Offisiell tråd for Yamahas AVENTAGE AV-receivere - Side 48

Sponsorer:
Takk Takk:  6
Like Like:  47
Side 48 av 55 FørsteFørste ... 8 18 28 38 44 45 46 47 48 49 50 51 52 ... SisteSiste
Viser resultater 941 til 960 av 1096
    Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,601
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Mooze Vis post
    Hva menes med REW?

Her målte receiver seg fram til 3,70m til sub. Mens faktisk avstand er 1,20m. Foreløpig gjør jeg ikke noe med det siden totalen ble adskillig bedre enn før og jeg har ikke fått sett en eneste film fra Blu-ray spilleren enda. Det er nok da jeg får lyd som vil skille snørr og barter. Alle høyttalere kom nemlig ikke opp på vegger før uka før jul og fram til da hadde jeg bare frontrekke å måle på og det gadd jeg ikke. Stilte inn manuelt inntil da. Skal jo forske videre og også kalibrere opp den nye 4k'en når den har fått noen timer i drift.
    REW er et program får å gjøre målinger av frekvensrespons + en masse andre nyttige parametere. Først med en skikkelig måling kan man avgjøre om receiver har gjort det 100% riktig eller ikke.
    Jeg kan jo ikke si at resultatet du har fått er 100% riktig , men du skal slett ikke se bort fra at 3,7m er rimelig nære...

Og du skrev lengre opp her at man skal "stille etter det man liker"...
    Timing av sub er ikke en "smaksak" - enten er det riktig eller så er det ikke helt 100 , men det er ikke alltid like lett å ta med ørene. Bassnivået derimot er en smaksak
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , McIntosh C48 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 og Minidsp Nanodigi.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , MA RXFX , MA Apex A-10 , 2 X Arendal Sub 2.
    BILDE : Panasoic ST50 65", Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Syvio HD Mediabox , Apple-TV.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,601
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Merkelig spørsmål. Utsagnet sier jo inndirekte det. Alle receiverne har hatt målemikrofoner og har oppgitt avstander. Målebånd har jeg selvsagt.
    Det var vist ikke så merkelig spørsmål likevel ser jeg
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , McIntosh C48 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 og Minidsp Nanodigi.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , MA RXFX , MA Apex A-10 , 2 X Arendal Sub 2.
    BILDE : Panasoic ST50 65", Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Syvio HD Mediabox , Apple-TV.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva menes med REW?

Her målte receiver seg fram til 3,70m til sub. Mens faktisk avstand er 1,20m. Foreløpig gjør jeg ikke noe med det siden totalen ble adskillig bedre enn før og jeg har ikke fått sett en eneste film fra Blu-ray spilleren enda. Det er nok da jeg får lyd som vil skille snørr og barter. Alle høyttalere kom nemlig ikke opp på vegger før uka før jul og fram til da hadde jeg bare frontrekke å måle på og det gadd jeg ikke. Stilte inn manuelt inntil da. Skal jo forske videre og også kalibrere opp den nye 4k'en når den har fått noen timer i drift.
    REW: REW - Room EQ Wizard Room Acoustics Software Da kan du måle hvordan dine høytalere oppfører seg i ditt rom. Trenger PC (med HDMI) og USB microfon. Så kan du stille inn PEQ manuelt etterpå.

I steden for å endre på avstanden på sub, så kan du justere på fase bak på sub, hvis du har trinnløs 0-180 grader justering.
    Denon AVR-4306, Dali 109(!!!), Rythmik F12SE
    Yamaha RX-A3040, JBL TL260, XTZ 99W12.18 ICE

Active
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    316
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan Vis post
    REW er et program får å gjøre målinger av frekvensrespons + en masse andre nyttige parametere. Først med en skikkelig måling kan man avgjøre om receiver har gjort det 100% riktig eller ikke.
    Jeg kan jo ikke si at resultatet du har fått er 100% riktig , men du skal slett ikke se bort fra at 3,7m er rimelig nære...

Og du skrev lengre opp her at man skal "stille etter det man liker"...
    Timing av sub er ikke en "smaksak" - enten er det riktig eller så er det ikke helt 100 , men det er ikke alltid like lett å ta med ørene. Bassnivået derimot er en smaksak
    Jeg forventer ikke millimeternøyaktighet. Men det er veldig rimelig å ikke forvente 3,7m når det faktiske er 1,2m! Det er også en rimelig forventning ut fra erfaringer med mange receivere før. 3,7m er overhodet ikke "nære" uansett hvordan du snur og vender på det. I utgangspunktet er det en meningsløs informasjon å gi en bruker. Selvsagt må man til slutt gjøre en vurdering av om det resultatet en får er noe en er fornøyd med. Og evt. justere. Opplevelse av lyd og bilde er til syvende og sist ganske subjektive saker. Ref. pris på høyttalerkabler....

Active
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    316
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av coopers Vis post
    REW: REW - Room EQ Wizard Room Acoustics Software Da kan du måle hvordan dine høytalere oppfører seg i ditt rom. Trenger PC (med HDMI) og USB microfon. Så kan du stille inn PEQ manuelt etterpå.

I steden for å endre på avstanden på sub, så kan du justere på fase bak på sub, hvis du har trinnløs 0-180 grader justering.
    Det kan jeg faktisk. Men har så langt tenkt å la den være på 0 grader. Med mine tidligere receivere har sluttresultatet alltid blitt helt greit for mitt bruk med de innebygde automatiske måleverktøyene og litt fikling med nivået på de enkelte høytalerene vhja. egen synsing og et separat nivåmåleinstrument jeg kjøpte på RadioShack (RIP) for mange års siden. Nå vil jeg om en stund gjøre om målingene og da også bruke et par måleposisjoner til. Regner med at en del parametre fort kan endre seg.

Active
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    316
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan Vis post
    Det var vist ikke så merkelig spørsmål likevel ser jeg
    Her var det snakk om måling med innebygd automatisk oppmålingsfunksjon. Så jo, det mener jeg nok fortsatt.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,601
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg forventer ikke millimeternøyaktighet. Men det er veldig rimelig å ikke forvente 3,7m når det faktiske er 1,2m! Det er også en rimelig forventning ut fra erfaringer med mange receivere før. 3,7m er overhodet ikke "nære" uansett hvordan du snur og vender på det. I utgangspunktet er det en meningsløs informasjon å gi en bruker. Selvsagt må man til slutt gjøre en vurdering av om det resultatet en får er noe en er fornøyd med. Og evt. justere. Opplevelse av lyd og bilde er til syvende og sist ganske subjektive saker. Ref. pris på høyttalerkabler....
    Som jeg sa i forrige post "timing av sub er ikke en smaksak" eller "subjektive saker". Men mye annet innen hifi er selvsagt det.
    Så om du mener at det jeg prøver å fortelle deg er "meningsløs info" , så er det ditt tap...

Selv har jeg en minidsp (for å kjøre ekstra eq) mellom receiver og suber , og den skaper en del delay. Så her er faktisk riktig avstand til sub 11m , mens den fysisk er kun ca 4m.

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av coopers Vis post

Det er mye bedre å justere med avstand, fordi den gir lik justering på alle frekvenser. Desverre er fasejusteringen på 95% av alle subber kun gyldig på en spesifikk frekvens, og så blir det en avrulling i fasejusteringen over og under denne frekvensen.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

9. Liker Torolan har likt denne posten
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,601
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her var det snakk om måling med innebygd automatisk oppmålingsfunksjon. Så jo, det mener jeg nok fortsatt.
    Det er vel ikke snakk å "verifisere" noe med den innebygde romkorreksjon. Det gjør man med et annet utenforstående måle-program som f.eks REW.
    Jeg foreslår at du går til anskaffelse av et slikt program (gratis) , for man kan komme ganske mye lengre med et slikt verktøy. Selv synes jeg hvertfall det er både lærerikt og interessant.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Midas Vis post
    Det er mye bedre å justere med avstand, fordi den gir lik justering på alle frekvenser. Desverre er fasejusteringen på 95% av alle subber kun gyldig på en spesifikk frekvens, og så blir det en avrulling i fasejusteringen over og under denne frekvensen.
    Ikke noen fare, jeg lar sub stå som den er:-)
    Denon AVR-4306, Dali 109(!!!), Rythmik F12SE
    Yamaha RX-A3040, JBL TL260, XTZ 99W12.18 ICE

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,323
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker alltid rew etter ypao for å stille avstand på subbene. Det jeg ender opp med er aldri i nærheten av fysiske mål. Målene spiller ingen rolle så lenge lyden blir bra.

13. Liker Torolan har likt denne posten
    Newcomer syppegjøken sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Drammen
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Yamaha RX-A1030 hakker på lyd.
    Med ujevne mellomrom stopper lyden i varierende pauser, som kan vare opptil 2 sekunder.
    Det virker som om pausen blir lengre og lengre etter som dagene går.
    Det er slik på avspilling fra via pc og via lagrede opptak på Altibox dekoder.
    Bildet er helt fint.
    Har testet ved å kjøre lyd utenom receiver, og da er lyden perfekt.

Kan det være seg at receiver er feil oppsatt, eller er det feil på receiver?

Oppsettet er følgende
    -5.1 høyttalere.
    -Kabel fra PC laptop, som er kablet opp i mot router/modem. ( Altibox).
    -Kabel fra Altibox dekoder, som også er kablet opp i mot router / modem.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    13,893
    Takk & like
    Nevnt
    30 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du prøvd å bytte HDMI-kabel mellom receiver og TV? Tenkte i forhold til om det kan være et HDCP-issue? Men da burde kanskje bilde forsvunnet også? Kan kanskje være verd å teste uansett?

16. Liker Gurba har likt denne posten
    Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,323
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har noe av det samme problemet, både på TV, PC og BD. Yamaha og Samsung.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Drammen
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm Vis post
    Har du prøvd å bytte HDMI-kabel mellom receiver og TV? Tenkte i forhold til om det kan være et HDCP-issue? Men da burde kanskje bilde forsvunnet også? Kan kanskje være verd å teste uansett?
    Bytte kabel?
    Nei jeg har ikke byttet HDMI kabel fordi hakkingen forekommer også via pc HDMI kabelen.

HDCP-issue?
    Bilde er helt ok da.......
    Yamaha RX-A1030
    Sound Dynamic høytalere i 5.1 ( 12' aktiv 100w sub)
    TV
    42' Panasonic plasma TH-42PX80E

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Drammen
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba Vis post
    Har noe av det samme problemet, både på TV, PC og BD. Yamaha og Samsung.
    ... og du har gjort hva for å utbedre det?
    Yamaha RX-A1030
    Sound Dynamic høytalere i 5.1 ( 12' aktiv 100w sub)
    TV
    42' Panasonic plasma TH-42PX80E

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,323
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Resatte både TV og AVP. Ser greit ut så langt. Har sent epost til Samsung så jeg håper de kommer med ny oppdatering.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei! Fikk opp ny firmware tilgjengelig på min cx-a5100 og startet oppdateringen gjennom trådløst nett, fikk ERROR! 02000. Har prøvd alt nå, oppdatert flere ganger gjennom nett og usb. Samme feilmelding. Prøvde også en factory reset, får da lyd men ikke bilde. Står også Version error. Funker ikke å oppdatere etter reset heller. Har noen tips? Forsterkeren fikk jeg prøvd i 30min før oppdatering tilgjengelig kom på skjermen. Surt og plages med splitte ny forsterker! Kjøpt på avshop.no

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,403
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

23. Takk spastik takket for denne posten
    Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Smått imponerende pris! Men jeg har brukt opp gadgetkvoten for i vår med en DJI Phantom 3 Professional...

En annen sak er hva som vil komme på neste generasjon. Vil den ha mulighet for flere Atmos-høyttalere? Det hadde vært fint.

Side 48 av 55 FørsteFørste ... 8 18 28 38 44 45 46 47 48 49 50 51 52 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •