Forsterker til Dali Mentor 5?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Forsterker til Dali Mentor 5?

Har tenkt å holde budsjettet på forsterkeren til disse mentorene til rundt 10 000 (forsterkeren er ment å brukes med SONOS CONNECT som signalkilde).
    På HFK anbefalte de NAD C375BEEDAC. Her skulle det jo være nok watt, men siden lydbildet til Mentorene skal være noe skarp i toppen blir jeg usikker på om disse passer sammen. Mellomtonen i Mentorene skal også være noe slank iflg. tester. Og det er kanskje heller ikke NAD-forsterkerens sterke side?

Jeg har videre sett på PRIMARE I22 DAC som jeg TROR utfyller "manglene" til NAD'en. Varme i mellomtonen og avdempet i toppen. Men er de 2x80W på denne PRIMARE-forsterkeren for lite for mentorene?

Hva ville du valgt mellom disse forsterker-alternativene?

Tips til andre forsterkere enn ovennevnte mottas også med stor takk!

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Primare er nok ingen dum match på Mentor 5. Om du finner en brukt I30 vil nok dette være en god løsning.

Ellers syntes jeg EC passer godt på Dali. Jeg ville kanskje også testet en av de større modellene til Denon(1510 eller 2010).

Geir Arne

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange takk for svar! Jeg glemte å legge til at jeg ser etter en forsterker med innebygget DAC (eller muligheten for dette). Det er bl.a. derfor jeg så på ovennevnte NAD og PRIMARE som aktuelle (ønsker minst mulig bokser som slenger rundt).

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Dali-høyttalerne er gjerne litt varm i klangen. Nå kjenner jeg ikke Mentor-serien spesielt godt, men vet at de dyrere alternativene til Dali f.eks. går meget godt sammen med Hegel-forsterkere.

Jeg ville forsøkt Hegel H70. Den er også på tilbud nå til kr 7 995,-. 2 x 70 W i 8 ohm. Alternativt H100, men den koster plutselig kr 13 995,-.

Generelt kan man ikke overdimensjonere en forsterker, bare det motsatte.

For øvrig kan det være verdt å teste litt forskjellige kabler i kombinasjonen Dali / Hegel, da det er hørbar forskjell i signaturen på lydbilde, avhengig av hvilken kabel som benyttes.

Lykke til!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •