sub'en min, men kan aldri tenke meg at den gjør noe riktig akkurat med den.
    - Jeg har lest et par steder at AV8003 IKKE bruker Audissey på TRU DIRECT eller hva det nå heter, og at jeg derfor bør sende ut PCM. Får jeg bedre lyd/trøkk av dette?

Som dere leser, så HAR jeg vært audiofil en gang for lenge siden, og nå er jeg en pappa som sliter litt med å få den lyden jeg var vant til fra min EAD.
    Jeg var jo i utgangspunktet en som ville ha noe å høre MUSIKK med, og som kunne brukes til hjemmekino, sånn kom EAD'n inn. Alle disse greiene med Dolby Digital hit og dit, og DTS og EX og og og gjør meg bare til en skikkelig kjip bilist.

Prismessig burde EAD'n og Marantzen låte noenlunde likt.

Jeg tar ALLE innlegg som positiv tilbakemelding, selv de som disser meg for mangel på IQ fordi jeg ikke har kommet lengre med dette på de TO ÅRENE jeg har hatt AV8003'n. Bare ikke be meg selge den for å kjøpe noe annet, jeg har ikke gitt meg på at jeg SKAL ha ut godlyd av den. Trenger bare hjelp til å komme dit.

Til dere som gadd å lese alt, takk! Til dere andre som tok en tl;dr: Skjønner dere også, men prøv litt a'

Kutch
    Har ikke så mye kjennskap til Marantzen din, men bruker Denon AVP-A1HDA selv,
    og har funnet en tråd på AVS Forum i USA som jeg er iferd med å lese igjennom
    (bare snaut 1900 sider ) (jeg har akkurat fått meg sub, så jeg må lese meg opp litt på Audyssey)

"Official" Audyssey thread (FAQ in post #1)

Deck

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Frogner, Sørum
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen som i det hele tatt både HAR og er fornøyd med AV8003? Jeg må inrømme jeg sliter med å like'n sjøl..

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Digger forsterkeren mye selv.

På musikk så er det så å si kun Pure Direct som gjelder, i hvertfall for min del.

Når det kommer til innstilling for film osv. så har jeg valgt å droppe romkorreksjonen. Den likte ikke helt min Vienna høytallere. Og siden forforsterkeren ikke har mulighet til å lage 7.1 av 5.1 HD lydspor, så har jeg kjørt i Pure Direct her også. Dette går ikke hvis man kjører bilde igjennom forsterkeren. Da må Source Direct brukes.

Når det kommer til lyden, hva bruker du av innhold? Testet selv med en nedlastet film, da jeg ikke fant DVD versjonen av denne selv. Og dette var rett og slett forferdelig lyd som reslutatet. Tok ende an lete runde og fant filmen, og fikk enormt bedre lyd.

Siden jeg ikke bruker romkorrektsjonen, så stiller jeg inn selv. Her MÅ det brukes dB måler for å få ting korrekt. Jeg har også brukt lasermåler for å måle lengden. Og det er enorm forskjell når dette er gjort riktig, fremfor å ikke ha gjort det. Og personlig syntes jeg det lyder bedre enn det gjorde når jeg brukte romkorrektsjonen slik jeg gjorde på mine gamle høytallere.

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kutch
    1- Hvordan optimere AV8003 til et 5.1 oppsett (vil ikke ha/er ikke intressert i 7.1)
    2- Hvordan kan jeg nullstille boksen tilbake til fabrikksinnstillinger (vil gjerne gjøre dette, tror jeg har skrudd for mye på ting)
    3- Hva er anbefalt oppsett av høyttalerne mine? (HAH, det hadde vært drømmen!)
    4- Finnes det en bra guide på oppsett av SUB? Ser jo at Audissey gjør noe med sub'en min, men kan aldri tenke meg at den gjør noe riktig akkurat med den.
    5- Jeg har lest et par steder at AV8003 IKKE bruker Audissey på TRU DIRECT eller hva det nå heter, og at jeg derfor bør sende ut PCM. Får jeg bedre lyd/trøkk av dette?
    Forsøk på svar på spørsmålene over.

1-Du trenger ikke gjøre noe spesielt, bare si i oppsettet at du ikke har surround back. Forsterkeren er optimalisert for 5.1, ikke 7.1

2-Fabrikkinnstillingene bør du sjekke i manualen. Det skal være mulig, men de sletter da også innstillingene på inngangene hvis jeg ikke tar feil.

3-Kommer ann på hva du mener. Det viktigste er at du stiller de opp så godt som mulig. Hvis det er matching du tenker på så er det viktigere mot effektforsterkerene enn forforsterkeren.

4-Det finnes mange guider for oppsett. Men noe av det viktigste er plassering. I selve menyene så er det delefrekvens og om den skal dele med frontene eller ikke. Har du valgt THX så får du ikke utnyttet større fronthøytallere skikkelig. Jeg liker ikke denne innstillingen. Jeg har min på MIX hvis jeg ikke husker feil, som gjør at den henter signal fra frontene samt LFE signalet. Er lenge siden jeg stilte her. Her spiller også innstillingen på høytaller størrelsen inn. Small gjør at sigal legges til sub under en viss frekvens, og Large gjør at den ikke gjør det. Har du bass sterke fronter, så sett de til Large. THX setter alle til small. Jeg har surroundene mine som small, mens frontene er Large. Og har satt dele frekvensent til 60Hz.

Hos meg er det mer enn nok trøkk i hele frekvens området.

5-Det er riktig at forforsterkeren ikke kan bruke romkorreksjon på DTS Master/HR og Dolby True HD. Da må det sendes som PCM fra spiller. Husk da at de aller fleste spillerene ikke kompanserer for LFE kanalen, noe som gjør at denne er 10 dB for lav med PCM.

Ingen forsterkere bruker romkorrektsjon (Utenom Anthem) når man bruker Direct funksjonene, Source eller Pure. Sistnevne skrur av alle video kretser. Disse funksjonenen er for å gjøre ting så originalt som mulig.

Prøv som jeg nevne i forrige post å gjør innstillingene manuelt. Har du en smart telefon, så finnes det dB apper til disse.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •